Erik´s Rode Duivel de Seat Leon 1.4 TSI ACT FR Dynamic

Welke auto heeft Erik gekozen?

  • Skoda Octavia 3

    Stemmen: 7 15,9%
  • Audi A3

    Stemmen: 1 2,3%
  • Mercedes A klasse

    Stemmen: 1 2,3%
  • Seat Leon

    Stemmen: 27 61,4%
  • Peugeot 308

    Stemmen: 0 0,0%
  • Volkswagen Golf 7

    Stemmen: 1 2,3%
  • Skoda Superb 3 Hatchback

    Stemmen: 6 13,6%
  • BMW 1 serie

    Stemmen: 1 2,3%

  • Totaal aantal stemmers
    44
  • Opiniepeiling gesloten .

Cordoba

Forumguru
Een aantal zaken die je opmerkt als verschil zijn mij bij de overstap in omgekeerde richting ook opgevallen, dus dat lijkt eigen aan het merklogo dat VW-Ag er op geplakt heeft.

Wegligging en goede/betere stoelen in de Seat zijn ook mijn ervaringen (ik er niet voor niets IbizaFR-stoelen in staan). Bij Skoda vind je daarentegen extra ruimte en wat praktische 'grappen'.

Het verhaal van de kaart updates voor de navigatie had ik nog niet eerder gehoord, maar is wel een goede. Als dat ook betekent dat de updates bij het beschikbaar komen, niet al 1 of 2 jaar oud zijn, dan voegt het ook echt iets toe. Hoe werkt zo'n update overigens precies? Zet je de nieuwe versie op een kaartje via de computer, en stop je dat kaartje in je navi, of hoe gaat dat precies?
 

ertromp

Forumguru
Het verhaal van de kaart updates voor de navigatie had ik nog niet eerder gehoord, maar is wel een goede. Als dat ook betekent dat de updates bij het beschikbaar komen, niet al 1 of 2 jaar oud zijn, dan voegt het ook echt iets toe. Hoe werkt zo'n update overigens precies? Zet je de nieuwe versie op een kaartje via de computer, en stop je dat kaartje in je navi, of hoe gaat dat precies?
Naar een SD kaart gezet die SD weer in de media unit en dan maar laten updaten. Gaat een hele tijd overheen
 

Kensel

Forumguru
Ziet er netjes uit! Ik was laatst ook bij de dealer voor de wintercheck, maar kreeg mooi geen thermosbeker. Wel een sleutelhanger met winkelwagenmuntje haha

Voor wat betreft de sleutel! Zeker een verbetering!
 

ertromp

Forumguru
Inmiddels al weer 3019km gepasseerd met de Leon.

20151229_135952.jpg

Echt een top auto om mee te sturen en te touren.

In Duitsland stukken gereden met ca. 210km/h op de teller en auto rijdt heerlijk stabiel met de dempers in de sportstand. Geen last van windgevoeligheid. Wel wat geluid van de Continental banden.

Met mijn rijstijl en dat is toch zeker lekker doorrijden en niet te snel opschakelen verbruikt de auto ca. 6,7 l / 100km.
Gelukkig tank ik de 102 Aral in DLD dus dat is wel lekker voor de portemonnee en het blokkie

Tot nu toe geen olieverbruik merkbaar en zichtbaar op de peilstok. Zetels alcantara/leder zitten geweldig al vinden meerijders de wangen nog wel eens hoog. Zijn zeker sinaasappel kistjes gewend :deuk:

De systemen zoals Adaptieve cruise control en de emergency city brake werken perfect die laatste heb ik al mogen ondervinden in het centrum van Arnhem waar er eentje vol in de remmen voor me ging om zonder richting aan te geven plots af te slaan. Dikke melding gelijk in mijn MFD en auto zelf vol in de remmen :nailbiting:

Knoppen en hendels zijn net als in de Golf of de O3 blindelings te vinden. Het Media System Navi Plus (zeg maar de Columbus) werkt lekker snel door de ingebouwde HDD en ondanks ontbreken dakantenne is het bereik goed al is lang niet overal DAB te ontvangen en hoor ik niet altijd het verschil tussen DAB en "gewoon".

De full led is prachtig. Ik ervaar het als meer licht dan de Xenons die ik in mijn O2 standaard had. Ook de grootlicht assistent doet z'n werk goed en schakelt snel in als er geen licht is in het donker uit de omgeving of van tegenliggers

Prettigste vind ik het panoramadak wat ik veel open heb gehad in de afgelopen maanden. Wat heerlijk zeg die frisse lucht zo over je heen. Tot snelheden van ca. 100km/h echt een uitkomst waarbij je de portierramen niet hoeft te openen en het geluid me super meevalt.

Achteraf had ik de Leon veel eerder moeten aanschaffen :D

Nadelen: 1-tje en dat is dat ik de instapverlichting in de spiegels mis wat nu zo in de ochtend en avond best een gemis is.

20151229_135838.jpg

Indrukwekkend blijft de techniek waarmee simpel gezegd dmv uitschakelen klepbediening/ontsteking 2 cilinders buiten spel gezet worden om brandstof te sparen. Met koude motor is dat soms merkbaar maar niet hinderlijk. Zelfs bij 140km/h en weinig belasting wordt er op 2 cilinders gereden. Hieronder een foto van de bedieningen op de nokkenas. Die 2 zwarte doosjes rechts naast de olievuldop. Dit blok wordt nu dus ook toegepast in de S3

20151229_140434.jpg

Hier een foto van de standaard geluidwering tegen de motorkap

20151229_140650.jpg

En goed te zien de geluidwering in de spatborden

20151229_140118.jpg

Al met al vind ik het een fijne redelijk stille auto waarbij het meeste geluid nog van de Continental banden afkomt waarbij een ander merk band volgens mij nog een stuk beter zou scoren betreffende geluid want onder mijn O2 had ik Michelin Pilot Sport en die waren aanmerkelijk stiller

De afwerking vind ik gewoon goed en zeker niet plastic achtig. Ga je zelfs inzoomen op details dan zie je netjes chroom afwerkingen aan de knoppen voor licht en raambediening wat volgens mij op een O3 nog niet standaard is

20151229_140011.jpg

20151229_140025.jpg

Echt een aanrader zo'n Leon als je de ruimte in de koffer niet meer nodig hebt en een lekker strak sturende auto wilt
 

Skoda-MAN

Forumguru
Leuke reportage van je ervaring en door de regels heen spat het enthousiasme en plezier wat je met de Seat hebt er vanaf.
Een ander merk is toch altijd weer spannend of de praktijk overeenkomt met de folder. :thumbsup:
 

030

Forumguru
Lekker karretje. Enige nadeel van de Leon vond ik dat je je arm lastige op het portier kan laten rusten tijdens het rijden. Deze loopt schuin af, daar waar deze vlak loopt bij een Octavia.
 

ertromp

Forumguru
Lekker karretje. Enige nadeel van de Leon vond ik dat je je arm lastige op het portier kan laten rusten tijdens het rijden. Deze loopt schuin af, daar waar deze vlak loopt bij een Octavia.
Dit ervaar ik niet zo. Alleen het deel helemaal vooraan loopt sterk schuin af meer het gedeelte waar bij mij m'n arm rust is toch nagenoeg vlak hoor

20151229_153913.jpg
 
Bovenaan Onderaan