Diesel, ja of nee.

ronald_j

Actief lid
Voor zover ik weet hebben alle benzinemotoren al sinds de 90er jaren een EGR. Dat verbetert het rendement bij lage belasting. Vervangen is alleen wezenlijk goedkoper. Ligt zo rond 350 euro. Gezien alle andere kosten van autorijden best te doen.
 

willemk

Senior Member
@NinYes ik rij zelf een 1.4 tsi ACT, daarvoor had ik een O2 1.8 tsi. Ik kan je zeggen dat de 1.4 nagenoeg niet onder doet t.o.v een 1.8. In de zomer heb ik er zelfs een sleurhut achter hangen van 1500 kg en sta er versteld van hoe goed dit blok presteert. Daarnaast en niet onbelangrijk rij ik gemiddeld 1:16,5. Daar ga je pas echt van lachen. Ik twijfelde in het begin, maar nu ben ik inmiddels overtuigd:thumbsup:
 
Hi allen,

Ik ben van plan om een nieuwe Superb te kopen, maar twijfel tussen diesel en benzine.
Mijn huidige diesel wordt te klein voor mijn gezin, ik moet groter, vandaar mijn keuze voor Skoda.
Bij 20k-25k/jaar is er echter twijfel tussen diesel of benzine.
Aangezien ik van plan ben de nieuwe auto op te rijden, verwacht ik er 15 jaar over te doen.

Het dieselen wordt steeds meer gedemotiveerd door de regering (wegenbelasting, milieuzones enz.)
Ook de fabrikanten bieden de diesel-versies goedkoper aan (zoals bij de Volvo V90). Die zien de bui al hangen?

Wat denken jullie hiervan? Heeft iemand zich verdiept in deze materie?

Groet NinYes.


ik volg, zit met hetzelfde probleem. voor 28/2 moet ik de superb combi bestellen bij de dealer.. was aan het twijfelen voor de 2.0tdi maar die taxen in belgie zijn absurt en die emiziezones die er zijn en gaan komen ziet er niet goed it binne een paar jaar, dus heb ik de 1.4tsi samen gesteld en nu denk ik eerder aan een 1.8tsi maar heb altijd met diesel gereden dus weet echter niet of de 1.8 tsi een goede motor zal zijn. ik neem zowizo de dsg boit. en natuurlijk full option omdat deze de droomwagen is voor toch een lange tijd ermee te doen en plezier mee te beleven. ik rij ook zoiets van een 25k @30k per jaar. gem. 1x per jaar zowizo naar italie met de wagen. ;) grtz matt.
 
Hier voor de TDI 190 gegaan. Rij ongeveer 20.000km per jaar. Heb geluk gehad nog net te kunnen genieten van de lage inschrijftaksen en verkeersbelasting voor diesels in BE.
Heb getwijfeld voor benzine 1.8TSI maar ben uiteindelijk toch bij met mijn keuze. Is een fijn blok om mee te rijden met een verbruik van gemiddeld 5.8l/100km gemengd gebruik.

Desondanks ligt mijn hart ligt nog steeds bij benzinemotoren, we hebben als tweede wagen een oude BMW 5 E39 reeks (1998) met atmosferische 6 in lijn benzine motor. Er zit een fantastische souplesse in dat blok, iets dat een diesel nooit of te nimmer zal kunnen evenaren. (Zonder haperen hernemen aan 40km/u in 5e versnelling, stationair toerental 400tpm, ...)
 
Hoe werkt dit in België? Altijd gedacht dat diesel rijden bij jullie per definitie gunstiger is dan benzine, maar begrijp hieruit dat diesel ook bij jullie hoger belast wordt dan benzine

Jha ze zijn hier wakker geworden denk ik. Voor de superb 2.0tdi is enkel de eerste inschrijving rond de 640€ en de 1.8tsi 270€ en de aankoop zijn ook verschillend scheelt hier in België bijna 2000€ dus ik denk dat ik voor benzine ga gaan. Dgs7 rustig lekker rijden met een stille motor ;) in 2018 zoude ze de dieselprijs toch laten stijgen gelijk aan benzine dus dan is het enkel voor de killometerrijders.
 

Van Hoften

Forumguru
Uit ervaring kan ik vertellen , dat de 1.8TSI met DSG7 automaat heerlijk rijdt @extremematt. Ik heb er in 12,5 maanden 30.000 kilometer mee gereden. Geen enkele spijt van de keuze!
 
