Ervaring caravan achter de Superb

  • Onderwerp starter Deleted member 20754
  • Startdatum
Zijn er ook mensen met ervaringen die een gewone S3 rijden, dus zonder DCC. Of kunnenwe dat zien als een S3 met DCC in de normaalstand.
 

CDK

Forumguru
@carfreak24, ik vind de lege auto met de lege caravan al flink in de achterveren hangen, laat staan hoe het beladen en afgeladen is onder het rijden. Ik zou er niet over piekeren om zo de weg op te gaan, al helemaal niet met een voorwielaangedreven voertuig :nono: Hulpveren of progressieve verlagingsveren is echt een must have naar mijn idee.
 

Dietercaus

Nieuw lid
Ik rij veel met mijn autoremork +bmw erachter erop .. heb het gewone onderstel en rijdt zalig ! Zelfs met 2000kg erachter ;) enkel de TDI laten hermappen want aan get licht vertrekken was niet echt het leukste onderdeel ...
 

carfreak24

Forumguru
@Corné de Kluijver > Ik snap wel wat je zegt, maar dat valt echt wel mee. Vergelijk het beeld maar eens met mijn profielfoto. Ja, inderdaad de boel zakt wel wat in, maar op geen enkel moment kom je op het einde van de veerweg. Natuurlijk zullen hulpveren de boel vlakker houden en wellicht stabieler. Maar de S3 zakt niet verder in dan een E60 of A6 4f die ik hiervoor heb gehad. Ik zie dan ook geen reden om geld te besteden aan hulpveren. Als ik dat geld over zou hebben dan eerder chippen om in het lage toerenbereik wat meer koppel te hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jan A

Actief lid
Nee, snokken niet. Dat komt volgens mij ook eerder door een niet meer in optimale staat verkerende oplooprem/koppeling. Of wellicht wel snokken, ligt eraan. Wat bedoel je met snokken?
Ik bedoel dat, wanneer de caravan over een hobbel gaat, hij in reactie een stevige dreun geeft aan de trekhaak en de achtervering van de auto dat niet kan opvangen. Moeilijk te verwoorden en ook al een paar jaar geleden.
 
H

hans oet twent

Bekijk bijlage 57077 Bekijk bijlage 57078 Statisch maakt het geen drol uit of je DCC op comfort/normaal/standaard zet. De auto zakt niet verder in tussen de verschillende standen. Dynamisch wel, dus rijdend merk je dat. Wij rijden met een kogeldruk van rond de 90kg beladen. Zelfs op comfort slaat de vering niet door. Zoals eerder gezegd hebben we in de kofferbak de voortent (3m. diep, Dorema), de eettafel (180x90cm) en nog wat kleine spullen. De rest, wat nodig is voor 3 weken zonvakantie met 2 kleine, actieve kinderen, ligt in de caravan. Op deze foto's zie je de boel beladen. De zomerwielen zijn de fabrieks 18" Modus.

Dat is alleszins billijk zoals deze erachter ligt. Netjes hoor.

De 2008 Passat Variant met sport onderstel zakte ook redelijk door. Drempels moesten nagenoeg stapvoets genomen worden. Tussen dissel en drempel zat niet veel ruimte meer. De caravan stuiterde er hierdoor wel wat meer achter. Mondeo's en V70 gingen prima. zakten ietsjes door hun hoeven achter maar dat vond ik helemaal prima en reed donders goed. Dus sport onderstel hoeft van mij niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
H

hans oet twent

@hans oet twent , even een beladingstip; probeer de zware spullen achterin je auto te plaatsen. Dit is beter voor de gewichtsverdeling en mijn ervaring met een "lege auto" rijden i.c.m. met de beladen caravan is minder goed.
Dan een goed beladen auto & caravan.

Mijn OIII met Eibach verlaging rijdt velen malen beter, dan de vorige OII met hulpveren.
Ervaring met de S3 heb ik niet.


Je hebt helemaal gelijk. Echter met 4 personen en een Labrador + wat gereedschap erin is de auto nagenoeg net zo zwaar zo niet zwaarder dan de beladen caravan.
Echter.... Nu gaan er 2 niet meer mee en ga ik dus 2 weken in de late 'grijze golf' periode op vakantie. Eind van het zomer reces weer een weekje. Concreet houdt dat in dat er ook heeeeel veeeeel minder mee gaat op vakantie. De Labrador gaat 100% mee. Wellicht dat ik van het een of ander op de achterbank van de auto moet pakken. Aan de andere kant geloof ik het wel en kennen we hier de uitspraak Vake Bin Ie te Bange. Dus dat gaat goed komen. O ja ik ben een zeer ervaren caravanrijder! (& Caravan rijvaardigheid instructeur) Dus ga er maar van uit dat alles goed gaat komen ;)
 

