Een superb kopen, problemen of genot? (Chicco's topic)

Chicco_Himself

Forumguru
Ik ben voornemens een Skoda Superb aan te schaffen.
In 1e instantie ben ik in het bezit geweest van een BMW 520D station welke helaas tgv een ongeval total loss is geraakt. Vervolgens heb ik een Audi A3 1.4TFSI SportBack gekocht echter voor het gezin is deze auto toch te klein.
Nu ben ik wat aan het rondneuzen op het wereldwijde web en kom onderstaande Superb tegen (1.8TSI Elegance uitvoering).

Nu is mijn vraag:
Kunnen jullie mij dit adviseren, of kan ik beter op zoek gaan naar een andere motor, handgeschakeld, bouwjaar of een totaal andere auto?! En wat vinden jullie van de vraagprijs?
Zijn er wellicht nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? En wat is ongeveer het verbruik van deze auto? Met mijn huidige A3 haal ik een gemiddelde van 1 op 14.

De bedoeling is namelijk deze auto te kopen zonder garantie, echter ik ben niet van plan de komende 6 maanden extra uitgaven te doen na aankoop.

Het betreft deze auto:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=249707295&asrc=st|sr



Alvast bedankt voor jullie reacties !!
 
  • Leuk
Waarderingen: KWc

ertromp

Forumguru
Als je van plan bent te kopen zonder enige vorm van garantie: laten staan! Ook is dit bedrijf niet aangesloten bij Bovag dus bij geschillen ook al zou je met garantie afsluiten vraag ik me af hoe het e.e.a. afgehandeld zou worden.
Waarom laten staan: de DSG in die auto is van het type DSG-7 cq. DQ200 bak. Als de koppelingsplaten bijna op versleten staan kost je dat ca. € 1.300,- om te vervangen.
De 1.8 TSI is gevoelig voor een defecte kettingspanner en ook voor inwendige vervuiling met alle rampzalige gevolgen van dien. Er zijn hier voorbeelden van bestuurders van Skoda's met 1.8 motor die al voor de 100k vervangen moest worden.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Prijs lijkt mij aan de hoge kant voor een auto zonder garantie.... DSG is aandachtspunt en ook de TSI motoren kunnen problemen geven... Ik zou deze auto zonder garantie niet kopen!
 

Noord26

Forumguru
Is het wel een Elegance BNS uitvoering? Want die zijn toch standaard voorzien van een Columbus navigatie ipv een Amundsen?

Of ik heb mijzelf daarin 'vergist' toen wij de onze kochten. Natuurlijk wel met garantie. Tot op heden is daar in anderhalf jaar een wiellager en een waterpomp onder garantie van vervangen. Motorisch een toppertje. Gekocht bij 95Dm en nu 115Dkm. Als een zonnetje. Sterke aanrader deze auto's met deze motorisering. Alleen zou ik puur voor het optische en ook het praktische altijd voor een station gaan.
 

Stinger

Actief lid
Dit is ex lease auto. Als de auto goed en netjes is onderhouden (maw niet afgetrapt) dan zal de lease maatschappij de auto zelf in de verkoop gooien als occasion met 6 maanden bovag garantie. Er zal wel een reden zijn dat deze auto in handel is gezet. Persoonlijk zal ik deze auto links laten. Zeker voor die prijs zonder garantie.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Alleen al het feit dat 12 maanden APK door dit bedrijf gepresenteerd wordt als een soort garantie, zegt eigenlijk al genoeg.
 

jalex_h

Forumguru
Dat auto's zonder garantie aangeboden worden, is tegenwoordig gemeengoed op het www. Consumenten selecteren nu eenmaal als eerste op prijs en pas daarna komt de rest. Garantie kun je dan bij kopen, zo ook bij deze auto. Zelfs merkdealers bezondigen zich hieraan, dus dat het bij deze auto ook zo is, zegt niets over het bedrijf.
Overigens is dit wel degelijk een elegance, want de park-assist is nooit op de ambition leverbaar geweest. Alleen de Amundsen....
Twee mogelijkheden: het is geen businessline, maar gewoon een elegance met de complete optielijst (en dan waarschijnlijk geen ex-lease) of het is wel een businessline, maar de Columbus is er ooit eens uit gejat en daarvoor in de plaats is een Amundsen gekomen.
 

CDK

Forumguru
Of het is een import auto? Kenteken is niet leesbaar, dus checken gaat niet....
 

s-line

Forumguru
De 1.8 TSI is gevoelig voor een defecte kettingspanner en ook voor inwendige vervuiling met alle rampzalige gevolgen van dien. Er zijn hier voorbeelden van bestuurders van Skoda's met 1.8 motor die al voor de 100k vervangen moest worden.
Dit is overig een algemene tsi kwaal! Er zijn ook bedrijven waar je de motor kan laten reinigen. Een tip van Mark,(jd engeneering) zeker als je veel korte stukken rijd, na een jaar of 3 een keer laten doen.
 

ertromp

Forumguru
Die spanner is echt een 1.8 en 1.4 TSI kwaal. De 2.0 en de 1.2 TSI hebben daar geen last van.
Dat reinigen vindt ik een goede! Zeker als je altijd rustig rijdt dus geen hogere toeren maakt en altijd euro 95 tankt want daar heeft motor en vooral het kleppensysteem voor de rookgascirculatie ernstig onder te lijden
 

Chicco_Himself

Forumguru
Allemaal bedankt voor jullie reacties tot nu toe !!
Dus als ik het goed begrijp zou de 1.8TSI een optie kunnen zijn ALS ik sowieso zorg dat ik er (BOVAG)garantie bij pak c.q. is een 2.0 op zich nog een betere keus qua te verwachten motor/problemen?
Maar hoe zit het dan qua verbruik van deze 2.0? Ik lees nu namelijk dat de 1.8TSI zo rond de 7-8 op 100 rijdt wat, naar mijn mening, niet slecht is voor de zwaarte van deze auto.
 

CDO

Forumguru
Om op je eerste vraag een antwoord te geven: doen een Superb! Geen enkele twijfel.

Of je nu net deze moet kopen en dan ook nog het onzalige idee moet hebben als particulier om zonder garantie te kopen tsja...... dat kun je het beste zelf afwegen. Heb je voldoende reserve op de bank om de klappen op te vangen, dan goedkoop je slag slaan en doen. Anders niet aan beginnen. Heb je voldoende kennis van zaken om een auto te beoordelen en lijkt het je ok, doen.

Persoonlijk zou ik dat wel durven maar wel:
1) tegen een echte handelsprijs direct bij de bron;
2) niet zonder enige expertise / kennis van zaken.

Staar je niet blind op een mooi gepoetste auto, kan je zelf ook laten doen en kost de wereld niet. Een paar kleine restyle deukjes kost je de kop ook niet. Wat betreft de leaseauto's het is echt niet zo dat alleen de mooie blijven staan bij de leasefirma's, er wordt gewoon geboden op kavels en daar zitten koekjes en kaakjes bij.

Ik heb zelf een 1.8 TSI, handgeschakeld en die staat nu probleem loos na 3,5 jaar op 110.000 km.
Koolvorming wordt volgens mij mede veroorzaakt door het nieuwe rijden en door de constructie van de motor.
DSG is wel erg fijn maar ik zou persoonlijk voor de zekerheid dan voor een niet DSG gaan alhoewel daar de koppeling ook van verslijt, laten we dat niet vergeten.
 
Bovenaan Onderaan