DM’s zijn rode Octavia 4 vRS iV PHEV Combi

gehaktbal

Forumguru
Ik hoop het oprecht ook voor je van niet. Overigens is jouw auto een stuk jonger en heeft een stuk minder gelopen, dus dat is al enorm in het voordeel. Bij mij was de betreffende kit verpulverd/vergaan.
 
Ik ga het mee maken.. of niet.. hij staat inmiddels bij de garage. Morgen staat hij gepland. Diagnosekosten 157,45. En dan nog de reparatie. En ik hoop dan maar op iets simpels. Maar het zal wel weer niet.
 
Nou. Je gelooft t niet. Maar ze hebben niks kunnen constateren.

Hij heeft eerst 2 uur onder de auto douche gestaan. Geen lekkage waargenomen. Toen hebben ze de hemelbekleding etc los gehad, slangen bekeken, ook binnen geen lekkage waargenomen. Vervolgens water gegoten in de afvoeren. Liep allemaal door. Geen lekkage binnen. Ik snap er echt geen reet van. Hier voor de deur liep t meteen naar binnen.

Dus auto mee genomen, na uiteraard de diagnose kosten te hebben afgetikt. Moet wel eerlijk zeggen: hij heeft 1 uur arbeid gerekend terwijl het er 2 waren. Dus dat is toch wel coulant van de dealer. Eenmaal thuis. Hoe kan dat nou heh? Ik weer water erin gieten.. niks aan t handje.. dus tja.. ? 157 euro armer voor... ? niks ? Of ze hebben wel iets super simpels opgelost en melden dat niet. Maar.... waarom zouden ze het verzwijgen.. dus die gedachte laat ik maar varen..

Enige wat anders was wat ik wel merkte is dat toen ik eerder water erin goot er een hoop geluid klonk van lucht wat mee zoog.. of eruit kwam.. en dat was nu niet het geval bij thuiskomst. Maar verder zeggen ze alle 4 de slagen te hebben bekeken en de tuutjes aan de onderkant van de slangen in de wielkasten en alles was in orde.

Nouja.. dan laten we het er maar even bij.. kan er nu verder ook niets mee.. 1723044569680.png
 
We zijn weer ff paar maanden verder in de tijd, zie hier boven nu mijn bericht van de "lekkage" tja.. die is er dus gewoon niet? Het zal wel op mijn eigen conto af te rekenen zijn geweest. Zonde van de 157 euro :arghh:
Maar: binnenkort ga ik 100-130 euro besparen.

De auto moet begin december voor een reguliere onderhoudsbeurt en een (eerste) APK keuring.
Hiervoor ga ik gewoon naar de dealer. Heb met de O3 nou niet een al te beste ervaring met de hier bekende garage in Bergschenhoek. Dat is wel elders terug te lezen gok ik. En naar de andere bekende in Nuenen is me te ver rijden voor gewoon simpel onderhoud. Daarbij: gezien het gedoe van het verleden blijf ik gewoon bij de dealer om eventueel toekomstig gezeur te voorkomen. Nu weet ik wel dat je overal heen mag mits je het fabrieksvoorschrift volgt. Maar het is toch altijd gezeik. En dat laatste, dat heb ik genoeg gehad.

Dus voor nu:
Bij de dealer de afspraak gemaakt, die kwam met een totaalprijs aanzetten. Hier even de specificatie voor op gevraagd.
1 - Kleine onderhoudsservice: 260,45
2 - APK keuring i.c.m. onderhoud: 33,06
3 - Schuifdak waterafvoer controleren: 14,46
4 - Interieurfilter vervangen: 81,71
5 - Schuifdak schoonmaken: 28,91
6 - Petromark injector reiniger: 12,35

Totaal ex btw: 430,94. BTW: 90,50. Totaal incl. BTW: 521,44


In de O3 had ik een uitwasbaar interieur filter liggen van K&N. En bij inruilen heb ik die eruit getrokken. En die heb ik zojuist in de O4 gestoken daar het filter niet veranderd is. Dus dat is mooi. Het was even kijken in de service handleiding van hoe of wat. Het moet iets anders dan in vergelijking met de O3. Maar wat er niet in stond, of wat ik in ieder geval niet kon vinden, is hoe de demper-hendel aan de rechterkant van het dashboard kastje eraf moest. En dat vond ik hier terug in een post van John-Octavia (die niet meer actief lijkt te zijn). Alles bij elkaar een kwartiertje ofzo bezig geweest. Dus de dealer mag punt 4 achterwege laten. Schandlig bedrag eigenlijk, voor hun nog geen 10 minuten werk en het filter kost nog geen 2 tientjes.

