Ziptuning is een chip gigant, die willen alles maar doen, dan kan je gewoon simpelweg niet een specialist zijn op elk merk.
Bij JDEngineering (en veel andere tuners die zich specialiseren op 1 of 2 productgroepen) duurt software ontwikkeling per motortype ongeveer 2-3 weken. Daarbij lenen we vaak een demo auto van 1 van de bevriende VAG dealers en passen de software aan, testen op de 4wd rollenbank en aan de hand van de vag-com logs (waar je dus de sensoren van de auto uitleest voor oa turbodruk/ontsteking/inspuittijden/lambda waardes) pas je de software net zo lang aan tot je een optimaal en veilig presterende auto hebt. Hier gaat gigantisch veel tijd in zitten, maar op deze manier kun je de software door en door kennen (als er een volgende auto wat anders reageert, kun je dit analyseren en oplossen doordat je ook weet hoe je de rit-logs moet lezen).
Wil je elk merk maar doen, dan kun je niet alle software gaan testen op je rollenbank (veel tuners hebben deze niet eens), voor je alle merken maar in je programma hebt, zijn er al weer zoveel nieuwe modellen dat je hopeloos achter blijft.
Hierdoor kun je concluderen dat er maar 2 opties zijn:
- software inkopen bij een andere tuner in het buitenland (nadeel programmeur is niet fysiek bij de auto en kan dus ook niet rijden met de auto)
OF
- zelf software schrijven, simpelweg de kernvelden van de ontsteking/turbodruk/inspuiting opzoeken, 20% omhoog zetten en klaar. Auto zal wel sneller zijn, maar kan wel complicaties geven, lang niet alles kan maar klakkeloos 20% omhoog, zonder dat dit resulteert in een noodloop/noodprogramma.
Nu kun je ook een beetje inzien waarom er zulke grote prijsverschillen bij chiptuning zijn, de 1 steekt er dagen in om de software volledig te doorgronden en de motor zeer goed te testen, de ander steekt een half uurtje in het vinden van parameters die prestatie verhogend zijn en daar blijft het bij.