Ervaring caravan achter de Superb

  • Onderwerp starter Deleted member 20754
  • Startdatum

maartenv84

Senior Member
Interessant leesvoer hier :)

Ik ben in de gelukkige positie dat ik waarschijnlijk na de zomer afscheid mag nemen van de S2 (voorloop auto) en een nieuwe mag bestellen. Aangezien er dan ook een caravan achter komt te hangen, volg ik dit topic met interesse. Online heb ik namelijk weinig kunnen vinden over de hulpen (wat prijs betreft). Wellicht heb ik ook verkeerd gezocht.

Met name het statement: "Bij af-fabriek zijn geen hulpveren nodig". Waarom zouden die dan niet nodig zijn? Want dan is die kleine meerprijs van af-fabriek ten op zichte van achteraf weer weggepoetst :)
 
D

Deleted member 20754

@maartenv84, de dealer die ik aan de telefoon had, dacht dat bij de trekhaak af-fabriek al rekening is gehouden met een andere soort belasting en daardoor al uitgerust met een zwaardere veer.

Bij een achteraf montage trekhaak, is dit niet aan de orde en zou je nog een hulpveer moeten plaatsen.
 
@maartenv84, de dealer die ik aan de telefoon had, dacht dat bij de trekhaak af-fabriek al rekening is gehouden met een andere soort belasting en daardoor al uitgerust met een zwaardere veer.

Bij een achteraf montage trekhaak, is dit niet aan de orde en zou je nog een hulpveer moeten plaatsen.

@ Maarten,
Met dank aan de bijdrage van Ronald. Als dit inderdaad zo is, dan kan ik mij niet aan het idee onttrekken dat de auto dan achter stijver/stugger geveerd is. Iets om dus goed na te vragen.
Groet, Marc
 
B

bijbeuner

Ik had een Superb break 2.0 TDI 140pk met DSg en een Fendt 495 HTM 1700 kg
persoonlijk vond ik het een must van extra hulpveren te plaatsen omdat de auto fel doorzakt in de veren.
Ik moet wel zeggen dat de Fendt leeg al een kogeldruk heeft van 80kg.
Met de MAD hulpveren is de auto een 1,5cm hoger komen te staan, het rijgedrag zonder caravan vond ik zelfs beter vooral als ik wat geladen had en zeker op verkeersdrempels.
Prestaties, de 140pk zijn ruim voldoende om zo een zware caravan te trekken.
grt. karl
 
D

Deleted member 20754

Volgens de dealer zit er een serieus groot verschil in de vering / doorhangen van Superb s2 en Superb s3.

Op vrijdag 22 juli word de Superb bij mijn werk afgeleverd en in het weekend ga ik onze nieuwe caravan uitproberen, is gelijk een goede test om te zien hoe de Superb zich houd.
Mocht het nodig zijn, dan kan de leverende dealer nog in de week erna hulpveren of luchtbalgen bij plaatsen, maar nogmaals, dealer verwacht dat dit niet nodig aangezien het een trekhaak af-fabriek is.
 

HaycoOnline

Donateur
Hallo,

zoals alles er nu naar uitziet wordt mijn nieuwe Skoda Superb in de laatste week van juli afgeleverd. Wij vertrekken op 1 augustus met de caravan naar de Franse Alpen.

Zijn er al forumgebruikers die ervaring hebben met het rijden met een caravan? Hangt de auto erg door zijn vering of valt dit mee.

Wij zijn een gezin met 3 kinderen achterin en een caravan van 1600kg achter de auto.
Graag zie ik dan een paar mooie foto's van je Superb tijdens de vakantie in:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/skoda-superb-vakantie-fotos.30186/
 
Beste Superb-ers,

kan er iemand bevestigen als je een trekhaak af fabriek hebt ( dus NIET door de delaer gemonteerd maar tijdens productie van de auto) of er dan zwaardere veren gemonteerd worden?

En... wordt er ook software matig nog iets verandert bij een trekhaak af fabriek? Dit zoals bij Opel die dan een Trailer assist activeren?

Ik hoor graag van jullie.
 
D

Deleted member 20754

Met eigen ogen gezien, de trailer stabilty assist is niet geactiveerd.
De auto hangt niet overdreven ver door.
 
Ben gebeld door de dealer en bij trekhaak vanaf fabriek zouden meteen de hulpveren geplaatst zijn of worden. Zouden bij de trekhaak af fabriek horen.
(Lijkt ook logisch als ze zelf in de prijslijst adviseren om ze te plaatsen).

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
 

andrehj

Forumguru
Dat lijkt me toch stug, want hoe doen ze dat dan in combinatie met DCC? En bovendien is af-fabriek voor dit doel de niveauregeling beschikbaar, die je overigens wel (voor veel geld) bij moet bestellen.
 
Maar bij dcc kan je zelf toch diverse stugheden van het veersysteem kiezen. Zonder dcc valt er niks te kiezen.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
 
D

Deleted member 20754

Ik heb geen dcc, geen verstelbare niveau dempers die sinds modeljaar 2017 beschikbaar zijn. De caravan en auto zijn mooi balans. Zodra we op pad waren hadden mijn vrouw en ik beiden zoiets van...... Hangt de caravan er echt achter. Bij onze Peugeot 508 sw was het de vouwwagen al ee ln ramp en de caravan een drama. Daar hulpveren laten plaatsen en nog was het kantjeboord. De Peugeot en skoda hebben een verschil van 4 cm op bovenkant trekhaak. In dit geval heeft skoda dus de betere hoogte tov van een Peugeot met hulpveren.
 
D

Deleted member 20754

Caravan mag max 1500kg, maar ga uit van 1600 kg aangezien de mover, 5 personen aan kleding en spullen. Kogeldruk 85kg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VolvoFox

Senior Member
Met de caravan naar Oostenrijk en Italië/Umbrië geweest. De standaard S3 1.6 Tdi heeft het prima gedaan icm de ruim 1300 kg wegende caravan. Stabiel en voldoende vermogen. Hangt idd wel wat door en bij de 1e hobbel na 300 m was het schrikken vanwege het schrapen over de grond, maar de verdere 4000 km geen problemen mee gehad.
 

VIRII

Banned
Heb direct hulpveren laten monteren, nadat ik 1 keer een aanhanger erachter gehangen heb....


Nog steeds geen spijt van en het rijgedrag zonder aanhanger is er ook op vooruit gegaan.
 

RB66

Nieuw lid
Ook wij zijn weer retour van 3 weken Italie met een caravan van 1500 kg beladen (tegen de 4500 km totaal).
De 1.6 tdi DSG heeft het uitstekend gedaan, rond de 100/110 op de teller was geen probleem en vrachtwagens inhalen met voldoende power.
Ik weet nog altijd niet of er in combinatie met de wegklapbare trekhaak er ook andere veren (af fabriek) onder zitten, maar vond het doorhangen acceptabel (met 4 personen in de auto). Kogeldruk rond de 75 kg.
 

Bijlagen

  • DSC03786.jpg
    DSC03786.jpg
    102,6 KB · Weergaven: 136

Sonck

Lid
ondertussen staan er op de teller 12000 km na 2maand genieten van men S3 2.0 190pk , waarvan de helft met een grote aanhangef gemiddeld tss 1.3 en 1.8 ton
vermogen en vooral koppel is dan in België en zekker in de ardennen echt zalig rijden :thumbsup:

vanuit fabriek heb ik de optie Rough Road vering die omvat hardere progressieve veren en stugere demping .... en ik kan jullie zeggen dat ik dit gewoon top vind
nooit of bijna geen doorzakken van de vering en dit zelf met 90kg bol druk
men wagen blijft mooi horizontaal
en wat een stabiliteit zeg ! zelf als ik 1,8 ton trek in een afdaling blijft alles lekker stabiel en zelf bij noodstops (al enkele keren gehad hier op onze belgische chaotische wegen) is alles onder controle
natuurlijk heb ik de traller stability assist laten aanzetten :D

ook zonder trekker prefereer ik mijn vering tegenover die met DCC
ligt gewoon vaster en veel stabiler op de baan en hij staat 1,5cm hoger en met de progressieve veren ga ik er nooit door zelf over onze enorme verkeersdrempels die we hier in belgie hebben

conclusie ik wil niets anders en een aanrader
nu zou ik de nieuwe regelbare vering nemen die in 2017 beschikbaar gaat komen en op de Pasaat reeds beschikbaar is
 
Bovenaan Onderaan