Ervaringen van mensen met getunde motoren

Hougie

Lid
Hallo allemaal

Ik heb lang gecommuniceerd met een chiptuning firma hier in Belgie en we zouden afspreken om mijn Yeti als "proefkonijn" te laten opdraven maar zij lieten mij net weten dat de 1.2 TSI nog niet te tunen valt omdat er een nieuwe Siemens computer in zit.... Ze hebben dit bericht doorgekregen vanuit Duitsland.

Iemand meer info?
Alvast bedankt!

Race Eend

Forumguru
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

In de eerste pagina van de 1.2 TSI tuning heb ik een hele duidelijke reden gegeven, met computernummers erbij.

Even geduld hebben nog!

ronald_j

Actief lid
Misschien heb ik het gemist, maar ik heb niets gezien over het tunen van benzinemotoren, voornamelijk voor een lager verbruik.
Is het verschil zo klein dat het niet de moeite waard is? Volgens Ziptuning kun je uit de Fabia 1.4 100pk nog 112pk. halen. Zou dat dan ook automatisch 12% brandstof besparing betekenen?

Verder vraag ik me dan af of ze dit soort verschillen kunnen garanderen, of dat het alleen geldt voor sommige motoren die toevallig op een goede dag geproduceerd zijn?

Ik heb een LPG injectiesysteem. Zou je de tuning ook kunnen optimaliseren zodat hij iets beter op gas rijdt en iets minder op benzine, zonder dat hij op benzine gaat pingelen of andere dingen doen die wezenlijk schade aanrichten?

Zouden ze het max. koppel van 4400 naar beneden kunnen brengen naar bijvoorbeeld 3800 of 4000 toeren, waardoor hij bij 100-120KM/h in theorie zuiniger loopt, of zijn dit soort veranderingen niet met alleen software te bereiken? Zou dat iets opleveren?

Hoe kom ik erachter welke tuners prutsers zijn en voor welke je weinig of niets te vrezen hebt voor het welzijn van je motor. Heeft PON of Skoda zelf lijsten van betrouwbare tuners?

MarcoO2

Forumguru
Je zult inmiddels wel gelezen hebben dat benzinemotoren ook te tunen zijn, maar dat het grootste resultaat bereikt wordt bij turbomotoren. Bij turboloze benzinemotoren wegen de kosten niet tegen de baten op, wat mij betreft. Maar daar is al genoeg over geschreven op dit forum. Let vooral op de posts van Race Eend, hij werkt bij JD Engineering en weet wel waar hij het over heeft.

Hij kan je ook wel antwoord geven op je vragen wat er precies mogelijk is.

Dan nog de vraag over welke tuners prutsers zijn. Ook daarover staat al heel veel op dit forum. Eén ding is wel duidelijk: veel mensen (waaronder ikzelf) zweren bij JD. Niet alleen omdat ze goed werk leveren, maar ook vanwege de service en de kennis die aanwezig is. Zij chippen niet, zoals veel tuners, door alle waarden even 30% op te krikken, maar door per auto te kijken wat het beste resultaat oplevert.

ronald_j

Actief lid
Er is inderdaad al e.e.a. over gepraat. Maar concrete ervaringen met Benzine zie ik niet.
In principe begrijp ik dit, want als je wilt dat de klinkers om je oren vliegen als je gas geeft, hoef je het bij een benzine duidelijk niet te doen.
Maar als je serieus 12% bransdtof kunt besparen bij een tuningbeurt van 250 euro, dan heb ik dat met mijn 35000 per jaar al in 1,5 jaar terugverdiend.

Het is dan wel essentieel dat die 12% ook echt realistisch haalbaar zijn. Dus daar zou ik graag meer over weten.
Ik ben van nature al een beetje sceptisch bij dit soort beloften, en als ik lees wat men hier over ZipTuning schrijft wordt dit alleen maar meer.

Daarom zou heel graag meer weten van wat er op dit gebied echt haalbaar is.

MarcoO2

Forumguru
Dan heb je mijn topic gemist denk ik ;)

Inmiddels kan ik je erbij vertellen dat ik na de tuning gemiddeld een kleine 100 km méér rijd op een tank (600 km ipv 500 km). En de top ligt niet op 240, maar op 253 (GPS, op Duitse RON100)

Race Eend

Forumguru
12% beter verbruik bij een 1.4i motor is echt niet realistisch te noemen, ook de 12pk waag ik zeer te betwijfelen, bij de 2.0 FSI komt er na de tuning 9 Nm en 3 pk bij (niet voelbaar voelbaar)

Tuning bij een motor zonder turbo komt er op neer dat je wat kunt spelen met de ontsteking (vereist wel dat je dan vaak euro98 gaat tanken om de ontsteking vroeger te krijgen zonder pingelen), de nokkenas verstelling aanpassen (maar die is niet aanwezig bij de 1.4 motor) en de brandstofhoeveelheid, de opties die je hebt zijn dus beperkt.

VAG schrijft de software van de atmosferische motoren meestal zo dat de auto in de eerste secondes volgas/vollast lambda 1=arm blijft draaien (op lambda 1 werkt de katalysator het beste), dan wordt de verbrandingstemperatuur ZO hoog dat men vervolgens een plens benzine in spuit om de boel weer koel te krijgen.

