Dilemma: superb combi 1.6 tdi DSG of octavia 2.0 tdi DSG?

Canon-Eye

Forumguru
Niet als je het zelf doet en ruimte hebt voor opslag in een schuurtje of garage....
Dat had ik, en het wisselen deed ik ook zelf. Maar gezien de aard van het gebruik (geen enkele behoefte aan wintersport bv.) en het feit dat ik geen zin meer had in het gedoe ben ik goed bediend, beter af en zeer tevreden met mijn CrossClimates.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat prijsvoordeel valt wel mee. Zodra de winterbanden er ondergaan, slijten de zomerbanden niet meer. Je hebt extra kosten door de bandenwissel, 2x per jaar, en de opslag van de banden.
Aparte sets banden zijn toch aan te bevelen boven all season banden.

Dat is vreemd, als ik bij bijvoorbeeld directlease winterbanden aanklik komt er ineens 21 euro bij het leasetermijn..? In jouw redenatie zou het kostenneutraal moeten zijn..

De ontwikkeling van de allseasonband heeft ook niet stilgestaan de laatste jaren en die banden zijn eigenlijk een prima alternatief en als je het mij vraagt voor NL misschien wel het meest optimale compromis. Er zijn ook mensen die ipv winterbanden in de winter op allseasons rijden ..
 
Dat is vreemd, als ik bij bijvoorbeeld directlease winterbanden aanklik komt er ineens 21 euro bij het leasetermijn..? In jouw redenatie zou het kostenneutraal moeten zijn...
Laat de jongens van de lease maar schuiven. Op papier kost het goud geld die winterbanden. Kreeg bij de eerste montage van mijn winterbanden de gebruikelijke "ter info factuur" en als ik die moet geloven kosten 4 winterbandjes 215/55-17 ruim €1000.. :greedy:Tel daarbij een paar keer wisselen en opslag en voila, de leaseprijs kan met €21 omhoog.

In werkelijkheid wordt de bruto fabrieksprijs voor banden (die de basis is voor deze "factuur") nergens daadwerkelijk gerekend, zeker een grote leasemaatschappij gaat dit nooit betalen.

Als ik als eigen ondernemer zou leasen zou ik gewoon zelf de winterbandjes kopen. En dan scheelt het idd niet zo veel zoals @gdisselkoen aangeeft.

Maar keuze voor all season uit gemak kan ik me ook goed voorstellen
 

gdisselkoen

Forumguru
Bij mijn werkgever is winterbanden geen optie, het is verplicht, en zit standaard in het leasebedrag.

Ook ik kreeg bij mijn huidige leaseauto een melding van de factuur van de winterbanden. Meen dat het rond de €1200 was. Vroeg me toen wel af of ik voor dat geld gouden velgen had gekregen. Helaas was dat niet het geval en schijnt dit een normaal bedrag te zijn voor de winterbanden.
 

Gysman

Actief lid
Paar vragen de wereld uit:
- winterbanden is verplicht, gaat via Profile
- andere motorisering geen optie: 1.6TDI of 2.0 TDI

Dit weekend bij TB Breda geweest. Warm ontvangen. NOT. Niet de eerste keer dat dat misgaat overigens. Ja, een verkoper was in gesprek. "Goedemiddag meneer/mevrouw. Een collega van me komt zo bij u", verwacht ik dan. En dat ie even zn collega inseint. Nee dat is al teveel. Een andere collega was erg druk met papieren. Is natuurlijk ook heel belangrijk, papieren...

Dus gekeken in de superb (helaas een ambition) en in de octavia (helaas een sedan). Na 40 minuten met vrouw en kids maar weer vertrokken. Dus op zoek naar een andere dealer in de buurt, die het wel een goed idee vindt om met een klant te praten.

Blijkbaar gaat het echt te goed in de autowereld....
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat is vreemd, als ik bij bijvoorbeeld directlease winterbanden aanklik komt er ineens 21 euro bij het leasetermijn..? In jouw redenatie zou het kostenneutraal moeten zijn..
Nee, alleen de slijtage is kostenneutraal in die zin dat er maar één set tegelijk slijt. Alle handling, de opslag en de administratie kosten natuurlijk wel geld en ook het in de tweede set banden geinvesteerde kapitaal moet geld opbrengen (en zakelijk berekende rentetarieven vormen een heel ander verhaal dan de lage hypotheek- en spaarrentes!).

Als privépersoon die zelf wisselt en opslaat is het een iets ander verhaal, want dan reken je veel van die kosten in de praktijk niet mee omdat ze niet direct merkbaar out-of-pocket betaald worden.
Je stuurt jezelf tenslotte geen rekening voor die dure zaterdaguren besteed aan het wisselen... :pardon:
 

Bakkertje

Forumguru
Als privépersoon die zelf wisselt en opslaat is het een iets ander verhaal, want dan reken je veel van die kosten in de praktijk niet mee omdat ze niet direct merkbaar out-of-pocket betaald worden.

Maar dat is hier niet het verhaal. Dit topic gaat over een te bestellen leaseauto.
 

Gysman

Actief lid
Ik schreef:
Paar vragen de wereld uit.

