Ervaringen van mensen met getunde motoren

Race Eend

Forumguru
Ik zie op de site van JD de superb2 170pk TDI CR nog niet staan? Ik neem aan dat deze ook tot 200 PK kan evenals deze motor in andere VAG auto's. Ik twijfel erover om dit te laten doen, maar eerst maar eens wachten op het vakantiegeld ;)

Owh ja hoor, we missen af en toe wel een model, maar net als de octavia is de suberb 170pk TDI CR naar 200pk en 425nm te brengen.

Durf het hier bijna niet te vragen maar is er hier iemand die ervaring heeft met een digitale powerbox van Fhtechnics voor de 1.6 cr ?

Chippen is niet mogelijk voor mij want het is een leasebak.

Race Eend

Forumguru
Denk dat er geen ervaringen zijn, liefhebbers forum;)

Powerboxen zijn toch vaak wel vragen om problemen. Turbodruk wordt vaak niet verhoogd, diesel inspuiting wel. Gevolg: roet.

Roetfilters verstopt, turbo's verstopt met roet, vaak geen gelijkmatig rijdende auto.

Denk dat je dan beter origineel kunt blijven rijden.

of toch chiptuning overwegen wanneer mogelijk, ook dat is te verwijderen zonder zichtbare resten

Ja dacht ik wel.
Toch heb ik met een seat altea 1.9 probleemloos 193000 km gereden met een powerbox.

Hetchippen van een lease auto vind ik te tricky zonder dat ze er vanaf weten, bijvoorbeeld als je voor een beurt naat de garage moet.

Race Eend

Forumguru
Het gaat vaak wel goed hoor, ook in powerboxen zit een hoop verschil, de 1 is te extreem, de ander gaat prima. Als alles mis ging dan zullen er nog maar weinig verkocht worden.

Toch is het niet de mooiste manier van tuning.

JD alias race eend,

Tot nu toe helemaal top. Rijdt mooi en snel, maar wat wil je met 224,5 pk.
Wat is trouwens de rode lijn met 192 pk?
Bedankt nog voor de service e.d.

Sand3r

Senior Member
De motor geeft 224 pk. En er worden nog 192 pk geleverd aan de wielen, wat je op de weg zet.
De weggevallen pk's vallen onder aandrijfverliezen.

Oke bedankt. Toch ook genoeg:super:

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]

goede ervaring met chip4power

Ik ben benieuwd of er meer zijn die de zelfde ervaring hebben zoals ik die heb mogen mee maken.
Ik ben een paar weken geleden met mijn skoda superb 2.0 TDI en 103 kw richting Almere gegaan.
Tot op dat moment had ik eigenlijks uberhaubt geen klagen over de superb.
Ondanks dat ik voorheen een snelle BMW 530i tot mijn bezitting had.
Ja, de skoda heeft/had echt wel meer tijd nodig om tot 100km per uur te komen. Maar ik reken mijzelf niet tot de sportieve rijders. Alhoewel ik af en toe best wel harder rij dan vanaf de snelheid waarbij je een vrijwillige toegift mag gaan geven aan de verspillende regering.

maar ik moet toegeven dat ik na het bezoek bij chip4power in Almere ineens een heel andere auto heb gekregen.
Ik geloof dat ik bij de tussensprint net zo snel/ wellicht sneller ben dan mijn oude BMW.

En een heerlijke service. Hoeft niet gelijk te betalen, kan worden overgemaakt. niet goed? geen zogen de configuratie wordt gewoon terug gezet.

Ik heb 299 euro betaald. De auto is, geloof het of niet, echt zuiniger geworden. 100km/h, en de toerenteller staat nu heerlijk relaxed op 1700 toeren.

kan toch zijn voordeel hebben het tuning gedeelte. Ik heb nu ca 175 pk en 390 nm.
tot op heden geen enkele negative ervaring.:aangenaam:

@jagewoonjan, ik dwaal ff af maar is jou de overstap van achter na voorwiel aandrijving niet ontzettend tegengevallen? Mij indertijd wel! ik ging voor mijn Alfa van een 523i (bouwjaar 1999) naar een golf V5. Zelfs bij mijn lekker sturende Alfa miste ik de achterwiel aandrijving enorm. Je voelt toch een zekere nerveusiteit in de voortrim als je wat paardjes tot je beschikking hebt.