Als je dus kort gas geeft en weer van het gas gaat, is een auto toch nog zuinig. Ga je hem tunen, dan wil je natuurlijk van die vreemde inspuitpatronen af. Je geeft hem meteen de juiste hoeveelheid brandstof en dat laat je zo, verbrandingstemperatuur blijft binnen de perken en de motor reageert beter op het gas na de tuning, omdat hij nu direct de juiste hoeveelheid brandstof krijgt.
Het verbruik verschilt niet zo erg, of je nu eerst arm gaat rijden en daarna bovenin de toeren veel te rijk, of door het hele toerengebied een juist mengsel komt ongeveer op hetzelfde neer, alleen de uitstoot bij korte tussenacceleraties is bij een getunde atmo motor iets hoger (geen probleem voor de apk meting want die is niet vol gas). Door de ontsteking te vervroegen kun je de verbranding optimaliseren en zo dus wat verbruik en vermogen optimaliseren, op gas is dit mooi meegenomen, gas heeft nl een hoog octaangehalte en daardoor kan de ontsteking behoorlijk wat vroeger.

Toch alles bij elkaar genomen gaat dit maar een zeer kleine winst geven op deze kleine motoren, in onze ogen niet de moeite waard om aan te bieden (ook omdat het vreselijke italiaanse ECU's zijn bij die 1.4i motoren).

Overigens is bij elke getunde auto bij ziptuning het verbruik met 12% naar beneden geloof ik (ook de auto's die nog niet op de markt zijn en nog niet te tunen zijn als de 1.2 tsi en de 1.6 CR motoren, staan daar de verbruiks- en 0-100 cijfers al vermeld, deze cijfers zijn dus in mijn ogen natte vinger werk.

ronald_j

Actief lid
Tja, je zou ook eigenlijk denken dat als een motor Lambda 1 draait, dat hij dan niet te rijk (verbruik) en niet te arm (motorschade mogelijk) draait, en dus precies goed.

Toch hoor je nog weleens dat het verschillend is of de energie van de optimale verbranding wel zo goed mogelijk op de wielen komt. Ik begrijp uit jouw verhaal dat die 1.4 74kW al behoooorlijk dicht bij optimaal zit.

Ik denk dat je toch minimaal 5 tot 7% verbetering moet halen om te voorkomen dat je auto al afgeschreven is voordat het terugverdienen begint.

Even een andere vraag.
Wat bepaalt dan het toerental waarbij het max koppel behaald wordt? Zit dat in de kleptiming (die bij deze motor blijkbaar niet instelbaar is), of ligt dat nog complexer?
Het verbaast me altijd dat het max koppel vaak gehaald wordt bij toerentallen die je normaal niet gebruikt. Voor mijn gevoel moet de motor ook efficiënter worden als het max koppel al bij 3500 toeren behaald wordt.

Race Eend

Forumguru
Tja, je zou ook eigenlijk denken dat als een motor Lambda 1 draait, dat hij dan niet te rijk (verbruik) en niet te arm (motorschade mogelijk) draait, en dus precies goed.

Voor half gas is lambda 1 prima, onder vollast is lambda 1 natuurlijk te arm. Dat is ook waarom ze bovenin de toeren gigantisch gaan verrijken.

Wat betreft het vermogen bij toerental, die oorzaak ligt inderdaad mechanisch.

Als je de nokkenassen niet kunt verstellen dan komt het maximale vermogen/koppel vaak ongeveer bij hetzelfde toerengebied bij een benzine motor, na de tuning.

Ik ken de 1.4 motor verder niet zo goed, omdat we deze nooit tunen.

darkshadow

Nieuw lid
Race Eend is de 1.8 uit de nieuwe superb combi al gelijk te tunen omdat die gelijk is aan de gewone superb of moet daar nog voor ontwikkeld worden?

MarcoO2

Forumguru
Dat is gewoon de bekende 1.8TSI, dus die moet direct te tunen zijn lijkt mij (naar 230 pk en 350 Nm).

darkshadow

Nieuw lid
Dat klopt mijn gedacht inderdaad. Ik had ook het idee dat dat inderdaad de bekende 1.8 TSI was. Owja hoe ver zou je komen icm met de DSG-7 bak die er op gaat komen?

MarcoO2

Forumguru
Wat bedoel je met "hoe ver zou je komen"? Bedoel je hoeveel die bak aankan? Inmiddels 500 Nm, heb ik begrepen, in ieder geval in de nieuwe VW Transporter met een 2 liter met dubbele turbo en 180pk.

darkshadow

Nieuw lid
Ja inderdaad hoe veel die bak aan kan.
Als ik namelijk in dit topic kijk dan lijkt het of dat je door de dsg niet het maximale eruit kan halen. Ik was dus benieuwd welke waardes ze bij JD halen met de dsg.

___JC___

Forumguru
De 1.8TSI is toch nogsteeds gekoppeld aan de DSG bak met droge koppeling? Die heeft een beperking in NM inderdaad. Als je ff googled moet je dat zo kunnen vinden.

Race Eend

Forumguru
DSG 7 in combinatie met 1.8TSI begrenzen wij op 210pk (220op euro98) & 320-325Nm. Dit kan de DSG7 prima aan hoor.

passat18tsidsg7.jpg

VEEJAY

Forumguru
Wauw wat een prachtige waardes en vermogensafgifte, niet slecht voor een 1.8 160PK! Ik zou er bijna benzine voor gaan rijden....

___JC___

Forumguru
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat er wel wat meer uit de 1.8TSI te halen was? Ongeveer 230pk en 350 NM?

Bovenaan Onderaan