12% beter verbruik bij een 1.4i motor is echt niet realistisch te noemen, ook de 12pk waag ik zeer te betwijfelen, bij de 2.0 FSI komt er na de tuning 9 Nm en 3 pk bij (niet voelbaar voelbaar)
Tuning bij een motor zonder turbo komt er op neer dat je wat kunt spelen met de ontsteking (vereist wel dat je dan vaak euro98 gaat tanken om de ontsteking vroeger te krijgen zonder pingelen), de nokkenas verstelling aanpassen (maar die is niet aanwezig bij de 1.4 motor) en de brandstofhoeveelheid, de opties die je hebt zijn dus beperkt.
VAG schrijft de software van de atmosferische motoren meestal zo dat de auto in de eerste secondes volgas/vollast lambda 1=arm blijft draaien (op lambda 1 werkt de katalysator het beste), dan wordt de verbrandingstemperatuur ZO hoog dat men vervolgens een plens benzine in spuit om de boel weer koel te krijgen.
Als je dus kort gas geeft en weer van het gas gaat, is een auto toch nog zuinig. Ga je hem tunen, dan wil je natuurlijk van die vreemde inspuitpatronen af. Je geeft hem meteen de juiste hoeveelheid brandstof en dat laat je zo, verbrandingstemperatuur blijft binnen de perken en de motor reageert beter op het gas na de tuning, omdat hij nu direct de juiste hoeveelheid brandstof krijgt.
Het verbruik verschilt niet zo erg, of je nu eerst arm gaat rijden en daarna bovenin de toeren veel te rijk, of door het hele toerengebied een juist mengsel komt ongeveer op hetzelfde neer, alleen de uitstoot bij korte tussenacceleraties is bij een getunde atmo motor iets hoger (geen probleem voor de apk meting want die is niet vol gas). Door de ontsteking te vervroegen kun je de verbranding optimaliseren en zo dus wat verbruik en vermogen optimaliseren, op gas is dit mooi meegenomen, gas heeft nl een hoog octaangehalte en daardoor kan de ontsteking behoorlijk wat vroeger.
Toch alles bij elkaar genomen gaat dit maar een zeer kleine winst geven op deze kleine motoren, in onze ogen niet de moeite waard om aan te bieden (ook omdat het vreselijke italiaanse ECU's zijn bij die 1.4i motoren).
Overigens is bij elke getunde auto bij ziptuning het verbruik met 12% naar beneden geloof ik (ook de auto's die nog niet op de markt zijn en nog niet te tunen zijn als de 1.2 tsi en de 1.6 CR motoren, staan daar de verbruiks- en 0-100 cijfers al vermeld, deze cijfers zijn dus in mijn ogen natte vinger werk.