Ervaringen van mensen met getunde motoren

Race Eend

Forumguru
@sitechis,

Bij JDEngineering wordt niet elke auto voor en achteraf op de rollenbank geplaatst hoor, wel tijdens software ontwikkeling natuurlijk, en als iemand dat vooraf bespreekt. Maar bij een standaard auto (herhalingswerk van je tuning op je ontwikkeingsauto) hoeft dit niet (immers vanaf de fabriek krijgt elke zelfde auto van dat productiejaar ook dezelfde ecu met dezelfde settings mee).

Natuurlijk is dat de mooiste manier van tuning (de maat-tuning), maar gezien er maar 1 rollenbank staat, is het niet mogelijk om elke auto zo te doen (auto vastzetten-testen-software bewerken-testen kost zo'n 3-4 uur), dat zou betekenen dat je maar 2 auto's per dag kunt doen.

Wat je dus bij de 'standaard' tuning doet is rijden met de auto vooraf met vag-com, software bewerken, rijden met vag-com achteraf. Komt er bij een auto iets afwijkends uit, dan zie je dit ook uit je vag-com logs terug en kun je de software zo aanpassen, zodat het euvel verholpen is, uiteindelijk rijdt je toch op de weg en niet op een rollenbank in het dagelijkse leven.

@Hilbert & JC:
Ik zou aanraden om 1500-2000km in te rijden, voor je gaat tunen (ook al kan het probleemloos vanaf km-0).

Hierdoor leer je eerst de auto even kennen en kun je het verschil tussen origineel en de tuning goed voelen. Ook kun je even kijken of de auto geen fabrieksfouten heeft, als je de auto vanaf km-0 laat tunen en hij heeft 500km later ineens een gekke storing dan wordt het vaak vingertje wijzen van de dealer naar de tuner en andersom..

Race Eend

Forumguru
Race eend,

Ik wil nog steeds geen namen noemen van het tuningbedrijf/garage, maar gok dat jij dit bent mbt tuningbedrijf (jouw plaats afzender)? Zo ja heb jij dan enig idee wanneer mijn auto wel getunend kan worden met de nieuw apparatuur?
Is target voor particulieren?

Opgelost;)

octaviauitdraai.jpg

08022010128.jpg

Ja ik heb de auto nog niet en sta van het aantal pk's te kijken. Had op 210 pk max gerekend. Heb verder nog dubbele uitlaten laten installeren, zowel links als recht. Zet deze foto later op de site.

Sand3r

Senior Member
Mooie waarden en volgens mij ook een mooie sleeper!
Is de auto ook ook ongechipt op de bank geweest?

Race Eend

Forumguru
Nee dit kost een uur meer tijd (vastleggen auto op rollenbank/verliesmeting/toerental instellen/eigenlijke meting/motor even uit laten draaien). Er zijn meerdere 1.8 TSI's origineel op de rollenbank geweest, altijd 160-180pk.

Monteur van van der Velden moet ook snel weer terug naar Zoetermeer, dit keer dus even geen originele run.

Sand3r

Senior Member
Is het koppel trouwens wat lager gehouden ivm de DSG?
En wellicht even het hele kenteken weghalen. Zo moeilijk is deze nu ook niet. :winkie:

Ja ik heb de auto nog niet en sta van het aantal pk's te kijken. Had op 210 pk max gerekend. Heb verder nog dubbele uitlaten laten installeren, zowel links als recht. Zet deze foto later op de site.

Nu wel in mijn bezit. De eerste indruk is goed. Lijkt of de motor iets meer tikt? Via de s stand (dsg) is het rode gebied zo gehaald en haast niet te doen. Zowel toeren....
In combinatie met de nieuwe dubbele uitlaat (zie foto) echt weer wennen, want hij klinkt nu anders. Geen herrie maar je hoort gewoon meer van de motor/uitlaat. Originele is wat stiller.

JD heeft het prima voor elkaar gekregen. Wel zoals eerder geschreven na een moeilijke start daar mijn auto erg nieuw was. Vandaag top afgeleverd en goed service van JD. Tussentijds op de hoogte gehouden door Mark van JD:worshippy:
Van der Velden waar alles is geinstalleerd heeft alles tot het eind goed uitgevoerd en baalde ook van de tegenslag. Regelde wel een leenauto en leverde vandaag alles netjes af. Volgens mij was mijn auto zelf schoongespoten?:yeah:

Uitlaten hebben ze keurig geinstalleerd. Echt top om te zien. Is wel een bedrijf die weet waarover ze praten en staat open voor feed-back.

Zowel JD als van der Velden is een aanrader. Waarom: gaat het niet goed dan laten ze je niet vallen en leveren alles netjes af.:baby012:

___JC___

Forumguru
Ik hoorde laatst dat diesel NM-ers en benzine NM-ers niet met elkaar te vergelijken zouden zijn. De diesel zou meer van zn koppel verliezen in de versnellingsbak en aandrijflijn dan de benzine? Ik weet nog wel dat mijn diesel handbak niet veel vermogen verloor richting de wielen. Ik dacht 186pk aan de krukas en 168pk aan de wielen.

Met andere woorden, duwt(trekt) een 350NNM benzine voor je gevoel net zo hard als een 350NM diesel?

Race Eend

Forumguru
@JC
Dat is tegenwoordig niet meer zo, bakken etc zijn vaak hetzelfde gebouwd alleen de overbrengingen zijn wat anders. 350Nm bij benzine is ook 350Nm bij diesel.

Een diesel heeft het koppel vaak alleen eerder dan een benzine motor, alhoewel dat met de moderne diesels vaak weer tegen valt, de nieuwe TDI CR motoren zijn standaard onder de 2000rpm zo arm afgesteld (om bij rustig rijden zo zuinig mogelijk te rijden)

@sand3r:
Een DSG7 bak kan niet het volledig koppel verwerken wat een 1.8TSI kan leveren na de tuning, je moet hem dus op 320Nm begrenzen.
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?p=125121#post125121

Race Eend

Forumguru
Nu wel in mijn bezit. De eerste indruk is goed. Lijkt of de motor iets meer tikt?

De motor zal, als aangegeven in de mail, niet meer tikken dan origineel hoor!!!

Ik denk dat je het actieve koolstoffilter hoort en/of de directe injectoren. Bij tuning verander je niets aan de stationair loop (men is nog wel eens bang dat bij chiptuning de motor niet meer stationair loopt, alsof je een hele extreem scherpe nokkenas hebt, dat is natuurlijk absoluut niet zo).

VEEJAY

Forumguru
Mooie waardes, lijkt me heerlijk om met zo'n JD 1.8tsi van een standaard Golf VI GTI weg te rijden..

plaza

Forumguru
Helaas zijn 9 van de 10 GTI 'S ook al bij JD of ABT enz langsgeweest,
en is het verschil weer opgelopen......:407:

Race Eend

Forumguru
Huh, vanwaar denk je dat dan? Al 20-25 stuks van de golf 6 GTI hoor.

Vorige zomer 2009 al begonnen.

Vandaag toevallig ook weer een Stage 2 met complete fox uitlaat & carbonio air intake.
09022010129.jpg

09022010130.jpg

09022010131.jpg

04062009058.jpg

Mark,

Nee gewoon weer wennen aan een nieuwe auto met andere geluiden (uitlaat e.d.). Zijn inderdaad de injectoren en zoals jij eerder vermelden, je gaat op alles letten. Rijdt top.:489:

De motor zal, als aangegeven in de mail, niet meer tikken dan origineel hoor!!!

Ik denk dat je het actieve koolstoffilter hoort en/of de directe injectoren. Bij tuning verander je niets aan de stationair loop (men is nog wel eens bang dat bij chiptuning de motor niet meer stationair loopt, alsof je een hele extreem scherpe nokkenas hebt, dat is natuurlijk absoluut niet zo).

___JC___

Forumguru
De waardes van die GTI zijn echt :shocked:.

Heb laatst bij vd Velden in de demo Leon Cupra R gereden. Dat ding heeft standaard 265pk. Kwamen we langs Witteburg (de VW dealer in Den Haag) en toen kwam er net een GTI met 2 petjes erin van het terrein af rijden. Die zagen ons langskomen en zetten uiteraard de achtervolging in. Dat ding moet wel getuned zijn geweest want we reden wel van hem weg maar niet echt heel veel. De twee petjes waren overigens wel zeer verbaasd. :grin: Denk uberhaupt dat er veel minder standaard GTI-tjes rondrijden dan men denk.

breef

Lid
Ik zie op de site van JD de superb2 170pk TDI CR nog niet staan? Ik neem aan dat deze ook tot 200 PK kan evenals deze motor in andere VAG auto's. Ik twijfel erover om dit te laten doen, maar eerst maar eens wachten op het vakantiegeld ;)

Bovenaan Onderaan