Ik bedoelde eigenlijk:
Paar vragen dit topic uit.

Het nut van winterbanden en de kostenbesparingen die daar wel of niet mee te maken hebben vallen wat mij betreft buiten de oorsprong van mijn vraag. (Zelfs mijn eigen opmerking over de dealer in Breda is op het randje, hoewel ik daar bij de keuze tussen de octavia en de superb wel tegenaan liep).

Dank jullie wel :D
 

Gysman

Actief lid
Die DSG daar lees ik wisselende verhalen over. Heb zelf een DSG6 gehad op de octavia, en was daar blij mee. Ook qua schakelmomenten. Naar wat ik lees is die DSG7 pas fijn na een modificatie. Let wel: het gaat mij in de ervaringen alleen maar om DSG in combinatie met 1.6 TDI.
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik ben ook bij TB geweest (auto is daar niet besteld). Ze hadden daar niet de SuperB met de 1.6TDI + DSG staan. Ik heb toen een proefrit gemaakt in een 1.6TDI met 6-bak en een proefrit met een Octavia 1.6TDI met DSG om de DSG uit te proberen. Ik zou je willen adviseren een dealer uit te zoeken die een SuperB 1.6TDI met DSG heeft staan en daar een proefrit mee te maken.

Ervaringen van anderen is mooi, maar er gaat toch niets boven de eigen beleving voor het maken van een goede keuze. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de DSG7 bak.
 

elsinga

Forumguru
Heb ook naar de CX5 gekeken maar dat is een veel kleinere auto dan de Superb .. Binnenruimte valt bij bijna alle SUVs behoorlijk tegen.

Ik heb de Kodiaq op het oog, mede gezien de bagageruimte. Maar levertijden groter dan een jaar. Wil je dan iets anders als alternatief dan blijft alleen de SuperB combi over, de rest is of veel duurder of heeft lang niet de ruimte van de Kodiaq... Ook de SuperB trouwens niet, maar dat scheelt niet veel.
 

Gysman

Actief lid
vandaag 1.6 tdi dsg gereden, in Tilburg. Prima verkoper. En, niet onbelangrijk: ik vond de 1.6 prima in combinatie met DSG. Eerder vandaag was de CX5 al afgevallen omdat ik vandaag een CX3 GTM vervangende auto had. Deze had dus adaptive cruise control. (of MRCC, zoals mazda het noemt). MOET ik dus hebben. En op de CX5 is dat niet mogelijk want daar zit het alleen op de GTM en die is voor mij fors te duur.

De 1.6 dsg die ik vandaag had, had alle toeters en bellen. ACC dus, panodak, sunset, lane assist (is dat nou aan te zetten met vcds, want nu is het een optie van 350 euro...) en ook de verschillende instellingen voor de demping.

Nu werkgever nog overtuigen van de noodzaak voor eind dit jaar te bestellen, want anders wordt ie weer fors duurder, en dan is dat weer een probleem (techpakket is niet zeker dat dat blijft, en combi voor de prijs van de hatchback blijft zeker niet. Oh ja, en de offerte van Alphabet moet nog iets scherper...
 

Horkje

Forumguru
Gefeliciteerd met je keuze topicstarter!

Nu bestellen is wellicht pas 2018 rijden. Voorraadmodellen hebben vaak nog de voorgaande navigatie en mijnsinziens te duur geprijsd.

Qua werkgever overtuigen, als hij die Superb ziet is die straks groter dan zijn eigen auto :D
 

Vighor

Nieuw lid
Ik heb de Kodiaq op het oog, mede gezien de bagageruimte. Maar levertijden groter dan een jaar. Wil je dan iets anders als alternatief dan blijft alleen de SuperB combi over, de rest is of veel duurder of heeft lang niet de ruimte van de Kodiaq... Ook de SuperB trouwens niet, maar dat scheelt niet veel.
Voor de Kodiaq ben ik bij Skoda naar binnen gelopen. Levertijd van 9 maanden (toen) viel me vies tegen maar aangezien de oude auto nog een jaar garantie had was dat ook niet zo een probleem.

Maar toen heb ik de binnenruimte getest, had mijn mountainbike er bij omdat die compleet zonder voorwiel uitbouwen in de auto moest. Dat was vrij simpel, de Kodiaq achterklep is 1-2cm te smal en dus kwam het stuur met voorwiel er niet door en bij de SuperB kon ik hem zo naar binnen schuiven.

Doorgelopen naar het Seat gedeelte en de Ateca open gemaakt en je begint meteen te huilen (net als bij de Ford Kuga en CX5 trouwens), vergeleken met wat er op de betaalbare SUV markt is is de Kodiaq echt een ruimtemonster omdat Skoda in tegenstelling tot de andere fabrikanten er ook bij de Kodiaq voorzorgen dat de achterbank laag verdwijnt. En door de hoogte heeft die uiteraard zijn voordeel ten opzichte van de Superb. Vooral als je alleen koffers oid mee wilt nemen en als de fiets zoals gewenst gepast had dan had ik waarschijnlijk toch die Kodiaq gekozen.
 
Bovenaan Onderaan