Ervaringen Front assist

Canon-Eye

Forumguru
Het komt mij te vaak voor dat er wordt ingegrepen zonder dat dat nodig was geweest.
Zit ook wel een gevaar aan - je moet maar hopen dat je achterliggers ook allemaal front assist hebben of voldoende afstand houden (vaak niet, helaas) en goed opletten (ook niet altijd).
Zo kan een veiligheidsvoorziening op zichzelf alsnog een ongeval veroorzaken... :pieker:

Vandaar dat ik de gewoonte heb aangenomen om een naar mijn gevoel te geringe remafstand van een achterligger dan maar zelf te compenseren door extra afstand van de voorligger te houden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
O @EdK goed dat je dat zegt; ik bedoel dus eigenlijk die voorwaarschuwing. Was mij niet duidelijk of er dan ook geremd wordt, omdat ik dat zelf dan ook doe uiteraard.
En die afstand op voorganger waarschuwing is me ook echt te ruim. Als ik die ga aanhouden op een drukke linkerbaan, wurmt menigeen zich er tussen en dan blijf je aan de gang
 

SuHwak

Nieuw lid
Dat klinkt mij ook bekend in de oren Canon-eye, soms hard moeten remmen omdat er voor mij ineens iets opdoemt, maar mijn achterligger zit zodanig strak achter mij dat ik hard rem, maar ook niet zo hard dat mijn achterligger niet de kans heeft ook zijn rempadaal nog wat hard(er) in te drukken. Zeker op natte wegen is dit een nogal spannend, want al rij ik op 4 seizoens banden (met bergen grip in nat weer) kan zomaar zijn dat m'n achterligger in de winter gewoon vrolijk op zomerbanden staat.

Als hij/zij mij raakt is dat niet mijn schuld, maar heb gewoon geen zin in dat gedoe. Ben al te vaak aangereden buiten mijn schuld.
 

V-Strom

Actief lid
Veilig gevoel die iets ruimere marges.
Ik spreek voor mij zelf want niet iedereen beleefd het deelnemen aan het verkeer
in een bijvoorbeeld met dergelijke systemen uitgeruste auto hetzelfde.
Ik word niet nerveus van een redelijk vroeg hoorbare pieper bij achteruit parkeren
en ook niet van de front assist die eventueel redelijk vroeg zou waarschuwen
(wat ik bijna nooit waarneem omdat ik o.a. wel normaal afstand hou.)
Een ieder zijn stressniveau is nu eenmaal verschillend.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Tussen welke maximum en minimum snelheden werkt de Front Assist? antwoord Pon, januari 2018 :
Bekijk bijlage 65026

Bijzonder dat een importeur de handleiding van zijn eigen modellen niet kent..

Front assist.png

Hieruit concludeer ik (of dat maak IK er toch van) het volgende: 3 scenario's

1.Emergency stop bij lage snelheid tussen 5 en 30km per uur= auto zal zelfstandig stoppen tot complete stilstand (in de vorm van een noodstop)

2.Waarschuwing dat u te dicht rijdt: tussen 60km per uur en 210km per uur

3.Bij "advance warning" zijn er verschillende stappen waarbij het systeem op hogere snelheden (boven de 30km/u) kortstondig de rem zal aanspreken om de bestuurder nogmaals te waarschuwen. (ondertussen al heel wat toeters en bellers)

4. Automatisch remmen, zelfs zo drastisch dat je het rempedaal zelf niet meer kan bedienen. Er dient weggestuurd te worden of het gaspedaal in te drukken.
 

kylimo

Senior Member
Sinds een paar weken heb ik mijn FIII met front assist. Sinds vanochtend weet ik dat hij ook echt ingrijpt, maar helaas was het op een net geasfalteerde weg waar niemand binnen een straal van een paar kilometer aanwezig was. Ik had al eerder twee keer een waarschuwing gehad dat de FA geen zicht had en even voordat er ingegrepen werd de melding die tussen het ingrijpen en de twee autootjes in zit. Die twee autootjes doen het trouwens wel goed. Maar even een afspraak maken om naar de FA te laten kijken.

Groeten Boy
 

aiva tco adoks

Forumguru
Ik heb de vooraankondiging van de 2 auto’s uitgezet.

Irritant elke keer die waarschuwing.
Verder prima systeem.
1x nodig gehad omdat ik zag dat een voorligger ging afslaan maar het systeem vond het niet.
Luide piep en waarschuwing maar geen remactivatie.
 

EdK

Forumguru
1x nodig gehad omdat ik zag dat een voorligger ging afslaan maar het systeem vond het niet.
Luide piep en waarschuwing maar geen remactivatie.
Toevallig vanmiddag zelfde situatie , alleen wel met een remactie waarbij de ABS ook nog inkwam.
was de remactie nodig ?
Nee eigenlijk niet, maar systeem dacht daar anders over...
 

EdK

Forumguru
Ik heb de vooraankondiging van de 2 auto’s uitgezet.
Hoe dit uitgezet ?
In media systeem of met VAGCOM ?
En is de afstand ook nog aan te passen ?
Systeem vind ik op zich wel goed, alleen de afstand dat de vooraankondiging in beeld komt mag van mij wat later !
Maw de afstand mag korter ingesteld worden zodat hij niet telkenmale tevoorschijn komt...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maw de afstand mag korter ingesteld worden zodat hij niet telkenmale tevoorschijn komt...

En degene naast je je er telkens op wijst dat je meer afstand moet houden en jij haar dan weer moet uitleggen dat het systeem wel erg veilig staat afgesteld, zodat je telkens te maken krijgt met tussenkruipers wanneer je je er te strikt aan houdt
 

kylimo

Senior Member
Ik ben tot de bijzondere conclusie gekomen dat mijn Front assist op één bepaald kruispunt gaat piepen. Als ik op de A4 de afslag neem naar de N14 en ik uit de eerste tunnel naar Leidschendam rij, krijg ik een foutmelding van de FA. Iets van "Front Assist" "Geen sensorzicht" Als ik dan bij de verkeerslichten rechtsaf sla is de melding weer weg. Tot nu toe iets van 8 van de 10 keer voorgekomen als ik van die kant de tunnel uit rij. En met iets meer fantasie heeft de FA op een parkeerdak op ca 200 meter afstand een keer ingegrepen. Heel duister allemaal.

Groeten Boy
 
D

Deleted member 26486

Hahaha, dat heb ik ook! Als ik op de A1 na de afslag (18?) naar de N302 onder het viaduct rij krijg ik 9 van de 10 keer een waarschuwing van de FA!

Verder werkt het systeem bij mij perfect, kan niet anders zeggen. Nooit storing, buiten het voorbeeld nooit een spookwaarschuwing en eerlijk is eerlijk ik denk dat het me mogelijk ook al echt 2 bumperschades heeft gescheeld (de 1e al op de dag dat ik de auto ophaalde, ik zal het niet snel vergeten..)
 

gr8jen

Lid
Bij mij werkt de front assist ook blijkbaar. Ik dacht even lekker in de stad te rijden toen de auto voor opeens wilde af slaan (alleen remlichten en geen richtingaanwijzer).
Ik rem rustig om niet de auto's achter me op de bumper te krijgen en opeens piepen en vol in de rem.

Dat wordt wel even wennen :)
 

Rallye

Forumguru
Ik heb altijd begrepen dat de remassistent niet werkt als je zelf al remt. Is dat veranderd?
 

EdK

Forumguru
Of het veranderd is weet ik niet, maar met mijn 2017 Fabia heb ik al gehad dat het systeem blijkbaar vond dat ik niet hard genoeg remde en even ging meehelpen.
Fijn ? misschien in sommige gevallen wel maar in vele gevallen zeer hinderlijk...
Ook als je achter een auto langs wil die links wil en een beetje breed staat, en je er rechts omheen wil rijden.
Paar maal al gehad dat deze dan met veel toeters en bellen begint te remmen....
 

Antera

Donateur
Als er tot een bepaalde snelheid een te groot snelheids verschil optreed ( te snel nadert) dan zal hij ingrijpen.
 
Bovenaan Onderaan