Ervaring caravan achter de Superb

  • Onderwerp starter Deleted member 20754
  • Startdatum

carfreak24

Forumguru
Vanaf de camping in Frankrijk mijn ervaring na een langere afstand met de caravan gereden te hebben.

Onze auto is een 2.0tdi 150 met handbak en DCC. Aan de haak een Eriba Hymer Swing 532, die ik beladen tegen de 1500 a 1600 schat.

Na wat korte ritten in Nederland waar ik wat heb geëxperimenteerd met verschillende kogeldrukken, laad ik zo dat de kogeldruk rond de 85 a 90 kg is, dat varieert al na gelang wc gebruik onderweg door de 3 dames in mijn huishouding.

In ieder geval, de DCC heb ik op normal, comfort is simpelweg te slap en sport is veel te stug. In standje normal rijdt er het meest stabiel en rustig als combinatie.

De stabiliteit is goed, rekening houdend dat de caravan met dissel rond de 7 meter lang is. Snelheid is ook goed, tussen de 95 a 100 is een fijne kruissnelheid.

Wel bijzonder storend zijn de overbrengingen in de versnellingsbak en afstelling van de motor (cq het reageren van de ACC). Zo rond de 100 in z'n 6 is het toerental te laag om rijdend op de cruise control de snelheid vast te kunnen houden. Zelfs in z'n 5 valt het af en toe tegen. Voor de kenners, we hebben het hier over de A20 in Frankrijk, zeker op het laatste stuk voor Brive gaat de weg knap omhoog en laag. Zodra het toerental onder de 2000 komt geeft de auto zelf niet genoeg gas bij om de turbo op druk te houden. Zal wel met milieu te maken hebben oid. Gevolg is dat je toch terug moet schakelen of telkens met het voetje gas bij moet geven.

Heb bovenstaande overigens ook al eens gehad bij een rotonde waar ik (met caravan) heuvelop weg moest rijden. Op de eens of andere manier lijkt de boel zo arm afgesteld te zijn bij lage toeren (om uitstoot laag te houden) dat de motor niet genoeg koppel heeft om op de koppeling de boel aan het rollen te krijgen. De motor slaat dan dood, of zelfs af. Gevolg is dat je met slippende koppeling of met zeer veel gas geven de weg moet op knallen.

Een tegenvaller. Heb in het verleden met verschillende 140pk PD diesels van VAG gereden en die konden datzelfde kunstje veel beter.

Al met al ben ik niet ontevreden overigens. Prima kar die prima met de caravan overweg kan. Als kanttekening alleen de opmerking dat in heuvelachtig terrein de bakverhoudingen icm motorprogrammering niet altijd de meest ideale vermogensafgifte heeft.
 

Sonck

Lid
@ Carfreak24 : als het geen leasing is dan zou ik de motor even laten chiptunen en dan zal je opmerking direct weg zijn...
Inderdaad onder de 2000tpm zelf met men 190pk hebben ze hem echt wel te tam afgesteld ... met de gasrespons aanpassing in de VCDS van Skoda naar Audi is dat nu wel al veel beter hoor, je merkt daar het verschil wel maar een echte CipTuning zal je klacht zeker wegblazen :)
Men A4 met 136pk had onder de 2000tpm merkelijk mer kracht en reactie maar natuurlijk eens aan streepje 2000 en erboven is er natuurlijk geen vergelijk ...
 

Sonck

Lid
Even ter info !

DCC past enkel de demping aan !!! en dus niet de voorveerspanning , dus de vering hardheid blijft tussen normaal en sport identiek , het is enkel de demping die harder of zachter gezet kan worden.

Bij de nieuwe VAG regelbare vering daar kan je beide regelen, maar naar het schijnt in BE en NL nog niet beschikbaar op de S3 ... ik hoorde pas vanaf volgend jaar
 

andrehj

Forumguru
Regelbare vering?? Ben je nu niet in de war net de Nivomat dempers (zoals die al decennia bij Volvo leverbaar zijn)? Die zijn niet instelbaar, maar houden de achterzijde op een constante hoogte. Helaas niet te combineren met DCC.
 

Renkie

Forumguru
Heb als test ook even een stukje gereden. 150pk 2.0 tdi handbak met een kleine TEC van 1000KG. Op zich is de caravan speelgoed voor de auto maar inderdaad: onder de 1800/2000RPM heb je niets te zoeken als je vooruit wilt.

