Ervaringen met alle versies van OBDeleven (als alternatief voor VCDS)

Als het goed is verbruikt de nieuwe aanzienlijk minder stroom dan de oude. Heb echter geen nieuwe om hem mee te vergelijken. Ik gebruik Android, dus geen problemen mee verder
 

turboturbo

Forumguru
Heb de OBD11 2nd gen nu een paar keer uitgeprobeerd. Ik merk dat ik nog erg aan het zoeken ben naar de logica van de bediening van de app, de menu structuur etc. Ik wen daar normaliter snel aan, maar merk dat ik hier wat moeite mee heb: ik ben voor mijn gevoel erg veel aan het klikken en ook wel aan het zoeken naar dingen.

Verder kan ik vooralsnog geen gebruik maken van de PRO functies (dat wist ik reeds voor aanschaf) zoals live data uitlezen. Dus wat ik dan over houd is heel basic: foutcodes uitlezen. Vind het een beetje pijnlijk dat mijn chinese eBay dongle vooralsnog wel live data kan uitlezen, maar eerlijk is eerlijk; obd11 is ermee bezig en dat komt zeer waarschijnlijk wel in de toekomst.

Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat het 'simpel' uitlezen door de obd11 een stuk diepgaander is dan mijn chinese dongle. Daarmee kon ik - voorzover ik nu begrijp - alleen motor- en versnellingsbak gerelateerde foutcodes uitlezen (maar mogelijk hangt die beperking dan ook weer af van welke app je precies gebruikt icm de hardware; dat was in mijn geval EOBD-facile)

Olie service resetten (de enige 'workshop' app die compatible zou zijn met mijn auto) werkt niet, foutcodes wissen werkt ook nog niet en tot slot zijn er - en dat had ik wel verwacht - aan mijn Octavia I geen retrofits of adjustments te doen.

OBD11 kan itt de eBay dongle maar liefst 8 modules (?) uitlezen uit mijn Skoda; Dashboard (17), Gateway (19), Comfort System (46), Engine (01), Brakes (03), Air Conditioning (08), Airbag (15) en tot slot Immobilizer (25)

Grappig is dat je tijdens het uitlezen verschillende lampjes (remvloeistof niveau waarschuwing, ABS lampje, Airbag lampjes) aan en weer uit ziet op het dashboard.

Ik vind het jammer dat er bij de foutcodes niet de data wordt uitgelezen van wanneer de fout zich heeft voorgedaan / is aangemaakt. Ik kan bijv. diverse foutcodes vinden die mogelijk te relateren zijn aan toen de auto wel eens sporadisch uitviel. Ik zou op die manier kunnen herleiden of die foutcodes toen ook aangemaakt zijn.

Wat ik me afvraag is hoe de logica van de uitgelezen resultaten weergeven nu precies werkt.

Hieronder zie je in mijn 'geschiedenis' dat ik een paar keer een volledige scan heb gedaan. Maar ik zie er ook 'Faulty CU' tussen staan, terwijl die nog dateert van een eerdere scan sessie. En niet alle faulty CU's staan er opgenoemd lijkt het?

obd11_1.jpg obd11_2.jpg

Ook valt me op dat ik vandaag bij de huidige scan zie dat er 6 modules zijn gescand, terwijl bij de vorige er 8 zijn gescand. Dat kan ik ook nog niet verklaren.

Oja, en ook een schoonheids(?)foutje; OBD11 denkt dat ik een Octavia II heb als je naar het plaatje kijkt.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Dit is interessant... Dus een leek kan hier wel wat met doen? Ook op een wat oudere S2 zoals @brepus13 met zijn vorige? Hiermee word het dus mogelijk bv zelf lampjes die foutmelding geven uit te coderen? Want dat zoek ik eigenlijk vooral. Ik weet niet of er afdoende hardware op mijn S2 zit om het verder de moeite te maken om dit aan te schaffen, als ik namelijk door de, misschien, beperkte hardware op mijn S2 amper dingen kan aanpassen, ben ik wellicht beter af om mijn lampjes gewoon door iemand te laten uitcoderen?

