Ervaringen van mensen met getunde motoren

MarcoO2

Forumguru
De aanpassingen als op de 2.0 Tfsi moeten ook wel op de 1.8 Tfsi passen, alleen de powercontroller zal nog lastig zijn in de minder uitgebreide ecu van de nieuwe modellen (niet elke vernieuwing is een verbetering).
Begrijp ik goed dat er nog vééééééél meer mogelijk is met mijn motor? :D

___JC___

Forumguru
er nog het een en ander gemodificeerd worden ?
Het is namelijk de bedoeling dat de Superb 2 de volgende Skoda gaat worden, alleen welke ( 1.8 tfsi , 3.6 v6 of mischien wel een 2.0tfsi ) , wanneer ( hopelijk ergens volgend jaar )
Is het mogelijk om een soortgelijke aanpassing op de 1.8 tfsi te krijgen,
zoals ik nu heb ?

'Gelukkig' hebben ze de 2.0TFSI nog niet in de Superb gelegd. Dan had ik weer flink zitten balen namelijk. Als ze het doen mag het pas NA februari 2010. ;)

Rolle

Senior Member
Heeft er iemand ervaring met het chippen van een 1.9 TDI met DPF? Voor- en nadelen, bevindingen, .....

VEEJAY

Forumguru
Nee Ik heb geen DPF, vroeger veel gelezen over ellende met dpf en al helemaal met chippen van dpf. Is het programma 1 op 1 hetzelfde voor met/zonder dpf? Of moet ik weer langskomen bij jd ;)

Verder zeer tevreden overigens! Na 10K nog geen turbofluit gelukkig en olieverbruik nog steeds weinig vergeleken bij mijn vorige O2 2.0tdi met chip..

*edit*
Of waren de dpf problemen alleen maar met de 2.0TDI (140/170pk) net nadat ze nieuw op de markt kwamen?

Race Eend

Forumguru
Ik dacht dat jou auto wat nieuwer was Veejay, anyway, met DPF is eigenlijk geen beperking bij de 1.9 TDI's

Hier een uitdraai van een Leon 2009 19TDI 105pk met DPF. 145pk/333nm, standaard tuning, goed ingereden.

19tdidpf.jpg

Sand3r

Senior Member
Ik ben wel benieuwd wat de acceleratie tijden zijn van de standaard 1.8 TSI en JD 1.8 TSI.

Marco,

Heb jij dit wel eens gemeten?
De standaard tussensprintjes van:
50km/h-80km/h
en
80km/h-120km/h
Door de versnellingen heen? 2,3,4,5 en 6?

MarcoO2

Forumguru
De tussensprints heb ik nooit geklokt (de 0-100 trouwens ook niet). Om er iets zinnigs van te kunnen zeggen, heb je apparatuur nodig waar ik niet over beschik. Uit de losse pols met een stopwatch lijkt me niet heel zinvol. Maar misschien heeft iemand tips hoe ik het heel makkelijk en betrouwbaar zelf kan meten?

Maar ik kan je wel vertellen dat de verschillen ontzettend goed voelbaar zijn... :D

Race Eend

Forumguru
Zelf te controleren is 100-160 wel een beetje, dit kan evt met stopwatch. Gewoon in 4e versnelling bij 80 gas geven bij 100 klokken en bij 160 afklokken.

0-100 heeft geen nut om te meten zonder goede apparatuur (bovendien moet je goed droog weer hebben en evt warme voorbanden).

MarcoO2

Forumguru
als je zo klokt, zou je dat op de gps-snelheid moeten doen om het nog een beetje betrouwbaar te houden lijkt mij. Anders krijg je toch wel afwijkingen in de sprinttijden ivm afwijkingen in de snelheidsmeter.

Sand3r

Senior Member
Ik heb daar wel een meetapparaat op GPS basis voor.
Wat is een geschikt lijstje?
50-80
80-120
100-160

En dat dan allemaal in de verschillende versnellingen?
Nog meer wensen?
Ik kan volgende week het resultaat van een standaard 1.8TSI wel plaatsen denk ik.

MarcoO2

Forumguru
Ik weet niet waar je woont, maar misschien kunnen we er een gezamelijke test van maken...? getuned naast standaard? ben best wel nieuwsgierig eigenlijk!

Rolle

Senior Member
Ik dacht dat jou auto wat nieuwer was Veejay, anyway, met DPF is eigenlijk geen beperking bij de 1.9 TDI's

Hier een uitdraai van een Leon 2009 19TDI 105pk met DPF. 145pk/333nm, standaard tuning, goed ingereden.

19tdidpf.jpg

Hoi Mark,

Heb je een pré grafiek ook? Lijkt me interessant om de voor en na naast elkaar te kunnen leggen.

Race Eend

Forumguru
Als je het bij je eigen auto meet voor en na de tuning met dezelfde wielen dan maakt het natuurlijk weinig uit.

Je kunt het zo niet tussen verschillende modellen meten. Maar bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een tom-tom of andere navi, dus je kunt het dan prima afklokken. Die paar tiende reactietijd moet je dan maar voor lief nemen.

harry

Senior Member
Mensen, ik heb een aantal basic vragen over chiptunen. (ben zelf niet zo'n techneut op dit gebied)
Afgelopen week heb ik mijn Octavia 1.4tsi afgehaald en heb ik mijzelf aardig gek zitten maken met de vele internet chiptuning bedrijven die claimen deze motor +50Nm en +25pk te geven. En dit variërend tussen de 250 en 600 euro.

Alle bedrijven melden dat de tuning niet door de dealer noch leasemaatschappij zichtbaar is. Is dit ook echt zo?
Kan het ook mis gaan, dus kun je de motor echt onherstelbaar verprutsen?
Is met het terug plaatsen van de orginele software (wat iedereen beweert gratis uit te voeren) de auto ook echt weer normaal? Dus zoals deze af-fabriek geleverd is?

Het zijn misschien hele standaard vragen maar het is een lease auto, vandaar de voorzichtigheid. Leasemaatschappij staat tuning niet toe mits via de importeur en die is mij echt te duur...

Graag jullie advies/reactie.

Falcon

Donateur
In jouw geval gaat het niet om een 20% leaseauto die eigenlijk een 25% leaseauto gaat worden. Dus belastingtechnisch maakt geen ruk uit of je hem getuned hebt of niet.

Het enige bedrijf is de leasemaatschappij. Maar deze komen dit in mijn optiek alleen te weten door de registers van de chiptuningsbedrijven in te duiken. Privacy etcetra.. dus gaat hun simpelweg niet lukken te regelen.

De vraag of het volledig safe is en niet herkenbaar.. dat is een risico die je volgens ons forum het beste kunt nemen bij www.jdengineering.nl.

Maar als je die naam even invult in de zoekoptie van dit forum dan snap je waarom.

Gebruiker RaceEend is trouwens van JDengineering

Race Eend

Forumguru
Mensen, ik heb een aantal algemene vragen over chiptunen. (ben zelf niet zo'n techneut op dit gebied)
Afgelopen week heb ik mijn Octavia 1.4tsi afgehaald en heb ik mijzelf aardig gek zitten maken met de vele internet chiptuning bedrijven die claimen deze motor +50Nm en +25pk te geven. En dit varierend tussen de 250 en 600 euro.

Alle bedrijven melden dat de tuning niet door de dealer noch leasemaatschappij zichtbaar is. Is dit ook echt zo?
Kan het finaal mis gaan, dus kun je de motor echt verprutsen?
Is met het terug plaatsen van de orginele software (wat iedereen beweert gratis uit te voeren) de auto ook echt weer normaal? Dus zoals deze af-fabriek geleverd is?

Het zijn misschien hele standaard vragen maar het is een lease auto, vandaar de voorzichtigheid. Leasemaatschappij staat tuning niet toe mits via de importeur en die is mij echt te duur...
Mijn leasemaatschappij staat het chiptunen alleen toe als dit door de importeur gebeurt en dat vind ik dus echt te duur.

Beste Harry,

Dit zijn vragen die elke tuner dagelijks zal krijgen, logisch, niemand wil zijn fabrieksgarantie verspelen, maar motor voor relatief weinig geld zoveel extra vermogen geven vindt niemand een straf natuurlijk.

Geen forumlid kan natuurlijk 100% beantwoorden of een dealer dit uit kan lezen of niet, niemand heeft thuis een VAG-testkast staan om grondig onderzoek te doen naar de mogelijkheid hierbinnen. Als je als tuner niets veranderd aan de benaming van de software en alle diagnose mogelijkheden in takt laat kan een dealer in eerste instantie niets zien aan de testkasten.

Zou hij de volledige software eruit halen, en door een tuner laten bekijken of de ECU opsturen naar Duitsland, dan zou men dit natuurlijk uiteindelijk wel kunnen achterhalen (dit wordt eigenlijk nooit gedaan, mede omdat de technische kennis bij de dealers nogal eens beperkt is). Als een auto volledig origineel gemaakt is door de tuner, dan is er natuurlijk helemaal niets meer te ontdekken.

Om even op de specifieke motor terug te komen:
De 1.4 TSI is een vrij complexe motor, een kleine cilinderinhoud met een zeer hoge compressie en daarbij ook nog eens voorzien van een turbo. Deze combinatie is vrij pingelgevoelig, gelukkig is daar tegenwoordig door klop/pingelsensoren goed wat aan te doen en kan het motormanagement tegenwoordig razendsnel bijregelen.

Je kunt je voorstellen dat als je hier als minder kundige tuner in gaat zitten prutsen, dat deze beveiligingen niet meer, of niet meer goed hun werk kunnen doen, of juist continue in moeten grijpen (bv met noodloop tot gevolg). In het ergste geval loopt een motor uiteindelijk stuk als je hier mee door zou rijden (dan moet er wel heel wat gebeuren overigens).

Tuning wordt tegenwoordig op elke hoek van de straat aangeboden, hier zitten enkele goede tussen, maar ook veel bedrijven doen elk merk maar, je kunt je voorstellen dat als je elk merk van vrachtwagen tot traktor, tot mazda en jouw skoda voorziet van tuning, je nooit alles van elke motor kunt weten (de zwakke plekken etc).
Software ontwikkelen kost zeker 1 a 2 weken bij je eerste testauto, om een goede setting te creëren die op elke auto een goede basis is, wil je dus elk merk van tuning voorzien, dan ben je de komende 10 jaar nog bezig om alle modellen die er op de markt zijn te kunnen doen, laat staan dat je alle nieuwe modellen die erbij komen nog kunt doen. Kortom een tuner die alle merken voorziet van tuning gaat simpel te werk: veel waardes klakkeloos 20-30% omhoog, of software inkopen bij een andere tuner, die wel wat vaker met dezelfde motor heeft gewerkt (maar dan is het maar afwachten wat je krijgt).

Hier bv even een negatieve ervaring:

Negatieve ervaringen Ziptuning
Voor mensen die willen weten over mijn ervaringen bij ZIPTUNING:

Ik heb mijn golf 6, 1.4TSI 122pk bij die gasten laten tunen. Na een paar honderd kilometer rustig ermee gereden te hebben, vloog desondanks mijn turbo eruit. Dus eerst de auto aan de kant zetten sleutel eruit, paar minuten wachten en weer starten. Turbo doet het weer. Een paar honderd kilometer later, hetzelfde verhaal. Ik mail die gasten, maar krijg geen reactie. Ik bel ze en vraag om hun reactie. Of ik nog even door wil rijden. Na een kleine honderd kilometer weer de turbo uit en nog een extra foutmelding over het uitlaatgas. Weer gebeld en of ik even langs wil komen, dan passen ze de sw aan. Bracht helaas niets, de turbo vloog er nog steeds uit na een proefrit. Ze zeggen dat de turbo kapot is en ik langs de dealer moet gaan. Ik zeg, waarom? Ik heb toch garantie bij jullie ZIPTuning? Nee zeggen ze, dat komt niet door de tuning. Ze halen de modificatie eruit en ik kan het problem zelf oplossen en als dat probleem verholpen is zetten ze de modificatie weer terug.

HUH?

Affijn, ik rij naar de dealer, hebben ze daar van alles zitten testen, maar niks gevonden. Ik bel die gasten weer en meldt hun dat. Die zeggen dat er nieuwe motormanagement software moet worden ingeladen. Vreemd, zo oud is die auto niet. Ik weer terug naar de dealer, schijn ik al de nieuwste erop te hebben. Verder kon ziptuning dus niks, nada, nul voor me doen, terwijl ze zeggen dat ze de fabrieksgarantie overnemen, de dealer geen manko's kan vinden, en het door de tuning ontstane defekt wat ze pertinent ontkennen niet willen oplossen. Ik vind dit een zeer kwalijke zaak, en alles wijst op een incompetente tuningbedrijf.
En ik vrees dat ik mijn geld voor de tuning nooit meer terug zie.

Verder moet ik nog opmerken dat Autoweek, waar de topic stond met reacties, deze gewoon weg gecensureerd heeft, evenals alle negatieve topics over dit bedrijf Ziptuning. Ik kan niets anders zeggen dat autoweek te ver is gegaan om postings en hele topics gewoon weg te halen van consumenten die slechte ervaringen hebben met Ziptuning en mij zelfs beticht dat ik van de concurrent ben. Autoweek BAH.
Blijkbaar wordt autoweek flink betaald door ziptuning om dit soort acties uit te voeren.

Op google is de topic nog te vinden onder:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=aut ... =&aq=f&oq=
Helaas heeft autoweek dus alles in het werk gesteld om alles te verwijderen. Ook ieder andere topic in autoweek over de recensies van dit bedrijf die je in google kunt vinden, is vakkundig door autoweek verwijderd.
Autoweek is dus zeker niet onpartijdig en wees dus gewaarschuwd als je testen leest in dit blad, deze zijn opgesteld om er zelf financieel beter van te worden. De testen worden dus m.i. door autoweek ook mooier voorgesteld

Het kan dus ook vervelend uitpakken als men niet weet wat men doet.
Zo is er een scirocco forum lid geweest, die zijn 1.4 TSI 160pk heeft laten tunen via een marktplaatsaanbieder en even gemeten heeft wat hij 100-160 deed voor en na de tuning, dit was ruim een seconde langzamer geworden, daar wordt je niet vrolijk van natuurlijk.

Hier nog even een ervaring van een ander Skoda forum lid:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9008

Bij JDEngineering is het mogelijk om tuning via enkele officiele VAG dealers te laten verlopen, vaak betaal je hier iets extra's voor, in ruil daarvoor nemen zij zwart op wit de volledige garantie over. Nadeel daarvan alleen is dat dit de kosten weer iets op drijft. Misschien leuk detail; PON dealer Amersfoort biedt tegenwoordig naast ABT, ook de mogelijkheid om de tuning via JDEngineering te laten verlopen, geen tuner (buiten abt) die dat zal kunnen zeggen denk ik zo!

Groeten,
Mark

Race Eend

Forumguru
Hoi Mark,

Heb je een pré grafiek ook? Lijkt me interessant om de voor en na naast elkaar te kunnen leggen.

Heb nog een pre grafiek voor je:

octavia19tdi105pkorg.jpg

na: het koppel piekt 200 rpm later ivm de 5bak en 2 massavliegwiel wat niet heel erg sterk is, zou je al 310+ nm doen bij 1800rpm dan gaat de koppeling slippen en/of heb je het vliegwiel aan stukken.

19tdidpf.jpg

Bovenaan Onderaan