Ervaringen van mensen met getunde motoren

MarcoO2

Forumguru
@ Racer: ik ben niet iemand die z'n verbruik exact bijhoud. Maar vroeger moest ik telkens tanken na zo'n 500 km gereden te hebben, nu na zo'n 600. En mijn rijgedrag is niet veranderd, tenminste, niet zodanig dat het gunstiger zou zijn qua verbruik.
 

Racer

Lid
ff rekenen

@ Racer: ik ben niet iemand die z'n verbruik exact bijhoud. Maar vroeger moest ik telkens tanken na zo'n 500 km gereden te hebben, nu na zo'n 600. En mijn rijgedrag is niet veranderd, tenminste, niet zodanig dat het gunstiger zou zijn qua verbruik.

Ehmmm..... ff rekenen; 55 liter in de tank: bij 500 km ongeveer 1 op 9 (!), nu ongeveer 1 op 11.

Volgens mij heb je of een zware rechtervoet, of je staat veel in de file/rijdt korte stukkies. De 1.8 TSI moet ongeveer 1 op 13 a 1 op 14 kunnen halen, volgens mij. Nooit een melding gehad van de leasemaatschappij, over afwijking van het gemiddelde (of is 'ie ook van jezelf?).

Racer
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb beide. Ik rijd veel file en heel veel in de stad, en als ik dan de ruimte heb, rijd ik vaak een dikke 160. Dus ik ben benpaald geen zuinige rijder. Maar... de ervaringen van anderen met de 1.8TSI zijn ook dat ze de fabrieksopgave (lang) niet halen hoor, ook ongetuned.

Overigens, ik heb de tank natuurlijk niet leeggereden als ik ga tanken, meestal tank ik ongeveer 50 a 51 liter. Ik tank wel altijd BP Ultimate, en als dat een keer niet lukt Shell V-Power, als ik gewoon Euro95 tank, is'tie nog onzuiniger...
 
HO ho, dit is zeker geen 'foutje', ik wil eerst even weten waar die auto van gerard staat.


Hallo Race eend,

Zoals je in mijn mail hebt vernomen heb ik geen namen genoemd. Reden ik wil niet een slechte naam geven aan de tuner/garage omdat dit misschien onterecht is. Vandaag te horen gekregen dat mijn computer is opgeblazen ten gevolgen van of ten tijden van. De tuner weet nu genoeg. Uiteraard weet een ieder dat je jezelf nu bekend hebt gemaakt.
Dit is zeker niet leuk en baal behoorlijk. Echter de inzet en afhandeling van de tuner/garage is keurig en daarom noem ik nu nog steeds geen namen. Wel blijf mijn tip zoals eerder genoemd let op de allernieuwste modellen kunnen problemen geven tijdens het chiptunen.
Mijn opmerkingen zijn positief bedoeld om andere te waarschuwen even te wachten dat het wel kan. Niets verkeerd aan toch?
 

Race Eend

Forumguru
Hallo Race eend,

Zoals je in mijn mail hebt vernomen heb ik geen namen genoemd. Reden ik wil niet een slechte naam geven aan de tuner/garage omdat dit misschien onterecht is. Vandaag te horen gekregen dat mijn computer is opgeblazen ten gevolgen van of ten tijden van. De tuner weet nu genoeg. Uiteraard weet een ieder dat je jezelf nu bekend hebt gemaakt.
Dit is zeker niet leuk en baal behoorlijk. Echter de inzet en afhandeling van de tuner/garage is keurig en daarom noem ik nu nog steeds geen namen. Wel blijf mijn tip zoals eerder genoemd let op de allernieuwste modellen kunnen problemen geven tijdens het chiptunen.
Mijn opmerkingen zijn positief bedoeld om andere te waarschuwen even te wachten dat het wel kan. Niets verkeerd aan toch?

Vervelende situatie ja, heel netjes dat je geen namen noemt hoor, maar overal gebeurd wel eens wat, het gaat er voornamelijk om dat een klant schadeloos blijft, ondanks de ongemakken.

De ecu is nog wel te redden denk ik, met de nieuwe apparatuur die onderweg is (weer meerdere duizenden euro's geïnvesteerd), dat komt nu te laat, waarschijnlijk, dus van der velden zal wel een nieuwe ecu bestellen. Dan wordt de oude ecu wel als reserve gebruikt.

2010 modellen zijn prima te tunen met de nieuwe apparatuur, bij target-automotive hebben ze deze inmiddels wel ontvangen en al flink wat probleemloos uitgelezen en gemaild naar lochem voor de aanpassingen.
 
Vervelende situatie ja, heel netjes dat je geen namen noemt hoor, maar overal gebeurd wel eens wat, het gaat er voornamelijk om dat een klant schadeloos blijft, ondanks de ongemakken.

De ecu is nog wel te redden denk ik, met de nieuwe apparatuur die onderweg is (weer meerdere duizenden euro's geïnvesteerd), dat komt nu te laat, waarschijnlijk, dus van der velden zal wel een nieuwe ecu bestellen. Dan wordt de oude ecu wel als reserve gebruikt.

2010 modellen zijn prima te tunen met de nieuwe apparatuur, bij target-automotive hebben ze deze inmiddels wel ontvangen en al flink wat probleemloos uitgelezen en gemaild naar lochem voor de aanpassingen.


Race eend,

Ik wil nog steeds geen namen noemen van het tuningbedrijf/garage, maar gok dat jij dit bent mbt tuningbedrijf (jouw plaats afzender)? Zo ja heb jij dan enig idee wanneer mijn auto wel getunend kan worden met de nieuw apparatuur?
Is target voor particulieren?
 

___JC___

Forumguru
Hoi Gerard,

Erg vervelend dat de tuning bij jou mis gegaan is. Zal zeker weer netjes geregeld worden door de dealer/tuner lijkt me. Lees Race Eend zn handtekening nog even....

Ik zou in ieder geval altijd naar Lochem toe rijden om er zeker van te zijn dat alles zo optimaal mogelijk gedaan wordt.

Groet,
JC
 

Race Eend

Forumguru
Race eend,

Ik wil nog steeds geen namen noemen van het tuningbedrijf/garage, maar gok dat jij dit bent mbt tuningbedrijf (jouw plaats afzender)? Zo ja heb jij dan enig idee wanneer mijn auto wel getunend kan worden met de nieuw apparatuur?
Is target voor particulieren?

Ik heb je een prive bericht gestuurd met de volledige uitleg.

Target automotive is een er ook voor particulieren, maar doet de tuning dan bij de dealer en stuurt op de achtergrond de software naar Lochem.
 
JC,

Ja bedankt. Komt zeker goed. Heb gelukkig goede ervaring met chiptuning (3 getunde auto).
Laat hopelijk snel goed nieuws horen. Heb tevens dubbele uitlaten (l+R) laten monteren en dat zag er top uit. Zet binnenkort wel foto's op het forum. Misschien ene idee voor anderen?

Race eend,

Heb je prive geantwoord.
 

Hilbert

Nieuw lid
Ik krijg zelf ook een 1.8 tsi en wil hem bij ZIP-tuning laten chiptunen. Ik hoor daar goeie berichten van. Ze nemen zelfs de twee jaar fabrieksgarantie compleet over.
 

MarcoO2

Forumguru
Hm, ik hoor over ZIP niet zoveel positiefs... zoek maar eens op dit forum. Check sowieso goed wat die overname van fabrieksgarantie eigenlijk inhoudt. Wat wordt er gegarandeert en wat wordt er uitgesloten?
 

Hilbert

Nieuw lid
Er blijven altijd wilde verhalen nagalmen over Tuning. De 1.8tsi is een prima motor om te tunen met veel potentie. Ik heb op geen enkel VAG forum iets gelezen dat het mis ging. Ik schrik wel van de negatieve berichten over Zip-tuning.
 

Race Eend

Forumguru
Ziptuning is een chip gigant, die willen alles maar doen, dan kan je gewoon simpelweg niet een specialist zijn op elk merk.

Bij JDEngineering (en veel andere tuners die zich specialiseren op 1 of 2 productgroepen) duurt software ontwikkeling per motortype ongeveer 2-3 weken. Daarbij lenen we vaak een demo auto van 1 van de bevriende VAG dealers en passen de software aan, testen op de 4wd rollenbank en aan de hand van de vag-com logs (waar je dus de sensoren van de auto uitleest voor oa turbodruk/ontsteking/inspuittijden/lambda waardes) pas je de software net zo lang aan tot je een optimaal en veilig presterende auto hebt. Hier gaat gigantisch veel tijd in zitten, maar op deze manier kun je de software door en door kennen (als er een volgende auto wat anders reageert, kun je dit analyseren en oplossen doordat je ook weet hoe je de rit-logs moet lezen).

Wil je elk merk maar doen, dan kun je niet alle software gaan testen op je rollenbank (veel tuners hebben deze niet eens), voor je alle merken maar in je programma hebt, zijn er al weer zoveel nieuwe modellen dat je hopeloos achter blijft.
Hierdoor kun je concluderen dat er maar 2 opties zijn:
- software inkopen bij een andere tuner in het buitenland (nadeel programmeur is niet fysiek bij de auto en kan dus ook niet rijden met de auto)
OF
- zelf software schrijven, simpelweg de kernvelden van de ontsteking/turbodruk/inspuiting opzoeken, 20% omhoog zetten en klaar. Auto zal wel sneller zijn, maar kan wel complicaties geven, lang niet alles kan maar klakkeloos 20% omhoog, zonder dat dit resulteert in een noodloop/noodprogramma.

Nu kun je ook een beetje inzien waarom er zulke grote prijsverschillen bij chiptuning zijn, de 1 steekt er dagen in om de software volledig te doorgronden en de motor zeer goed te testen, de ander steekt een half uurtje in het vinden van parameters die prestatie verhogend zijn en daar blijft het bij.
 

Hilbert

Nieuw lid
Race-eend bedankt voor deze duidelijke uitleg, ik heb inderdaad al vaker gehoord van JD. Ik zal ook bij hem een offerte vragen. Na hoeveel kilometer kun je het beste een chiptuning laten doen bij een nieuwe auto?
 

sitechris

Donateur
Het kan, maar ik wil het je niet adviseren. Zeker niet als je bij Abt gaat tunen. Je hebt als hij gechipt wordt afgeleverd namelijk geen vergelijkingsmateriaal. Bij mij is de eerste keer de tuning misgegaan. Advies als je via Abt laat tunen: rijd er eerst een paar duizend kilometer in en ga daarna langs bij de tuner. Dan kun je verschil ervaren. Gebruik anders ook even een stopwatch om wat (tussen)sprintjes te meten. Before and after. Zorg wel voor vergelijkbare omstandigheden.

Laat je je auto bij JD tunen, dan is dit alles nvt. Want dan zetten ze de auto gewoon voor en na afloop op rollerbank.

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]
 
Bovenaan Onderaan