F1c wordt te klein, tijd voor een O2c?

Tees

Donateur
Ik moet zeggen dat het hele oliegebeuren me ook een beetje duizelt hoor. Punt is dat vrijwel niemand t precies snapt, zelfs de meeste garages hebben geen idee en gooien gewoon de olie die ze altijd hebben in elke auto. VAG adviseert voor deze motoren dan weer altijd VW 504.00, terwijl ze volgens mij niet perse flexibel interval (QC1) hoeven te hebben. De oliefabrikanten zelf adviseren elk weer wat anders.

Is het dan wel of niet wijsheid die LL olie te gebruiken? Zit er zoveel verschil tussen LL en non-LL? Beter 5W40 dan 5W30? :sterretjes: Niemand die t precies weet...

Ik heb gelezen dat die TSI blokken aardig gevoelig zijn voor de kwaliteit olie, en ik zit dan liever aan de veilige kant en besteed dan €15-20 per jaar meer aan olie (das t prijsverschil per 5L tussen 'standaard' Shell Ultra 5W40 en Castrol 5W30 LL). De kosten voor een mechanisch defect in de motor zijn tenslotte behoorlijk prijzig.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik moet zeggen dat het hele oliegebeuren me ook een beetje duizelt hoor. Punt is dat vrijwel niemand t precies snapt, zelfs de meeste garages hebben geen idee en gooien gewoon de olie die ze altijd hebben in elke auto.
De theorie is leuk.
En de 'fans' van speciale stofjes en dure premium spulletjes zijn er dol op.
Voor alles moet er een, vooral duur merkje/labeltje op staan.

Maar in de praktijk doen de garages gewoon dat wat jij ook aangeeft; ze lopen naar het grote vulvat, tappen wat in hun kannetje, of pakken de grote afrolslang en vullen gewoon vanuit de grote tank.
Hooguit dat ze 1 of 2 verschillende soorten olie in huis hebben, maar dan houdt het wel op. :koffie:

Andersoortig gedrag van de berijder is vaak desastreuzer voor de motor/auto dan het al dan niet dure kannetje met olie.
Zorg eerder dat de juiste hoeveelheid olie (en niet te oud c.q. te 'gebruikt') erin zit, met de specificaties zoals VAG opgeeft en je zit gewoon goed.

Bedenk: je rijdt geen rondjes op een circuit hè! ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Nu vergeet je wel één cruciaal punt !!
Want als je massel hebt dan zetten ze op de bon dat ze een x aantal flesjes van een liter gebruikt hebben.......:koffie:

:deuk:
 

ertromp

Forumguru
VAG adviseert of flexibel of vast Interval voor je O2 afhankelijk van km stand. Je bent dus of gebonden aan de VW50400 voor flexibel of VW50200 voor vast. Dus echt niet alleen die 504 LL
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Bakkertje

Forumguru
Bij VW gooien ze er niet zomaar wat in hoor, die maken wel degelijk onderscheid. In mijn geval (GTE) gaat er geen longlife in omdat er iedere 15.000 km nieuwe olie ingaat. Zelfs VW vind het dan onzin om er longlife olie in te doen..
 

Tees

Donateur
Deze discussie toont precies aan wat ik bedoelde: iedereen heeft een mening, maar er is maar een handje vol mensen dat écht weet hoe t zit. Tis namelijk behoorlijk complexe materie, en duurtesten met verschillende soorten olie worden niet vaak 200k lang gedaan.

Ik heb zelf al eens gemerkt dat er behoorlijk wat verschil in de verschillende olieën kan zitten: bij de F1c had ik met de C3 LL olie die m'n garage erin stopte (5W40 op mijn verzoek) nog enig olieverbruik, maar met de Shell Helix Ultra (geen LL) geen enkel verbruik tussen beurten. Allebei voldoet aan de specs, allebei volsyntheet 5W40, en toch verschil.

Ik ga er maar nog eens op kauwen...neig naar better safe then sorry, en 504 olie te gebruiken en elk jaar te wisselen. Zelfde reden als dat ik 98 tank: de kosten zijn beperkt tov de mogelijke kosten aan schade. De kans dat die schade optreedt? Bijna niet in te schatten voor een niet-expert.
 

turboturbo

Forumguru
Longlife olie moet 2 x zolang goed blijven, dus heeft duurdere additieven (ik vermoed om de boel schoon te houden).

Als je jaarlijks / 15dKM ververst kan je nog steeds LL olie gebruiken. Mocht je bang bent dat het mis gaat anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Dus gewoon interval op variabel laten staan met bijbehorende LL-olie en dan gewoon jaarlijks laten verversen..?
 

Tees

Donateur
Dat is wat sommigen doen idd, LL olie en jaarlijks verversen. Ik wil nog wel eens gaan kijken naar de verschillen in specs tussen LL en standaard synthetische olie. De VW specs zijn iig niet zomaar te vinden online...
 

Bakkertje

Forumguru
@Tees: Volkswagen Oil Specifications - oilspecifications.org
VW 507.00, VW 504.00, etc: Volkswagen Motor Oil Specifications Explained - oilspecifications.org

Bedoel je zoiets?

Om nog een duit in het behoud thema zakje te doen, ik denk dat het daadwerkelijk gebruik veel meer bijdraagt dan welke olie erin gaat.
Als je als bestuurder met een koude motor volle belasting vraagt geeft dat veel meer problemen op termijn dan iemand die rustig zijn auto warm rijdt (en met warm bedoel ik olie boven de 80 graden, niet de water temp).
Bovendien denk ik dat je door dure vloeistoffen te gebruiken alleen echt baten hebt als je de auto helemaal oprijd. Als je ziet wat er bij autoweek klokje rond af en toe voorbijkomt dan zijn dat meestal geen liefhebbersauto's maar gewoon werkpaarden met twijfelachtig onderhoud..
 

Tees

Donateur
@Bakkertje dat is eigenlijk wel mijn ambitie, om deze auto zo lang mogelijk te rijden, tot het punt dat ie economisch of praktisch total loss is. Zoals ik t tegen m'n partner zei: mijn doel is de laatste eigenaar van deze auto te zijn, dus ofwel na mij naar de sloop, of naar Oost-Europa waar ze m nog als rammelbak helemaal afrijden.
Ik zie namelijk niet in waarom deze auto niet meer geschikt zou zijn voor ons gezin, groter gaat t bijna niet meer worden, hij is veilig zat, en zolang benzineauto's nog overal mogen rijden is dat ook geen probleem.

Zodoende wil ik m ook zo lang mogelijk goed houden (sowieso zorg ik graag goed voor m'n spullen), en kom ik op dit soort afwegingen uit. Tis misschien gemiemel in de marge hoor, ben ik me helemaal bewust van! Maar t geeft me ook een bepaalde voldoening als ik dan de best mogelijke keuze kan maken in zoiets.
 

Tees

Donateur
@Bakkertje nog even ter aanvulling: ik had die link ook gevonden, maar dit is een interpretatie van de normen. Ik zou, als wetenschappelijk opgeleide beta, liever zelf de waardes in de normen zien, en indien binnen mijn bereik, conclusies trekken. En dan is het ook nog zo dat producten minimaal aan de norm moeten voldoen, maar er soms wel en soms niet ruim boven zitten. Zo kan ik me voorstellen dat de standaard Shell Helix Ultra ver boven de VW 502.00 norm zit qua specs, maar de VW504.00 net niet haalt. Als hun AV-L variant (de LL met 504 norm) er nét iets boven zit en de norm dus wel haalt, is t verschil in de praktijk minimaal.
 

Tees

Donateur
Nog even terug naar m'n vorige onderwerp (ik weet t, tis tijd voor een Mijn Auto topic :jaja:): ik krijg morgen de nieuwe accu binnen. Nu heb ik geen acculader oid, en begreep ik dat modernere auto's nog wel eens een bezwaar ertegen hebben als ze even spanningsloos zijn geweest.

Hoe is dat voor de O2? Kan ik gewoon de accu wisselen en daarna eventuele fouten wissen met de OBDeleven (en als ik pech heb een radiocode opvragen)?
 

EdK

Forumguru
In theorie is het de polen losnemen en oude eruit en nieuwe erin.
Dan de wagen starten en alle meldingen even negeren en een stukkie gaan rijden.
In theorie zijn alle meldingen dan verdwenen als die er al zouden zijn.
Zo niet dan even de boel resetten.
Kunt el moeilijk doen met draden op de kabels koppelen van tweede accu ,maar hoe denk je dat men dat in de garage doet ???

Juist oude eruit en nieuwe erin.

En code radio ? In theorie moet / ziet de BC gewoon dat het de juiste radio is
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
tijdje voor het loshalen de radio handmatig uit doen, dan communiceert deze met de wagen en start 'ie naderhand ook gewoon weer op...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank heren, lekker snel weer! Ga ik dat gewoon doen, leek me al dat dit toch niet zo'n punt zou moeten zijn...
 

EdK

Forumguru
Vergeet altijd de volgorde.
Maar volgens mij eerste de min losnemen dan de plus
En dan weer eerst de plus plaatsen en dan de min

Of was t nu andersom ???
 
Bovenaan Onderaan