Ervaringen van mensen met getunde motoren

harry

Senior Member
Wouw bedankt voor je/jullie uitgebreide antwoord.
Moet er toch weer even goed over nadenken maar het blijft toch erg kriebelen.

Niet dat de auto nu te kort komt hoor maar 50nm extra.... dat is toch wel interessant.
Nog even een opmerking; op de JD site zie ik nog geen prijzen staan voor de Octavia 1.4tsi. Maar zal niet veel afwijken van de superb en golf schat ik zo in...

VEEJAY

Forumguru
Hallo Harry,

Ik ben afgelopen augustus bij JD langsgeweest om mijn 105pktdi te chippen. Ik heb daar tot op vandaag geen spijt van.

Staar je niet blind op cijfertjes want bij mij is naast meer vermogen ook de hele auto lekkerder gaan lopen door tuning. Bijvoorbeeld het response op het gaspedaal en het verbruik bij rustig rijden is zuiniger.

Succes met je keuze.

Wasmachineman

Forumguru
Beste Harry,

Dit zijn vragen die elke tuner dagelijks zal krijgen, logisch, niemand wil zijn fabrieksgarantie verspelen, maar motor voor relatief weinig geld zoveel extra vermogen geven vindt niemand een straf natuurlijk.

Geen forumlid kan natuurlijk 100% beantwoorden of een dealer dit uit kan lezen of niet, niemand heeft thuis een VAG-testkast staan om grondig onderzoek te doen naar de mogelijkheid hierbinnen. Als je als tuner niets veranderd aan de benaming van de software en alle diagnose mogelijkheden in takt laat kan een dealer in eerste instantie niets zien aan de testkasten.

Zou hij de volledige software eruit halen, en door een tuner laten bekijken of de ECU opsturen naar Duitsland, dan zou men dit natuurlijk uiteindelijk wel kunnen halen (dit wordt eigenlijk nooit gedaan, mede omdat de technische kennis bij de dealers nogal eens beperkt is). Als een auto volledig origineel gemaakt is door de tuner, dan is er natuurlijk helemaal niets meer te ontdekken.

Om even op de specifieke motor terug te komen:
De 1.4 TSI is een vrij complexe motor, een kleine cilinderinhoud met een zeer hoge compressie en daarbij ook nog eens voorzien van een turbo. Deze combinatie is vrij pingelgevoelig, gelukkig is daar tegenwoordig door klop/pingelsensoren goed wat aan te doen en kan het motormanagement tegenwoordig razendsnel bijregelen.

Je kunt je voorstellen dat als je hier als minder kundige tuner in gaat zitten prutsen, dat deze beveiligingen niet meer, of niet meer goed hun werk kunnen doen, of juist continue in moeten grijpen (bv met noodloop tot gevolg). In het ergste geval loopt een motor uiteindelijk stuk als je hier mee door zou rijden (dan moet er wel heel wat gebeuren overigens).

Tuning wordt tegenwoordig op elke hoek van de straat aangeboden, hier zitten enkele goede tussen, maar ook veel bedrijven doen elk merk maar, je kunt je voorstellen dat als je elk merk van vrachtwagen tot traktor, tot mazda en jouw skoda voorziet van tuning, je nooit alles van elke motor kunt weten (de zwakke plekken etc).
Software ontwikkelen kost zeker 1 a 2 weken bij je eerste testauto, om een goede setting te creëren die op elke auto een goede basis is, wil je dus elk merk van tuning voorzien, dan ben je de komende 10 jaar nog bezig om alle modellen die er op de markt zijn te kunnen doen, laat staan dat je alle nieuwe modellen die erbij komen nog kunt doen. Kortom een tuner die alle merken voorziet van tuning gaat simpel te werk: veel waardes klakkeloos 20-30% omhoog, of software inkopen bij een andere tuner, die wel wat vaker met dezelfde motor heeft gewerkt (maar dan is het maar afwachten wat je krijgt).

Hier bv even een negatieve ervaring:

Het kan dus ook vervelend uitpakken als men niet weet wat men doet.
Zo is er een scirocco forum lid geweest, die zijn 1.4 TSI 160pk heeft laten tunen via een marktplaatsaanbieder en even gemeten heeft wat hij 100-160 deed voor en na de tuning, dit was ruim een seconde langzamer geworden, daar wordt je niet vrolijk van natuurlijk.