DavidV

Forumguru
Ik rij een SIII Combi 2.0TDI 150PK DSG L&K met DCC. Vorige zomer regelmatig met "aanhang" gereden, ofwel een 450kg aanhangwagen (met huif, dubbelas met wielen onder het chassis), en ook regelmatig een caravan type 420, ongeveer een 1100kg en 50kg kogelgewicht. Ik rij ook zonder aanhang in de sport stand omdat de normaalstand redelijk deinerig is op de vooras (zeker in België met slechte klinkers en verkeersdrempels in al de kleine gehuchtjes). Niet dat hij doorslaat, maar hij deint even na. Als ik er een caravan of aanhangwagen achter hang, rijdt hij echter als op rails, en wordt het deinen niet erger. De achteras deint zowieso niet, ook niet met caravan. Heb dit in alle vering standen geprobeerd, en zowel comfort, normaal als sport rijdt goed dan. Ik zet hem wel in sport, maar denk dat ik gewoon graag hardere vering prefereer. Als ik vergelijk met met 2011 Audi A4 die ik hiervoor had (ook met sportvering), dan rijdt de Superb zelfs rustiger en stabieler met de aanhang. Ook de DSG doet het dan super, past zich goed aan, schakelt zelf vlot terug om bergaf op de motor te remmen enzo. De aanhangwagen (huifwagen met 3 meter binnenlengte) reed met de Audi redelijk bonkig over bijvoorbeeld betonbaan, en dit is bij de Superb ook veel beter, het trekken-sleuren-stompen van de aanhangwagen over de dwarsrichels op betonbaan wordt veel beter weggefilterd. Ikzelf overweeg helemaal geen andere veren of hulpveren, rijdt prima zo.
 

reinierh

Senior Member
Ok het is geen caravan, maar voor de ligging van de auto maakt dat niets uit.
75 kg ruim op de haak. Kofferbak vol en 3 kids op de achterbank.
Voor het eerst gereden met 0% problemen. Alle auto’s hiervoor zakte door en gaven mij problemen met drempels en heuveltjes. De Nivomat zorgt ervoor dat de auto perfect blijft liggen. Vouwwagen staat voor het eerst in 12 jaar iets achterover ipv erg voorover.
Heb met de Peugeot 508 zelf het neuswiel kapot gereden. In ieder geval is het de bijna 700 euro waard. Helaas maar voor 3 vakanties, dan moet er weer een nieuwe komen. In ieder geval met nivomat....:yeehaa:
 

Majefloti

Forumguru
Binnenkort rijd ik een S3 combi met de volgende specs.
- zonder Nivomat
- zonder DCC
- MET achteraf gemonteerde afneembare trekhaak.
Heeft iemand rijervaring met deze situatie icm aanhanger en/of caravan (1500kg)?

Ik wil jullie input gebruiken om een betere keuze te kunnen maken en te overleggen met de dealer. Ik heb van de dealer geen tip of advies gehad dat het standaard onderstel (veren) icm een achteraf gemonteerde trekhaak te voorzien van hulpveren.

Ter info:
Ik rijd momenteel een O3 met Eibachs (door @Antera). Niets dan lof maar met drempels en hellingbanen helaas toch regelmatig een lichtelijke aanraking van de bodem of onderzijde voorbumper met de grond. Het liefst heb ik een progressieve veer die geen verlaging geeft. Investeren in schroefveren oid vind ik te duur aangezien het een leaseauto is.

Ik hoor graag.
 
Onderweg nar Spanje. Na 850 km overnachting in Limoge. Nou .... geen enkel probleem met deze combi van S3 combi 2.0 diesel 150 pk handbal met Fendt Bianco 470 van 1500 kg. Hangt wat in de veren maar is verder geen probleem. Incl voortent in achterbak en levensmiddel en 2 kinderen. Deze twee wegen ook 120 kg.

Nergens geen problemen. Inhalen gaat soepel, meer dan genoeg power. Rijd veel op cruise controle op 95-98 km/ u. Alles als een tierelier. Op de bultjes moet je af en toe even terug naar 4 maar wij cares, de test allemaal in de 5e versnelling op zo'n 1900 toeren. Hulpveren zijn echt niet nodig.

Verbruik volgens boordcomputer 10.4 op 100 km.
 
Ik heb de 2 liter diesel, handbak zonder dcc, maar met hulpveren. Ideaal, want hoef nooit op een kilootje te kijken en vering blijft zowel onbelast als belasting redelijk straf. Is echter niet zo dat de auto bij belasting niet zakt, alleen wel minder ver waardoor ruime veerweg overblijft. Wel komt de achterkant met deze aanpak in onbelaste toestand ruim een cm omhoog, maar dat vond ik juist ook goed omdat ik nu geheel vrij onder geopende achterklep kan staan. Voor mij waren deze 200 euro de ideale oplossing! Zie foto.
 

