DM’s zijn rode Octavia 4 vRS iV PHEV Combi

An, dus daar zit m het verschil in voor wat de bediening in openen betreft, deur/drukken… En ja, sinds 1-4-25 is die B vervallen en door C vervangen. Maar dat is zo recent dat ik daar online bij aanbieders niets over kan vinden.
 

Bijlagen

  • IMG_0218.jpeg
    IMG_0218.jpeg
    195 KB · Weergaven: 28
Nou, ik denk dat het 10 minuten werk was..
Met een platte schroevendraaier zo breed als de sleufjes met een ferme tik de 4 plastic lipjes weg gebroken. Niet wrikken of draaien. Gewoon goed recht erop; klap op de schroevedraaier en ze breken keurig naar binnen.
IMG_1919.jpeg

Vervolgens had ik dus die radio-ijzertjes niet.. maar elders op het net zag ik hoe het binnenwerk eruit zag (op briskoda heeft iemand er fotos van die met schroevendraaiers heel dat ding had vernachelt door erachter te gaan wrikken :sterretjes:)

Dus ik dacht; moet gewoon iets duns en plat hebben waarmee dat kan. Schroevendraaier is te dik. Maar dit niet;
IMG_1920.jpeg

Eerst onderin, kwam al direct los bij het invoeren van de nagelknipper. Bovenin ook. Vervolgens dus linksom eruit kantelen;
IMG_1917.jpeg

Met een klein plat schroevendraaiertje even de vergrendeling van de stekker los, nieuwe erop en vastgeschroefd en hoppa; hij deed het weer.
IMG_1918.jpeg

Easy fix.
Wel jammer dat er nu 4 van die sleufgaatjes achterblijven.. :unsure:
 
Ik heb nog niet TPI 2068282/3 niet laten doen tegen het geknipper van de virtual cockpit.
Vorig jaar bij de beurt in december vergeten te vragen. Ik heb hem eigenlijk ook sinds januari niet meer zien knipperen. Maar goed. Nu mag de auto weer voor een onderhoudsbeurt dus dat aangegeven.

Reactie:
Indien de TPI van toepassing is kan deze worden uitgevoerd. De kosten hiervoor zullen doorbelast worden. De auto is buiten de garantie, dus de kosten zullen niet door de fabriek vergoed worden.

En daar krijg ik dan eigenlijk zo ontzetten de tering over in. Service? Wat is dat? dat kennen ze niet, dat is weer duidelijk.
Kan ik er wat aan doen dat de software die ze daar in Duitsland schrijven niet deugd? Nee. Maar dan moet ik daar wel voor betalen want de fabriek zal hen niet betalen. Ja, fijn, en dat maken ze dan dus 'gewoon' mijn probleem. Echt zo'n enorme hekel aan die houding.. ik weet dat @Rainesh dit zó kan updaten in nog geen 5 minuten tijd volgens mij.. wat een gelul..

En dan komen ze met een offerte van 962,08 euro ! (en dat is dan - als het goed is - inclusief de 15% economy service i.v.m. 5 jaar oud)
- Groot onderhoud, schuifdak onderhoud, bougies en de software update.

Nou, voor die laatste 2 geef ik geen akkoord. Ze kunnen me wat. En die bougies draai ik er zelf wel in. Daar vragen ze ook altijd de hoofdprijs voor. Ik had bij voorbaat al kenbaar gemaakt dat ik het interieur- en luchtfilter zelf wel vervang.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Als ze zo doorgaan dan prijzen ze zich zelf uit de markt.........

JA alles is duurder geworden
JA de salarissen zijn hoger geworden.
Maar ik vind een garage genoeg en niet gekozen om me wagen in een laboratorium te laten onderhouden.
En dat ze winst willen maken, ja dat gun ik ze ! Maar niet door me het gevoel te geven dat ik word afgezet !!
En dat laatste daar lijkt het steeds op te gaan lijken ....
 

hemi24

Forumguru
Wordt er inderdaad niet goedkoper op; ik kreeg volgende voor een olie- en inspectieservice voor de Scala.