Punt 3 ga ik even informeren, ze hebben hem in augustus helemaal doorgespoeld. Dus dat lijkt me nu niet nodig. Ik verwacht dat er verder geen onderhoud is geweest aan het dak, staat iig niet op de nota, dus dan laat ik punt 5 wel gewoon doen. Punt 6, de injectoreiniger. Tja. beetje gemixt gevoel. Kan geen kwaad, duur is het niet. Als ik het zelf koop erlders dan zit het ook op ongeveer 10-13 euro. Maar ik tank altijd ethanol vrije 98. Dus zal even vragen in hoevere dat nou echt noodzakelijk is.

Als ik die 3 punten achterwege kan laten dan scheelt dat 131 euro.
 
Laatst bewerkt:

Rhodez

Actief lid
Ik woon zelf in Pijnacker en was ook niet te tevreden over de garage in Bergschenhoek die je noemt. Mijn onderhoud die ik bij Maas in Gouda en ben erg tevreden! Is iets verder rijden, maar deze kan ik je wel aanbevelen.
 
Gister middag om half 2 was de auto klaar en heb hem opgehaald.
Kleine beurt, APK, schuifdak onderhoud en een injector cleaner. Die laatste hebben ze op mijn verzoek in de deur gezet. Die mik ik er dan wel in als er getankt moet worden. Interieurfilter dus achterwege gelaten en i.v.m. de zoektocht naar lekkage aan het dak (die er dus niet is) het doorspoelen van de kanalen achterwege gelaten; dat was in augustus al gedaan.

Geen bijzonderheden verder. Bij elkaar 405,07 euro (toch ruim ff 100 euro uitgespaard).
 
Het duurde effe, bij kopacek met blackfriday de rubber matten besteld. Maar die meurden echt zo ontzettend chemisch dat ik ze pakweg 2 maanden in de schuur heb laten liggen. Inmiddels liggen ze er nu in. De fitting is wel echt spot on zeg. Ze zitten er heel precies en strak in. Uiteraard had ik eerst de matten achter gelegd en kwam ik er daarna pas achter dat de tunnelbeschermer onder de matten moet.. maar je hebt bijna een plamuurmes nodig om ze weer los te krijgen: met pijn en moeite krijg je je vinger tussen de bekleding en de mat om hem op te tillen. Ziet er toch wel netjes uit zo.
 

Bijlagen

  • IMG_0806.jpeg
    IMG_0806.jpeg
    351,4 KB · Weergaven: 68
  • IMG_0805.jpeg
    IMG_0805.jpeg
    478 KB · Weergaven: 65
  • IMG_0803.jpeg
    IMG_0803.jpeg
    411,6 KB · Weergaven: 65
  • IMG_0804.jpeg
    IMG_0804.jpeg
    471,9 KB · Weergaven: 61
  • IMG_0802.jpeg
    IMG_0802.jpeg
    517,4 KB · Weergaven: 64

michelangelo

Senior Member
Heb ze ook nog liggen, wachtend tot de stank weg is :)

Wat ligt er op jouw achterbank, met die rode stiksels in foto 4?
 
mán… wat zag je eruit zeg.. sinds november (denk ik..?) niet meer gewassen.. het was de hoogste tijd.
Mooi rustig weer vandaag. Meteen met de terrasborstel de voortuin ook maar gedaan.. :thumbsup:

Dat lange ding links vooraan is een Karcher Chassis Cleaner. Is niet meer te koop, uit productie, maar die kwam ik een paar jaar terug ergens bij een of ander boerenbedrijf (opkoper) tegen.. erg blij mee.
 

Bijlagen

  • IMG_0976.jpeg
    IMG_0976.jpeg
    614,3 KB · Weergaven: 74
  • IMG_0975.jpeg
    IMG_0975.jpeg
    587,7 KB · Weergaven: 73
  • IMG_0974.jpeg
    IMG_0974.jpeg
    600,3 KB · Weergaven: 71
  • IMG_0973.jpeg
    IMG_0973.jpeg
    562,8 KB · Weergaven: 70
  • IMG_0972.jpeg
    IMG_0972.jpeg
    586,7 KB · Weergaven: 66
  • IMG_0971.jpeg
    IMG_0971.jpeg
    629,3 KB · Weergaven: 58
  • IMG_0970.jpeg
    IMG_0970.jpeg
    396,1 KB · Weergaven: 58
  • IMG_0969.jpeg
    IMG_0969.jpeg
    452,1 KB · Weergaven: 59
  • IMG_0968.jpeg
    IMG_0968.jpeg
    551,6 KB · Weergaven: 58
  • IMG_0967.jpeg
    IMG_0967.jpeg
    482,3 KB · Weergaven: 58
  • IMG_0966.jpeg
    IMG_0966.jpeg
    468,7 KB · Weergaven: 75

michelangelo

Senior Member
Zie dat je zo'n achterbumper beschermer er op hebt zitten, komt daar geen water tegenaan te staan, hoe bevalt dat?

zit beetje in manual te bladeren, jij die launch-control al eens geprobeerd of ben ik de enige die dat niet meteen heeft gedaan :)
 
Hij hangt sowieso met een 90 graden hoek over de rand van de achterkant. Dus er blijft sowieso geen water tegenaan staan. Aan de andere kant daar waar de afwatering zit in de bumper ook niet. Enige wat daar altijd zit is wat vervuiling. Maar dat heeft weinig te maken met de beschermer lijkt me. In beide hoeken blijft altijd wat vuil hangen daar waar de bumper afwatert. Over de lengte zit er een hele kier daar waar het regenwater via de binnenkant langs weg loopt.

Launch control nog niet 1x geprobeerd.. haha.. denk dat dat met mijn all-seasons alleen maar zal resulteren in een hoop wheelspin.
 

Bijlagen

  • IMG_0981.jpeg
    IMG_0981.jpeg
    338,3 KB · Weergaven: 39
  • IMG_0982.jpeg
    IMG_0982.jpeg
    634,6 KB · Weergaven: 37
Probleempje met de benzineklep.
Heb uiteraard even gezocht hier, maar kon het zo 123 niet vinden wat aansluit op mij probleem : de benzineklep wil niet dicht.

Met de knop in de deur gaat de klep open.
Maar het “plok-tok” geluid klinkt anders; en lijkt ook vaker achter elkaar een poging te doen om open te gaan. De klep is dan bij uitstappen open. Op dashboard indicatie dat de klep ook open is.

Bij het handmatig bedienen van de stift draait deze terwijl ik hem indruk; maar hij vergrendeld niet. Met pijn en moeite is de klep wel dicht te krijgen dat hij dus niet meer open staat, maar bij het vergrendelen van de auto gaat hij niet op slot. Stift beweegt soepel, geen afgebroken lipjes eraan..

Kan er eventueel een videotje van maken.

Iemand tips?
 

jesse_s93

Forumguru
Vervelend!

Ik denk dat helaas die stel motor is overleden. Ik heb het andersom gehad: de benzine klep wilde niet meer open. Op het knopje drukken voorin zorgde er niet meer voor dat hij open sprong. Bij de dealer geforceerd open gemaakt en lipjes als tijdelijke oplossing afgesneden. Later is de stel motor vervangen en was het probleem opgelost.

Normaliter zou hij moeten draaien en vast klikken als je hem indrukt. De knop voorin zorgt er dan voor dat hij openspringt. Als hij dat niet doet, dan lijkt het me dus een defecte motor.
 
Ok, helder. Is dat iets wat eenvoudig zelf te vervangen is?

Edit:
Stelmotor is dus de magische zoekterm.. kwam ik hier uit..
ff zoeken in carprog2 voor het onderdeelnummer..
 

Japanese Power

Donateur
Probleempje met de benzineklep.
Klinkt een beetje als mijn probleem met de klep van de Enyaq en ook hier meer lotgenoten met dezelfde problematiek(Enyaq).

 
Dat topic had ik idd ook gezien…
van een sharan; maar werkwijze zal niet veel anders zijn.
zal eerst nog ff met obd11 kijken of er niet ‘gewoon’ een foutcode op zit..


Edit:
De video hierboven is anders, in de O4 zit geen torx boutje. Overigens geen foutcode uit te lezen..
Ik voel wel duidelijk verschil tussen de stift met die van de laadpoort vooraan en de benzineklep, die lijken hetzelfde te zijn zo op het oog. Die van de benzineklep voelt heel slap. Ook nog even in de Enyaq gechekt (en die voelt dan weer het zelfde als die van de laadpoort van de O4), dus het is wel duidelijk dat ie is overleden.

Uit de werkplaatshandleiding blijkt dat ik van die auto-radio ijzertjes moet hebben (T10057) om het los te krijgen. Denk dat ik die maar even bestel (5 euro op amazon..) en dan hoef ik niet met een schroevendraaier te klieren en daarmee de boel te beschadigen.. Kan ook via Temu voor wel helemaal 1,27.. wel 2 weken wachten ;)

Stelmotor is onderdeelnummer 8V0 862 159, maar daar is dan nog een A, B en C variant in. Dus moet ff dubbel checken welke ik moet hebben, nu zag ik dat A is vervallen sinds augustus 2024, en dat B gebruikt moet worden.
Maar verderop staat een andere, met als opmerking PHEV, en dat is weer 8V4 862 159B, maar die is sinds kort vervangen voor een C-type, dus ik vermoed dat die het is..

Maar hiervoor rijd ik ff langs de wittebrug, vragen wat het daar kost.. online veel spul te koop wat niet origineel is, en wel origineel is wellicht met de porto erbij net zo duur als bij de stealer..

To be continued.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2025-05-12 154147.png
    Schermafbeelding 2025-05-12 154147.png
    864,3 KB · Weergaven: 3
  • Schermafbeelding 2025-05-12 154228.png
    Schermafbeelding 2025-05-12 154228.png
    436,1 KB · Weergaven: 3
  • Schermafbeelding 2025-05-12 155521.png
    Schermafbeelding 2025-05-12 155521.png
    551 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan