Erik´s Rode Duivel de Seat Leon 1.4 TSI ACT FR Dynamic

Welke auto heeft Erik gekozen?

  • Skoda Octavia 3

    Stemmen: 7 15,9%
  • Audi A3

    Stemmen: 1 2,3%
  • Mercedes A klasse

    Stemmen: 1 2,3%
  • Seat Leon

    Stemmen: 27 61,4%
  • Peugeot 308

    Stemmen: 0 0,0%
  • Volkswagen Golf 7

    Stemmen: 1 2,3%
  • Skoda Superb 3 Hatchback

    Stemmen: 6 13,6%
  • BMW 1 serie

    Stemmen: 1 2,3%

  • Totaal aantal stemmers
    44
  • Opiniepeiling gesloten .

ertromp

Forumguru
Gave auto. Hoe zijn de eerste kilometers bevallen of ben je nog steeds rondjes aan het rijden?

Super goed. Je zou er inderdaad bijna niet meer uitkomen.
Wegligging is snaar strak. Erg fijn is de standaard modus knop op die FR uitvoering dus stuurgedrag en motorrespons en demperinstelling is te variëren naar keuze.

De 2 cilindermodus op het 1.4 ACT blok werkt nagenoeg onmerkbaar. Als je er op gaat letten kun je het soms merken maar het is door het eco symbooltje in het dashboard dat het opvalt.

De ACC en Lane assist zijn een hele gewaarwording als je er mee rijdt. Bij de doorgetrokken lijn stuurt de auto netjes terug en de auto kan keurig op dezelfde afstand achter een voorganger blijven hangen.

Het motorblok draait lekker rustig en heeft bij lage toerentallen al een bak koppel in huis. Dan vond ik m'n oude 1.4 TSI 122pk wat rumoeriger/onrustiger draaien maar ook die heb ik niet als vervelend ondervonden hoor.

De zit in de sportstoelen is perfect. De kofferbakruimte is natuurlijk niet te vergelijken. Het is maar goed dat er een trekhaak op zit dus de kistjes bier moet ik maar op de fietsendrager opstapelen :D

Het standaard led aan de voorzijde is verbazend helder. Ik ervaar het tov de Xenons die ik had op de O2 weer als een stapje hoger en natuurlijk gisteravond een stuk rondgereden en ook de grootlicht assistent reageert goed.

Ook leuk de led strips in de voorportieren die kleuren naar gelang je de drive modus knop hebt ingesteld.

Al met al zijn de eerste 200km goed bevallen
 

ertromp

Forumguru
Ziet er weer netjes uit. Maar dat zag je "oude" O2 eigenlijk ook.
Over die trekhaak: Heeft je dealer ook netjes TSA geactiveerd? Ik kan me niet voorstellen dat je dat niet gevraagd hebt...

Edit: ik zat nog even naar het plaatje van je afneembare haak te kijken: Dit is het model met de grote hendel zoals Prof Svar die ook voor Skoda maakt.
Kun je bij Seat dus (net als nu met de S3) een af-fabriek trekhaak bestellen? Dan is TSA ook vast netjes geregeld... Kun je de 2 seconden-test een keertje met een fietsenrekje doen?

Er zit inderdaad een Prof Svar onder. Deze is dus als origineel Seat/VW accessoire te bestellen. Ik snap niet waarom dit bij Skoda zo moeilijk is :pieker:

Hier de manual/installatiehandleiding die erbij zit

DSC_0001.JPG

En de bijbehorende coding van mijn haak

Address 69: Trailer (J345) Labels: 5Q0-907-383.clb
Part No SW: 5Q0 907 383 E HW: 5Q0 907 383 B
Component: Anhaenger H14 0137
Revision: 8C001001 Serial number: 0361674234
Coding: 0100000202000000
Shop #: WSC 00049 770 00126
ASAM Dataset: EV_TrailFunctGener2Hella 001005
ROD: EV_TrailFunctGener2Hella_SE26.rod
VCID: 3979DAECB8A656F651-806C

No fault code found.
 

Michel

Forumguru
Mooi! Gefeliciteerd. Ik ben normaal gesproken niet zo'n fan van rood, maar deze kleur staat hem verdraaid goed! Veel plezier ermee.

Voor mij is de Leon een serieuze opvolger van mijn Skoda en dat terwijl ik al 13 jaar in verschillende Skoda modellen (2 * Fabia I, Octavia II FL en nu Superb II) rijd. De Seat Leon is mij niet helemaal onbekend, want in mijn pre-Skoda tijdperk had ik de eerste Leon 1.8VT Sport van Amsterdam e.o. als leaseauto. Zeg maar de Topsport uitvoering zonder spoilers e.d. Een wolf in schaapskleren, al is 180 PK naar de huidige maatstaven ook niet heel bijzonder meer.

Vraagje: wordt de DSG niet gemist?
 

ertromp

Forumguru
Nee tot dusver in die eerste 200km de DSG niet gemist.
Veel schakelen is absoluut niet noodzakelijk om vaart en trekkracht in deze auto te houden die 1.4 TSI/ACT 150pk is echt lekker soepel en schakellui te rijden. Heb er nog geen file mee gereden want dat is wellicht een moment dat ik er aan zal terugdenken
 

Skoda-MAN

Forumguru
Zelf schakelen is leuk, je kan beter anticiperen, aanschafprijs auto lager en het bespaart de kosten van DSG dokter voordat zo'n ding eindelijk goed schakelen kan.
En na X aantal km de onderhoud / reparatiekosten.

Zo de knuppel in het beruchte hoenderhok.
@ertromp verstandige keuze gemaakt, ook ik heb in combinatie met mijn 1.4 TSI weinig reden tot veel schakelen en die van mij is maar 140 pk
 

Blackokkie2

Forumguru
Het is maar goed dat er een trekhaak op zit dus de kistjes bier moet ik maar op de fietsendrager opstapelen :D
Dus binnenkort rij jij zo rond?



nationalebeeldbank_2008-9-215618-2_srv-wagen-in-oldehove.jpg
 

andrehj

Forumguru
Onze O3 heeft diezelfde trekhaak al 2 1/2 jaar...zijn daar nu zo'n leverproblemen mee dan?
In de tijd (voorjaar 2012) dat ik de trekhaak onder mijn S2 monteerde kon ik in NL niet de originele Prof Svar kopen. En ook de originele kabelset niet. Die kabelset heb ik toen via de Duitse dealer aangeschaft en als trekhaak bij een webwinkel gewoon een vaste Westfalia gekocht.
Blijkbaar levert Pon tegenwoordig wel de af-fabriek Prof Svar haken aan de dealers.

Ik vraag me overigens wel af hoe het met de kabelset zit, volgens de scan van @ertromp is die gemaakt door Hella, maar dat zegt niets, dit kan dan nog steeds de af-fabriek module zijn, die Hella voor VAG maakt.
 

hemi24

Forumguru
Is inderdaad de module die van Hella komt. Uit het verleden weet ik dat de kabels veelal bij ECS Electronics vandaan kwamen.
 

Cordoba

Forumguru
Mooie plaatjes Erik.:thumbsup: Naar mijn inschatting zijn de velgen van de Leon wel een stuk makkelijker schoon te houden dan die van de Octavia.
 
Bovenaan Onderaan