Erik´s Rode Duivel de Seat Leon 1.4 TSI ACT FR Dynamic

Welke auto heeft Erik gekozen?

  • Skoda Octavia 3

    Stemmen: 7 15,9%
  • Audi A3

    Stemmen: 1 2,3%
  • Mercedes A klasse

    Stemmen: 1 2,3%
  • Seat Leon

    Stemmen: 27 61,4%
  • Peugeot 308

    Stemmen: 0 0,0%
  • Volkswagen Golf 7

    Stemmen: 1 2,3%
  • Skoda Superb 3 Hatchback

    Stemmen: 6 13,6%
  • BMW 1 serie

    Stemmen: 1 2,3%

  • Totaal aantal stemmers
    44
  • Opiniepeiling gesloten .

Jee13

Forumguru
Moet je daarvoor naar Essen?

Achterste deel dak in hoogglans zwarte folie wrappen en spiegelkappen wisselen naar hoogglans zwart

Misschien wat ledjes in het interieur?
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
LED's interieur zijn al standaard op deze Leon incl de W8 LED's :D
Essen is een goede plaats om wielen en eventuele andere exterieur aanpassingen te spotten
 

rudolfi

Forumguru


Deze modificatie kan ik je wel aanraden. wordt net neusje net iets mooier van vind ik persoonlijk en is makkelijk te doen.
 

ertromp

Forumguru
Jawel de 1e 1000km zitten er op in de SEAT

Het eerste nadeel waar jullie over beginnen zal ik vast wegmaaien voor jullie voeten: Het is geen Skoda :deuk:

20151020_161342.jpg


Nog steeds ben ik onder de indruk van de wegligging van deze Seat Leon FR 1.4TSI ACT Hatchback
Sorry heren en dames maar dan merk je toch echt dat Skoda zich richt op de groepen die veel ruimte willen hebben bij een doorsnee wegligging/comfort (in de standaard situatie natuurlijk)
Door de toch wat kortere wielbasis t.o.v een O3 en de geringe overhang aan de achterzijde is deze auto echt de bochten door te jakkeren. Natuurlijk helpt het selecteren van een juiste demperinstelling nog mee al is dat wel een extra op de auto.

De motor vindt ik echt een vooruitgang t.o.v. de 122pk versie die ik in de O2 had. De 150pk/250Nm is echt voldoende in een auto die een leeggewicht heeft van 1141kg.
De motor loopt mooi rustig en pakt lekker snel op bij gas geven en je merkt dat er al snel koppel voorhanden is zeker bij ca. 1700 omw/min is dat merkbaar.
Dan het ACT het actieve cilinder technology. Daar was ik aanvankelijk huiverig voor want bij beperkte motorlast worden er 2 cilinders afgeschakeld. Dat uitschakelen en bijschakelen is alleen merkbaar bij koude motor en dan alleen nog als je er op gaat focussen. Normaliter zul je het echt niet merken en zeker bij warme motor zie je alleen door het eco symbool dat je op 2 cilinders rond tuft. Een aangename verrassing dus met als aangename bijkomstigheid dat het brandstofverbruik zichtbaar afneemt (of zal VAG de software van de BC hebben gemodificeerd :D)

Het geluid in de auto van de motor is bij optrekken ook niet overheersend en op kruissnelheden tot 140km/h is het aangenaam stil.

Het comfort in de met leer en alcantara beklede stoelen is perfect. Die stoelen zijn een vooruitgang tov mijn O2 en persoonlijk vind ik ze beter zitten als een hoop O3 stoelen waar ik ingezeten heb.
Beenruimte achter is ook voor volwassen goed maar absoluut minder als bij een O3.

Dashboard is goed afgewerkt en vertoont niets meer of minder plastic dan een O3. Naden zijn netjes en zeker niet groter dan een O3. Het is maar net waar je smaak naar neigt. Ook deurpanelen of andere binnenafwerkingen vind ik niets minder dan de O3 en beter dan de O2 die ik had.
Geluid van het Seat soundsystem is perfect. De subwoofer ligt in het jawel standaard reservewiel welke in de koffer ligt. Niets geen gezeik met spuitbussen en pompjes.

Wat echt een misser is aan de Leon en wat ik nu in het donker mis is de omgevingsverlichting in de spiegels. Dat heeft de O3 en had mijn O2 toch beter voor elkaar.

Wel super is de ledstrip in de deuren die een mooi effect geeft in de auto bij rijden in donder en als je de deuren opent natuurlijk.

Op de versie die ik heb is de drive modus knop standaard dus naar wens is motor (gaspedaalrespons), stuurbekrachtiging en dempers in te stellen.

Wel mooi is het vele LED wat mijn auto standaard heeft. Van de full led koplampen met grootlichtassistentie tot aan de achterlichten, kentekenlichten, remlichten, interieurverlichting aan toe.
Die lampen ervaar ik weer als een stap hoger dan de Xenon's die ik in de O2 had. Wat een mooi licht wat ook netjes naar de berm spreidt. De grootlichtassistentie kan 2 stappen bijschakelen. Er wordt dan een extra rits led's in de lampen geactiveerd en er kunnen nog led's gekanteld worden. Die grootlichtassistentie werkt ook perfect als er tegenliggers verschijnen of er worden andere lichtbronnen waargenomen door de camera.

Ook lane assist is een gewaarwording. Als het systeem ingeschakeld staat merk je als je naar de belijning stuurt dat het stuurwiel lichtjes wil terugdraaien tot de auto weer op het midden van de rijstrook zit.
Zelfs versmallingen op de A12 waar weer met die gele plaklijnen gewerkt wordt zijn geen probleem en worden netjes waargenomen. Natuurlijk kun je altijd door de getrokken lijn heen sturen mocht het nodig zijn.

De adaptieve cruise control is ook een leuke optie en op vele manieren in te stellen betreffende de afstand tov de voorligger.

Het mediasysteem bij mij de 5,8" media navi plus is mooi snel dankzij de ingebouwde HD die overigens maar 10GB is dus kleiner als in de Columbus en de navigatiebestanden vreten al ruimte
Maar het systeem is duidelijk en eenvoudig te bedienen net als een Columbus.
Overigens zijn de updates kosteloos te downloaden van een speciale Seat website zonder invoeren van VIN code of andere onzin. Bij Seat kijkt het systeem afhankelijk van je VIN nummer bij installatie of jij recht hebt op die kosteloze updates (al zeker voor de aankomende 4 jaar gratis)

Panoramadak is ook prachtig en vind ik zeker niet ten koste van de hoofdruimte gaan al ben ik met mijn 1m 87cm natuurlijk niet de langste. En heerlijk dat dak open :D

De kleur moet je van houden maar ik krijg zeker als je ergens parkeert overwegend positieve reacties en dan merk je toch dat velen diep van binnen ook wel zoiets willen maar door de lease in een bepaalde richting gedrukt worden.

Voordat de vragen en opmerkingen over de kofferruimte hier gaan rondvliegen: ja daar koop je geen Hatchback voor maar ik kom nog steeds zonder boedelbak of bagagebox weg hoor bij de supermarkt voor degene die zich ongerust maakt.

Al met al zijn de 1e 1000km super bevallen!!!!
 

rudolfi

Forumguru
Is een superkleur voor de leon. Ik heb er nu 3500 km op staan en zit ook nog steeds met een glimlach achter t stuur
 

Canon-Eye

Forumguru
@ertromp ik heb nog 2 praktische vragen:
  • Wat mag hij maximaal trekken?
  • Enig idee hoevaak er kaartupdates van Seat-wege worden verstrekt?
Ik kijk de laatste tijd nogal eens naar potentiële opvolgers, maar op vele merkensites is het maximum trekgewicht buitengewoon goed verstopt...
 

gbbosma

Forumguru
Erik, ik zeg dan vaak op dit Skodaforum, eens een Skoda altijd een Skoda maar zal je er echt niet
op aanvallen :maakmegek:. Er zijn gelukkig meer merken ;), waaronder jou prachtige Seat.
Geweldige review heb je geschreven. Lees het met plezier.
Hoop dat je vaker met berichten komt over de Seat.
 

Joske

Forumguru
Top review Erik :thumbsup:

ik heb ook de ACT motor mogen ervaren in mijn testrit in de Golf 7 destijds (om de 1.4TSI te testen) en vond dat een knap staaltje techniek, alleen beetje huiverig als er iets aan zou mankeren... :nailbiting: heb de SSP van de 1.4TSI met ACT technologie bekeken en er zitten extra sensoren op de nokkenas net als een aparte pen die kan verschuiven (als ik het mij nog goed herinner) om deze op de juiste plek te zetten. Maar dit alles gebeurt zo waanzinnig snel dat je er amper iets van merkt als berijder :thumbsup:
 

CDK

Forumguru
Mooi verhaal Erik, fijn dat je er zo content mee bent :thumbsup: Met volwassen kids die zelf al een rijbewijs / auto hebben had ik wellicht dezelfde keuze gemaakt :jaja:
 
Bovenaan Onderaan