carfreak24
Forumguru
Vanaf de camping in Frankrijk mijn ervaring na een langere afstand met de caravan gereden te hebben.
Onze auto is een 2.0tdi 150 met handbak en DCC. Aan de haak een Eriba Hymer Swing 532, die ik beladen tegen de 1500 a 1600 schat.
Na wat korte ritten in Nederland waar ik wat heb geëxperimenteerd met verschillende kogeldrukken, laad ik zo dat de kogeldruk rond de 85 a 90 kg is, dat varieert al na gelang wc gebruik onderweg door de 3 dames in mijn huishouding.
In ieder geval, de DCC heb ik op normal, comfort is simpelweg te slap en sport is veel te stug. In standje normal rijdt er het meest stabiel en rustig als combinatie.
De stabiliteit is goed, rekening houdend dat de caravan met dissel rond de 7 meter lang is. Snelheid is ook goed, tussen de 95 a 100 is een fijne kruissnelheid.
Wel bijzonder storend zijn de overbrengingen in de versnellingsbak en afstelling van de motor (cq het reageren van de ACC). Zo rond de 100 in z'n 6 is het toerental te laag om rijdend op de cruise control de snelheid vast te kunnen houden. Zelfs in z'n 5 valt het af en toe tegen. Voor de kenners, we hebben het hier over de A20 in Frankrijk, zeker op het laatste stuk voor Brive gaat de weg knap omhoog en laag. Zodra het toerental onder de 2000 komt geeft de auto zelf niet genoeg gas bij om de turbo op druk te houden. Zal wel met milieu te maken hebben oid. Gevolg is dat je toch terug moet schakelen of telkens met het voetje gas bij moet geven.
Heb bovenstaande overigens ook al eens gehad bij een rotonde waar ik (met caravan) heuvelop weg moest rijden. Op de eens of andere manier lijkt de boel zo arm afgesteld te zijn bij lage toeren (om uitstoot laag te houden) dat de motor niet genoeg koppel heeft om op de koppeling de boel aan het rollen te krijgen. De motor slaat dan dood, of zelfs af. Gevolg is dat je met slippende koppeling of met zeer veel gas geven de weg moet op knallen.
Een tegenvaller. Heb in het verleden met verschillende 140pk PD diesels van VAG gereden en die konden datzelfde kunstje veel beter.
Al met al ben ik niet ontevreden overigens. Prima kar die prima met de caravan overweg kan. Als kanttekening alleen de opmerking dat in heuvelachtig terrein de bakverhoudingen icm motorprogrammering niet altijd de meest ideale vermogensafgifte heeft.
Onze auto is een 2.0tdi 150 met handbak en DCC. Aan de haak een Eriba Hymer Swing 532, die ik beladen tegen de 1500 a 1600 schat.
Na wat korte ritten in Nederland waar ik wat heb geëxperimenteerd met verschillende kogeldrukken, laad ik zo dat de kogeldruk rond de 85 a 90 kg is, dat varieert al na gelang wc gebruik onderweg door de 3 dames in mijn huishouding.
In ieder geval, de DCC heb ik op normal, comfort is simpelweg te slap en sport is veel te stug. In standje normal rijdt er het meest stabiel en rustig als combinatie.
De stabiliteit is goed, rekening houdend dat de caravan met dissel rond de 7 meter lang is. Snelheid is ook goed, tussen de 95 a 100 is een fijne kruissnelheid.
Wel bijzonder storend zijn de overbrengingen in de versnellingsbak en afstelling van de motor (cq het reageren van de ACC). Zo rond de 100 in z'n 6 is het toerental te laag om rijdend op de cruise control de snelheid vast te kunnen houden. Zelfs in z'n 5 valt het af en toe tegen. Voor de kenners, we hebben het hier over de A20 in Frankrijk, zeker op het laatste stuk voor Brive gaat de weg knap omhoog en laag. Zodra het toerental onder de 2000 komt geeft de auto zelf niet genoeg gas bij om de turbo op druk te houden. Zal wel met milieu te maken hebben oid. Gevolg is dat je toch terug moet schakelen of telkens met het voetje gas bij moet geven.
Heb bovenstaande overigens ook al eens gehad bij een rotonde waar ik (met caravan) heuvelop weg moest rijden. Op de eens of andere manier lijkt de boel zo arm afgesteld te zijn bij lage toeren (om uitstoot laag te houden) dat de motor niet genoeg koppel heeft om op de koppeling de boel aan het rollen te krijgen. De motor slaat dan dood, of zelfs af. Gevolg is dat je met slippende koppeling of met zeer veel gas geven de weg moet op knallen.
Een tegenvaller. Heb in het verleden met verschillende 140pk PD diesels van VAG gereden en die konden datzelfde kunstje veel beter.
Al met al ben ik niet ontevreden overigens. Prima kar die prima met de caravan overweg kan. Als kanttekening alleen de opmerking dat in heuvelachtig terrein de bakverhoudingen icm motorprogrammering niet altijd de meest ideale vermogensafgifte heeft.