Ervaring caravan achter de Superb

  • Onderwerp starter Deleted member 20754
  • Startdatum
@Superb III combi, jij hebt dezelfde specs auto met 1500kg caravan en ben benieuwd naar je ervaringen.
Kun je ook een foto posten van de combinatie?

Tot nu 1460 km naar Spanje met caravan gereden. Geen enkel probleem gehad. Wel beetje normaal rijden natuurlijk. Dat is voor mij 90 - 95 % van de afstand in 5e versnelling met cruisecontrol op 95 km/u. IsZo'n 1900 toeren per minuut. Heerlijk rustig.

Ik ben tot nu zeer tevreden. IMG_20160907_193019733.jpg
 
Ik moet de foto nog even wat verkleinen @Majefloti en dan zal ik hem plaatsen. Is nu te groot en verkleinen lukt (mij :pardon:) niet op de tel.

Alvast de ervaring. 1.6 tdi dsg. Geen DCC (ook niet leverbaar op 1.6), geen hulpveren en ook geen nivomat.

De Superb hing wel wat door met gezin + bagage + caravan, maar ik vond het wel acceptabel. Rijden ging super, stabiele combinatie, kogeldruk ca 75kg. Onderweg heb ik continu 95-100 kmh aangehouden zonder enig probleem.

Motorisch ging het ook prima met de 1.6tdi. Trekkracht voldoet en je kunt prima met het verkeer meekomen. Ook op langere autobahnhellingen geen probleem om de genoemde 95 - 100 aan te houden. Wel heb ik het idee dat de koelingscapaciteit net aan is. Bij lange hellingen liep de olietemperatuur op tot 130 graden (grensje) en de koelvloeistof tot 115 graden. Eenmaal bovenaan liep dit vlot weer terug.

De dsg heeft het bij de eerste km's bij vertrek in de bergen wel zwaar gehad. Ook zonder caravan wil de (onlangs vervangen) dsg koppeling nogal eens doorslippen op volstrekt onlogische momenten. Dat deed hij met caravan erachter in de bergen ook, maar dan is e.e.a. toch net wat heftiger. Had niet het idee dat hij daarvan opknapte. Na een km of 50 hield dit op en geen last meer van gehad onderweg.
 

Majefloti

Forumguru
@Superb III combi dank voor je uitgebreide review. Voor wat betreft de koelcapaciteit en olietemperatuur herken ik dat. Ik had vorig jaar ook terug vanuit Italië richting Gotthardtunnel op de lange helling een verhoogde watertemp van 110-115 graden en olietemp van 135 graden. Op het randje want zelfs de airco werd merkbaar zwakker. Eenmaal boven inderdaad heel snel terug naar normaal. Opmerking DSG begrijp ik niet helemaal maar ik ga een maand na ontvangst naar JDengineering voor tuning DSG en motor.

Vwb het doorzakken is er dus nog hoop met de standaard veren. Ik ga het ook goed in de gaten houden en txt mijn review posten.

Dank zover
 
Caravan en Superb.jpg Belofte maakt schuld ;)
Trekhaak is overigens af fabriek (zwenkbare trekhaak). Volgens mij heb ik gewoon de standaard veren, gelijk aan de versies zonder trekhaak.
 

leon-cupra

Forumguru
Bekijk bijlage 61110 Belofte maakt schuld ;)
Trekhaak is overigens af fabriek (zwenkbare trekhaak). Volgens mij heb ik gewoon de standaard veren, gelijk aan de versies zonder trekhaak.
mooie combi, maar vraag me af wat jullie allemaal mee doen?
Dan heb je een caravan waar al veel in kan, heb je een wagen met de grootste koffer van alle wagens en dan moet je nog een dakkoffer gebruiken? Jij hebt naast je vrouw nog 3 tienerdochters zeker :deuk:
 
@leon-cupra :deuk:
Maar ik heb een goed excuus :D De caravan stond in Oostenrijk en hebben we mee terug genomen. En gezien onze labrador wat dominant aanwezig is in de kofferbak was op de heenweg ook met één tienerdochter en zoon van 9 een dakkoffer wel handig :jaja:.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat op de heenreis nog wel een bagagescheidingsrek naast de hond stond met wat spullen, maar wil ook niet te hoog/te zwaar stapelen naast de hond

Kofferbak.jpg
 

reinierh

Senior Member
Grootste probleem met deze combinaties is dat je een BE rijbewijs nodig hebt. Helaas heb ik deze er net niet bij gekregen. Toch maar eens kijken of dat er nog bij te halen is..
 
Grootste probleem met deze combinaties is dat je een BE rijbewijs nodig hebt. Helaas heb ik deze er net niet bij gekregen. Toch maar eens kijken of dat er nog bij te halen is..

BE rijbewijs heb je al gauw nodig hoor of je hebt een smurfen-caravan bij je. Of een echt hele zware wagen. Maar dan vraag ik me toch af of het niet verstandig is om E erbij te halen. Veiligheid voor alles.

Maar bij een zware wagen zit je dan ook al weer gauw boven de 3500 kg samengesteld gewicht en dan is ook BE nodig. En E heb je ook nodig als de auto lichter is dan de caravan natuurlijk.

Rijd zelf 55.000 per jaar en vind het onverantwoord om bv. in 1 ruk naar Spanje te rijden terwijl mensen die 15.000 km per jaar rijden zeggen dat het niks voorstelt. Snap ik niks van. Hopelijk rijden die een route waar ik niet rij
 

reinierh

Senior Member
BE rijbewijs heb je al gauw nodig hoor of je hebt een smurfen-caravan bij je. Of een echt hele zware wagen. Maar dan vraag ik me toch af of het niet verstandig is om E erbij te halen. Veiligheid voor alles.

Maar bij een zware wagen zit je dan ook al weer gauw boven de 3500 kg samengesteld gewicht en dan is ook BE nodig. En E heb je ook nodig als de auto lichter is dan de caravan natuurlijk.

Rijd zelf 55.000 per jaar en vind het onverantwoord om bv. in 1 ruk naar Spanje te rijden terwijl mensen die 15.000 km per jaar rijden zeggen dat het niks voorstelt. Snap ik niks van. Hopelijk rijden die een route waar ik niet rij
Of het verstandig is of niet, tegenwoordig mag de aanhanger zwaarder zijn dan de wagen met B.
In een ruk doorrijden doe ik ook nooit altijd in 2 delen. Kom je in ieder geval uitgerust aan op de camping. Marja ik rijdt dan ook 60.000 per jaar. Denk dat daar het verschil zit.
 

Sonck

Lid
Net terug van vakantie se :)
Heb er zo bijna 4000km opzitten met een Plooitent aanhangwagen of een vouwwagen of hoe jullie dit ook noemen :)
vanuit België met camping stops van enkele dagen in Biarritz naar Spanje in Zamora , Valadolid , Logrono en dan terug naar Frankrijk in Mobazilac en Chambord :)
Lekker veel gezien en beleefd ,
De vouwwagen wass lekker beladen met nog fiets erop , een extra grote dak koffer , een fietsenrek op de achterklep , en dan met 4 personen in de wagen :)

Met men 190pk voelde ik dat natuurlijk niet, gewoon lekker soepel met het mega koppel rijden
Met de Rough Road vering die standaard hardere progressieve vering en demping heeft had ik totaal geen zwaar gevoel op de baan en de wagen hing ook amper door zen veren...
Op de autosnelweg stond men ACC gewoon lekker op 132 en dus ging het heel vlot:)
Ben om 21u s'avonds vertrokken thuis en om 10u s'ochtens stond ik in Biarritz :) gewoon enkele keren een ontspannen stop voor een powernap gemaakt en dan relax verder rijden zonder verkeersdrukte.

Nu ik rij zo rond de 90.000km /jaar waarvan ik er zeker bijna 40.000km rij met een zware aanhangwagen (tussen 850kg en 1,6ton) zelf daarmee kan ik relax 110 tot 120 rijden op de Belgische snelwegen als de verkeersdrukte het toelaat ...
en in de Ardennen heb ik op de hellingen meer als voldoende power om niet te moeten vertragen :)

Met een 1,6tdi aan 90km rijden naar het zuiden van Frankrijk is niet aan mij besteed , dat is voor mij een slakkegang en daarom dat ik dan liever een vouwwagen neem (Jamet) die in Frankrijk 130 mag rijden in alle veiligheid :)

Nu ieder zen ding hé :)
 

Gumm

Nieuw lid
Met de Suberb II 1.6Tdi bleef ik met de combinatie auto-caravan steken op 3490KG
Dat ging met de oude op zich prima, regelmatig stond ik versteld hoe goed onze 105 pk het deed
Tsja, deze auto was met de caravan zeker niet de snelste maar zeker een stugge trouwe doordouwer!
Dat blijkt ook wel uit het feit dat wij andere combinaties soms 2 a 3x op een dag voorbij zagen komen.. maximaal bereikte olie temp bij deze auto 127 graden.

De oude had al hulpveren en de nieuwe zal ze voor de zomer ook nog krijgen.
Het lijkt me gezien de ervaringen van de anderen niet onverstandig.

Met deze III blijf ik onder het treingewicht als met de vorige auto ( de auto was zwaarder)
De caravan is van het merk Knaus weegt leeg 1050KG en mag max 1500KG wegen
Ik heb dan wel 28 jaar geleden mij E Rijbewijs gehaald maar aan de afgelopen 23 jaar caravan vakanties op verre bestemmingen heb ik aan ervaring toch meer gehad. Tegenwoordig worden aan het E rijbewijs andere eisen gesteld waar je meer aan hebt.
Deze zomer gaat onze caravan voor het eerst achter de sub III, ik ben benieuwd welke ervaringen ik hierna met jullie kan delen
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Een hoop winst blijft te behalen in een goede belading en juiste kogeldruk, echt heel belangrijk....dan zou als een stabiel blok erachter, zelf met 100+. Je ziet ze weleens voorbij komen dat je denkt waarom zie ik geen rook van de achterbanden afkomen. Kan aan te slappe vering liggen maar in combinatie met zwabberen vaak belading.

MOEST mijn E destijds halen (max auto + caravan 3700). Maakt natuurlijk niets uit voor het rijden of je nou 2100/3495/3700 zwaar bent, maar goed regels zijn regels. Maar best leuk hoor. E is inderdaad handig...tijdens lessen krijg je gewoon wat meer tips en aanwijzingen waar te kijken en hoe te anticiperen op verkeerssituaties (opstellen,inschatten van het verkeer). Soms toch net even anders op een drukke cruising met een grote combinatie. Daarnaast nog wat handigheidjes met speciale verrichtingen (achteruit rijden met hindernissen, inparkeren,draaien keren)....de meeste ongelukken gebeuren op de camping haha, niet zozeer op de snelweg, met alleen rechtuit....enkeling daargelaten die met 130 zijn huifkar in de prak rijdt of een klapband krijgt.
 

Horkje

Forumguru
Een hoop winst blijft te behalen in een goede belading en juiste kogeldruk, echt heel belangrijk....

Dit is de beste basis inderdaad. Banden ook altijd weer even extra goed op druk zetten. Met extra belading +0.2 bar extra op de autobanden. Transportbanden ook goed op druk trouwens. Wordt nog wel eens vergeten.

Zelf al jaren probleemloos met 130 km door het Franse landschap daar waar het mag en kan. Met een vouwwagen welliswaar maar ook hier geldt gewoon goed beladen. Meeste gewicht op de assen en naar een kogeldruk van rond de 60kg in ons geval.

S3 kan geloof ik een kogeldruk tot 90kg hebben. Vrij veel maar toch fijn dat het kan.

We gaan het deze zomer voor het eerst meemaken met de Superb. Kan niet wachten.....
 

Canon-Eye

Forumguru
De Superb hing wel wat door met gezin + bagage + caravan
Mijn F2C met een Eriba Touring erachter (beladen op de weegbrug 1060 kg, incl. een fiets voor- en achterop, onder de as 1000 kg dus 60 kg op de kogel) stond er ook ongeveer zo bij voordat de Skoda OEM hulpveren eronder gingen. Mét hulpveren ligt de zaak in één lijn, met de caravan vrijwel waterpas.

Kogeldruk verminderen naar 50 kg (het officiële maximum voor de Fabia) maakt voor het doorhangen niet zichtbaar uit maar rijdt een stuk minder prettig. Dus gewoon weer naar 60, dan kan ik tenminste rustig even doortrappen naar 95-100 (echte) km/u om een vrachtwagen in te halen zonder dat het onstabiel begint aan te voelen.
 

Skotavia3

Senior Member
Ik ben benieuwd hoe het bij mijn net aangeschafte Oct. 1.6 tdi 105 zal gaan met een 1300 kg wegende Knaus er achter.
Ik ben van de grijze generatie, dus kreeg mijn E gratis bij B, al heb ik dat niet nodig.
Bij mijn vorige auto, een Duster (krijg het bijna niet uit mijn strot) begon bij 80 op de teller alles al te slingeren.
zelfs met 80 kg op de haak. Disselwiel hing gevaarlijk dicht bij het asfalt.
 

deusjevo

Forumguru
Net terug van vakantie se :)
Heb er zo bijna 4000km opzitten met een Plooitent aanhangwagen of een vouwwagen of hoe jullie dit ook noemen :)
vanuit België met camping stops van enkele dagen in Biarritz naar Spanje in Zamora , Valadolid , Logrono en dan terug naar Frankrijk in Mobazilac en Chambord :)
Lekker veel gezien en beleefd ,
De vouwwagen wass lekker beladen met nog fiets erop , een extra grote dak koffer , een fietsenrek op de achterklep , en dan met 4 personen in de wagen :)

Met men 190pk voelde ik dat natuurlijk niet, gewoon lekker soepel met het mega koppel rijden
Met de Rough Road vering die standaard hardere progressieve vering en demping heeft had ik totaal geen zwaar gevoel op de baan en de wagen hing ook amper door zen veren...
Op de autosnelweg stond men ACC gewoon lekker op 132 en dus ging het heel vlot:)
Ben om 21u s'avonds vertrokken thuis en om 10u s'ochtens stond ik in Biarritz :) gewoon enkele keren een ontspannen stop voor een powernap gemaakt en dan relax verder rijden zonder verkeersdrukte.

Nu ik rij zo rond de 90.000km /jaar waarvan ik er zeker bijna 40.000km rij met een zware aanhangwagen (tussen 850kg en 1,6ton) zelf daarmee kan ik relax 110 tot 120 rijden op de Belgische snelwegen als de verkeersdrukte het toelaat ...
en in de Ardennen heb ik op de hellingen meer als voldoende power om niet te moeten vertragen :)

Met een 1,6tdi aan 90km rijden naar het zuiden van Frankrijk is niet aan mij besteed , dat is voor mij een slakkegang en daarom dat ik dan liever een vouwwagen neem (Jamet) die in Frankrijk 130 mag rijden in alle veiligheid :)

Nu ieder zen ding hé :)

Mooi rondje en mooie review!

Met mijn huidige combinatie Qashqai + caravan mag ik trouwens op papier ook met 130 richting de Spaanse Costa’s hoor :D
 

Skotavia3

Senior Member
Bekijk bijlage 61110 Belofte maakt schuld ;)
Trekhaak is overigens af fabriek (zwenkbare trekhaak). Volgens mij heb ik gewoon de standaard veren, gelijk aan de versies zonder trekhaak.

Prachtige combinatie.
Valt wel op dat veel Skoda rijders er een Knaus aan hebben hangen :thumbsup:
130 met een caravan in Frankrijk is natuurlijk gekkenwerk, toch zie je er weinig ongelukken met caravans.
 

BjornR

Nieuw lid
Hallo Ronald,

Bijgaand een foto van de trekhaak, gemonteerd door de dealer.
Ik heb de hulpveren laten monteren, op advies van de dealer/Skoda. Nog geen ervaring met caravan, dat kan ik over een week melden. De hulpveren hebben geen invloed op de "normale" rij eigenschappen.
Bekijk bijlage 52340 Bekijk bijlage 52341

ik heb een GWD T60 afneembare trekhaak laten monteren onder mijn Skoda Superb Combi III (2016). Mijn vouwwagen hangt er niet mooi achter. Ik meet vanaf de grond een hoogte van ca 37cm naar hart kogel zonder belading. dat is wel een heel groot verschil. Heeft iemand hier meer ervaring mee?
 
Bovenaan Onderaan