Vorige week moest mijn geliefde Superb naar binnen voor onderhoud, een grote beurt bij 120K. Omdat de teller inmiddels al 122K aangeeft, de auto bij het starten telkens roept 'onderhoud nu! en ik van de LM een mail kreeg met het verzoek om een afspraak te maken heb ik de auto dus woensdagmorgen om 08:00 uur achtergelaten bij de dealer.
Aan het einde van de ochtend werd ik gebeld door de dealer dat ze moeten wachten op toestemming van de LM omdat de auto aan het einde van zijn contract zit, dan wordt onderhoud op standje 'schraal' gezet schijnbaar, dit in tegenstelling tot de maandelijkse factuur van deze LM. Ik heb gevraagd wat er precies diende te gebeuren, naast de grote beurt wilden ze een interieurfilter vervangen en de remvloeistof wisselen.
Omdat ik de auto in de middag weer nodig had heb ik zelf even navraag gedaan bij de LM, ik ben niet alleen bestuurder maar ook beheerder van het contract dus ik wilde hier het fijne even van weten. Nou, ik bespaar jullie de drie gesprekken welke ik daarna met de LM heb gehad. In een notedop komt het hier op neer, de voorgesreven onderhoudsintervallen zijn eigenlijk niet nodig, dat is onzin, de auto is in prima conditie en er hoeft behoudens het bijvullen van ruitesproiervloeistof niets aan te gebeuren. Alles tegen de voorschriften van Skoda, de garage en de melding vanuit de auto zelf in. De 'relatiemanager' welke mij dit probeerde te verkopen heb ik gevraagd waarom ze mij dan via mail uitnodigen om een afspraak te maken ? Ja, dat is een foutje in de communicatie geweest....... Either way heb ik die knakker laten bevestigen dat de LM er voor kiest om tegen alle voorschriften in het onderhoud niet uit te laten voeren, de mail heb ik inmiddels in bezit, zij het wat minder stellig geschreven dan wat ik hier doe. Ik heb de redenatie ook omgekeerd en gevraagd wat de houding van de LM is wanneer ik onderhoud negeer en er iets kapot gaat, dan weten ze mij namelijk wel te vinden, beetje hufterig vind ik. Maar goed, de auto met 122K opgehaald met verse ruitensproiervloeistof en meer dan een halve dag stilgestaan. Let dus goed op mijn kenteken als je de auto na 31/8 in het land tegenkomt, laatse onderhoud was bij 90K (tussentijds wel de remmen overigens onderhouden).
Een dag later krijg ik een brief van de LM, of ik voor 31/8 de auto wil aanbieden bij de garage voor verplichte APK.......Dat was wederom een leerzaam gesprek met de LM, over communicatie enzo....
Ik wilde jullie deze 'besparingspraktijken' niet onthouden.
Alles gute !
Miez