Diesel, ja of nee.

NinYes

Lid
Hi allen,

Ik ben van plan om een nieuwe Superb te kopen, maar twijfel tussen diesel en benzine.
Mijn huidige diesel wordt te klein voor mijn gezin, ik moet groter, vandaar mijn keuze voor Skoda.
Bij 20k-25k/jaar is er echter twijfel tussen diesel of benzine.
Aangezien ik van plan ben de nieuwe auto op te rijden, verwacht ik er 15 jaar over te doen.

Het dieselen wordt steeds meer gedemotiveerd door de regering (wegenbelasting, milieuzones enz.)
Ook de fabrikanten bieden de diesel-versies goedkoper aan (zoals bij de Volvo V90). Die zien de bui al hangen?

Wat denken jullie hiervan? Heeft iemand zich verdiept in deze materie?

Groet NinYes.
 

Joske

Forumguru
verwacht ik er 15 jaar over te doen.
dat is wel heel optimistisch ;)

Bij 20k-25k/jaar is er echter twijfel tussen diesel of benzine.
ik rij vlot >20k km per jaar en heb zeer bewust 2 jaar terug voor een benzine gekozen, geen gedoe met roetfilters of EGR-kut-kleppen.

Als je weet dat sommige landen al praten over complete ban van diesels tegen 2020 en tegen 2050 weet je dat diesel simpel gezegd geen toekomst meer heeft voor particuliere wagens..

Omslagpunt in 2017 ligt op 30.000km en verwacht wordt dat dit tegen 2018 reeds op 40.000km per jaar zal liggen, in België welteverstaan!

Dus mijn keuze zou snel gemaakt zijn..

En zo een TSI rijdt echt héél leuk, dat kan ik je ook wel vertellen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt om te beginnen eens een goeie berekening van het omslagpunt maken - maar dat is maar de helft van de overwegingen aangezien onmogelijk te voorspellen is hoe bv. fiscale ontwikkelingen op een termijn van 10-15 jaar zullen uitpakken.

Ik rij momenteel - enigszins tot mijn verbazig trouwens - nog steeds een kleine 25k per jaar, dus ook nadat er voor mijn Greenline in 2014 wél wegenbelasting moest worden betaald kan dit nog steeds prima uit. Voorlopig mag hij dan ook blijven.

Zou ik om welke reden dan ook nu voor de noodzaak staan om hem te vervangen, dan zou ik hoogstwaarschijnlijk toch benzine gaan rijden, OF - als ik er eentje kan vinden - een hybride, die dan wel aan een voorlopig lastig te vervullen combinatie van eisen moet voldoen:
  • geen noodzaak, maar wel de mogelijkheid om aan de stekker op te laden (dit ivm de capaciteit van ons setje zonnepanelen), zodat het bereik op benzine onbeperkt is;
  • maximum trekgewicht 1200 kg of meer;
  • liefst een automaat - maar daar zou ik nog overheen kunnen stappen.
 

NinYes

Lid
En zo een TSI rijdt echt héél leuk, dat kan ik je ook wel vertellen ;)
De proefrit moet ik nog doen!

Ik neem aan dat een nieuwe auto beter rijdt van mijn huidige V40 met 415k op de klok. (Maar nog steeds geen druppel olie verbruikt :-) )

dan zou ik hoogstwaarschijnlijk toch benzine gaan rijden, OF - als ik er eentje kan vinden - een hybride
Hybride zie ik niet zo zitten door de ruimte die je mist en al het extra gewicht wat je mee moet slepen het verbruik ook benadeelt. En aangezien ik de nieuwe auto niet ga inruilen zullen er ook nog wel een paar accu's er door heen gaan..

dat is wel heel optimistisch ;)
Maar waarom gaat een auto tegenwoordig geen 15 jaar/4ton meer mee? Of is Volvo zoveel beter (oei, oei)
Mijn 2e auto is een Celica uit 1990 met 305k en loopt nog steeds als een speer. Of is Toyota zoveel beter (oei, oei)

Dankje voor de toelichting :-)
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Als wil 15 jaar met je wagen rijden,dan raad ik aan om zo weinig mogelijk toeters en bellen aan de wagen te hebben.
Dat is tegenwoordig een probleem.
Niet van de opties ofzo.
Neem die celica als voorbeeld,benzine indirecte inspuiting en techniek van japan,oerdegelijk.
Zo ene zou nieuw kunnen kopen ben je zeker voor 15jaar gerust.

15jaar 400.000km op benzine of diesel.
verbruik gemiddeld van een benzine in die gewicht klasse 8L , diesel 6,5L
jaarlijkse taks diesel vs benzine.
Verzekering.
Keuring,diesel iets duurder.
Aankoop van wagen.

