Dilemma: superb combi 1.6 tdi DSG of octavia 2.0 tdi DSG?

Gysman

Actief lid
De 1.6 superb, of de 2.0 octavia. Beide DSG. Ik weet het niet....

Voorheen gehad:
2.0 tdi dsg O2 gehad, was top.
2.0 tdi S2 gehad: was ook top, maar miste de DSG.
Vorig jaar een 1.6 tdi handgeschakelde S3 Combi een weekje mee op wintersport gehad, reed lekker, maar voelde niet snel.
Momenteel een CX5. 2.2D biturbo. Heerlijk.

Paar vragen:
1) Draagt de DSG (voldoende) positief bij aan het vlotter zijn (lijken) van de superb? (eventueel met de "audi" stand van het gaspedaal? (heb de dsg 1.6 dus nog niet gereden, gaat nog gebeuren natuurlijk).
2) Hoe goed is Adaptieve cruise control in combinatie met DSG. Ik rij 50k per jaar, dus veel file. Hoe doet ie dat? Idealiter is het eenmalig instellen, en als ik de snelweg afkom weer "zelf rijden". Werkt het ZO goed?
3) Superb 1.6 of Octavia 2.0. Waar wordt ik blijer van. Luxe/groot, of snel. Ik weet het, het is natuurlijk een persoonlijke keuze. Maar wat vinden jullie? (of zou het antwoord anders zijn als ik deze vraag in het Octavia forum zou stellen?
4) Of toch weer een CX5 (heb ik nu ook en de nieuwe is van binnen wel erg mooi geworden. En die neus...)

Prijstechnisch houdt het elkaar redelijk in evenwicht. Any help greatly appreciated!
#luxeprobleem
 

leon-cupra

Forumguru
Moeilijke keuze.

Hebben op de oprit een S3 1.6tdi (wel handbak) staan en een Octavia 3 vRS. Rustig rijden op gewestwegen en stad, dan voldoet de 1.6. voldoende. Rijdt dan heerlijk maar op de autostrade vind ik een ramp. Wil je even versnellen, heb je even geduld nodig. Soms in noodsituaties vind ik het zelfs "gevaarlijk". Vraagt om veel terug te schakelen, dsg heb je uiteraard dat probleem niet.
Met de 2.0tdi ga je een zalig rijdende wagen hebben. Genoeg vermogen, vlot acceleren, ...

Groot voordeel van de Superb is het interieur en de ruimte. Je stapt gewoon een klasse hoger. Vind het ook in de Superb er net allemaal iets strakker uit zien. Op dat vlak heeft de superb voor mij een serieuze streep voor.

Ik zou het budget optrekken en een S3 2.0tdi dsg nemen. Desnoods een ambition, zit nog steeds goed in de opties. Dan heb je een grote, vlotte wagen die op een iets hoger niveau staat dan de octavia.
 

Gysman

Actief lid
thx. Budget oprekken is geen optie, zit 40 cent onder mijn absolute (door mijn werkgever bepaalde) maximum, wat al 100 euro boven het reguliere tarief is :) Dacht ook: ik ga voor de 2.0 ambition ipv de style. Die is er echter niet, met DSG...
 

leon-cupra

Forumguru
@Gysman , in dat geval zou ik vragen aan de dealer om een S3 1.6 een weekendje te mogen lenen en doe dan maar heel veel autostrade. Dan ga je goed merken of de 1.6 te traag gaat zijn voor jou.
 

philippe bakker

Forumguru
thx. Budget oprekken is geen optie, zit 40 cent onder mijn absolute (door mijn werkgever bepaalde) maximum, wat al 100 euro boven het reguliere tarief is :) Dacht ook: ik ga voor de 2.0 ambition ipv de style. Die is er echter niet, met DSG...
En zelf wat opleggen ???
 

Horkje

Forumguru
....

Momenteel een CX5. 2.2D biturbo. Heerlijk.

4) Of toch weer een CX5 (heb ik nu ook en de nieuwe is van binnen wel erg mooi geworden. En die neus...)


Het is, zoals je zelf ook al zegt, allemaal vrij persoonlijk.

Kom zelf uit de Mazda Zes en heb een nieuwere GTM line serieus overwogen. Rijdt nog beter en fijner dan de zes uit 2013 (en die vond ik al fijn).

Nieuwe CX5 is inderdaad ook mooi en zal vast niet minder rijden dan je al gewend bent.

Zelf denk ik dat je met een Octavia / Superb sowieso een andere rijbeleving zal krijgen. Wat is dan op dat gebied doorslaggevend?

Beleving, pit/snelheid enz?

De Superb is je na een week rijden, zoals je aangeeft, niet heel goed bevallen? Is chippen in dat geval misschien nog een optie?
 

Bakkertje

Forumguru
Als je het mij vraagt.. Als je de ruimte op de achterbank niet nodig hebt zou ik voor de O3 gaan.
Qua rijdynamiek kun je dan nog even langs @Antera voor een paar betere veren (kan ook vanuit de dealer).

Een CX5 is natuurlijk een heel andere auto en zou je beter kunnen vergelijken met een Karoq / Ateca / Tiguan (doorhalen welk embleem je liever niet hebt).

Ik rijd zelf inmiddels 113.000 km met een 1.6 TDI in een Passat en met name onder zwaardere last merk je dat ie te kort komt.
Rijd je veel alleen in de auto dan is het goed te doen en blijf je zelfs de oudere 2.0 TDI's voor.

ACC werkt echt heel fijn, ik gebruik het nagenoeg altijd ook als je van de snelweg af bent. Wat wel een dingetje is (in NL zeker) is het wisselende tempo van het verkeer en het feit dat je dan toch moet schakelen, de combi DSG met ACC lijkt me echt super en kan ook file rijden voor je..
 

tha a

Senior Member
Voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk voor de Superb gegaan. Vermogen is idd net aan maar ik vind het materiaalgebruik in de Superb een stuk hoger. Aangezien ik 95% van de tijd alleen ben (in de file...) was het vermogen dus iets minder belangrijk. (de DSG maakt wel wat goed)
Het materiaal kijk ik de hele dag tegenaan en is voor mij dus doorslaggevend geweest. Daarbij was de 2.0TDI in de lease fors duurder ivm uitstoot dan de 1.6.
De octavia kon dus maar net aan met niet alle gewenste opties en de Superb heb ik alles op wat ik wil.

succes met je keuze
 

gdisselkoen

Forumguru
Blijft voor het overgrote deel toch een persoonlijke keuze. Ik ben zeer tevreden over mijn S3 Style BL 1.6 TDI met DSG. Zit voldoende pit in. De S3 is, zoals anderen ook al aangeven, net een treetje hoger dan de O3 qua grootte en klasse.

Beste remedie is het maken van proefritten in de uitvoeringen waar je interesse naar uit gaat.

Bij mij heeft vooral de bijtelling een belangrijke rol gespeeld in de keuze tussen een 1.6 en een 2.0 TDI.
 

philippe bakker

Forumguru
Blijkbaar worden de Nederlanders toch ongelooflijk financieel gestraft want in België rijden er volgens mij meer 2.0 TDI dan 1.6 TDI
 

Gysman

Actief lid
Dat versnellen op de autoweg vind ik bij de 1.6 handbak idd te langzaam. Ben benieuwd wat de DSG daarin verbetert. Proefrijden is inderdaad het devies. Bij dealer in Breda geweest vanmiddag, maar die heeft alleen een manuele 1.6 staan, geen DSG. Bijtelling is nu natuurlijk geen issue meer (overigens nooit geweest, want had altijd de hoogste categorie. Ga er wat dat betreft nu dus 3% op vooruit :) Allemaal relatief natuurlijk want de huidige auto's zijn weer duurder dan 3 a 4 jaar geleden...)

De 2.0 superb is gewoon te duur voor me, dat gaat niet, al zou ik willen. Het wordt dus een 1.6 superb, of een 2.0 tdi octavia (of een cx5 :) ). In breda staan beide stations overigens in moonwhite, de kleur die ik wil. Dat vergelijkt wel makkelijk. Hoewel de superb die daar staat natuurlijk wel weer 19" wielen heeft. Mooi, maar dat gaat hem helaas niet worden. De O3 krijgt 18", de S3 17". Verder qua opties vergelijkbaar.
 

leon-cupra

Forumguru
van 100 versnellen gaat prima, je moet hooguit even terug naar 5 of 4 als je echt snel wilt..
dan vind ik net vervelend aan de 1.6, dat moeten terugschakelen om er wat pit in te krijgen. Nu met de dsg heb je daar minder last van maar toch .... hogere toeren .. meer lawaai ...

Had overlaatst zo met de S3 serieus miserie. Heel korte oprit naar de autostrade, vlak naast mij reed een vrachtwagen tegen 90, ik was vol aan het "optrekken", ben er uiteindelijk net voor geraakt maar wel effe de billen toegenepen aangezien de oprit abrupt stopt met een vangrail. Remmen was geen optie, achter mij nog iemand en oprit was heel kort waardoor met het remmen ik eigenlijk volledig stil zou gestaan hebben (want die vangrail kwam er ook nog aan). Op dergelijke momenten had je gewenst dat er de 2.0 in gelegen had. Die had zonder problemen er met gemak voor de vrachtwagen geraakt.
 

leon-cupra

Forumguru
Blijkbaar worden de Nederlanders toch ongelooflijk financieel gestraft want in België rijden er volgens mij meer 2.0 TDI dan 1.6 TDI
denk dat je nog raar zou opkijken hoeveel 1.6en er rondrijden. 1.6 is 90% aftrekbaar, de 2.0 niet en er zijn heel veel firma's die de grens 112gr stellen als max.
Had hier ook veel liever de 1.4 tsi in de superb (doen toch geen kilometers) gehad maar is maar 70% aftrekbaar, dus een no-go binnen de firma.
 

Bakboord1

Forumguru
Ook in zijn 4 versnelt de 1.6 niet echt vlot is mijn (bijrijders) ervaring.
Maar in 90% van de gevallen zal het vlot genoeg zijn.
 

Bakboord1

Forumguru
Maar hoeveel rijd je per jaar? Ik ben ook aan het kijken en het omslagpunt voor diesel ligt boven de 40dkm.
 

leon-cupra

Forumguru
@Gysman , met de dsg ga je natuurlijk geen last hebben van het zelf moeten terugschakelen, maar alle andere "nadelen" ga je natuurlijk behouden. De dsg gaat uiteraard ook moeten terugschakelen.
 
Bovenaan Onderaan