Jha ze zijn hier wakker geworden denk ik. Voor de superb 2.0tdi is enkel de eerste inschrijving rond de 640€ en de 1.8tsi 270€ en de aankoop zijn ook verschillend scheelt hier in België bijna 2000€ dus ik denk dat ik voor benzine ga gaan. Dgs7 rustig lekker rijden met een stille motor ;) in 2018 zoude ze de dieselprijs toch laten stijgen gelijk aan benzine dus dan is het enkel voor de killometerrijders.
En groot gelijk heb je. Volgens mij een heerlijke soepele machine die 1.8 :thumbsup:
 

NinYes

Lid
Uit ervaring kan ik vertellen , dat de 1.8TSI met DSG7 automaat heerlijk rijdt @extremematt. Ik heb er in 12,5 maanden 30.000 kilometer mee gereden. Geen enkele spijt van de keuze!
Mijn collega's zitten op me in te praten dat ik een DSG moet nemen.
Eigenlijk zit ik niet te wachten op een automaat. Want;
- Ik mankeer niets, dus kan zelf schakelen
- Automaat schakelt altijd als het niet nodig is (bij een beetje gas om in te halen bijvoorbeeld)
- is duurder in aanschaf
- is gecompliceerder
- moet regelmatig gespoeld worden(?)
- dure reparaties als hij stuk gaat
- dubbele koppeling->2x koppelingsplaten vervangen? En kan je dat zelf?
Daarbij gaat de hele charme van het autorijden verloren. Zelfs inparkeren gaat tegenwoordig automatisch, van die zelfdenkende Tesla's nog maar niet te spreken... Mag je daar trouwens in rijden zonder rijbewijs? Of als je bezopen bent?
Ik lach me slap als zo'n ding er tussenuit knijpt voor je bent ingestapt!
 

CDK

Forumguru
@NinYes, over het algemeen zijn vooral de ouderen tegen vernieuwing ;)
Zelf ben ik een autoliefhebber en vooral van de wat snellere auto's en ik kan je vertellen dat een DSG echt een heerlijk stukje hulpgereedschap is :jaja:
 

gdisselkoen

Forumguru
Vroeger was alles beter :D
Niet beter, anders. :)

Vroeger dacht ik ook geen automaat te willen hebben. Totdat in mijn vorige auto -standaard- een gerobotiseerde versnellingsbak zat. Niet meer (ont)koppelen en de bak schakelt zelf. Ik was direct verkocht en wilde niet anders meer. Vandaar dat ik nu dan ook de DSG heb. En in combinatie met acc en LaneAssist een auto heb die het meeste werk voor mij doet. Ideaal.:jaja:
 

leon-cupra

Forumguru
Automaat rijden is zoooo comfortabel rijden. Doe amper 10000km, geen file maar rijden zonder te hoeven ontkoppelen is zooo gemakkelijk en comfortabel. Als ooit onze tweede wagen wordt vervangen wordt het (ook al wilt mijn vriendin niet) ook een automaat.

Ik kan NinYes ergens wel volgen in zijn punt dat de dsg niet altijd hetgeen doet wat jij wilt. Rij sinds een klein jaar met een dsg, zou ik nog zonder willen, NEEN, maar dit jaar staat er wel een herprogammatie op de planning zodat hij meer doet wat ik wil. Erger mij steeds meer en meer aan het feit dat wanneer je eens wil versnellen, de dsg het niet altijd op de goede manier door heeft hoe hij moet reageren. Duw je het pedaal te diep, schakelt hij versnelling (of twee) terug en versnel je als een gek en weg comfort. Duw je het pedaal iets zachter in, is er quasi geen versnelling (ondanks dat het een vRS is).

Duurder uiteraard, maar maar in restwaarde zal een dsg hoger liggen en de vraag naar automaten blijft stijgen. Je moet maar eens zien hoeveel skoda's er nu geleverd worden met dsg tov vroeger. Vorige jaar mijn superb verkocht, eerste vraag was steeds "dsg???" Neennnn :mad:
Voor ik mijn octavia had gekocht was ik gaan kijken naar een manuele leon cupra. Geen kat was er in die wagen geinteresseerd. Dan hoor je ook van anderen, mmm met een dsg had ik ook wel eens weesten gaan kijken, maar nu ... Neen, geen manuele meer.

Extra dure herstellingskosten? Ik ga er gewoon vanuit dat je iets koopt, dat het degelijk is. Een handbak kan ook stuk gaan en kost dan ook stukken van mensen.
 

spikehome

Forumguru
Dsg ja of nee is voor iedereen anders.
Mijn huidige auto voor het eerst met dsg maar ook de laatste.
Ik kan er niet mee leven ding schakelt op momenten dat ik niet wil en je kan met het gas iets bepalen daaraan maar meer ook niet.
In leren van dsg is gelul ding is geprogrammeerd bij bepaalde toerentallen te schakelen afhankelijk van wat er gevraagd word.
Ja je kan de dsg laten tunen maar waarom een optie van 2k nog eens extra geld aan uit geven!
In sommige gevallen ben ik er wel blij mee vooral in combinatie met acc.
Maar de extra wegenbelasting en aanschaf van de dsg ga ik niet meer doen.
Wie weet over een jaar of 20 weer naar kijken:)
Moet wel zeggen dat er idd veel meer met dsg verkocht word dan zonder.
 

RefleCs

Forumguru
Als de DSG een betaalbare oplossing zou zijn dan had ik er ook een gereden. Maar ik ben van mening dat ik liever wat meer luxe en uitstraling heb dan een DSG voor dat geld, dan maar zelf schakelen. En zo heeft iedereen zijn eigen reden om al dan niet een DSG te pakken.

Het wordt tijd dat de DSG geen optie meer is maar een keuze die geen 2k extra kost maar gewoon een vinkje zetten is. Er zijn inmiddels meerdere merken die het op die wijze aanpakken.
 
Bovenaan Onderaan