Ervaring caravan achter de Superb

  • Onderwerp starter Deleted member 20754
  • Startdatum
D

Deleted member 20754

Hallo,

zoals alles er nu naar uitziet wordt mijn nieuwe Skoda Superb in de laatste week van juli afgeleverd. Wij vertrekken op 1 augustus met de caravan naar de Franse Alpen.

Zijn er al forumgebruikers die ervaring hebben met het rijden met een caravan? Hangt de auto erg door zijn vering of valt dit mee.

Wij zijn een gezin met 3 kinderen achterin en een caravan van 1600kg achter de auto.
 

Marnixvo

Nieuw lid
Hi,

Net terug uit Rovinj Kroatië met de caravan achter de Supurb. Ik rijd de 1.6 handgeschakeld diesel. Ging prima en zelf beter als met mn vorige auto ( 308sw ) Caravan weegt ongeveer 1200 kg ( Hobby 400KB ). Vrijwel heel de weg in zn 5 kunnen rijden sommige stukken in zn 4.

Let goed op de kogeldruk en laad de caravan vanaf het midden naar achter zodat de auto niet al te laag gaat hangen
 
Wij hebben ook al enkele uitstapjes gedaan en zijn zeer tevreden van de stabiliteit. Met een kogeldruk van tenminste 70kg met een caravan van 1300kg niet de minste onverwachte beweging.
Het DCC onderstel in Normal hangt niet te fel door, maar in jouw geval met 3 kinderen en bagage is dit misschien ietsje meer.
Slim beladen doet al veel:

Superb caravan test:

Trekwagen van het jaar winnaars:
 

snel

Actief lid
waarom geen extra load veren plaatsen hebt u zeker geen problemen caravan / belasting auto
 

carfreak24

Forumguru
Ja, hier

Hebben een HB 150pk TDI H6 met DCC, twee kinderen op achterbank en Eriba Hymer 530 (max 1700, leeg 1300-nogwat kg) aan de haak.
Nog geen heel grote ritten gemaakt met deze combi.
Rijdt prima, en zoals hierboven als gezegd, DCC staat op normaal.
 
D

Deleted member 20754

Ik heb geen DCC maar de normale uitvoering. Moet nog een aantal weken geduld hebben en dan zullen we het wel meemaken.
 

oco1979

Forumguru
laden met gezond verstand zal al veel zijn.
Zie daar niet echt probleem in,superb met caravan achter.
 
Naar ik van de dealer begreep zijn hulpveren i.c.m. DCC niet mogelijk.
Heb zelf daarom alleen hulpveren besteld om hevig inzakken tegen te gaan.
Hulpveren is relatief goedkope accesoire en dus ook geen bijtelling.
Zal dit naar jullie ervaring voldoende zijn of kan ik beter toch DCC of nivomat nemen?
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 20754

Vanochtend even geinformeerd naar de diverse opties mbt hulpveren. Er waren 3 mogelijkheden vanuit MAD-Tooling.
1. vervangingsveer
2. hulpveer die tussen de originele veer gedraaid word
3. luchtbalgen, deze zitten tussen de originele veer, middels luchtdruk word hij stugger of slapper

Bij de eerste 2 opties komt de auto toch een kleine 1,5 centimeter omhoog, bij de luchtbalg is dit iets kleiner. Daarnaast blijft het rijcomfort behouden als de luchtbalg op zijn minimale spanning staat.

Iemand ervaring met de luchtbalgen?
 
Bedankt Ronald. Ik was zojuist ook nog even bij dealer en ik krijg dan jouw genoemde optie 2. Wordt de hele achterkant volgens hem idd. iets stugger van, maar dat mag van mij ook wel! En die extra centimeter geeft weer wat meer staruimte onder de klep en is ook welkom. Kortom ik blijf denk ik bij optie 2.

Wat betreft de balgen: is dit eigenlijk soortgelijk aan nivomat, maar dan handmatig in te regelen?
 

Jan A

Actief lid
@RonalbBe, mijn vader had die ooit op een Opel Rekord. Zorgt er dus voor dat hij minder hard door de veren gaat bv. op een gegolfd wegdek en dat geeft dan weer een rustiger weggedrag.
 
D

Deleted member 20754

Nivomat is inderdaad af fabriek, maar niet achteraf mogelijk.
Luchtbalgen zijn handmatig met een compressor in te stellen van 0.3 tot max 2.5 bar.