Vraag is dus, ben ik beter af dat ik mijn nieuwe lampjes na montage gewoon laat uitcoderen bij iemand van het forum? Of is het voor mij ook al interessant om dit bakkie aan te schaffen?
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Het is voornamelijk voor de kentekenverlichting, en eventueel voor de puddle lights onder de spiegels, maar dat gaat dus niet? De bocht verlichting zou zonder coderen moeten lukken.
 

Antera

Donateur
Ook bochtverlichting lampjes vervangen voor led werkt ook niet zonder problemen aangezien dit de mistlampen zijn en als je die naar LED ombouwt zonder canbus werkt het niet helaas niet zonder coderen zonder fouten. Lampjes in de spiegels kan je led in stoppen en werkt wel zonder problemen als het goed is
 

JeSko

Forumguru
@Antera

Oke dat klinkt logisch, er stond bij de adv wel bij dat het canbus storingsvrije lampjes zouden zijn en de reacties van klanten bevestigen dat ook.

https://s.click.aliexpress.com/e/kk0u6UUu

Maar als ze een foutmelding geven laat ik ze gewoon uitcoderen, eventueel bij een mede forumer hier in België als die er zijn.:thumbsup:

Ik hoop alle lampjes dit weekend gemonteerd te hebben, ik moet echter wachten tot ik de verwarmde garage van iemand kan gebruiken (hopelijk heeft die persoon deze week tijd), aangezien het blijkbaar met deze temperaturen niet slim is om plastic te demonteren en monteren.
 

brepus13

Forumguru
@WhiteSuperB

los van het codeer werk zou ik hem alleen al aan schaffen om uit te lezen en fouten te kunne resetten.
Ik had op mijn S2 onder andere de volgende zaken aangepast via long Coding:

XDS aan
Ch lh via mistlamp ipv xenon
Hill hold aangezet
Koplamp sproeiers uit
Needle sweep

en nog een paar zaken waar ik nu even niet op kan komen.
 

brepus13

Forumguru
Wat mij betreft wel ja. Ik heb het coderen op de S2 altijd als bonus gezien. Alleen het uitlezen en resetten was voor mij het geld al waard.

nu met mijn O3 is het helemaal leuk hoeveel er te coderen is :-)


Het valt me wel op dat ik in mijn O3 niet altijd in long coding kom, zijn er meerdere die dit ervaren? De ene keer werkt alles en vandaag kom er via long coding niet in. De apps werken wel gewoon...
 

KodiaqS2

Senior Member
Is er iemand die een beetje bij is qua nieuws over de OBDEleven op IOS? De huidige gen2 kan wel met een beta app van ios functioneren maar dan juist de belangrijke functies dus niet. 2 concrete vragen zijn dus: kan dat dan in de toekomst met hetzelfde device en een update van de app wel? en wanneer gaan ze dit vrijgeven / bekendmaken?

De reden dat ik het vraag is dat ik eigenlijk al een half jaar wacht op de release van een OBD11 met IOS, maar inmiddels begin te twijfelen of ik niet gewoon de GEN2 moet kopen en even een oud android toestel moet gebruiken voor nu..
 

MaxN

Donateur
De gen2 is voor iOS. Maar niet alles werkt volledig in iOS. Ik weet niet hoe snel ze zijn, maar hopelijk snel. De gen2 is sowieso sneller en kost minder energie via Bluetooth. Alles wat in de standaard apps staat kun je aanpassen. En de foutcodes uitlezen. Long coding en live data kunnen nog niet in iOS. dit kan wel met een Android device met minimaal Android 5 als ik het goed heb. Je kan de iOS app downloaden en kijken of je met de apps al gered bent. Deze kun je van alle beschikbare modellen opzoeken namelijk in de app.
 

Michelv.

Forumguru
Misschien stomme vraag, vandaag de OBDeleven Pro binnen gekregen, maar hoe zit het met de credits die er aan vast zitten? Zijn die pas zichtbaar als je de dongle in de auto steekt?
 
Bovenaan Onderaan