Tussen belgie en nederland verschil dat nog meer.

Anders elektrisch
 

Wouter1

Forumguru
Als je rond het omslagpunt aan km rijdt maakt het eigenlijk niets uit of je een diesel of benzine hebt.
Maar 15 jaar vooruit kijken lijkt mij lastig. Of een huidige tsi of tdi motor dit vol houdt vraag ik mij af.
Ook het overheidsbeleid ten aanzien van gemotoriseerd vervoer is niet goed te overzien, maar ik denk dat een lokale) dieselban zeker niet uit te sluiten is.

Ik zou dus voor een benzine auto kiezen.

Of Volvo en Toyota heel veel beter zijn? Geen idee, alle waar naar zijn geld...
 

duiveltje

Forumguru
ik heb nooit helemaal nieuw gekocht.. maar bereken altijd bij een auto die ik mooi vind het omslagpunt van benzine en diesel.
Ik rij zo'n 25 a 27 k per jaar heb nu mijn superb 2 diesel... en geen moment spijt van gehad....
als ik even snel het omslagpunt gebruikte auto bereken puur op verbruik en wegenbelasting dan ben ik met diesel rijden ruim 1000 euro goedkoper uit per jaar dan benzine.. dan heb je met diesel misschien weer wat mankementjes die benzine niet heeft.... maar heb hem in juni 2 jaar 1.6tdi gechipt naar 155 pk en tot op heden nog geen rottigheid gehad (behalve achterklep die niet werkte)

ik ben nu aan het kijken (stiekum) voor een kodiaq en daar kost een diesel variant gelijk een 10.000 euro meer dan benzine.. dat scheelt aanzienlijk (bij nieuw) dus als je dan gaat rekenen met verbruik enz.. dan moet je er wel rekening mee houden dat je een x aantal jaar moet rijden om je voordeel eruit te halen inderdaad..

daarnaast vind ik het veel prettiger om een rustige diesel te rijden ipv toerenvretende benzine motor :)
 

NinYes

Lid
Anders elektrisch
Heb ik ook aan gedacht, ware het niet dat we er ook mee op vakantie gaan. In het buitenland.
Als wil 15 jaar met je wagen rijden,dan raad ik aan om zo weinig mogelijk toeters en bellen aan de wagen te hebben.
Dat is tegenwoordig een probleem.
Alles wat er op zit, kan kapot. Klopt. Maar de elektronica van tegenwoordig is wel goed. Meestal. Op wat fabrieksfouten na, zal het grootste probleem de bugs zijn in de software.
Het mechaniek is wel fragiel, heb ik het idee. Een 1.4 motortje waar zoveel vermogen uit getrokken wordt, kan bijna niet lang mee gaan.
Ik ga daarom voor de 1.8tsi, daar heb ik het beste gevoel bij. Benzine dus. Goeie argumenten hier.

daarnaast vind ik het veel prettiger om een rustige diesel te rijden ipv toerenvretende benzine motor :)
Zit wat in, maar van een sportievere rijstijl ben ik niet vies ;)
Ik lees dat er klachten zijn over een deinende Superb, zou ik dan voor een verlaagd onderstel moeten gaan.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik werd even getriggered door de opmerking van @oco1979 over de toeters en bellen. In onze familie is dit werkelijkheid namelijk vandaar dat ik het graag hier deel. Mijn schoonouwelui rijden in een a4 uit 2001, sinds 2002 .. Voor toen een hele complete auto met kleuren navigatie, PDC, audio systeem etc, etc...

Totdat vorig jaar de problemen begonnen met rare elektrische klachten. De accu liep leeg en de interieur verlichting deed raar, valse alarmen etc. Na lang zoeken en pluizen ontdekt dat de comfort module kapot was. Een hoop ellende (want voor je het zover uitgeplozen hebt..). Module vervangen a 300 euro.. Nu een jaar later wederom een leeglopen accu en ook weer rare meldingen in VCDS.. 1 van de PDC sensoren is stuk, schakelaar koppeling geeft een melding. Een rare melding over het stuurwiel (wellicht contactslot).

De auto in kwestie heeft amper 140.000 kilometer gelopen en is wat aandrijflijn e.d. betreft echt 100%, maar dit soort dingen geven een hoop ellende en irritatie. PErsoonlijk had ik die auto na de reparatie van de comfortmodule eruit gedaan. Nu zitten ze met een Audi met storing en heeft ie geen waarde meer, of je moet er eerst weer voor veel tijd (en geld) energie insteken om het allemaal te repareren.

En dan hebben mijn schoonouders een handige schoonzoon met VCDS kabel die de storingen uit kan lezen. Als je voor alle keren naar de garage was gegaan ....
 

woutr

Forumguru
Ik rij eigenlijk niet genoeg km's maar ik rij toch een dieselauto, ben gek op dieselen ;). Mijn advies, we zien wel wat er gaat gebeuren en diesel zolang het kan!
 

