Beste Harry,
Dit zijn vragen die elke tuner dagelijks zal krijgen, logisch, niemand wil zijn fabrieksgarantie verspelen, maar motor voor relatief weinig geld zoveel extra vermogen geven vindt niemand een straf natuurlijk.
Geen forumlid kan natuurlijk 100% beantwoorden of een dealer dit uit kan lezen of niet, niemand heeft thuis een VAG-testkast staan om grondig onderzoek te doen naar de mogelijkheid hierbinnen. Als je als tuner niets veranderd aan de benaming van de software en alle diagnose mogelijkheden in takt laat kan een dealer in eerste instantie niets zien aan de testkasten.
Zou hij de volledige software eruit halen, en door een tuner laten bekijken of de ECU opsturen naar Duitsland, dan zou men dit natuurlijk uiteindelijk wel kunnen halen (dit wordt eigenlijk nooit gedaan, mede omdat de technische kennis bij de dealers nogal eens beperkt is). Als een auto volledig origineel gemaakt is door de tuner, dan is er natuurlijk helemaal niets meer te ontdekken.
Om even op de specifieke motor terug te komen:
De 1.4 TSI is een vrij complexe motor, een kleine cilinderinhoud met een zeer hoge compressie en daarbij ook nog eens voorzien van een turbo. Deze combinatie is vrij pingelgevoelig, gelukkig is daar tegenwoordig door klop/pingelsensoren goed wat aan te doen en kan het motormanagement tegenwoordig razendsnel bijregelen.
Je kunt je voorstellen dat als je hier als minder kundige tuner in gaat zitten prutsen, dat deze beveiligingen niet meer, of niet meer goed hun werk kunnen doen, of juist continue in moeten grijpen (bv met noodloop tot gevolg). In het ergste geval loopt een motor uiteindelijk stuk als je hier mee door zou rijden (dan moet er wel heel wat gebeuren overigens).
Tuning wordt tegenwoordig op elke hoek van de straat aangeboden, hier zitten enkele goede tussen, maar ook veel bedrijven doen elk merk maar, je kunt je voorstellen dat als je elk merk van vrachtwagen tot traktor, tot mazda en jouw skoda voorziet van tuning, je nooit alles van elke motor kunt weten (de zwakke plekken etc).
Software ontwikkelen kost zeker 1 a 2 weken bij je eerste testauto, om een goede setting te creëren die op elke auto een goede basis is, wil je dus elk merk van tuning voorzien, dan ben je de komende 10 jaar nog bezig om alle modellen die er op de markt zijn te kunnen doen, laat staan dat je alle nieuwe modellen die erbij komen nog kunt doen. Kortom een tuner die alle merken voorziet van tuning gaat simpel te werk: veel waardes klakkeloos 20-30% omhoog, of software inkopen bij een andere tuner, die wel wat vaker met dezelfde motor heeft gewerkt (maar dan is het maar afwachten wat je krijgt).
Hier bv even een negatieve ervaring:
Het kan dus ook vervelend uitpakken als men niet weet wat men doet.
Zo is er een scirocco forum lid geweest, die zijn 1.4 TSI 160pk heeft laten tunen via een marktplaatsaanbieder en even gemeten heeft wat hij 100-160 deed voor en na de tuning, dit was ruim een seconde langzamer geworden, daar wordt je niet vrolijk van natuurlijk.
Hier nog even een ervaring van een ander Skoda forum lid:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9008
Bij JDEngineering is het mogelijk om tuning via
enkele officiele VAG dealers te laten verlopen, vaak betaal je hier iets extra's voor, in ruil daarvoor nemen zij zwart op wit de volledige garantie over. Nadeel daarvan alleen is dat dit de kosten weer iets op drijft. Misschien leuk detail; PON dealer Amersfoort biedt tegenwoordig naast ABT, ook de mogelijkheid om de tuning via JDEngineering te laten verlopen, geen tuner (buiten abt) die dat zal kunnen zeggen denk ik zo!
Groeten,
Mark