Bijlagen

  • 20170507_135848_resized.jpg
    20170507_135848_resized.jpg
    571,8 KB · Weergaven: 83

Majefloti

Forumguru
@demegens en @gjmaters , hebben jullie trekhaak "af fabriek" of nadien gemonteerd? Het schijnt dat de veren bij "montage trekhaak af fabriek" mogelijk zwaarder zijn dan de veren die geleverd worden als er geen trekhaak "af fabriek" besteld worden. Of dit verschil er inderdaad is heeft volgens mij nog niemand kunnen bevestigen.

Meerdere reacties zijn welkom maar ik ga tevens eens bij de dealer informeren.
 
@demegens en @gjmaters , hebben jullie trekhaak "af fabriek" of nadien gemonteerd? Het schijnt dat de veren bij "montage trekhaak af fabriek" mogelijk zwaarder zijn dan de veren die geleverd worden als er geen trekhaak "af fabriek" besteld worden. Of dit verschil er inderdaad is heeft volgens mij nog niemand kunnen bevestigen.

Meerdere reacties zijn welkom maar ik ga tevens eens bij de dealer informeren.

Van mijn is een S3 met trekhaak vanaf fabriek. Trekken aan touwtje en hij 'valt' eronder uit. Omhoog trekken en klik en klaar. Incl 13 polige Jeager aansluiting.
 
@demegens en @gjmaters , hebben jullie trekhaak "af fabriek" of nadien gemonteerd? Het schijnt dat de veren bij "montage trekhaak af fabriek" mogelijk zwaarder zijn dan de veren die geleverd worden als er geen trekhaak "af fabriek" besteld worden. Of dit verschil er inderdaad is heeft volgens mij nog niemand kunnen bevestigen.

Meerdere reacties zijn welkom maar ik ga tevens eens bij de dealer informeren.

Ik heb een af-fabriek trekhaak. Vering zakt serieus door. Ik durf de vering gerust erg slap te noemen.
 
Mijn trekhaak is als accessoire achteraf gemonteerd. Dealer adviseerde toen de hulpveren omdat dit bij trekhaakmontage ook als advies in de brochure stond en ik de achterasvering sowieso al aan de weke kant vond bij lege auto. Tegenwoordig schijnt er ook een fabrieksoptie "trekhaakvoorbereiding" oid te zijn, maar Joost mag weten wat hiermee precies bedoeld wordt en of dit ook met vering aanpassing te maken heeft. Mijn Superb is leasewagen, dus achteraf montage van accessoires is goedkoopste oplossing en ik ben op zich tevreden met mijn trekhaak en hulpveren combi. Alleen is de Superb hiermee met mijn caravan lang niet zo stabiel als mijn vorige Mondeo, zie ook Kodiaq caravan topic dat nu loopt. Maar goed, dat lossen we dan maar op met secure belading en eventueel iets minder gas geven...
 

reinierh

Senior Member
@demegens en @gjmaters , hebben jullie trekhaak "af fabriek" of nadien gemonteerd? Het schijnt dat de veren bij "montage trekhaak af fabriek" mogelijk zwaarder zijn dan de veren die geleverd worden als er geen trekhaak "af fabriek" besteld worden. Of dit verschil er inderdaad is heeft volgens mij nog niemand kunnen bevestigen.

Meerdere reacties zijn welkom maar ik ga tevens eens bij de dealer informeren.
De mijne is af fabriek. Ik wilde geen risico lopen, en het advies was om de vering aan te passen met trekhaak. Dus maar voor de nivomat gekozen. Deze hangt totaal niet door. Ook merk ik niets van de extra belasting achterin.
 

Majefloti

Forumguru
Ik heb mijn bevindingen en reacties op dit forum voorgelegd bij de dealer. Zojuist reactie van de dealer ontvangen en ze geven aan dat dit euvel (dus weke vering en "overmatig" doorzakken) bij de S3 niet bekend is in tegenstelling tot de S2 waar dit wel een issue was. Wel geeft de dealer aan hulpveren te adviseren als je regelmatig met volle bak aan personen rijdt of met zware aanhanger en/of caravan, maar dus niet bij incidenteel gebruik.....

Ik ben het met eerdere opmerkingen op dit forum eens. Een auto met een bepaald trekgewicht zou ook uitgerust moeten zijn met dito vering ofwel minimale invering en blijvend verantwoord rijgedrag. In praktijk valt mij op dat bij bijna alle merken (ongeacht VAG, PSA etc) auto's fors doorveren bij belading.

Daarnaast realiseer ik mij dat meningen / ervaringen verschillen. Wat voor de één acceptabel is, is voor de andere minder of niet acceptabel.
Ik wacht meerdere ervaringen van jullie met plezier af en hopelijk krijgen we hierover nog wat meer helderheid.

Als jullie reageren graag het volgende even vermelden:
1) trekhaak af fabriek of naderhand gemonteerd?
2) DCC aanwezig?
3) Nivomat aanwezig?

Een ding weet ik zeker, als de standaard veren echt ondermaats zijn dan komen er hulpveren of anders toch weer een setje Eibachs!

Beter een Eibach van @Antera met een grote glimlach dan een hulpveer met als risico telkens op en neer!
 
Bovenaan Onderaan