Op zich is dat geen ramp. Meer toeren is ook meer koeling in de versnellingsbak bijvoorbeeld. Die schakelindicator gewoon negeren en lekker in de 4 of 5 rondtuffen ipv 6.

Ik denk dat je de 6 pas nodig hebt als je rond de 120 op de teller uitkomt (2000rpm)
 
H

hans oet twent

Gents,
Ik heb nu een 2.0 diesel met 181PK en 400NM koppel. Een caravan met een beladen gewicht van 1700KG. Mijn huidige combinatie is voortreffelijk. De 400NM zijn heerlijk zowel met als zonder Caravan. Ik rij vaak in Duitsland en dan zijn de NM op de A7 een absolute must.
Maar goed ik kijk werkelijk met een scheef oog naar de Superb lll, de 2.0TDI 190PK DSG. Uitvoering etc weet ik nog niet. wel weet ik inmiddels dat ik aan het onderstel het eea moet gaan doen. Nivo achteras met DCC. De ideale combinatie maar niet mogelijk naar ik begrijp. Het blijven deinen vd auto, na het nemen van bv een drempel, baart mij grote zorgen dat is iets wat ik absoluut niet wil. Ding moet over een drempel gaan en strak liggen. Doet mijn huidige ook en dat hoort ook zo.
Bovendien zodra de caravan erachter hang moet hij niet doorhangen. Iets doorhangen daar is niks mis mee maar met de kont op de straat is wat mij betreft not done. Extra investering doen om dat allemaal te voorkomen daar heb ik ook niet heel veel zin in want daar wordt de leaseprijs niet voordeliger van. Qua power heeft de 190Pk meeeer dan voldoende dat is geen twijfel.
 

reinierh

Senior Member
@hans oet twent Ga eens praten met @reinierh, die heeft de Nivomat besteld op zijn SuperB met trekhaak en is er zeer tevreden over.
Nou ja tevreden. Ik heb alleen nog maar naar de Haak gekeken. De nivomat zorgt er volgens mij wel voor dat de auto minder deinend over de drempels gaat. Maar aan de andere kant ik kom dagelijk 4 drempels tegen. De eerste 2 minuten van mijn reis en de laatste 2 minuten. ik vond (en vind) dat geen reden om een andere auto te kiezen. De rest van de rit zit ik als een vorst..
 

carfreak24

Forumguru
Hallo Hans, voor wat het waard is; rij zelf met een S3 voorzien van DCC. We hebben een Eriba Swing 532 als caravan. Schat dat we rond de 1550kg beladen aan de haak hebben. Voortent (het doek) ligt samen met de eettafel en een stoel en wat klein spul in de auto, de rest in de caravan. DCC op comfort is deinen tot en met. Zowel solo als met caravan. Normaal zakt ook wat in, maar zeker niet oncomfortabel. Rij het meeste in Sport. Daardoor heb ik heen last van deinen oid. Wel is het zo dat met te hoge kogeldruk icm veel korte hobbels ea wat stoterig rijdt, maar op die momenten ga ik over op 'normaal' op de DCC.
 
H

hans oet twent

Hallo Hans, voor wat het waard is; rij zelf met een S3 voorzien van DCC. We hebben een Eriba Swing 532 als caravan. Schat dat we rond de 1550kg beladen aan de haak hebben. Voortent (het doek) ligt samen met de eettafel en een stoel en wat klein spul in de auto, de rest in de caravan. DCC op comfort is deinen tot en met. Zowel solo als met caravan. Normaal zakt ook wat in, maar zeker niet oncomfortabel. Rij het meeste in Sport. Daardoor heb ik heen last van deinen oid. Wel is het zo dat met te hoge kogeldruk icm veel korte hobbels ea wat stoterig rijdt, maar op die momenten ga ik over op 'normaal' op de DCC.

Dusssss,
Ideale oplossing zou kunnen zijn;
DCC + Hulpveren(aftermarket)?

