F1c wordt te klein, tijd voor een O2c?

Tees

Donateur
Ik weet niet of een sedan voldoet aan het wensenlijstje...op papier evenveel bagageruimte, maar die ruimte boven de afdekrol wordt bij ons ook soms echt wel gebruikt, en die is er simpelweg niet bij een sedan. Bovendien kan je voor grote dingen die ruimte ook goed gebruiken.

En sowieso is een SuperB wel een stuk zwaarder dan een Octavia, dus meer verbruik en hogere MRB. Natuurlijk wel veel luxer, maar dat is een Octavia ook al tov een Fabia (en we hoeven niet perse heel luxe).
 

ertromp

Forumguru
Ook voor op een brug met armen super handig die kriksteunen.

Mooie en veilige mod is ook om met VCP de achterlichten bij de DRL aan te zetten. Lukt alleen maar met VCP want je gaat een beschermd deel software bewerken wat op een O2 FL niet met VCDS of OBDEleven lukt
 

brepus13

Forumguru
Zeker als je er langere tijd mee wil gaan rijden lijkt de O3 me een betere optie omdat hij net even wat moderner is.

De ketting blijft een ding van de O2 generatie en ik vraag me af of eenmaal vervangen het altijd probleem vrij blijft. Juist een wat oudere auto loopt meer risico? Voor een 1000 a 1500 verschil zou ik iig blind voor een O3 gaan desnoods met iets meer km. Evengoed succes met je keuzes en afwegingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
ik vraag me af of eenmaal vervangen het altijd probleem vrij blijft.
Zie niet in waarom niet...
Probleem was dat de schakels wat aan de te ruime kant dan de specs waren geproduceerd.
Daar is men met schade en schande achter gekomen en toen heeft men alle wagens met een ketting van die fabrikant terug geroepen en deze kettingen vervangen....
En mag toch er blind vanuit gaan dat de nieuwe kettingen vervangen zijn door kettingen met de juiste specs....
Dus tsja zit er een nieuwe ketting op dan moet deze gewoon zijn tijd uitdienen waar hij voor gemaakt is...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als ik naar vergelijkbare km-stand kijk, dan is het verschil eerder 2-3 k€. De allergoedkoopste O3c's net een 1.2 TSI met <150k op de teller is net onder de 11k€ (op Autoscout), de meesten er ruim boven. Vind ik toch nog wel een stevig verschil met 7.5-8.5 k€ (zo'n beetje 1/3e).

Ik twijfel ook of een 1-2 jaar oudere auto met vergelijkbare km-stand zoveel minder betrouwbaar zou zijn. Zoals eerder gemeld hebben de eerste O3's tenslotte ook zo hun kuren gehad (ook al zullen ook die vast wel grotendeels opgelost zijn ondertussen). Zit dan eerder in de andere techniek van de EA111 vs EA211, maar er zit ook meer electronica in de O3, die weer kapot kan gaan.
 

ertromp

Forumguru
Een eerste serie O3 1.2 TSI had problemen met de nokkenasversteller wat kon leiden tot zelfs motorschade. Tja wat is de beste keuze. De O2 heeft bijvoorbeeld nog onafhankelijke wielophanging achter. En geen starre achteras wat de O3 weer kreeg.
Ook bijvoorbeeld bepaalde afwerkingen zoals een plastic accubak of motorkapisolatie werd wegbezuinigd bij de O3. Infotainment is natuurlijk weer moderner bij de O3
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
@EdK, @Captain Hook: ik zat net naar de Roomster te kijken, maar de kofferbak lijkt wel een stuk kleiner dan die van de Octavia. De getallen zeggen ook 120L minder (485 vs 605), al is dat natuurlijk soms wat vertekenend. Is ie echt zo ruim als een Octavia, of toch wat kleiner?
 

leon-cupra

Forumguru
Zie de foto’s en oordeel zelf. ;)

roomster:
57E30A7A-63FD-4098-9C42-68F17145E230.jpeg

Octavia 2 combi

D642DF0B-367A-4E2E-BF3C-C322AF4CC400.jpeg


Kofferbak van een Octavia is quasi even groot als die van een Superb. Scheelt maar een paar cm in de diepte. Dus ruimte over
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
@Tees lijken en werkelijkheid.
Na RR een Yeti gehad die op papier ruimer is, maar waar ik stukken minder in mee kon nemen..
Dan de is de RR samen gebouwd op onder delen van de Fabia aan voorkant maar de Octavia aan achterzijde.
Als ik goed heb dan is de wielas achter er één van de Octa en de vooras dus van de Fab.

Ik kon dus met een RR meer meenemen dan in de Yeti zoals gezegd
Ben met RR op vakantie geweest met vriendin en haar dochtertje van toen 4 jaar en schoonmama uit SU was ook mee. En dan met alle spullen die dan mee moet voor 2,5 dames. Heb totaal geen klachten gehoord vanuit achter omdat men voordat de spullen ingeladen werden de stoelen in de juiste standen gezet waren.
Dit hebben we naderhand nog een keer herhaalt dor 2 weken vakantie gehouden te hebben in de Eifel , Parijs en kust noord frankrijk...

Daarna een 3 weken met Yeti op vakantie geweest en ja alles kon mee, maar de dames moesten achter wel concessies doen was de klacht.
En de opmerking na een week was ook 1x dat ik me RR nooit weg had moeten doen.

Dus ja foto's kunnen zeggen dat de RR minder ruimte heeft en de getallen ook.
Maar in praktijk gaf dit bij mij toch een ander beeld en ervaring...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
@EdK, @Captain Hook: ik zat net naar de Roomster te kijken, maar de kofferbak lijkt wel een stuk kleiner dan die van de Octavia. De getallen zeggen ook 120L minder (485 vs 605), al is dat natuurlijk soms wat vertekenend. Is ie echt zo ruim als een Octavia, of toch wat kleiner?
Heb jarenlang in een O2 (2.0 TDI) gereden, voordat we een Roomster kochten.
En ja, de kofferbak van de O2, en de auto als geheel, is zeer zeker nog wat ruimer dan de Roomster. Maar vooral het 'vierkante' aan de Roomster maakt dat het een zeer praktische auto is. En wat @EdK al een paar keer heeft aangegeven, dat systeem van dat de achterstoelen verschuifbaar zijn en er makkelijk uitkunnen, is ideaal.

BTW: dat 'vierkante' schijnt ook bij veel mensen een afkeer op te roepen qua uiterlijk. Want volgens velen dient een auto zowat platgeslagen te zijn.
Pijn in je rug van de ergonomisch onverantwoorde in- en uitstap is een must. Hoofdjes een beetje schuin en klem tegen het plafond is ook een vereiste. Om vervolgens half liggend onder je dashboard te kruipen met het hoofd amper boven het stuur uitstekend, half schuin/achterover hangend, je bolide met veel kabaal door het verkeer te moeten sturen. :D

Vooral als je instapt in een Roomster en dan om je heen kijkt, dan valt het zo sterk op, hoe ruim(telijk) het interieur is. Terwijl je dat aan de buitenkant niet zou verwachten.

Ik heb deze foto al eens vaker geplaatst:

maar dat geeft een aardige indruk van de ruimte.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet of een sedan voldoet aan het wensenlijstje...op papier evenveel bagageruimte, maar die ruimte boven de afdekrol wordt bij ons ook soms echt wel gebruikt, en die is er simpelweg niet bij een sedan. Bovendien kan je voor grote dingen die ruimte ook goed gebruiken.

En sowieso is een SuperB wel een stuk zwaarder dan een Octavia, dus meer verbruik en hogere MRB. Natuurlijk wel veel luxer, maar dat is een Octavia ook al tov een Fabia (en we hoeven niet perse heel luxe).

Mwa.. dat heb ik met een gezin van 5 nooit ervaren, te weinig ruimte.. Bovendien is het een twindoor geen sedan, dus de hele achterkant kan open.
Sterker nog op de achterbank heb je bij de twindoor meer ruimte dan in een combi, daar passen 3 kinderstoelen in, in een combi niet. (de vorm van de achterdeuren is anders)

Ja een Superb is zwaarder, maar ook weer niet zoveel zwaarder dan een O2C volgens mij.. En je krijgt er heeeeeeel veel meer comfort voor terug.
 