hoi miranello,

Ja, je hebt deels gelijk. Ik mis de stabiliteit die je hebt bij een achterwiel aangedreven auto. Maar zoals ik al eerder aangegeven heb ben ik eigenlijks niet echt een sportieve driver. Ja, ik moet toegeven dat ik al enkele keren heb gemerkt dat mijn stuur in somige situaties begon te trekken. Dit heb ik nooit mogen ervaren bij mijn EX BMW.
ook geef ik toe dat er meer gevoel is bij spoorvorming in de Superb dan bij de BMW.
Maar hey??? De BMW ligt op een heel ander platvorm dan de skoda.
Als ik kijk wat ik nu heb en wat ik heb achter gelaten dat zeg ik het volgende uit ervaring:
Ik heb een toyota corolla gekocht in 2002 ( nieuw) deze ingeruild voor een BMW 530D (gebruikt, 3 jaar oud) geen dag spijt gehad. Daarna een Ford Mondeo gekocht, wederom een diesel. Moet zeggen... AUUUUUUWWWW... niet doen, nooit doen!!!!
Wat een spijt... gelukkig vrouwlief kunnen overtuigen.. Schat.. dit is echt niks... OK, dan maar een andere auto.
Ik het moment om een andere auto te zoeken.
Ja, ze zeggen: 1x een bmw, altijd een BMW. Nou ...Ik moet zeggen: BMW rijd als een koning( maar het kost gewoon veel meer) Dus zoek ik een alternatief
En ik moet zeggen: Skoda is een leuke, maar vooral een plezierige auto.
Opel? ach, hier heb ik al genoeg minder plezierige ervaringen mee.
Ford? super onderstel... maar de rest? Ach ervaar het zelf.
Audi?.. ook hier zeg ik, ervaar het zelf.

Tja, ik mag best zeggen dat ik wel enige ervaring heb in diverse automerken.

sitechris

Donateur
Ik geloof dat ik bij de tussensprint net zo snel/ wellicht sneller ben dan mijn oude BMW.
Nuance: ligt er natuurlijk wel aan in welke versnelling je zit. Als je de BMW vol op de kick-down trapt heb je dik 230 of 260 pk (afhankelijk van bouwjaar) ter beschikking. Daar kun je met 170 pk echt nooit en te nimmer tegenop. En veel hangt ook af van de versnellingsbakverhouding. Mijn 130i maakt vrij veel toeren, dus ondanks 'maar 315 nm' is de BMW in de sprint van 80-120 in 6e versnelling net zo snel als mijn vorige Octi 2.0 TDI met chip die 390 nm leverde.

je hebt helemaal gelijk. Er speelt ook een deel "gevoel" bij. Als je dagelijks in een BMW 530I met 234 pk rijdt dan is accelereren van 0 tot 100 0f van 80 tot 120 niet snel meer ( gevoelsmatig dan)
Ja, ik heb in het begin echt genoten toen ik de BMW over de grens heb gebracht (Duitsland) de snelheidsmeter ging als een speer van 100 naar 230 en meer.
Maar ja, dagelijks gebruik in nederland is een BMW van dit caliber echt grote onzin.
Kiost veel en je ziet dagelijks peugeotjes 205b die schijt aan alles hebben je dagelijks voorbij schieten.
Ok, dan gooien we het op comfort: Nou, geloof me, je zit echt beter in een moderne superb ( mijn huidige auto) dan in een veel kleinere (interne) BMW. Voorheen kon ik vrolijk mijn dochtertje aan raken. Maar nu ik in een Superb zit.... Jeetje.. ik kan haar niet meer aanraken

Als ik mijn O2 heb opgehaald zou ik z.s.m. mijn ervaringen bekend maken.
tot nu toe in bezit gehad
-Nissan coupe
-Fiat punto gt
-Fiat Bravo gt (zeer fijne kar)
-Fiat punto HGT
-BMW 523i exe
-Golf V5
-Alfa Romeo 156 sportwagon 2.0T-spark met sportonderstel

Dat zijn 7 auto's in 15 jaar rijbewijs. (nooit iets kapot gereden) Stuk voor stuk fijne karren. Mijn favoriet?? de BMW freude am fahren
De minste? De golf nogal emotieloos.

klopt, het zou moeten gaan om de ervaring die je hebt gedaan na een tuning.
Nogmaals: positieve ervaring van chip4power.
Goede service.

Gieliovd

Forumguru
Een leuke vraag ja... in bijvoorbeeld Top Gear gebruiken ze altijd de term Brake Horse Power, BHP, ofwel motorvermogen.

Maar wij zeggen gewoon PK.... en dan gaan de meeste mensen toch wel uit van het netto vermogen dat de wielen op straat zetten.

Maar wat ís het?

Race Eend

Forumguru
Wij praten hier altijd over motorvermogen, alle fabrieksgegevens zijn op motervermogen gebasseerd.

Wielvermogen verschilt per setup nl.

Een automaat of een 4wd versie verliest meer dan een handbak met 2wd.
Ook grote wielen en brede banden geven meer verlies dan kleine wielen met smallere banden.

Een originele golf 6 GTI zal 190 a 200pk aan de wielen doen. (meestal doen ze wel 220 pk op de motor).

Bovenaan Onderaan