Dilemma: superb combi 1.6 tdi DSG of octavia 2.0 tdi DSG?

philippe bakker

Forumguru
denk dat je nog raar zou opkijken hoeveel 1.6en er rondrijden. 1.6 is 90% aftrekbaar, de 2.0 niet en er zijn heel veel firma's die de grens 112gr stellen als max.
Had hier ook veel liever de 1.4 tsi in de superb (doen toch geen kilometers) gehad maar is maar 70% aftrekbaar, dus een no-go binnen de firma.
Er zijn toch ook firma’s die een max budget voor hun volk hebben ? De firma’s die hier leveren allemaal. Van 1 firma heeft de Proefbakker ook een Octavia en helaas voor hem een 1.6 TDI. Al zijn collega’s hebben Audi gekozen en betalen dan 100 of 200 per maand extra bij.
 

leon-cupra

Forumguru
Er zijn toch ook firma’s die een max budget voor hun volk hebben ? De firma’s die hier leveren allemaal. Van 1 firma heeft de Proefbakker ook een Octavia en helaas voor hem een 1.6 TDI. Al zijn collega’s hebben Audi gekozen en betalen dan 100 of 200 per maand extra bij.
alles wat met bakkerijen te maken heeft, verdient veel meer dan andere sectoren hé :tongue:
Tzal allemaal afhankelijk zijn van de fleetpolicy. Zijn al heel veel firma's waar er naast een max budget ook een max uitstoot is.
 

philippe bakker

Forumguru
alles wat met bakkerijen te maken heeft, verdient veel meer dan andere sectoren hé :tongue:
Tzal allemaal afhankelijk zijn van de fleetpolicy. Zijn al heel veel firma's waar er naast een max budget ook een max uitstoot is.
Dat laatste dus zeker niet bij bakkerij firma’s. Ze rijden bijna allemaal met premium
 

leon-cupra

Forumguru
Dat laatste dus zeker niet bij bakkerij firma’s. Ze rijden bijna allemaal met premium
je moet rekenen, firma's kijken naar de leaseprijs, niet naar de aanschafwaarde. Bij veel premiumwagens is het zo dat ze amper duurder zijn dan vb een ford, een opel, ... Dus waarom zou je als leaserijder dan niet premium rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Had overlaatst zo met de S3 serieus miserie. Heel korte oprit naar de autostrade, vlak naast mij reed een vrachtwagen tegen 90, ik was vol aan het "optrekken"
Maar als je a) die situatie ter plaatse kent en b) aan het begin van de toerit die vrachtwagen aan 90 km/u al waarneemt, kun je toch ook makkelijk zorgen dat je soepel invoegt achter de vrachtwagen??
Mischien kom je een seconde of 10 later aan op je bestemming (hoewel je dat verderop ook wel weer kunt inlopen natuurlijk), maar in elk geval bespaar je de vrachtautochauffeur een volkomen onnodig schrikmoment als je uit zijn dode hoek voor hem verschijnt. Want als jij al met samengeknepen billen zit, kun je er rustig vanuit gaan dat dit voor hem ook geldt. En als hij zijn 40 tonnen ok nog even zou moeten vertragen omdat jij er toch zo heel erg nodig voor wil, verliest hij heel wat meer tijd en brandstof voordat hij weer op toeren is dan jij wanneer je hem gewoon even laat voorgaan.
Je zit niet in je RS, dus dan moet je gewoon rekening houden met de beperkingen die het materieel je oplegt...
 

0ri0n88

Forumguru
@Canon-Eye , lees ook even de rest van mijn bericht dan was je dwaze reactie overbodig.
Kan weinig uit je post halen waarom @Canon-Eye geen gelijk zou hebben.
Waarom moest je voor de vrachtwagen komen? Deze reed immers al 90. Beetje schikken naar je materieel en dan kan het makkelijk. Immers als je iets rustiger optrok kwam die vangrail ook minder snel dichtbij. Vergeet niet dat jij invoegt en de rest voorrang dient te verlenen en dus ook vrachtwagens.
Totaal onzinnige reden om niet voor een 1.6 te kiezen.
Dus @Gysman als je ruimte en comfort wil kies de Superb. Wil je meer power en alsnog ook veel ruimte (immers is een octavia ook ruim zat) kies dan de o3.
Zelf zou ik het wel weten en de 2.0 nemen ;)
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Voor de zekerheid heb ik de rest van je reactie nog eens HERlezen. Zie geen aanleiding om zelfs maar een letter te wijzigen.
jij bezit uiteraard alle wijsheid en kan op basis van een stukje tekst uiteraard iedere situatie perfect beoordelen. :thumbsup:
Paar vraagjes die jij wss perfect kan beantwoorden aangezien je perfect wist wat ik WEL moest doen:
Hoe lang was de oprit, hoe druk was het verkeer, reed er vlak achter de vrachtwagen nog een andere vrachtwagen, met welke snelheid kwal ik de oprit opgereden, hoeveel wagens reden er vlak achter mij, ....
 

