Diesel, ja of nee.

philippe bakker

Forumguru
Ik heb het verschil uitgerekend tussen mijn vorige auto Nissan qasqai 2.0 D en deze RS benzine en ik kom op ongeveer 1800 euro meer per jaar aan benzine kosten
 

Joske

Forumguru
Maar jij rijdt ook als een idioot e Phillipe.. :laugh:

Ge gaat die nissanbakvis toch nie vergelijken met een gechipte RS benzine?? :nailbiting:
 

philippe bakker

Forumguru
Maar jij rijdt ook als een idioot e Phillipe.. :laugh:

Ge gaat die nissanbakvis toch nie vergelijken met een gechipte RS benzine?? :nailbiting:
Die was ook gechipt en had 180 pk en 400 nm. Toen ik hem in 2010 kocht was ik toch bij de snellere diesels toen. De laatste jaren reden er meer en meer diesels rapper. Maar daar reed ik waarschijnlijk nog idioter mee
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou zeggen; als je dicht bij het omslagpunt zit dan kies je lekker wat je prettigst vind.

In mijn geval speelde dat ook destijds (zat rond de 20dKM / jaar geloof ik) en is dat benzine (lekker stil aan boord en nog wat andere persoonlijke voorkeuren)
Toen ging ik ook ineens ruim 5.000km minder per jaar rijden. Toen was ik blij dat ik toch een benzine had....
 

Octaaf

Forumguru
Wij hebben een SSC2 1.6tdi genomen. Rijden "maar" 8000-10000 km/jaar. Maar wel inclusief wintersport en sleurhut-zomervakantie.
"gewoon omdat het kan"

Autorijden kost nou eenmaal geld, en gemak van niet elke week tanken mag ook wat kosten.

En wat we over twee jaar nodig hebben kan ik al niet inschatten, laat staan over 15 jaar. Kind het huis uit, sleurhut vergaan, sleurhut overbodig. Nieuw huis? Ander werk? Teveel variabelen voor mij.

Succes met de uiteindelijke keuze!
 

Wouter1

Forumguru
Zou de huidige 1.8 tsi betrouwbaar genoeg zijn om ca 15 jaar en 350.000 km zonder grote reparatie kosten mee te gaan?:arghh:
 

turboturbo

Forumguru
Al zou je tussentijds de motor een keer moeten laten reviseren, dan is dat denk ik nog steeds de goedkoopste manier van autorijden....? De grootste kostenposten zullen brandstof, afschrijving en wegenbelasting zijn over 15 jaar. Dan tikt een eenmalige extra revisie van bv 4000,- niet zo erg aan lijkt mij.

Per maand zou dat omgerekend neerkomen op slechts 22,- ....
 

Haderach

Senior Member
Ikzelf heb een benzine gekozen omdat de aanschafprijs, de belastingen en de verzekeringen goedkoper zijn.
Alsook dat ik momenteel minder dan 10K/km doe per jaar.

'IK' denk ook dat je moet kiezen wat je graag wil, ik wou altijd graag een diesel om het koppel, maar omdat de benzine die ik gekocht heb gecombineerd met het koppel vanwege de dikke motor ook echt lekker was tijdens de testrit ben ik toch voor de benzine gegaan.
 

Niels83

Forumguru
Ik lees her en der dat men zich zorgen maakt over hoe lang de moderne 3 cilinder motoren die nu veel worden aangeboden het gaan houden.

De motoren zijn natuurlijk opgeleukt met een turbo. Die fragiele os dan het blok. Ik denk dat een goed onderhouden blok zeker de 4ton kan halen.

Naar mijn auto's (fabia) kijken die hebben beide ca 235k gelopen en de motoren is niks mis mee. Met de greenline (3cilinder 1.4tdi) nooit echte klachten gehad net apk glansrijk gehaald jaarlijks geurtje bij de dealer.
De sport (4 cilinder 1.9tdi) legio klachten maar het blok loopt super. Allerlei sensoren al vervangen, dingen aan het onderstel etc etc. Ik twijfel of ik hem hou. Maar dat heeft dus niks met het blok te maken. En ook niet met de reparaties. Maar meer met of ik het het nog waard vind.

Als je er geen probleem vind wanneer je onderhoudskosten dreigen kun je hem blijven rijden zolang je wilt.

Over 10 jaar kijken is lastig. Want behalve de keuzes van de regering heb je ook te maken met je eigen woon werk omstandigheden. Maar ik zou met 25k nu voor benzine gaan. Zo groot is het verschil aan de pomp ook niet meer.
 

Havana

Forumguru
Als ik rond het omslagpunt zou zitten dan zou ik in het algemeen liever gaan voor een atmosferische benzinemotor.

- geen EGR
- geen DPF
- geen turbo

Probleem is dat een TSI geen atmosferische motor is. Deze motor heeft wél een turbo en zelfs een EGR klep dacht ik. Bovendien staan TSI's niet zo heel best bekend, zeker de 1.8 en 2.0 uit bepaalde bouwjaren. Qua restwaarde is een TSI ook niet je van het aangezien ze een slechte reputatie hebben (al dan niet terecht). De TDI's van VAG hebben juist wel een goed imago.

Verder is een EGR klep voor 125 euro uit te programmeren. Roetfilter kost iets meer, maar kan voorlopig ook nog verwijderd worden.
 

Kempes

Forumguru
Ik weet niet waar jullie de brandstof vandaan halen, maar hier in het oosten van nl is diesel 1,2 en benzine 1,54..(euro95) een verschil van 34 cent per liter dus.

@LucasFPV noemt 15cent verschil...dat is bij mij meer dan het dubbele..
 

Skoda-MAN

Forumguru
De maatregelen die de overheid gaat nemen tegen diesel auto's weet niemand maar als de afgesproken milieu doelstellingen niet gehaald worden is het de schuld van de auto en met name de diesel.
Je kan het nu al zien bij de aanschaf van een nieuwe dieselauto betreffende vaste diesel toeslag. Wegenbelasting die voor oudere diesels omhoog gaat en het weren uit stadscentra.
Veel plezier met je keuze.
 

sitechris

Donateur
Persoonlijk zou ik voor benzine gaan bij een dergelijke kilometrage. De TSI motoren bieden veel trekkracht, zijn relatief zuinig, lopen net wat lekkerder door de toeren en zijn ook stiller/rustiger. De diesel bromt/nagelt en trilt wat meer.

Ook kun je aannemen dat de belasting op diesel verder zal stijgen in de komende jaren.
 

NinYes

Lid
En dat jij nu juist refereert aan het goede imago van de tdi's van VAG......... @NinYes Lees @Havana zijn http://www.skodaforum.nl/forum/i/octavia-2-start-niet-en-oliedrukprobleem.32342/ topic er eens op na.....
Tja, ik heb een Nissan Primera gehad waar aan de lopende band delen stuk gingen. Tot bleek dat de teller terug gedraaid was...
Maar alles moet je ook relatief zien natuurlijk. Als er 10.000 auto's verkocht worden, is er altijd wel een bij die in de fabriek door een stagair onder handen is genomen. Zo ook in de garage met een beurt. Dus meer problemen bij meer verkochte auto's.
De TSI's van een aantal jaren geleden waren echt slecht, maar nu zijn ze zover door ontwikkeld dat de meeste problemen er toch wel uit zijn.
95% kans dat het eentje op benzine gaat worden.
 
Bovenaan Onderaan