Tees

Donateur
Nog eens rustig erover nagedacht en overlegd met de financieel directeur, en onze voorkeur ligt toch nog steeds wel bij de O2c. Er staat een Roomster aangeboden niet ver van m'n huis, daar ga ik nog wel mee proefrijden, maar ik word er tot dusverre niet echt enthousiast van (al is de foto van Erik wel erg mooi )

Die Storm Blue O2c in Arctic uitvoering blijft toch in m'n hoofd hangen, op papier is dit echt een topauto die aan bijna al m'n wensen voldoet. Wat ik wel minder vind is dat het een handelaar lijkt te zijn, en geen (BOVAG) garage. Ook niet enorm veel ervaringen over te vinden op 't web, alleen wat Google Reviews (die gemengd zijn, maar lijken me grotendeels in orde). Iemand ideeen/meningen hierover?
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@Tees Alle waar naar z'n geld natuurlijk.
Er zijn zoveel variabele factoren die de aankoop- EN gebruiksprijs uiteindelijk bepalen...

Blijft lastig om dat allemaal objectief naast elkaar te leggen!

Tip: staar je niet blind op alleen maar de aanschafprijs. Wat zijn de gebruiks/onderhoud/reparatie kosten van het model wat je gaat kiezen?
En/of is in te schatten wat bepaalde slijtage zaken zullen gaan kosten? De waarschijnlijkheid dat je na 100kkm b.v. bepaalde onderdelen moet (laten) vervangen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Laat een onafhankelijke keuring doen van de wagen. Spreek met de verkoper ook af indien er een gebrek aan het licht komt, dat hij de kosten van de keuring draagt. Zijn er geen gebreken, betaal jij de kosten.

daarnaast kan je adhv het chassisnummer gratis de onderhoudshistoriek opvragen bij een Skoda dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zo'n keuring heb ik bij m'n F1c idd laten doen, was toen nog bij de ANWB (die het niet meer doen). Zat er ook aan te denken die bij m'n vakgarage te laten doen, tis niet duur (€150). Al denk ik dat ik een hoop ook wel zelf kan checken bij m'n sleutelclub, maar t geeft toch wat meer peace of mind als een expert ernaar kijkt.

Wat betreft de onderhoudskosten @Captain Hook, tsja, das nou precies het probleem, je weet nooit van tevoren wat er aan gaat schorten. Sommige slijtageonderdelen met een vervangingsinterval zijn natuurlijk prima te plannen en te verwachten (en die zullen voor een RR en O2 met dezelfde motor weinig schelen in prijs lijkt me), maar het zijn juist de onverwachte dingen die je niet kan plannen en niet wil hebben. Maar zo'n keuring helpt natuurlijk wel wat daarin...:pieker:
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees En dat is nou juist het lastige...

HOE is de vorige eigenaar met die auto omgegaan? Want dat heeft wel degelijk invloed op komende jaren qua bedrijfskosten.

Het welbekende verhaal over (ex) leaseauto's bijvoorbeeld: :D
Tja, die auto is toch niet voor mij, en de garage fixt (vrijwel) alles op kosten van de leasemij. Waarom zou ik fatsoenlijk met die auto omgaan, daar heb ik zelf niks aan. Lekker raggen met die bak.

Maar het welbekende oude vrouwtje die 'm altijd vertroetelde wil ook niet zeggen dat dat veel beter is.
Kortom... het blijft een gok.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Kanerr

Forumguru
Sorry hoor maar veeeeeeeel liever een o2c dan een roomster.
Vooral qua comfort en een Octa is toch wel een volwassenere auto en zal ook daarnaar rijden. Ruimte voldoende vooral als je van een f1c komt :D

Ik vind het een mooie, die artic blue.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Typisch een gevalletje van heeft nog nooit in een RR gereden op een proefritje van 10Km na misschien....:koffie: :nailbiting:
 

Captain Hook

Forumguru
Speciaal voor @Kanerr ;)
Wielbasis Roomster: 2,62m
Wielbasis O2: 2,58m
Een deel van het comfort wordt ook door de wielbasis bepaald...

Zoals eerder gezegd, een O2 is gewoonweg een hele andere auto dan de Roomster. In beiden heb ik jarenlang gereden. Kan niet zeggen dat de ene nou slechter of beter is dan de andere. Qua uiteindelijke wegligging was onze O2C (2.0 TDI) bij 190km/h op de Autobahn idd net wat stabieler dan de Roomster (bij 180km/h)
Maar in het dagelijkse verkeer? Op bergpassen? Op de Nederlandse wegen? Op droog wegdek? In de sneeuw? Mwah, kan niet zeggen dat ik nou veel verschil merkte. Dat ligt eerder aan de toegepaste banden b.v.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan