Een superb kopen, problemen of genot? (Chicco's topic)

Chicco_Himself

Forumguru
Blijkt dat de voorbanden (met name linksvoor) helaas overleden zijn...
Door waarschijnlijk te lang met te lage bandenspanning te hebben gereden (toch iedere 3 mnd controle) zat er een flink verschil in de profilering aan de buitenzijden en middenin. Tevens waren er, als je met je hand over het rijvlak wreef, "bobbels" voelbaar.
Helaas 2 nieuwe banden moeten kopen máár, het rare geluid is gelukkig weg!

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het "bandenspanningscontrolesysteem" eea wel in de gaten zou houden, althans als er een afwijking van 0,2 of 0,3 zou zijn hij wel aan de bel zou trekken. Helaas is dit niet het geval :(
Vanaf nu wordt dus standaard om de 4-6 wkn langs de bandenboer gereden !!

Hieronder een foto van de band waarbij je duidelijk kunt zien dat het midden een stuk lager ligt (uiteraad zal dit nog wat uitzetten na oppompen maar is niet helemaal weg te krijgen).

 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het "bandenspanningscontrolesysteem" eea wel in de gaten zou houden, althans als er een afwijking van 0,2 of 0,3 zou zijn hij wel aan de bel zou trekken. Helaas is dit niet het geval :(
Vanaf nu wordt dus standaard om de 4-6 wkn langs de bandenboer gereden !!
als er 1 band aanzienlijk zachter is als de rest en er verschil in rolomtrek gemeten wordt zou het systeem aan de bel moeten trekken, als alle banden geleidelijk zachter worden niet.
Balen is het zeker, dit soort onkosten zijn uitermate vervelend, omdat in theorie dit voorkomen had kunnen worden :(
 

Chicco_Himself

Forumguru
Klopt, ik ben er dan ook vanuit gegaan dat het systeem aan de bel zou trekken als de bandenspanning in het algemeen omlaag zou gaan en niet dat hij alleen de onderlinge bandenspanning zou meten :(
 

andrehj

Forumguru
Door waarschijnlijk te lang met te lage bandenspanning te hebben gereden (toch iedere 3 mnd controle) zat er een flink verschil in de profilering aan de buitenzijden en middenin. Tevens waren er, als je met je hand over het rijvlak wreef, "bobbels" voelbaar.
Helaas 2 nieuwe banden moeten kopen máár, het rare geluid is gelukkig weg!

Vanaf nu wordt dus standaard om de 4-6 wkn langs de bandenboer gereden !!

Hieronder een foto van de band waarbij je duidelijk kunt zien dat het midden een stuk lager ligt (uiteraad zal dit nog wat uitzetten na oppompen maar is niet helemaal weg te krijgen).

Als het midden van het profiel meer versleten is dan de zijkanten, heb je juist met te harde banden gereden. Bij te lage bandenspanning slijten juist de zijkanten.
En waarom elke 4-6 weken langs de bandenboer? Bandenspanning kun je toch eenvoudig (en veel sneller) zelf meten? Zie de bijlage voor een test van diverse metertjes voor thuis.
 

Bijlagen

  • Test Bandenspanningsmeters Consumentenbond 2014-07+08.pdf
    414,5 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Chicco_Himself

Forumguru
Geen idee @andrehj, zowel mijn bevriende garagist als de bandenboer gaven aan dat er te weinig in had gezeten.... En ik kan het inderdaad zelf meten, maar bandenboer ligt bijna om de hoek ;)
 

CDK

Forumguru
Toch zou @andrehj gelijk moeten hebben, als een band te hard opgepompt is gaat hij bol staan en slijt het middelste deel van het loopvlak harder als de schouders van de band.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Vandaag toch nog eens geïnformeerd bij de bandenboer. Deze gaf aan dat het toch door te lage bandenspanning kwam. Het uitzetten in het midden van de band door té hoge bandenspanning zou volgens hem alleen van toepassing zijn bij banden breder dan 265/275 (omdat de oppervlakte groter is en de band niet altijd stug kan blijven) waardoor deze dus, zonder er mee te rijden, al wat boller gaan staan.
Reden dat bij mij toch het midden meer versleten was dan op de rest van de band kan volgens hem liggen aan het feit dat, ondanks te lage bandenspanning, bij hogere snelheden (lees autosnelweg) het midden iets gaat uitzetten en "boller" wordt waardoor dit vlak dus meer slijt dan de wangen.

#Don't Shoot the Messenger ;)
 

Petrolhead

Forumguru
Mijn voorbanden zag er dus precies hetzelfde uit als bij jou, in het midden totaal versleten!
Bandenmaat 225-45-17 GY Eagle As 2.
Heb er 32500 km mee gereden altijd op 2,6-2,7 bar gewone lucht.
Ongeveer 1x per 6 weken spanning gecontroleerd. (liepen vrijwel niet terug)

Dus als die spanning te weinig zou zijn dan vraag ik me af hoeveel ik er dan in moet stoppen?
Ik ging er vanuit dat ik ze te hard had opgepompt. :nailbiting:
 

Chicco_Himself

Forumguru
Mij hebben ze 2.8 geadviseerd (225/40/18)... Afhankelijk van de stugheid van het rubber zou volgens de bandenboer 0.1 al verschil maken mbt slijtage (dus zeker bij zacht rubber).
 

Octavia32

Forumguru
Mijn banden zijn hooguit met 2,7bar gevuld geweest.
En ik heb een gelijkmatig slijtagespoor.

Toen mijn KW street comfort er onder kwam en uitgelijnd moest worden is hier namelijk nog naar gekeken.

Nou deed ik zelf altijd 2,4 bar dus dit aangepast.
Oh ja banden 225/40 /18 Dunlop RT sportmax.

Ik zal van de week nog eens kijken naar de bandenspanning.
 

mennor

Forumguru
... wat mij dan op de vraag brengt, waarom dit zich vooral op de aangedreven as zou openbaren (zie door oetje aangehaald artikeltje. De wielen op de niet-aangedreven as draaien net zo hard als het aangedreven duo, de middelpuntvliedende kracht is er dus even groot.

Wat mij betreft blijft dit dus een vooralsnog niet geheel sluitende verklaring. Op m'n achterwielen heb ik zo'n slijtagepatroon wel eens gehad en dat wijt ik toch echt aan het rijden met bandenspanning voor zware belading, zonder die zware belading. Te hoge bandenspanning dus, en dat principe geldt voor de voorkant ook, lijkt me.
 

oetje

Actief lid
@mennor Ik denk wel dat het verschil maakt of de band actief rondgedraaid wordt of passief volgt. Bij passief komt de versnelling pas door contact met wegdek op aan de aangedreven kant kan ik me indenken dat het verhaaltje klopt.

maaaaaar... ook ik vind het vreemd en dacht toch echt aan te hoge bandenspanning.
 

JOVOS

Senior Member
Ook ik heb een soortgelijk probleem als Chicco_Himself. Schavend geluid...lijkt op veel te veel contactgeluid van de banden met het wegdek...vooral tussen de 40 en de 60 km/u. Ook een geluid daarbij alsof er iets in de band is blijven steken, maar dan over de hele voorkant van de auto. Niet enkel links of rechts. Ik twijfelde eerst tussen beginnend wiellager of homokineet, maar dat is meestal aan 1 kant en vaak duidelijk erger in de bochten. Verdacht nu eigenlijk nog het meest één van de DSG koppelingen of het vliegwiel en daarom vandaag bij de dealer langs geweest en wat blijkt...ook mijn probleem schijnt door de banden te komen...!!??
Aan de binnenzijde van de wielen/banden waren onregelmatigheden te voelen, het leek wel of de band niet rond was maar uit facetten bestond. Bij remmen met de auto werd het geluid en gevoel in de bodemplaat erger, hetgeen volgens de monteur kwam omdat dan het gewicht van de auto nog meer op de voorwielen komt. Klinkt logisch maar ik blijf voorzichtig... Morgen hoor ik wat ze eraan gaan/willen doen.
Straks bij thuiskomst ging heel toevallig ineens het waarschuwingslampje van de bandenspanning branden, alle banden gaven 2,4 á 2,5 bar aan...heb ze nu alle vier naar de 3 bar gezet.
 
Laatst bewerkt:

Chicco_Himself

Forumguru
@JOVOS hoop dat dit nog onder de garantie kan/zal vallen. Voor de juiste bandenspanning zou ik toch, als het probleem is opgelost, langs een bandenboer gaan en hun vragen op welke spanning je de banden het beste kunt zetten (autoverkopers hebben verstand van auto's en bandenboeren van.....).
Wat ik begrepen heb gaat het waarschuwingslampje van de bandenspanning pas aan als er onderling een te groot verschil is. Zolang er onderling geen groot verschil is (dus bijv alle 4 op 2.0) zou het systeem volgens de wet van Bartje je niet moeten waarschuwen.
 
Bovenaan Onderaan