Hier nog even een ervaring van een ander Skoda forum lid:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9008

Bij JDEngineering is het mogelijk om tuning via enkele officiele VAG dealers te laten verlopen, vaak betaal je hier iets extra's voor, in ruil daarvoor nemen zij zwart op wit de volledige garantie over. Nadeel daarvan alleen is dat dit de kosten weer iets op drijft. Misschien leuk detail; PON dealer Amersfoort biedt tegenwoordig naast ABT, ook de mogelijkheid om de tuning via JDEngineering te laten verlopen, geen tuner (buiten abt) die dat zal kunnen zeggen denk ik zo!

Groeten,
Mark

:945:Nou, hier nog een forummer die a-technisch is. Maar dit stuk wat jij, Race Eend, geschreven hebt maakt het veel makkelijker voor mij. Ik zal voorlopig niet tunen maar vind het wel heel erg interessant.
Bedankt ! :worshippy:

Bij JDEngineering is het mogelijk om tuning via enkele officiele VAG dealers te laten verlopen, vaak betaal je hier iets extra's voor, in ruil daarvoor nemen zij zwart op wit de volledige garantie over. Nadeel daarvan alleen is dat dit de kosten weer iets op drijft. Misschien leuk detail; PON dealer Amersfoort biedt tegenwoordig naast ABT, ook de mogelijkheid om de tuning via JDEngineering te laten verlopen, geen tuner (buiten abt) die dat zal kunnen zeggen denk ik zo!

Bij welke VAG (skoda) dealers zouden we met behoud van garantie kunnen tunen?

Race Eend

Forumguru
Bij welke VAG (skoda) dealers zouden we met behoud van garantie kunnen tunen?

Skoda dealers zijn over het algemeen iets minder met tuning bezig, maar er zitten wel een aantal tussen.

Huiskes Kokkeler Oldenzaal, hun demo Yeti 1.8TSI is ook bij ons gedaan en we hebben een Octavia 1.8 TSI van een klant van hun gedaan.

Ook Vruggink is een dealer die regelmatig tuning bij ons af neemt.

Kortom, je kunt altijd even informeren bij deze dealers.

Als verder optie heb je:
Seat van der Velden - Benthuizen
Seat Kohler - Hoofddorp
Seat Hoge - Emmen
VW/Audi Haafkes -Goor
VW/Audi Auto Poppe - Vlissingen
VW/Audi Auto Bourguignon - Leeuwarden

En dan nog wat bedrijven als JBAutoservice/Xtreme Tuning Poeldijk/Target Automotive die tuning afnemen van JDEngineering.

Roel

Lid
Om even op de specifieke motor terug te komen:
De 1.4 TSI is een vrij complexe motor, een kleine cilinderinhoud met een zeer hoge compressie en daarbij ook nog eens voorzien van een turbo. Deze combinatie is vrij pingelgevoelig, gelukkig is daar tegenwoordig door klop/pingelsensoren goed wat aan te doen en kan het motormanagement tegenwoordig razendsnel bijregelen.

Je kunt je voorstellen dat als je hier als minder kundige tuner in gaat zitten prutsen, dat deze beveiligingen niet meer, of niet meer goed hun werk kunnen doen, of juist continue in moeten grijpen (bv met noodloop tot gevolg). In het ergste geval loopt een motor uiteindelijk stuk als je hier mee door zou rijden (dan moet er wel heel wat gebeuren overigens).

Ik wil ook wel eens op reageren.
Wij maken de turbo voor de 1.4 TSI 122 PK en maken ons wel zorgen over chiptuning en ook start stop systemen. De turbo is een complex apparaat, in staat om hoge toeren te draaien. echter is deze wel ontworpen om de "mappen" met de motor. Door chiptuning zal de turbo een hogere druk opbouwen, voordat de actuator de wastegate valve opent. Dit betekent een hogere belasting voor de turbo. Natuurlijk wordt een turbo wel ontworpen met bepaalde marges, maar chiptuning zal zeker wel een effect hebben op de levensduur. En wij zitten natuurlijk niet te wachten op een toename van zogeheten fieldclaims.

Wij testen turbo's in de meest gruwelijke omstandigheden: bijv. koude start en gelijk vol vermogen, met een x keer herhaling. Of na volle belasting gelijk de motor uitzetten (turbine rotor wiel draait dan met afnemende oliedruk (= onvoldoende smering) met zo'n 100.000 toeren per minuut door.

