Ervaringen Front assist

MarkyMark

Actief lid
in veel F3 modellen(vanaf ambition) zit standaard Front Assist als toevoeging. Hoe zijn de (eerste) ervaringen met dit systeem.

Het lijkt mij handig en tegelijk ook weer heel irritant....
 

Racebluetje

Senior Member
Tis niet echt irritant als je te dicht op iemand rijd komen er 2 auto's links onder in het dashboard te staan met andere worden houd iets meer afstand.
Als je je voorligger helemaal niet in de gaten hebt komen er grotere auto's midden op het dashboard te staan en gaat er een pieper af ,dus het is wel handig vind ik.
 

Alpha

Donateur
Heeft mij al twee keer het leven gered. Najah, dat van mijn Fabia. Één keer bedacht iemand zich voor me, trapte dus haar rem vol in om snel een straat in te vliegen. De Fabia remde vanzelf af (negeerde ook mijn gasgeven) en begon toen al foeterend op mij te piepen.

Tweede keer was een auto die van rechts met dik 60 kwam aangevolgen waar je 30 mocht. Ook daar greep ie in.

Ik ben er blij mee. Geeft eigenlijk doorgaans altijd advies om wat afstand te nemen. En heeft dan ook meestal gelijk. Je kunt de gevoeligheid overigens ook nog instellen. Kijk anders maar eens in de handleiding.
 

RPeter

Senior Member
In combinatie met DSG is het systeem een verrassende ervaring :jaja:, de wagen volgt en stopt tot bijna volledige stilstand en rijdt nadien weer rustig verder.
Als de stoptijd te lang wordt vraagt het systeem je de rem te gebruiken.
Nadien moet je zelf heractiveren. Dikke duim dus :thumbsup:
 

PPeterse

Nieuw lid
Ik vind het tot nu een beetje vaag systeem (of het werkt niet goed bij mij, Front Assist is geactiveerd)
Ik krijg soms wel 2 autootjes te zien als ik te dicht op een voorligger rijdt. Maar soms ook niet, al rijdt een auto kort voor mij.
Al een aantal keren heel kort op de voorligger gereden, maar geen enkele ingreep of waarschuwing in het Maxidot display.
Ik weet niet of de dealer kan testen of Front Assist wel goed werkt (zal binnenkort eens bij de dealer langsgaan)
 

hemi24

Forumguru
In combinatie met DSG is het systeem een verrassende ervaring :jaja:, de wagen volgt en stopt tot bijna volledige stilstand en rijdt nadien weer rustig verder.
Als de stoptijd te lang wordt vraagt het systeem je de rem te gebruiken.
Nadien moet je zelf heractiveren. Dikke duim dus :thumbsup:

Verwar je nu niet de adaptieve cruise-control met de front-assist functie?!?

Front Assist:

ACC:


Remmen doen ze allebei, opnieuw versnellen doet er maar één...
 
Laatst bewerkt:

MarkyMark

Actief lid
klinkt goed, bovenstaande ervaringen.... Mits goed afgesteld kan het dus wel eens een engeltje op je schouders zijn :)
 

Alpha

Donateur
In combinatie met DSG is het systeem een verrassende ervaring :jaja:, de wagen volgt en stopt tot bijna volledige stilstand en rijdt nadien weer rustig verder.
Als de stoptijd te lang wordt vraagt het systeem je de rem te gebruiken.
Nadien moet je zelf heractiveren. Dikke duim dus :thumbsup:

Heb je het hier wel over een Fabia?
 

Ridley

Forumguru
Bij mij begon dat waarschuwen op lege wegen zelfs . Auto terug naar garage geweest om het systeem opnieuw uit te lijnen. Nu werkt het zoals het hoort.

De twee autootjes staan wel heel snel in de maxidot vind ik, maar dat kan ook aan mijn rijstijl liggen. Ik heb zelf niet het idee dat ik een bumper klever ben.
 

CDK

Forumguru
@RPeter, jij praat over andere zaken die op een Fabia niet leverbaar zijn, namelijk Adaptive Cruise Control :jaja:

@Antera, klopt ik heb er ook al wat ervaring mee. Op zich is er goed mee te leven, alleen moet je er ook goed mee omgaan. Je hebt al snel de 2 autootjes met het uitroepteken in beeld dat je te weinig afstand houd, daar zal hij vast gelijk in hebben, maar dat is niet anders. Gaat iemand voor je in de ankers terwijl jij dat niet in de gaten hebt krijg je (heel laat, maar nog nèt op tijd) een harde piep en direct daarna een forse rem ingreep. Het systeem anticipeert anders als wij, rijd er een auto voor je waarvan je weet dat die gaat afslaan, dan anticipeerde ik daar op dat ik zo weinig mogelijk snelheidsverlies had en kort achter dat afslaande voertuig langs reed, nou dat moet je met dit hulpmiddel dus niet meer doen, zeker niet als je geen gordel om hebt :) want er volgt dan simpelweg een bijna noodstop, heel raar om mee te maken overigens!
 

MarkyMark

Actief lid
Die irritante piep herken ik uit duizenden, onze Audi A3 heeft dezelfde toon aan boord.... Maar dan als waarschuwing voor een lege tank en defecte verlichting....
 

jt kia

Lid
Heb net de front assist van mijn nieuwe Fabia getest , mijn vrouw voor mijn rijden op de dijk met 70 km per uur ,
ik moet er minder dan een halve meter achter rijden , voor dat ik die 2 kleine auto s zie staan in maxidot scherm .
Rijd ik met een gang van 80-90 op de auto voor me aan , krijg je totaal geen piep signaal of iets dergelijks !!
Heb zelf maar geremd , anders had ik nu geen fabia meer !!
Had het al getest met een laken , 2 mensen houden een laken beet , en rijd er dan op af met een 10 km per uur , dan krijg je volgens boekje geen voor waarschuwing , dat klopt wel , maar remmen doet ie ook niet , hij gaat dwars door het laken !!
Ik vind het zo geen meerwaarde hebben .
 

Racebluetje

Senior Member
Heb je wel front assist ? :maakmegek: bij mij werkt het wel goed :D front assist heeft al een keer ingegrepen en de kleine autotjes komen al eerder in het display te staan en niet pas bij een halve meter afstand.
 
Bovenaan Onderaan