NinYes

Lid
En dan hebben mijn schoonouders een handige schoonzoon met VCDS kabel die de storingen uit kan lezen. Als je voor alle keren naar de garage was gegaan
Mijn huidige V40 had ook allerlei elektrische problemen, totdat ik het hele dashboard uiteen getrokken had en alle connectoren schoon had gemaakt en met zuurvrij vaseline weer in elkaar had gestoken. Dit ook met alle aardpunten en de rest van de connectors die ik kon vinden. Hiena alleen nog de centrale unit stuk gehad, die ik gelukkig zelf kon repareren. Toendertijd werd ook meteen geroepen dat ik delen moest gaan vervangen...
Maar ik neem aan dat met mijn OBD2 diagnose nog wel wat kan uitlezen, of het ik echt een VCDS kabel nodig met software?
 

woutr

Forumguru
@NinYes ja joh, lekker in het hier en nu leven en wat er in de toekomst gaat gebeuren op dieselgebied zien we dan wel weer toch? ;)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Wat is wijsheid?
Een diesel ruim duurder in aanschaf, wegenbelasting, en verzekeringen.
Mogelijk iets duurder in onderhoud.
Toekomst van diesel strategie onvoorspelbaar en daardoor ook de restwaarde.
Benzineauto goedkoper in aanschaf, wegenbelasting en verzekeringen.
Onderhoud niet veel goedkoper dan diesel (bougies elke 60.000km kosten ook wat)
Met een benzineauto kun je tegenwoordig ook behoorlijk zuinig rijden.
Motor is stiller.
Sterkte met de keuze :lezen:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Levensduur van de huidige benzinemotoren is ook hoog, ook voor de 1.4 motoren
Bijvoorbeeld Octavia II
Benzine:

330.400 - Octavia Combi 2.0 TFSI RS LPG ABT chip - 2007 -@mesjj (TE KOOP vanaf eind mei)
290.000 - Octavia II Elegance 1.8T - 2003@exupaudio (chippie door JDE)
289.758 - Octavia Combi 2.0 LPG Elegance - 2004 -@jakko
232.200 - Octavia Combi 2.0 FSI - 2006 -@Wilco V
232.000 - Octavia HB Elegance 1.6 LPG MPI 2004@Mirjam67 (verkocht)
230.000 - Octavia HB 1.4 TSI DSG EBL -2010 -@Fabia II Sport
229.000 - Octavia Combi 1.4 TSI - 2009 -@Barttdi
 
Vóór de aankoop van m'n eigen Superb heb ik eens een berekening gemaakt van de brandstofkosten.
Aangezien er toen aangekondigd werd de benzine- en dieselprijs gelijk te trekken tegen 2018 heb ik voor de berekening ook een gelijke prijs genomen (toen gemiddeld 1,17euro)
Voor beide brandstoffen ging ik uit van een 2.0 motor.

Eerst in het voordeel van de benzine door een verbruik te nemen van 9L/100km, en voor de diesel 7L/100km.
Voor benzine komt dat neer op een kost van 10,53 euro per 100km, en 8,19 euro voor diesel.
Dat maakt na 10000km een voordeel voor diesel van 234 euro.
20000km ---> 468 euro
30000km ---> 702 euro

Gaan we het iets realistischer voorstellen met een benzineverbruik van 10L en dieselverbruik van 6L, dan verdubbelt het voordeel in brandstofkosten voor diesel naar:
10000km ---> 468 euro
20000km ---> 936 euro
30000km ---> 1404 euro

Moet je enkel nog afwegen met andere kosten zoals aankoopprijs en verkeersbelasting.

Voorlopig is diesel ook nog zo'n 0,15 euro/L goedkoper dan benzine, wat niet eens in deze berekening zit.

De regering wil ons wijsmaken dat het omslagpunt om voor diesel te kiezen tegen de 30000km ligt.
En veel mensen trappen er ook nog in, zonder voor zichzelf de berekening te maken.

Straks hebben alle kilometervreters een benzine en worden de taksen weer verhoogd. Typisch.
 

woutr

Forumguru
De regering wil ons wijsmaken dat het omslagpunt om voor diesel te kiezen tegen de 30000km ligt. En veel mensen trappen er ook nog in, zonder voor zichzelf de berekening te maken.

Klopt, bij mij lag dat punt al een heel stuk lager
 

Skoda-MAN

Forumguru
Met mijn 1.4 benzine Octavia reed ik over 40.000 km gemeten 5,41 L/100 km (daar is wel enige zelfbeheersing voor nodig)
 
Bovenaan Onderaan