Graag wil ik toch weten hoe jullie bij JD het vermogen bepalen, waarop de levensduur van de turbo niet wordt verminderd?

Oja, persoonlijk denk ik aan een S2 met de 1.4 motor enne..... chippen (met name voor extra koppel). Maar niets tegen mijn baas zeggen hoor :winkie:.

redrohX

Nieuw lid
Skoda dealers zijn over het algemeen iets minder met tuning bezig, maar er zitten wel een aantal tussen.

Als verder optie heb je:
Seat van der Velden - Benthuizen...

Top. Bedankt voor alle info. Ik ben zelf ook aan het nadenken om mijn auto te laten chiptunen en dan ga ik wellicht bij bovenstaande bedrijf eens kijken omdat die het dichtst in de buurt ligt.

Misschien een vraag waar jij antwoord op kan geven. De 1.8 turbo motoren van de eerste Octavia zitten ook in de RS versie. De normale 1.8t heeft 150pk, de RS 180pk. Maar zo ver ik had begrepen is dit precies dezelfde motor. Was het destijds mogelijk om via de Skoda dealer de 1.8t voor de Elegance te laten chippen naar het vermogen van de RS? Was dat misschien een kwestie van de firmware van de RS in de Elegance in te laden?

Waarom ik dat vraag komt door een opmerking van de dealer waar ik de auto heb gekocht. Die zei tijdens een bezoek tussen neus en lippen door dat de Octavia Elegance die ik daar had gekocht was gechipt naar 180pk. Echter, als ik alle informatievoorzieningen afzoek op het internet dan kom ik eigenlijk nergens een eigenaar tegen die zijn Elegance naar 180pk heeft laten chippen bij de gerenommeerde bedrijven. Meestal ligt dit toch eerder boven de 200pk.

Waar ik bang voor ben is dat er een beunhaas chippie in zit, waar ik wellicht uiteindelijk ellende van kan krijgen. Aan de andere kant kan het ook gewoon grootspraak zijn van de dealer en is er niks aan de hand. De auto rijdt in principe goed, alleen denk ik soms dat de turbo er niet altijd inkomt. Weet niet of het aan mij ligt of de auto, maar op Engelse fora lijken er meer mensen last van te hebben en zijn ze er nog niet helemaal over uit of het echt een probleem is...

Anyway... alvast bedankt voor je antwoord.

___JC___

Forumguru
De 1.8T uit de O1 met 150pk is inderdaad precies dezelfde motor als de 1.8T van de O1 RS. Alleen de software is anders. Als je deze dus (goed) laat chippen zit je aan het vermogen van een gechipte RS (ongeveer 225pk) de eerste 30pk krijg je gratis. Let wel ik kan me herinneren dat dit pas opgaat vanaf een bepaald jaar. Ik weet alleen niet zeker welk jaar dat was. Maar Race eend moet je daar zo antwoord op kunnen geven.

Falcon

Donateur
En Redrohx je kunt gewoon rechtstreeks bij JD terecht hoor.. dit hoeft in principe niet via de dealer. Of heb je nog garantie met de O1 uit 2002?

Race Eend

Forumguru
Top. Bedankt voor alle info. Ik ben zelf ook aan het nadenken om mijn auto te laten chiptunen en dan ga ik wellicht bij bovenstaande bedrijf eens kijken omdat die het dichtst in de buurt ligt.

Misschien een vraag waar jij antwoord op kan geven. De 1.8 turbo motoren van de eerste Octavia zitten ook in de RS versie. De normale 1.8t heeft 150pk, de RS 180pk. Maar zo ver ik had begrepen is dit precies dezelfde motor. Was het destijds mogelijk om via de Skoda dealer de 1.8t voor de Elegance te laten chippen naar het vermogen van de RS? Was dat misschien een kwestie van de firmware van de RS in de Elegance in te laden?
Anyway... alvast bedankt voor je antwoord.

Modeljaar 2001 en nieuwer zijn inderdaad dezelfde motoren bij de 150 en de 180, alleen het standaard motormanagement is anders (software).

Wat betreft het tunen, dit kan voor de 'oudere' 1.8T beter in Lochem gedaan worden, zeker als deze misschien al getuned is (en er al aan gesoldeerd is misschien).

redrohX

Nieuw lid
@Falcon, nee ik heb hem daar niet gekocht. Maar Van Der Velden is niet zo heel ver weg en Lochem wel. ;)

Maar misschien dat ik toch maar eens aan Lochem moet gaan denken.

