Dilemma: superb combi 1.6 tdi DSG of octavia 2.0 tdi DSG?

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , ik denk dat ik niemand heb doen laten schrikken. Had nog wel wat marge en heb uiteindelijk niemand in gevaar gebracht. Maar was zelf een beetje verschoten dat het niet zo vlot ging. Had ik in dezelfde situatie met de vRS gereden, had ik zonder enige moeite voor de vrachtwagen geraakt. Dan had ik amper 50% van het vermogen moeten aanspreken. Nu had ik niets op overschot met de 1.6.

Had ik afgeremd had ik het achterliggend redelijk gehinderd. En met 30 een autostrade oprijden ... Als je dat doet op je rijexamens mag je nog een keer terugkomen. Levensgevaarlijk trouwens. Een 40tonner stopt dan niet voor jou.

Had het een oprit geweest, zoals de meeste opritten die meer dan 60m zijn, dan had ik mij idd gemakkelijk laten afzakken om rustig achter de vrachtwagens in te voegen, maar die ruimt had ik nu net niet.
 

Horkje

Forumguru
De 2.0 superb is gewoon te duur voor me, dat gaat niet, al zou ik willen. Het wordt dus een 1.6 superb, of een 2.0 tdi octavia (of een cx5 :) ). In breda staan beide stations overigens in moonwhite, de kleur die ik wil. Dat vergelijkt wel makkelijk. Hoewel de superb die daar staat natuurlijk wel weer 19" wielen heeft. Mooi, maar dat gaat hem helaas niet worden. De O3 krijgt 18", de S3 17". Verder qua opties vergelijkbaar.

Qua looks (ik weet het, subjectief) zou 17” op S3 mij het minste aanspreken. Vermoed dat de CX5 met 19” wel goed mogelijk is.

Qua performance staat de S3 volgens mij ook al onder de Octavia en CX5.

Dan zou de S3 toch de slechtste keuze zijn qua Skoda. Best jammer want de S3 is in mijn ogen toch de wat “dikkere en mooiere” auto.

De Octavia is natuurlijk ook mooi maar die zie je zo veel. Net als waarschijnlijk de (nieuwe) CX5.

Het zou me niet verbazen als het de CX5 wordt......
 

Bakkertje

Forumguru
totdat er iemand de vrachtwagen aan het inhalen is op de snelweg, jou niet ziet invoegen (want je rijd naast de vrachtwagen). En dan kom je elkaar vlak voor de vrachtwagen tegen. Nee dank je ik sta dan desnoods liever nog stil op een oprit.

Het heeft ook veel weg van de uitvoeg actie van een vrouw die nog net een vrachtwagen inhaalde en er toen achter kwam dat er een file stond op de uitvoegstrook.

 

leon-cupra

Forumguru
@Bakkertje , twee totaal verschillende situaties. Die vrouw voegt vlak achter een vrachtwagen in tegen HOGE snelheid, ze had evengoed op die rijdende vrachtwagen kunnen botsen wanneer ze een verkeerd remmanouvre doet.Had ik achter de eerste vrachtwagen ingevoegd ( wat niet ging zoals reeds 100 keer gezegd) en er was op dat moment iemand anders de tweede vrachtwagen aan het inhalen, had die mij even goed niet zien aankomen en ik had hem ook zowiezo niet kunnen zien aangezien die wagen "verstopt" zat achter de tweede vrachtwagen. Dus eigenlijk had ik gewoon die dag niet moeten buiten komen aangezien ik blijkbaar een potentieel moordenaar was op die dag.

Het is blijkbaar een rondje "bashen" terwijl ik 100% zeker weet dat 99% van de bestuurders, zelfs diegene dienzo hard roepen dat ik had moeten wachten, dezelfde beslissing als mij hadden genomen moesten ze in identiek dezelfde situatie hadden gezeten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
We zouden weer on topic gaan. Mijn enige punt is dat uitgegaan wordt van voorspelbare en beheersbare situaties, waar dat niet het geval is. En van overschatting van de eigen capaciteiten (en veronachtzaming van de rol van andere verkeersdeelnemers) en die van de eigen voertuigen. Ik was tijdens mijn werkzame leven als psycholoog oa deelnemer aan vliegongevallen onderzoeken. Daarbij was overconfidentie in veel gevallen één van de root causes. Ik heb bij teveel van dergelijke rokende gaten in de grond gestaan. En dat waren zeer hoog gekwalificeerde mensen met bijna onmenselijke capaciteiten. Toch ging het dan mis omdat ze ten onrechte dachten zich uit elke situatie te kunnen redden
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik zou gewoon voor de 2.0 met DSG gaan @leon-cupra

Het voorbeeld is om te illustreren wat er kan gebeuren als je nog snel voor een vrachtwagen wilt. In het voorbeeld uitvoegend, in jouw geval invoegend. In beide gevallen neem je een enorm risico omdat je niet weet wat er voor en naast de vrachtwagen gebeurd. Los van dat alles ben ik blij dat het goedgekomen is, ik wens niemand een dergelijk ongeluk toe.

En als je voor een dergelijke situatie "gewapend" wilt zijn, zou ik voor de 2.0 met DSG gaan, maar dat heb ik inmiddels 3x geschreven.

Verder zijn opmerkingen mijnerzijds (en ik verwacht ook van de anderen) niet om te bashen maar om je te wijzen op de gevaren van dergelijke acties. En inderdaad wij waren er niet bij en kunnen er moeilijk over oordelen.

:bloemen::thumbsup:
 

philippe bakker

Forumguru
We zouden weer on topic gaan. Mijn enige punt is dat uitgegaan wordt van voorspelbare en beheersbare situaties, waar dat niet het geval is. En van overschatting van de eigen capaciteiten (en veronachtzaming van de rol van andere verkeersdeelnemers) en die van de eigen voertuigen. Ik was tijdens mijn werkzame leven als psycholoog oa deelnemer aan vliegongevallen onderzoeken. Daarbij was overconfidentie in veel gevallen één van de root causes. Ik heb bij teveel van dergelijke gaten in de grond gestaan. En dat waren zeer hoog gekwalificeerde mensen met bijna onmenselijke capaciteiten. Toch ging het dan mis omdat ze ten onrechte dachten zich uit elke situatie te kunnen redden
Verkeer is altijd een beetje proberen inschatten vh gevaar. Hoeveel keer maak je het niet mee dat je een grote baan wil oversteken en nog wacht op een aankomende auto maar dan vaststelt dat die eigenlijk trager rijdt dan je dacht? En je eigenlijk wel vlot had kunnen oversteken
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en wat mij betreft is het motto dan better safe than sorry. Het verneukeratieve is dat het verreweg in de meeste gevallen goed gaat en dat men daar eigenlijk ten onrechte op vertrouwt
 

Bakboord1

Forumguru
Ik vermoed dat jullie discussie over het invoegen topic-starter met zachte hand richting het Mazda-forum heeft geduwd. Heb gisteravond even een cx-5 geconfigureerd en moet zeggen dat het een mooie auto is met een goede prijs/kwaliteitverhouding.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik vermoed dat jullie discussie over het invoegen topic-starter met zachte hand richting het Mazda-forum heeft geduwd. Heb gisteravond even een cx-5 geconfigureerd en moet zeggen dat het een mooie auto is met een goede prijs/kwaliteitverhouding.
Is dat niet eerder een auto die vergelijkbaar is met de kodiaq i.p.v. met een Octavia of superb ?
 

Horkje

Forumguru
Off topic dan maar;

Zelf, voordat ik de S3 heb gekozen, onder andere ook de CX5 en Tiguan bekeken en gereden. Kodiak was geen optie ivm lange levertijd anders had ik die graag gedaan. Zijn natuurlijk totaal andere auto’s als de Octavia en Superb.

Tiguan was met R-line pakket en wat ik allemaal wilde alleen in 125pk betaalbaar maar dat was echt 25pk te weinig om lekker te rijden. CX5 rijdt trouwens prima maar vindt de oude versie al weer een ouwelullenbak en denk de nieuwe toch eigenlijk ook.

Ik denk dat als de oude CX5 goed is bevallen de nieuwere nog beter gaat bevallen. Als ik dan de twijfel denk te lezen tussen de Superb en Octavia en de vertrouwde Mazda, zou het me zeker niet verbazen.

Waarom dan eigenlijk geen Mazda Zes?

Zelf heb ik aan het eind de Mazda Zes en Superb over gehouden als de twee laatse keuzes. Mazda was in mijn geval iets voordeliger en waarschijnlijk iets pittiger qua rijden. Toch de Superb gedaan omdat ik ook weer eens iets compleet anders wilde, de ruimte en diepere zit mij en mijn gezin aanspreken en het ook een hele mooie versie is (vind ik). Daarnaast wordt de Zes al een beetje gedateerd en begint het qua navigatie, automatische kofferbak en dat soort zaken toch achter te lopen.

Voor de topicstarter is volgens mij het rijden de zwaarst wegende factor. Hoop dan ook dat we nog te horen krijgen wat het uiteindelijk wordt. Echt slechte keuzes zijn er in dit geval niet.
 

gdisselkoen

Forumguru
@gdisselkoen , heb je een handbak en hoe ervaar jij hernemen op de autostrade (100 en dan even willen versnellen)? Vind dat net daar de 1.6 zwaar tekort komt.
Ik heb een DSG. Even het gaspedaal naar de bodem trappen en gaan. Heb ook flippers genomen, op basis van de ervaringen met mijn vorige auto, maar die gebruik ik eigenlijk niet meer.

Bij de vorige auto, een Peugeot 508SW met twotronic bak, vond ik de reactie op de kick-down nogal traag, en werkte de flippers sneller.
 
Ik rijdt ruim 1 jaar in een 1.6 tdi met dsg. Nog nooit het gevoel ergens vermogen te kort te komen, sterker nog er is vermogen voldoende.

Ik moest spontaan lachen als er een excuus wordt gebruikt dat je met een 2.0 veiliger kan invoegen!:tegek:

120pk is zat, er rijden miljoenen auto’s rond met minder dan dat en de krant staat dan ook elke dag overvol met invoeg ongelukken met deze underpowered auto’s. Not!

Voor mij is de ruimte van de superb belangrijker dan de 30pk extra tov een O3.
Mijn kinderen 15 en 18 kunnen achterin polonaise lopen 1m75 en 1m82en de grote hond plus bagage (vast gezet met spanband, de bagage niet de hond :yeehaa:) gewoon veilig met ruimte over naar Italie.
Inpakken en wegwezen, en dan het comfort, echt geweldig.
 

CDK

Forumguru
Ik rij ruim 1 jaar in een 1.6 tdi met dsg. Nog nooit het gevoel ergens vermogen te kort te komen, sterker nog er is vermogen voldoende.
Ik moest spontaan lachen als er een excuus wordt gebruikt dat je met een 2.0 veiliger kan invoegen!:tegek:

@Lebber67, met een goed stel werkende hersenen kom je verder en heb je ook effectief meer als aan 100 extra pk’s inderdaad ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben eigenlijk best wel tevreden over mijn 75 pékaatjes - die brengen me nog altijd zonder problemen waar ik maar wil... :)
 
Bovenaan Onderaan