Ik heb geen voortent enz. Alles ligt in de caravan. In de auto hadden we 4 personen dat worden er nu 2 en een Labrador.(Bruin voor de liefhebbers om te weten...) En wat gereedschap.... Thats it. Caravan mag beladen 1700KG hebben.
 

rouwehand

Senior Member
@hans oet twent , even een beladingstip; probeer de zware spullen achterin je auto te plaatsen. Dit is beter voor de gewichtsverdeling en mijn ervaring met een "lege auto" rijden i.c.m. met de beladen caravan is minder goed.
Dan een goed beladen auto & caravan.

Mijn OIII met Eibach verlaging rijdt velen malen beter, dan de vorige OII met hulpveren.
Ervaring met de S3 heb ik niet.
 

andrehj

Forumguru
Dusssss,
Ideale oplossing zou kunnen zijn;
DCC + Hulpveren(aftermarket)?
Inderdaad, dat opent voor mij ook de mogelijkheid om een L&K te kopen. Maar ik heb nog geen hulpveren gevonden die geschikt zijn voor een DCC onderstel (ook nog niet erg hard gezocht trouwens).
 

carfreak24

Forumguru
IMG_3062.JPG Hmm of hulpveren achter nu echt nodig zijn... Even ter vergelijk, om te beginnen hier een foto van mijn combi. Caravan is 'leeg' op wat stokken en kleiner spul na. Heb ea toe niet gemeten, maar denk dat de kogeldruk hier rond de 65kg ligt. Kijk even goed naar de spatbordrand achter tov het achterwiel. Dit zijn de winterwielen met 215/55R17 banden. Omdat ik DCC heb, staat de auto sowieso al een klein beetje lager dan standaard.
 
Laatst bewerkt:

carfreak24

Forumguru
IMG_3063.JPG IMG_3064.JPG Statisch maakt het geen drol uit of je DCC op comfort/normaal/standaard zet. De auto zakt niet verder in tussen de verschillende standen. Dynamisch wel, dus rijdend merk je dat. Wij rijden met een kogeldruk van rond de 90kg beladen. Zelfs op comfort slaat de vering niet door. Zoals eerder gezegd hebben we in de kofferbak de voortent (3m. diep, Dorema), de eettafel (180x90cm) en nog wat kleine spullen. De rest, wat nodig is voor 3 weken zonvakantie met 2 kleine, actieve kinderen, ligt in de caravan. Op deze foto's zie je de boel beladen. De zomerwielen zijn de fabrieks 18" Modus.
 
Laatst bewerkt:

carfreak24

Forumguru
Uiteindelijk zal ea afhangen van de rijstijl, de caravanlengte en caravanbelading. Ik mis eventuele hulpveren zelf niet, mij stoort het niet qua doorzakken, is binnen de grenzen en voor mij acceptabel. In geen van de DCC standen is de vering ooit doorgeslagen. Wel merk ik bij mezelf de voorkeur om op sport te rijden omdat dat ea wat gecontroleerder maakt. Op wegen met korte hobbels (en die kom je soms tegen) wordt het dan wat onrustig. Niet qua rechtuit-stabiliteit ofzo, maar je merkt dan dat de caravan op een andere manier de onevenheden verwerkt dan de auto, in zulke gevallen is het fijn om een stuk(je) op 'normaal' te kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:

Jan A

Actief lid
Uiteindelijk zal ea afhangen van de rijstijl, de caravanlengte en caravanbelading. Ik mis eventuele hulpveren zelf niet, mij stoort het niet qua doorzakken, is binnen de grenzen en voor mij acceptabel. In geen van de DCC standen is de vering ooit doorgeslagen. Wel merk ik bij mezelf de voorkeur om op sport te rijden omdat dat ea wat gecontroleerder maakt. Op wegen met korte hobbels (en die kom je soms tegen) wordt het dan wat onrustig. Niet qua rechtuit-stabiliteit ofzo, maar je merkt dan dat de caravan op een andere manier de onevenheden verwerkt dan de auto, in zulke gevallen is het fijn om een stuk(je) op 'normaal' te kunnen rijden.
Geeft de caravan die korte hobbels dan door aan de auto als korte, hevige snokken? Had ik ook met mijn Caddy Maxi ten gevolge van de bladveren, denk ik.
 

carfreak24

Forumguru
Nee, snokken niet. Dat komt volgens mij ook eerder door een niet meer in optimale staat verkerende oplooprem/koppeling. Of wellicht wel snokken, ligt eraan. Wat bedoel je met snokken?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan