DM’s zijn rode Octavia 4 vRS iV PHEV Combi

Poosje verder. En voor zover ik een conclusie mag trekken: na de diverse software updates van @Rainesh eind januari heb ik geen issues meer gehad. Ook de temp sensor van de motor tot op heden niet. Heb er inmiddels natuurlijk alweer 4 maanden mee gereden, ook snelwegritten. En meestal kwam het na of tijdens een snelweg rit vrij vlot naar voren. Tot heden niet meer gezien. Dus ik vermoed dat het een software ding is geweest wat 'te strak' stond en daardoor zo en nu en dan de melding gaf.. slag onder de arm natuurlijk.. maar t ziet er goed uit.

Iets anders wat opviel:
Ik rijd natuurlijk de PHEV en ik gebruik altijd carplay met Google maps voor de navi. De reguliere navi gebruik ik niet. Daarvan weet ik dat als je die wél gebruikt het elektra/brandstofverbruik wordt aangepast zodat je het laatste stuk elektrisch kan rijden. Ooit eens mee gemaakt; ik moest nog iets van 20km ofzo, reed gewoon op de snelweg, de motor ging ineens uit en de resterende range als afstand was dus pakweg 20km. Dan zou ik aankomen met 1% accu. Das nie handig. Dus toen heb ik hem weer handmatig op hybride gezet ipv e-mode en de navi maar uit gezet... :/

Maar: hierin lijkt iets te zijn veranderd. Afgelopen week ritje naar en van België gehad, tussentijds niet geladen. En het viel me op bij de terugweg (en dan gebruikte ik dus niet de navi van de auto) dat hij de accu op 20% hield met 7km resterende range (dat viel me eigenlijk op: dat die 7km niet inzakte) waar hij voorheen hem gewoon helemaal leeg trok tot 1%. Dus ook dat is met de motorsoftware wel veranderd. Had nog niet eerder gereden op de snelweg met een lege accu dus ik zag dit nu voor het eerst.

Eenmaal in de stad aangekomen gaat hij wel elektrisch verder en ontlaad hij hem wel. Maar hij houd dus (zo lijkt het iig) bewust 20% aan tijdens een snelweg rit. Vermoedelijk omdat de auto verwacht/weet dat er op het eind natuurlijk de stad in gereden moet worden.

Bevalt op zich positief.
Heb ook reguliere CC laten activeren ipv dat ik alleen de optie had voor ACC.
@Rainesh ; ik moet dat wel steeds instellen bij inschakelen contact. Is er een manier om de laatste stand te onthouden dat je weet?

Bovenaan Onderaan