0ri0n88

Forumguru
jij bezit uiteraard alle wijsheid en kan op basis van een stukje tekst uiteraard iedere situatie perfect beoordelen. :thumbsup:
Paar vraagjes die jij wss perfect kan beantwoorden aangezien je perfect wist wat ik WEL moest doen:
Hoe lang was de oprit, hoe druk was het verkeer, reed er vlak achter de vrachtwagen nog een andere vrachtwagen, met welke snelheid kwal ik de oprit opgereden, hoeveel wagens reden er vlak achter mij, ....
Leg het dan beter uit. Het feit dat je zegt ik was "vol aan het optrekken" insinueert dat jij moest en zou voor de vrachtwagen komen en was even vergeten geen rs te hebben. Het andere verkeer ziet heus ook wel dat jij er op wil en dat de oprit kort is en zal als jij normaal invoegt veel sneller geneigd zijn je ervoor te laten dan als je het zo doet.
 

leon-cupra

Forumguru
Kan weinig uit je post halen waarom @Canon-Eye geen gelijk zou hebben.
Waarom moest je voor de vrachtwagen komen? Deze reed immers al 90. Beetje schikken naar je materieel en dan kan het makkelijk. Immers als je iets rustiger optrok kwam die vangrail ook minder snel dichtbij. Vergeet niet dat jij invoegt en de rest voorrang dient te verlenen en dus ook vrachtwagens.
Totaal onzinnige reden om niet voor een 1.6 te kiezen.
Dus TS als je ruimte en comfort wil kies de Superb. Wil je meer power en alsnog ook veel ruimte (immers is een octavia ook ruim zat) kies dan de o3.
Zelf zou ik het wel weten en de 2.0 nemen ;)
en dan zat ik op het moment van het einde van de oprit naast een andere vrachtwagen die vlak achter de eerste reed en zou ik tegen 30per uur de autostrade moeten oprijden. Zowiezo in beide gevallen zeer gevaarlijke situatie die gecreeerd wordt door een té korte oprit en té druk verkeer.
 

Canon-Eye

Forumguru
@leon-cupra , ik heb voor een groot chemietransportbedrijf o.a. een flink aantal jaren de schadeafhandeling gedaan en daarbij ook diverse van dit type incidenten mogen behandelen. Alle uitvluchten heb ik al eens gehoord of gelezen, er zijn vandaag geen nieuwe bijgekomen.

Er bestaan nu eenmaal van die onmogelijk korte toeritten, dat kunnen jij en ik niet veranderen - we zullen er dus mee om moeten gaan. Jouw methode wordt vrij veel toegepast, maar als je in een matig vermogende auto zit zoals jouw 1.6 tdi (of erger nog: mijn 1.2 tdi GL) dan zit er weinig anders op dan in en zo vroeg moelijk stadium proberen zovel mogelijk waar te nemen en keuzes te maken. Die keuze kan of moet soms zijn: (bijna) stoppen aan het begin van de toerit teneinde er zoveel mogelijk van "over te houden" en op het juiste moment alsnog zoveel mogelijk vaart proberen te maken.

Gewoon plankgas doorrijden en met samengeknepen billen hopen dat het goedkomt (dat is toch wat jouw oorspronkelijke post feitelijk zegt) trekt een behoorlijke wissel op de waarneming en de reactie van de vrachtautochauffeur. In het beste geval ziet hij je op tijd en lift hij de rechtervoet, in het slechtste geval ziet hij je niet (want hij kijkt bv. toevallig even in een andere spiegel van de 5 of 6 stuks die er aan zijn cabine hangen) en eindig jij tussen vrachtauto en vangrail...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Interessante discussie weer. Ik denk dat het probleem er hier in zit dat er van uitgegaan wordt dat er eigenlijk slechts één optie is, invoegen voor de vrachtwagen (s). Ik moet zeggen dat ik er ook naar streef zo veel mogelijk de invoegstrook optimaal te benutten met zo nodig wat extra gas. Er zijn echter situaties waarin ik bewust de beslissing neem toch maar even in te houden en achter de vrachtwagen(s) in te voegen, want dat kan natuurlijk ook. Bedoelde situaties zijn bv een erg korte invoegstrook en/of een niet geheel duidelijke lengte en tussenruimte aan vrachtverkeer. Je kunt dat eieren voor je geld kiezen noemen of meer correct misschien situational awareness.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , denk je dat ik mss de situatie niet had ingeschat? Ben geen 18 jarige die net zijn rijbewijs heeft hoor. Rij vrachtwagens achter elkaar die jou er niet gaan tussen laten als zij 90 rijden en jij 30 (want in jouw geval moest ik afremmen), ervoor was ruimte genoeg, achter mij reden ook al een paar wagens die aan het optrekken waren. En die oprit is amper 30, 40m. Dus met jouw afremmen had ik dus uiteindelijk volledig stil gestaan aan het einde van de oprit. En jij mag eens proberen om stilstaand een drukke autostrade op te rijden. Dus mijn beslissing was "ervoor geraken". Ging iets moeizamer dan gedacht. Moet wel zeggen was de eerste keer dat ik echt eens moest optrekken met de S3, hadden hem nog maar 1 week en zelf nog niet in gereden. Heb de vrachtwagen niet de pas moeten afsnijden of dergelijke, maar vind het door het beperkte vermogen een vervelende situatie geworden. Met een 2.0 had ik dit hier nooit moeten vermelden.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , lees mijn andere reacties ook. Iemand die daar op dat moment niet reed kan niet perfect inschatten wat wel de juiste beslissing was. In jullie optiek is het een oprit waar je op je gemakje kan optrekken, rustig even alles bekijken, even afwachten, beetje vertragen, ....
Realiteit was: drukke spits, groot snelheidsverschil indien ik zou afremmen (30 tov 90, dan creer je pas een zeer gevaarlijke situatie, geen enkele vrachtwagens die dan vol in de remmen gaat omdat jij dan met 30 je in een gaatje gaat gooien waar je met een superb net tussen past), rij van enkele vrachtwagens zeer kort achter elkaar met een snelheid van 90, een véél te korte oprit van max 30m door werkzaamheden, en achter mij ook al een rij van personenwagens.
Ter info oprit Aalter E40 richting Gent.
 