@Race Eend, ik ben echt een leek op dit gebied, maar hoe lang duurt zo'n chip plaatsen? Kan je de auto dezelfde dag nog mee terug nemen?

Ik kan Lochem namelijk alleen in het weekend bereiken als ik niet hoef te werken. Doordeweeks zou ik echt vrij moeten nemen. En de auto laten overnachten kan ook een uitdaging zijn. ;)

Race Eend

Forumguru
Chiptuning van een 1.8T duurt 2.5-3 uur ongeveer.

Je kunt hier dus gewoon op wachten en de auto dezelfde dag nog meenemen.

Race Eend

Forumguru
Ik wil ook wel eens op reageren.
Wij maken de turbo voor de 1.4 TSI 122 PK en maken ons wel zorgen over chiptuning en ook start stop systemen. De turbo is een complex apparaat, in staat om hoge toeren te draaien. echter is deze wel ontworpen om de "mappen" met de motor. Door chiptuning zal de turbo een hogere druk opbouwen, voordat de actuator de wastegate valve opent. Dit betekent een hogere belasting voor de turbo. Natuurlijk wordt een turbo wel ontworpen met bepaalde marges, maar chiptuning zal zeker wel een effect hebben op de levensduur. En wij zitten natuurlijk niet te wachten op een toename van zogeheten fieldclaims.

Wij testen turbo's in de meest gruwelijke omstandigheden: bijv. koude start en gelijk vol vermogen, met een x keer herhaling. Of na volle belasting gelijk de motor uitzetten (turbine rotor wiel draait dan met afnemende oliedruk (= onvoldoende smering) met zo'n 100.000 toeren per minuut door.

Graag wil ik toch weten hoe jullie bij JD het vermogen bepalen, waarop de levensduur van de turbo niet wordt verminderd?

Oja, persoonlijk denk ik aan een S2 met de 1.4 motor enne..... chippen (met name voor extra koppel). Maar niets tegen mijn baas zeggen hoor .

Testen hoeveel een turbo echt kan hebben is opzich niet heel ingewikkeld, een flowmap zal je wel bekend zijn. Je moet zorgen dat je de turbo niet gaan over-toeren etc, dan krijg je vreemde surge etc. Vaak is het puur een kwestie van kijken tot hoe ver je kan gaan met de turbodruk, tot hij echt gaat protesteren en inefficiënt wordt, vaak zie je ook de uitlaatgas temperatuur dan onevenredig hard oplopen. Daarna ga je een flink stuk daaronder zitten, en herhaaldelijk testen op vermogen, kakt het run na run erg in, dan zul je hem ook wat terug moeten zetten, want dan wordt de boel te warm.

Ontwikkeling van de tuning/mapping van een auto duurt de eerste keer zeker enkele dagen/weken.
Jeroen Dik is begonnen door ervaring op te doen in het G60 tijdperk, waarbij Jeroen een Golf G60 had met uiteindeljk 350pk. Later bij de 1.8T motoren kocht Jeroen een Leon met die motor om door te kunnen ontwikkelen (en grotere turbo-stages te kunnen bouwen).

Daarna heeft hij een Golf 5 GTI 2.0 TFSI gekocht om te kunnen ontwikkelen (van die auto’s kun je niet meer tellen hoe vaak deze op de rollenbank gestaan hebben voor verdere aanpassingen), toen de motor nog origineel was, is deze echt tot ‘kapot’ getest, puur om te kijken hoever je met de motor kon gaan.
Hetzelfde geld voor zijn huidige RS4, ook daar wordt regelmatig het eea veranderd en getest op de rollenbank wat het effect is, alleen dan kun je de grenzen verkennen en de software tot in de puntjes optimaal maken.