Syntec Werkorder Status.png
 
Ja dit is echt ongekend. Bijna 1000 euro voor een onderhoudsbeurt en dan geen software service willen bieden...
De beurt beperkt zich naar mijn idee alleen tot een motorolie- en voor deze keer ook een remvloeistof wissel. Ik vraag me af wat ze echt nog meer doen.. die remvloeistof stond overigens niet gespecificeerd, maar die zal er wel bij zitten ga ik vanuit omdat ze zelf ook wel weten dat dat om het jaar moet en vorig jaar niet aan de beurt is geweest...

Dat MANN filter zet ik er zo in, en reguliere NGK bougies zijn niet zo duur; iets van 15 euro per stuk ofzo..
De VW-bougies rond de 100 euro voor een setje volgens mij. Misschien iets er boven.. zal ik nog even navragen bij de onderdelen balie.. als de meerprijs niet extreem is draai ik die er wel in om eventueel gezeik voor te zijn.. misfires was ook een never ending story in de O3 destijds..

Ja en dan in jouw plaatje: 75 euro voor een interieur filter? Dat is toch niet meer normaal. Daar zit gewoon 800% marge op.
Zag laatst voor de enyaq - maar die is van het werk, dus LB - dat ze ruim 100 euro rekenen voor dat filter. En op youtube staat een video waarbij een kerel hem met één hand wisselt... ook niet te volgen die prijs..

Die brandstoftoevoeing willen ze ook graag verkopen aan mij. Maar dit keer mogen ze die flacon ergens anders in steken waar het licht ook niet schijnt..
 
Nou, een aantal heen en weer e-mails verder.
Kort en bondig samengevat: uitermate teleurstellend.

Als je zin hebt kun je het onderstaande lezen ;)

Ik denk dat dit de laatste keer is dat ik naar Wittebrug ga.
Misschien ga ik er überhaupt niet heen. Maar dan ga ik eerst even nog elders informeren voordat ik deze afspraak eruit gooi.
Ik weet niet wat het is met dit bedrijf. Heb nu 3 locaties van ze gehad; Honselersdijk, Forepark en De Lier.
En bij alle 3 is de houding het zelfde.. het woord service kennen ze niet. Het pinapparaat daarentegen weten ze wel altijd direct aan te wijzen.

Ik maak dus online een afspraak: geef aan; regulier onderhoud volgens indicatie. Geen lucht/interieurfilter. Dat doe ik zelf. Omdat ik daarvan op voorhand al weet dat ze daar een veel te hoog bedrag voor vragen en ik dat eenvoudig zelf kan. En ook vermeld ik dus dat knipperen van de HV-accu en brandstoftank en stuur de link mee van de video;

Deze video is dus van 9 maanden terug dat ik het voor het laatst had.. en volgens mij heb ik het in die 3 jaar dat ik de auto nu heb 3x of misschien 4x gezien.. Van de afspraak die ik heb gemaakt krijg ik een bevestiging met daarin de verwachte factuurprijs met daarbij de tekst:
"Indien de TPI van toepassing is kan deze worden uitgevoerd. De kosten hiervoor zullen doorbelast worden. De auto is buiten de garantie, dus de kosten zullen niet door de fabriek vergoed worden."

Daar gaan we weer.. geen garantie.. wij van VW maken slechte software, en om dat minder slecht te maken moet u betalen.
Nou, daar ben ik het niet mee eens en ik vraag de specificatie maar op van de offerte en die als volgt is;
- Grote onderhoudsbeurt; 434,44
- Schuifdak onderhoud; 30,32
- Bougies; 190,34
- Diagnose storing; 140,01
Dit is allemaal ex BTW. Het totaal incl de BTW komt dan op 962,08.

Dus ik reageer terug dat ik die bougies er zelf wel in draai, en dat ik het niet eens ben met die diagnosekosten.
Dus ik leg netjes uit dat er niets aan valt te diagnosticeren. Want als je er de computer aan zou hangen laat hij geen storing zien. Van dat geknipper wordt sowieso niks gelogd want dat wordt helemaal niet herkent als storing. En daarbij: ALS je al een diagnose gaat stellen, dan moet ie wel knipperen daar bij hun in de garage. En gezien hij het misschien 1x per jaar eens zo doet ga je dat niet kunnen herproduceren.

Maar er was nog iets;
Ik zag op die offerte geen remvloeistof wissel staan. Even kijken; ja, dat is nu 2 jaar terug. Dus dat zou wel moeten.
Daarover terug gemaild.

Ik krijg antwoord; bougies zijn eraf gehaald, en ik had gelijk over de remvloeistof (joh) dus die is er opgezet: 90 euro ex btw, maar, en dan quote ik:
"Voor de virtual cockpit staat er nu een uur diagnose op de werkorder. Indien u niet bereid bent te betalen voor het verhelpen van de klacht, zullen wij er niks mee doen."

tja... wat een houding.. en het is zo simpel heh.. die update is in 5 minuten gebeurt..
En dan was er nog 1 puntje: de auto is op het moment van de beurt (net 2 dagen) 5 jaar oud. Dus dat houd in 15% economy korting.
Die stond ook niet op de offerte. Vervolgens daar dus over terug gemaild.

En ineens krijg ik antwoord van de werkplaats zelf, de backoffice is m er tussenuit geknepen: die wilde de discussie niet meer voeren denk ik.
En die schrijft gewoon dat ze ten alle tijden het storingsgeheugen moeten controleren of de TPI van toepassing is en omdat het (wederom) geen garantie is en er geen coulance wordt toegekend zijn de kosten voor eigen rekening en ook de tijd van de TPI (als deze van toepassing is.......) dan wordt ook die tijd doorbelast. m.a.w; met die 140 euro diagnose kosten ben ik er niet eens. De tijd van het 'verhelpen' wordt ook nog eens in rekening gebracht!

En dat van die economy korting, ja dat kon bij 5 jaar oud. Maar dat wilde ie nu niet toezeggen.




erg diepe zucht hier...
 

Rhodez

Actief lid
Bizarre houding... Zelf woon ik in Pijnacker en ben vanwege eerdere soortgelijke recensies op internet over Wittebrug voor mij onderhoud naar Maas De Koning in Gouda gedaan. Ook niet goedkoop overigens (waar wel tegenwoordig), maar zij kwamen bij mijn laatste beurt er zelf mee dat een benodigde reparatie van de kogellagers weleens onder mijn garantie konden vallen. Hebben het vervolgens geregeld en scheelde me zo 800 euro. Zo kan het dus ook.
 

hemi24

Forumguru
@Disaster-Master : als jij ze nou even verteld welke TPI het om gaat, hoven ze ook geen uur diagnose in rekening brengen.
Of denk je dat ze een glazen bol hebben daar bij de dealer?
 

hemi24

Forumguru
Probeer alleen maar mee te denken…

Als “service” gaan ze het toch niet voor je uitvoeren, zoveel lijkt me ondertussen wel duidelijk.
Dus of je laat het voor wat het is, óf je betaalt ze voor het updaten van de VC, óf je laat het door iemand als Rainesh of Antera updaten.

Pin op J.png
 
Dat mag altijd. Maar het TPI was bij ze bekend, maar ze ‘moeten’ eerst uitlezen/diagnose stellen om te zien óf de TPI bij mij van toepassing is.. wat een gelul.. en de ervaringen uit het verleden met deze figuren spelen ook mee.. deze houding is niet voor het eerst.. maar voor wat betreft het FPK het wordt waarschijnlijk optie 1, of optie 3..

Inmiddels heb ik 4 bougies besteld; NGK PKER7A8EGS. Dat zouden de juiste moeten zijn. En een luchtfilter; MANN C27009. Via Amazon prime icm een 10 euro actiecode voor 71,72. Dat eerst maar eens monteren. Kan dat (sowieso) van de lijst. Interieurfilter heb ik destijds een K&N uitwasbare voor gekocht. Heb ik een beetje twijfelde gevoelens bij. Ik heb nog voldoende cleaner, maar zodra die op is (ik schat nog genoeg voor een keer of 3) denk ik niet dat ik hem dan nog aanhoud en toch voor vervangingsfilters ga..
 

Alpha

Donateur
Het wordt langzaam eens tijd dat er wat nieuwe wetgeving komt binnen de EU m.b.t. Software updates voor hardware als auto’s.

Naar mijn mening moet er veel langer gratis updates beschikbaar worden gesteld en als het even kan uitvoerbaar door de gebruiker zelf.

Belachelijk gewoon deze houding. Deze TPI heb ik laatst toch maar laten uitvoeren bij de derde beurt van Mijn Octavia. Reken maar voor het vierde jaar dat ik nog een hele hoos aan zaken laat nakijken binnen garantie mochten die zich voordoen.
 

hemi24

Forumguru
En jullie maken je druk om de software op je Skoda…

Wat denk je van die Chinese meuk die op de markt wordt gedumpt: veel succes als particulier als je daar ondersteuning voor wilt hebben bij een jong gebruikte wagen! Zie überhaupt maar een dealer/garage te vinden hiervoor na 5 of 6 jaar…
 

leon-cupra

Forumguru
Is gewoon rotsoftware van Skoda en hun procedure is ook gewoon ruk. Mijn broer die aan VAG wagens werkt ondervindt dat dagelijks. Een update uitvoeren en doen lukken is een lotje uit de loterij.
Bij mijn tesla , nooit problemen. Heb nu met de M3 al wat updates doorgekregen, nooit problemen. Waar hoor je problemen … bij VAG.
Die Chinees meuk zal op dat gebied een stuk beter zijn.
 

gehaktbal

Forumguru
Hele simpele (stomme) vraag: als die dealer zo waardeloos is, waarom blijf je er dan terug gaan? Er zijn wel meerdere garagebedrijven die veel ervaring met VAG hebben. Dat hoeft niet per se een dealer en zelfs niet eens speciaal een specialist te zijn.

Deze vergelijkbare ervaring heb ik met Lexus bij Louwman. Afgezien dat ik blijkbaar niet de gewenste doelgroep voor ze ben, wordt vooronderzoek ook niet op prijs gesteld. Alles dient door hen zelf uitgezocht te worden. Elk vooronderzoek wat je zelf doet, vindt men maar irritant. Men staat alleen voor je klaar als de portemonnee dik getrokken wordt. (En ja, goede service mag betaald worden. Maar dat liep daar echt ver uit proporties).

Voor de afname van 2 nieuwe ruitenwisserbladen en een los oliefilter wordt de neus opgehaald.
Voor mij was het toen simpel: 2x en nooit weer.
 
Nou, de locatie Honselersdijk ben ik 2x geweest. Voor regulier onderhoud dan, los van de garantie reparaties via Vallei zoals eerder in dit topic, daarna was ik klaar met hen en ben ik naar De Lier gegaan. Dat is nu ook voor de tweede keer dat ik daar naartoe zou gaan voor regulier onderhoud.

Dus ik had al een beetje gewisseld van de één naar de ander. En dat zal nu weer moeten denk ik.

Mijn ervaring met VAG Carservice was niet super. VAG techniek in Nuenen wel, maar dat is zo’n pokke end weg.
 

gehaktbal

Forumguru
Als je dan toch gaat wisselen van garage, zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld Vakgarage Blankenstein in Den Haag. Ik ken ze niet en ben er nooit geweest. Maar dat zou enigszins in de buurt moeten zijn. Afgezien van uitzonderingen, weet ik wél uit ervaring dat een Vakgarage vaak wel weet waar die mee bezig is.
En als ik naar de reviews kijk zou ik deze overwegen om eens een keer te 'testen'.

Wat je dan bijvoorbeeld zou kunnen doen, is dat je voor normale zaken naar een reguliere garage gaat waar je een goed gevoel bij hebt. En als er dan toch iets specifieks aan de hand is, dat je dan wél naar bijvoorbeeld Nuenen gaat. Als het dan écht om specialisme gaat, loont die langere rit ook wel.
 

leon-cupra

Forumguru
Deze vergelijkbare ervaring heb ik met Lexus bij Louwman. Afgezien dat ik blijkbaar niet de gewenste doelgroep voor ze ben, wordt vooronderzoek ook niet op prijs gesteld. Alles dient door hen zelf uitgezocht te worden. Elk vooronderzoek wat je zelf doet, vindt men maar irritant. Men staat alleen voor je klaar als de portemonnee dik getrokken wordt. (En ja, goede service mag betaald worden. Maar dat liep daar echt ver uit proporties).
Toch logisch dat ze zelf ook hun onderzoek doen. Wie is er de expert (of zou het moeten zijn)? Je gaat bij een hersenenchirurg toch ook niet op consultatie met de mededeling 'opereer mij maar onmiddellijk want ik heb vooronderzoek gedaan en ik heb geconcludeerd dat ik een hersentumor heb" (voorbeeld is wat overdreven weet ik). Nee, je laat de expert zijn onderzoek uitvoeren en zijn conclusies trekken. En dan kan je (indien nodig, samen) zien naar een oplossing.
 
Bovenaan Onderaan