0ri0n88

Forumguru
achter mij reden ook al een paar wagens die aan het optrekken waren. En die oprit is amper 30, 40m.
Waar bleven die auto's achter je dan? Jij voegt in dus jij moet de ruimte vinden en dat is je net aan gelukt. Wellicht vanaf het begin af iets rustiger de strook op en 2 tellen later "vol optrekken" had je er ook tussen geraakt. Het zijn juist die mensen die er zo nodig voor moeten waar de vrachtwagenchauffeur geen moer om geeft en zeker geen ruimte geeft. Als het zo druk was als je insinueert was met een lagere snelheid invoegen geen probleem geweest. Alle daihatsus en kia's geraken ook de snelweg op met weinig vermogen dus het is een onzinnig voorbeeld om daarom geen 1.6 te nemen. Geven en nemen in het verkeer. Helaas gebeurt het niet veel meer.....
Zullen we terug on topic gaan?
 

Rosinfield

† In Memoriam
@leon-cupra : wat ik bespeur is dat je met grote stelligheid spreekt over zo'n situatie en je beoordeling er van. Terwijl het kenmerkende er van nu juist is, dat er tal van onzekere factoren in het spel zijn die het uitermate lastig maken om vast te stellen of "het al dan niet gaat lukken". Je zegt bv ook vrij gemakkelijk zeker te weten dat het indien je wat zwaarder gemotoriseerd was geweest, geen probleem had opgeleverd. Maar ik denk dat je daar helemaal niet zo zeker van kunt zijn. Misschien was het wel (net) gelukt, maar dan laat je de rest van het verkeer schrikken en/of roep je irritatie op met een dergelijke actie. En ik sluit ook niet uit dat je dan even zo goed in de ankers had gemoeten. Kortom, in alle gevallen lijkt dit me typisch een situatie waarbij het verstandig is even in te houden en achter de vrachtwagen in te voegen. Simpelweg omdat niet goed te overzien is hoe het anders gaat verlopen.
 

leon-cupra

Forumguru
Waar bleven die auto's achter je dan? Jij voegt in dus jij moet de ruimte vinden en dat is je net aan gelukt. Wellicht vanaf het begin af iets rustiger de strook op en 2 tellen later "vol optrekken" had je er ook tussen geraakt. Het zijn juist die mensen die er zo nodig voor moeten waar de vrachtwagenchauffeur geen moer om geeft en zeker geen ruimte geeft. Als het zo druk was als je insinueert was met een lagere snelheid invoegen geen probleem geweest. Alle daihatsus en kia's geraken ook de snelweg op met weinig vermogen dus het is een onzinnig voorbeeld om daarom geen 1.6 te nemen. Geven en nemen in het verkeer. Helaas gebeurt het niet veel meer.....
Zullen we terug on topic gaan?
De wagens achter mij konden achter de tweede vrachtwagen invoegen, tegen dat zij de oprit opkwamen was de eerste vrachtwagen al een stuk verder. Ik kon mij niet laten zakken net omdat die tweede vrachtwagen er dan net aankwam (zonder plaats te laten) en de oprit veel te kort is. Had op dat moment ook al snelheid van ongeveer 70. En je rijdt de oprit maar op na een bocht van 90graden, dus in de bocht ligt je snelheid ook redelijk laag.

Kijk, ieder zijn mening, maar in noodsituaties vind ik de 1.6 veel te traag om te kunnen reageren.
 
Bovenaan Onderaan