Wat je al zegt, de turbo’s worden allemaal flink getest door jullie bij de ontwikkeling, en dan niet op de manier dat je een turbo hoort te gebruiken, want ook daar moeten ze tegen kunnen.
Zolang je er als bestuurder netjes mee om gaat, dwz goed warm rijden, tijdig olie verversen en niet direct uitzetten vd motor als je hard gereden hebt, dan kun je prima 2ton + met de originele turbo rondrijden. Ga je wel met een koude motor ‘trappen’ en ga je op euro 95 lange tijd topsnelheid rijden, dan ben je wel versnelt een motor+turbo aan het slopen, bij tuning gaat dit dan sneller verkeerd dan bij een originele auto, dit geven wij ook altijd aan bij de tuning.
Het grootste gedeelte van onze klanten zijn toch de liefhebbers die dit ook in acht nemen, dit komt mede omdat wij geen prijsstuter zijn, hierdoor krijg je vooral het serieuze publiek, het publiek wat voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten zie je bij tunex/ziptuning/chipmeister/vag-techniek etc, ook die kunen een auto prima sneller krijgen dan origineel, maar al het testwerk wordt grotendeels achterwege gelaten of gekopieerd/afgekeken van elkaar (en als ze de handen aan een auto kunnen krijgen die bij JD gedaan is, wordt er graag gesnuffeld).

Wat betreft dat kopiëren, dat is geen uit de lucht gegrepen verhaal, 1 van de eigenaren op het TDI forum geeft het gewoon toe:

charvel schreef:
Maar als ik het goed begrijp worden de files van andere tuners dus wel bestudeerd en van geleerd.

martin schreef:
Ja tuurlijk, je zal als tuner een leugenaar zijn wanneer je zegt dat je dat nooit hebt gedaan.
Ik heb de hele ontwikkeling van Lucas meegemaakt en heb gezien tegen welke problemen hij opliep.
Er is gewoon een forum voor die gasten www.chiptuners.org waar ze elkaar helpen en files naar elkaar doorsturen.
Zelfs nu zie ik hem nog wel eens naar bv JD software kijken wanneer we bv een warm startcorrectie moeten uitvoeren bij een klant van ons. Het staat dan voor je neus en geloof me iedereen kijkt/leert dan.

Kortom, als je geen ontwikkeling doet en je kennis bij de buren gaat halen, kun je het inderdaad voor de helft van het geld aanbieden. Nadeel is alleen wel dat als er een auto is die even niet precies doet wat hij moet doen, dan gaat men vervolgens maar onderdelen vervangen, de software kan het nl niet zijn…..

roel schreef:
Oja, persoonlijk denk ik aan een S2 met de 1.4 motor enne..... chippen (met name voor extra koppel). Maar niets tegen mijn baas zeggen hoor .

Fijne motoren hoor! Niets mis mee, en ik zal mijn mond houden ;)

Race Eend

Forumguru
Dat is best lang. Hoe lang doen jullie over een 1.8TSI?
(Gewoon benieuwd hoor want ik ga m uiteraard niet chippen ;))

1.8TSI duurt wat minder lang, bij de 1.8T moet de ECU uitgebouwd en ingebouwd worden (zeker als ze al getuned zijn).

De 1.8TSI is wat minder werk, kan over het algemeen per OBD gedaan worden, maar ook dat duurt vaak toch 2-2.5 uur.

Het kan binnen 20 minuten hoor, maar wij doen het graag goed:xyxthumbs:

VEEJAY

Forumguru
JC neem gewoon een hengel mee dan kan je een beetje gaan vissen bij dat riviertje daar aan de overkant..

MarcoO2

Forumguru
1.8TSI duurt wat minder lang, bij de 1.8T moet de ECU uitgebouwd en ingebouwd worden (zeker als ze al getuned zijn).

De 1.8TSI is wat minder werk, kan over het algemeen per OBD gedaan worden, maar ook dat duurt vaak toch 2-2.5 uur.

Het kan binnen 20 minuten hoor, maar wij doen het graag goed:xyxthumbs:
Is die 2,5 uur inclusief 2x op de rollenbank? In mijn herinnering duurde het lang niet zo lang bij mijn auto tijdens de Forummeeting bij jullie. Maar misschien ha dik het zo naar m'n zin dat de tijd vloog! :grin:

Race Eend

Forumguru
Nee dit is zonder rollenbankruns.

Op een zaterdag gaat het vaak sneller (zeker op het tijdstip dat het skoda forum langs kwam, dat was na sluitingstijd).

Dan heb je geen telefoon meer en maar 1 of 2 auto's om op te concentreren. Door de weeks heeft jeroen veel meer files te verwerken, dan sturen veel dealers software door, en duurt dat soms een kwartiertje langer (ook als hij even telefoon tussendoor krijgt etc).

Kortom, reken op 2.5 uur, gaat het vlotter, dan ben je eerder thuis.:xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan