Dilemma: superb combi 1.6 tdi DSG of octavia 2.0 tdi DSG?

Bakboord1

Forumguru
Misschien een tweede auto die licht en snel is en dan genoegen nemen met een tragere kilometervreter.
Dit is wat er hier zal gebeuren. Een tragere familiekar in de lease en iets leuks erbij voor mijn vrouw waar ik ook plezier aan kan beleven ala swift, fiesta, etc met een leuke motor erin.
 

Horkje

Forumguru
En is de cx5 dezelfde prijs ?

CX 5 automaat en diesel al zeer snel 46K..... dan staat ie “maar” op 17”lm.

Superb 1.6 DSG Style Business 42K. Voor 800 euro extra 19” Phoenix velgen eronder. Techpakket erbij, ben je en dikker en goedkoper dan de Mazda in dit geval.

Hoe dat qua lease is weet ik trouwens niet hoor.
 
En traag is natuurlijk relatief. Niet zo lang geleden was je met een 110pk tdi helemaal de bink, nu ben je met 120pk tdi de trage instapper waar je eigenlijk een beetje medelijden mee moet hebben. Als ik het ook als zodanig zou ervaren zou ik je de S3 met 1.6 dsg beslist afraden, maar dat doe ik dus niet ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Het is ook wat je gewend bent. Rijd nu even tijdelijk in een C-Max Grand met 125 pk benzine motor en daar moet je toch wel erg defensief mee rijden hoor, voor mijn gevoel dan, want als ik op de teller kijk, dan rijd ik toch nog snel te hard. Ik ben alleen meer geweld gewend, waarmee je zelf bijna elke situatie naar je hand kunt zetten..... Tot het een keer mis gaat.
:pardon:
Het is ook de beleving. Ruimte is geen issue, ik heb met een O3 voldoende ruimte voor twee grote kinderen, waarvan 1 1.78m is en een middelgrote hond. Ruimte zat. De Superb heeft zoveel ruimte dat je spontaan pleinvrees krijgt. Mooi, maar niet noodzakelijk. Afwerking is iets beter in de Superb, maar de O3 vind ik niks aan mankeren, want als je er dagelijks in rijd, heb je geen vergelijkingsmateriaal meer. En de C-Max (Titanium) heeft aanzienlijk slechtere materialen aan boord wat mij betreft. Dus slecht is het zeker niet.

Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik niet voor de keuze sta op dit moment, want ik zou dat lastig vinden. Ik denk toch dat ik voor vermogen zou gaan...

Succes met je keuze @Gysman, je hebt de Skoda rijder in elk geval al wat leren kennen hier :deuk:
 

leon-cupra

Forumguru
@B.Stuurder , superb staat qua luxe-beleving toch een heel stuk hoger dan de 03, zelfs tov de vRS-uitvoering. Vertoef ook veel liever in onze Superb dan in onze o3 en mijn madam haar Superb is zelfs maar een ambition. Het nieuwe navi-scherm is wel een stuk "chiquer" dan de oudere schermen. Doet veel, vind ik.
 

EdK

Forumguru
En traag is natuurlijk relatief. Niet zo lang geleden was je met een 110pk tdi helemaal de bink, nu ben je met 120pk tdi de trage instapper waar je eigenlijk een beetje medelijden mee moet hebben.
Ach dat ligt er maar aan in welke gelederen je je bevind...
Hier op forum en je laten meeslepen met een klein groepje dan heb je maar een lullig motortje inderdaad.....:pieker::pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
En deint die superb ?
bij een zeer korte steile vluchtheuvel voel je de neus wel even blijven op en neer gaan. Niet echter storend, maar heeft het nog steeds. Gisteren een kasseistrook gehad van ongeveer 300m. Even iets sneller gereden om de vering te testen. Vond de superb de kasseien nog redelijk goed verteren.
 

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder , superb staat qua luxe-beleving toch een heel stuk hoger dan de 03, zelfs tov de vRS-uitvoering. Vertoef ook veel liever in onze Superb dan in onze o3 en mijn madam haar Superb is zelfs maar een ambition. Het nieuwe navi-scherm is wel een stuk "chiquer" dan de oudere schermen. Doet veel, vind ik.
Ik zeg ook dat de SuperB beter is afgewerkt en betere materialen heeft dan de O3, maar dat ik in een O3 zit en nooit in een SuperB, dus is die beleving niet aanwezig wegens gebrek aan referentie. Doe mij dan maar vermogen.
 

Gysman

Actief lid
CX 5 automaat en diesel al zeer snel 46K..... dan staat ie “maar” op 17”lm.

Superb 1.6 DSG Style Business 42K. Voor 800 euro extra 19” Phoenix velgen eronder. Techpakket erbij, ben je en dikker en goedkoper dan de Mazda in dit geval.

Hoe dat qua lease is weet ik trouwens niet hoor.
\

De CX5 is wat voordeliger. Zou dan wel om handgeschakeld gaan, want de automaat is +5000 euro (vanwege uitstoot). Standaard op 17 inch. 19 inch maakt het spul fors duurder vanwege de banden/winterbanden die in de prijs meegaan. Tientje of 5 a 6 per maand zeker... 18 inch op superb kan wel, maar dan moet ik tandje minder luxe: geen style busisness, maar ambition business.

edit: hoe zit dat met sneeuwkettingen en 18/19 inch op de superb? Iemand ervaring?
 

B.Stuurder

Forumguru
Ook vreemd, ik zit net een artikel te lezen in het AD, via een topic hier, dat de handbak uit het straatbeeld verdwijnt en de automaat gemeengoed wordt. Steeds vaker is een handbak niet eens meer leverbaar.
Op een SuperB is 18 inch minimaal, anders geen gezicht. En Style voegt in het geval van Business minder toe dan anders. Dat kan nog meevallen. Ik denk zeker een optie voor je.
Sneeuwkettingen op 18 inch bij de superb is volgens mij geen probleem. Daar is ook een topic over op dit forum.
 
Het is ook wat je gewend bent. Rijd nu even tijdelijk in een C-Max Grand met 125 pk benzine motor en daar moet je toch wel erg defensief mee rijden hoor, voor mijn gevoel dan, want als ik op de teller kijk, dan rijd ik toch nog snel te hard
Die heb ik ook een paar weken als huurauto gehad toen de S3 even uit logeren was bij de garage. Vond het wel bewonderenswaardig hoe dat driepitertje in zo'n grote auto als "voldoende" kon voelen bij rustig rijden. Alleen was er ook niets meer over als je dan wat meer gas gaf. Toont ook aan dat de ene 120pk de andere niet is (koppel, overbrengingsverhoudingen en gewicht vd auto doen ook een duit in het zakje).

Succes met je keuze @Gysman, je hebt de Skoda rijder in elk geval al wat leren kennen hier :deuk:
Volg de Skodarijder :D, maar welke dan :deuk:

 

Horkje

Forumguru
Grootste vershil tussen die uitvoeringen is of 8”Amundsen navagatie of 9,2”Columbus + parkeersensoren + start stop / keyles.

Het verschil zelf schakelen of DSG is bij de Superb nu 3.000 euro. Wellicht dat je daar een consessie kan doen?

Zelf tot nu toe altijd geschakeld en eerste proefrit in de DSG Superb gemaakt. Kan me wel goed voorstellen, dat gewend zijnde, dat je dan niet meer anders wil.

In mijn persoonlijke geval had ik een maximaal budget en vond ik looks ook belangrijk en had dus die 3.000 euro niet over voor de DSG. Maar goed, ik rij niet veel en ben ook niet beter gewend.

Met relatief veel keuzes wordt het lastig kiezen. Dat gezegd hebbende, heb je al een kleur in gedachten?
 

Bakboord1

Forumguru
Tip: laat eens een ambition doorrekenen met de opties die je wilt hebben uit het bussinespakket. Bij mijn leasemij is de leaseprijs met losse opties een stukje lager, wat de hogere bijtelling compenseert.

Daarnaast ben ik niet kapot van de VAG navigatie omdat deze geen flitsmeldingen geeft. Via CarPlay of Androidauto kun je je gsm koppelen en heb je een betere navigatie plus je houdt geld in je zak voor andere opties.
 

Bakkertje

Forumguru
En kijk ook even of je allseason banden kunt krijgen ipv winter en zomer. Dat scheelt ook weer het nodige ;)
 

Vighor

Nieuw lid
Heb ook naar de CX5 gekeken maar dat is een veel kleinere auto dan de Superb .. Binnenruimte valt bij bijna alle SUVs behoorlijk tegen.
 

gdisselkoen

Forumguru
En kijk ook even of je allseason banden kunt krijgen ipv winter en zomer. Dat scheelt ook weer het nodige ;)
Dat prijsvoordeel valt wel mee. Zodra de winterbanden er ondergaan, slijten de zomerbanden niet meer. Je hebt extra kosten door de bandenwissel, 2x per jaar, en de opslag van de banden.

Aparte sets banden zijn toch aan te bevelen boven all season banden.
 

gdisselkoen

Forumguru
Een SuperB met DSG + ACC + Lane Assist is wel ontzettend relaxed rijden. De auto kan dan grotendeels zelfstandig rijden. In de file helemaal een uitkomst. :koffie:
 
Bovenaan Onderaan