Ik vind de stuggere achterkant niet fijn rijden met een slappere voorkant. Deze ervaring heb ik reeds met de huidige Peugeot 508 SW. De voorkant word dan erg deinerig.

Maar de grote vraag is nog steeds, is de Superb echt slap geveerd en zijn hulpveren echt nodig?
 
In de huidige prijslijsten staat bij de trekhaken het advies om hulpveren te monteren, en ja ik vind hem zelf ook best wat slapjes van achteren. Plus de trekhaak zit ruim een meter achter de achteras...

Die optie met de balgen klinkt echter ook goed. Waar en hoe kun je die na montage oppompen? Wielkast of kofferbak (zoals idd vroeger bij een opel rekord) en met gewone autoventiel compressor?

En wat kost de balgen optie? Gewone hulpveren zijn ongeveer 280 euro inclusief montage.
 
D

Deleted member 20754

De luchtbalgen kun je oppompen middels een compressor. Dit kan een losse compressor thuis zijn, of bij de benzinepomp.
Ook is het mogelijk om een compressorset te laten inbouwen, alleen vind ik dat nogal een prijzige optie.

De luchtbalgen kosten 259 euro, de compressorset is 249 euro.

De dealer gaf als richtprijs voor montage plus de luchtbalgen 400 euro af.

Het ventiel kan in de kofferbak uitkomen.
 
D

Deleted member 20754

Kan iemand mij vertellen op welke hoogte de trekhaakkogel zit achter een Skoda Superb Combi 2016?
 
Kan iemand mij vertellen op welke hoogte de trekhaakkogel zit achter een Skoda Superb Combi 2016?

Hallo Ronald,

Bijgaand een foto van de trekhaak, gemonteerd door de dealer.
Ik heb de hulpveren laten monteren, op advies van de dealer/Skoda. Nog geen ervaring met caravan, dat kan ik over een week melden. De hulpveren hebben geen invloed op de "normale" rij eigenschappen.
20160704_182844.jpg 20160704_184004.jpg
 
D

Deleted member 20754

Dank je wel voor de foto, de hoogte komt overeen met de showroomauto die bij de dealer stond, deze had een wegdraaibare trekhaak af fabriek.
Dealer wist mij niet exact te vertellen maar die kwam met het verhaal dat een achteraf gemonteerde trekhaak hulpveren behoefde, maar dat de optie af-fabriek dit niet nodig had.

Mijn huidige auto, Peugeot 508 SW heeft een hoogte van 44 cm, bovenkant kogel. Dit is inclusief mad veren, welke de originele veren vervangen.
 

andrehj

Forumguru
@Superbvisie : Jouw trekhaak zit aardig hoog!
Volgens een richtlijn van de EU (doorscrollen naar pagina 57) moet het hart van de trekhaak bij een vol beladen voertuig tussen de 35 en de 42 cm boven de grond zitten.
Voor aanhangers geldt dan weer DIN 74058, die beschrijft dat het hart van de koppeling op 42 ±3.5 cm boven de grond moet zitten.
Bij mijn S2 zit de trekhaak altijd (Mad balgen) precies op die 42 cm :D.

Weet je toevallig ook hoe hoog je trekhaak zat zonder die hulpveren? En hoe hoog ie met volle kofferbak en 80 kg kogeldruk uitkomt?
 
@Superbvisie : Jouw trekhaak zit aardig hoog!
Volgens een richtlijn van de EU (doorscrollen naar pagina 57) moet het hart van de trekhaak bij een vol beladen voertuig tussen de 35 en de 42 cm boven de grond zitten.
Voor aanhangers geldt dan weer DIN 74058, die beschrijft dat het hart van de koppeling op 42 ±3.5 cm boven de grond moet zitten.
Bij mijn S2 zit de trekhaak altijd (Mad balgen) precies op die 42 cm :D.

Weet je toevallig ook hoe hoog je trekhaak zat zonder die hulpveren? En hoe hoog ie met volle kofferbak en 80 kg kogeldruk uitkomt?

Hallo Andre,

Helaas heb ik niet de hoogte gemeten van de trekhaak voordat de hulpveren waren geplaatst. Als we naar de Europese richtlijnen kijken, hier de Nederlandstalige versie, dan verwacht ik dat de hoogte van de kogel bij belasting (achterbak) op de juiste hoogte uitkomt. Dit weekend kan ik dit aangeven als ik voor het eerst de caravan aan de Superb Combi hang. Wordt vervolgd...

Groet,
Marc
 
Bovenaan Onderaan