Een superb kopen, problemen of genot? (Chicco's topic)

CDK

Forumguru
Verstandige beslissing dat je niet tot na 5 september gewacht hebt :thumbsup: Fijn dat je naar tevredenheid geholpen bent :jaja: Veel fijne en probleemloze kilometers toegewenst!
 

CDK

Forumguru
p.s. heb je mijn auto nog zien staan Lucien? Kreeg zojuist een mailtje dat hij weer klaar stond na de check up en met verse versie DSG software :)
 

Chicco_Himself

Forumguru
Corné zal mij inderdaad bedoelen @Frenk21, naamgenoot?

@Corné de Kluijver : Ik heb wel de neus van een zwarte Superb gezien, maar die stond als je binnen komt gelijk rechts om de hoek op een brug. Daar was men volgens mij ergens aan de achterkant/onderkant mee bezig, kan dat?
Volgens mij was men van de 2 einddempers 1 einddemper aan het maken die in het midden uit kwam (zoals de R32, maar dan 1 enkele) :D:maakmegek:

Edit: 99,9% was 't m Corné, kenteken komt me nu (na jouw foto's nog eens bekeken te hebben) wel heel bekend voor ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

JOVOS

Senior Member
Waarom adviseren ze om dit meteen mee te doen eigenlijk...das me helaas niet helemaal duidelijk.
Zijn die extra pk's niet weer een extra belasting voor je bak?
 

Chicco_Himself

Forumguru
Ze hebben mij in ieder geval niet geadviseerd dit te doen maar ik heb er zélf voor gekozen om dit te láten doen (was gewoon een optie binnen hun bedrijf en goedkoper dan als je het achteraf zou laten doen).
Ik heb het er met de medewerker nog over gehad, althans heb gevraagd of ik zo de motor of wat dan ook niet in de soep zou kunnen rijden. Hij gaf ook aan dat de instellingen echt niet op 100% van het max te belasten vermogen/NM zit. Men houdt zeer zeker marge bij TVS, denk ook dat men anders wel heel veel mogelijke "claims" binnen zou krijgen. ;)
 

CDK

Forumguru
Waarom adviseren ze om dit meteen mee te doen eigenlijk...das me helaas niet helemaal duidelijk.
Zijn die extra pk's niet weer een extra belasting voor je bak?
Ik denk dat je het andersom bedoelt.... Bij motortuning in geval van DSG is het noodzaak om de DSG aan te laten passen :jaja:
 

JOVOS

Senior Member
Ik denk dat je het andersom bedoelt.... Bij motortuning in geval van DSG is het noodzaak om de DSG aan te laten passen :jaja:

Nee dat bedoel ik niet :nono:
Ik heb gebeld met TVS voor een DSG update en daarbij werd mij verteld dat het wijs was ook meteen een aanpassing aan het motormanagement mee te doen.
Uit het verhaal begreep ik dat de motoraanpassing eigenlijk net zo belangrijk was als de DSG update. Door de combinatie van deze twee zou de bak het best functioneren / presteren. Als ik het goed begrepen heb moet de motor anders afgesteld worden omdat nu ook de DSG anders gaat schakelen.

Vandaag naar TVS geweest om de DSG aan te laten passen en de chiptuning........
.......De chiptuning is ook goed gelukt, testrapport geeft 209 pk aan (met Euro95). Met Euro98 zou dit waarschijnlijk rond de 220 pk uitkomen volgens de medewerker. Ook het koppel is gestegen van 250NM (zover ik heb kunnen vinden op ons wereldwijdeweb) naar 331NM.....

Hierdoor dacht ik dat het om de bewuste motormanagement aanpassing ging, maar dat van die PK's hadden ze mij er niet bij verteld....
En nu dacht ik....extra PK's hoeft van mij niet en dit lijkt me ook nog eens een extra belasting voor de bak....vandaar...

Dus....ik vraag me nu af of Chicco_Himself deze motormanagement aanpassing ook heeft laten doen...of zit deze misschien automatisch bij de chiptuning?

Of heb ik het allemaal mis...:bloos:
 

Chicco_Himself

Forumguru
Ik heb gekozen voor de chip op maat 1 met Custom DSG aanpassing, dynorun en vermogensrapport. Verder is er niet specifiek over motormanagement gesproken... :pieker:

Ik lees wel dit op een andere site:
Het aanpassen of chiptunen van het motormanagement is het elektronisch opvoeren of doorvoeren van prestatieverbetering aan moderne automotoren. Aan de hand van de wijzigingen in de ECU software kunnen we bijvoorbeeld uw motorvermogen en trekkracht optimaliseren.

Ik ga er dus gemakshalve vanuit dat men inderdaad de Chip op maat bedoelt omdat bij mij inderdaad in de ECU wijzigingen zijn aangebracht mbt zowel vermogen en trekkracht.

Maar ik denk dat @Corné de Kluijver hier wel meer vanaf weet cq meer duidelijkheid hierin kan verschaffen... ;)

clear.gif
 

CDK

Forumguru
Motormanagement optimalisatie is het zelfde als chiptuning , het heeft alleen een lager "petjesgehalte" ;) uiteraard presteert een motor en een DSG beter als deze op maat en op elkaar zijn afgesteld. Maar motormanagement optimalisatie is geen vereiste bij een DSG optimalisatie, andersom daarentegen wél, simpelweg omdat er een torque limiter in de DSG zit en je het extra verkregen koppel bij het chippen daar (gedeeltelijk) mee om zeep helpt ;) Door de koppelbegrenzer te verhogen en de druk op de koppeling ook te verhogen kan de koppeling het extra verkregen vermogen weer verwerken. Voor de DSG 6 is dat max 500Nm en ik dacht, maar hang me er niet aan op dat de DSG 7 ná optimalisatie maximaal 350Nm aan kan.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Hmmmm sinds een paar dagen een "raar" geluid linksvoor bij een snelheid tussen de 45 en 55 km/h (klinkt alsof er een steentje tussen de band zit, althans een zichzelf steeds herhalend geluid onafhankelijk van de draaisnelheid van het wiel).
Wat ik zo kan vinden zal het óf een gecupte band zijn (alhoewel ik dat eigenlijk uit sluit) óf een kapotte wiellager.
Morgen even naar een bevriende garagist om te laten kijken wat het probleem precies is...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan