De eerste superb minpunten

Bartez

Lid
je bedoelt terug naar de dealer ivm het waggelen? Jep...afgelopen donderdag hebben ze mijn auto gisteren opieuw uitgelijnd. Gelukkig bevestigde de getallen mijn bevindingen. Het linker achterwiel stond er, even overdreven gezegd, scheef onder (een wielvlucht van -0,54 graden tov normaal -1,24 graden). Ook het rechterachterwiel stond niet goed (een wielvlucht van -1,18 graden tov normaal -1,24 graden).

Hiermee is het tot op heden grotendeels verholpen zo lijkt het na een dagje sturen. Als vervangende auto had ik gisteren een hagelnieuwe Octavia Station bij me en die was behoorlijk stug. Ik denk dat het comfort van de S2 tov de Octavia (en dat is echt een groot verschil!!!!) er mede voor zorgt dat hij iets meer danst dan de octavia....het is nu in ieder geval niet meer storend....ik heb van het uitlijnen een keurige uitdraai gekregen.

Helaas heeft het niet lang geduurt totdat ik hetzetlfde gevoel weer terug had. Ook de voorbanden begonnen nu de resoneren....ik had het gevoel dat het leek alsof er iets niet klopten aan de banden of de schikbrekers.

Nu is de auto vandaag weer terug geweest en heeft er een monteur samen met mij in gereden en die gad aan dat hoe groter de auto, des te minder hij mag waggelen. Hij vind eveneens dat de auto erg nerveus was en zeer oncomfortabel. Ze hebben da auto dus wederom onder handen genomen en de conclusie is dat er inderdaad iets helemaal verkeerd was met de banden sinds de winter. Toen ze er uiteindelijk 4 andere velgen incl. banden van een andere superb hadden ondergelegd was het probleem verdwenen, het moest dus in de band of de velg zitten.

Uiteindelijk hebben ze de Pirelli's eraf gehaald na slechts 40000km (het resoneren van de voorbanden kwam overigens door het cubben (hoe schrijf je dat?) van de banden). Nu liggen er 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 3 sloffen onder en tot op heden heb ik totaal geen onbalans en nerveusiteit meer gevoeld.

Het lijkt nu dus eindelijk defintief opgelost...gelukkig. Eindelijk weer lekker en comfortabel zoooooeeeeeven met mijn S2 :)
 

kwaazaar

Actief lid
Heb m'n S2C nu bijna een week. Eerste dingen die me opvallen:
  • Stuurwielbedienig (volume-wieltje) heb ik al meerdere keren per ongeluk aangeraakt tijdens snel sturen met één hand. Niet een heel ergonomische plek dus. Bij andere auto's nooit last van gehad. +/- knopjes waren misschien beter geweest.
  • Geluid uit de speakers is een auto van dit kaliber onwaardig! Ik heb dan niet de SoundSystem-upgrade genomen (ivm klachten die ik hier las), maar dat het zo beroerd zou klinken, dat had ik niet verwacht. De standaard speakers uit mn Golf IV van ruim 10 jaar terug klonken nog beter.
  • Volumeknop van radio zit wel heel erg aan de rand. Als je je knieen optrekt (bv omdat de cruise-control aan staat), stoot je er bijna tegenaan.
  • Spiegels zouden automatisch moeten inklappen bij afsluiten van de auto. Kan nu alleen door vergrendelknop op de sleutel lang ingedrukt te houden. Moet toch met een software update te veranderen zijn?
  • Snel gripverlies bij optrekken én sturen tegelijk. Misschien ook niet verwonderlijk gezien de afmetingen en gewicht van de auto. Overigens doet de ESP dan prima z'n werk.
  • Niet zeker: de auto lijkt niet in de was te zijn gezet bij aflevering. Ik zie in ieder geval niet de typische kleine waterdruppeltjes die snel van de auto afrollen als je wegrijdt.
Om af te sluiten ook nog een positief puntje (één van de velen): wat heerlijk zo'n panoramisch dak! :)
 

___JC___

Forumguru
Het volumeknopje raken bij het sturen had ik in het begin ook. Inmiddels gebeurd dat me nooit meer dus het went vanzelf. Dat de spiegels niet vanzelf inklappen is inderdaad wel wat jammer, maar ook dat went uiteraard. Als zoiets ingesteld kan worden dan zou ik dat ook wel willen.

De rest van de punten herken ik zelf niet. Maar ik heb wel het sound system en 4wd.
 

EdK

Forumguru
Mbt je geluidssysteem ( speakers )
Misschien moet je eens wat spelen met de instellingen, heb al eens eerder zo'n opmerking hier gelezen en de persoon kwam erop terug toen hij de manual had gelezen en hierna instellingen was gaan veranderen, dus misschien een tip in deze.

Dan heb je het over optrekken en ESP daarmee, wel ben bang dat je ASR in deze bedoeld
En het verschijnsel ken ik ook met mijn RR zoals je verteld. maar dit heeft voor een deel ook te maken met die rechtervoet op dat pedaal.

mbt de spiegels even bij de dealer langs en laten aanpassen in de software als je dit niet zelf kan doen in het maxidot menu ( lees manual)
En als je dan toch bij de dealer bent meteen even klagen over dat de wagen niet in de was stond !
 

kwaazaar

Actief lid
Instellingen heb ik al geprobeerd, zonder resultaat. Ik ga op zoek naar alternatieve speakers.
Spiegels kun je niet via maxidot instellen. Misschien dealer via CANBUS?
ASR is onderdeel van ESP (volgens manual). We hebben dus beiden gelijk :)
Klagen bij de dealer over geen waslaag heeft weinig zin: ik kom er zelf niet: leasemij heeft de auto daar besteld (ze bestellen alle Skoda's daar) en thuis laten afleveren. Daarnaast heb ik geen keihard bewijs, ik zie dat 'druppel'-effect gewoon niet, terwijl ik dat wel op mn oude auto zag die ik al ruim 2mnd geledenin de was had gezet. Ik ga het nog wel melden bij de leasemij, die betalen er tenslotte ook voor.
 

tjokie

Actief lid
Voornamelijk piepjes en kraakjes

Heb nu bijna 9000km gereden. En hierbij mijn bevindingen:

- middenconsole piept/kraakt
- middenarmsteun piept/kraakt
- chromen sierlijst rechterachterdeur zit los
- speling op de pookknop, kan hem een paar mm bewegen op de as
- stuur staat niet recht

Iemand ervaringen met piepjes/kraakjes/losse onderdelen in interieur?

Auto gaat a.s. vrijdag naar een andere dealer, is voor bovenstaande probleempjes al naar de afleverende dealer geweest, maar deze heeft de problemen niet opgelost. Ben er nu klaar mee daar.


Verder een hele fijne reisauto, motor komt ook een beetje los nu.
 

Bartez

Lid
mbt de spiegels even bij de dealer langs en laten aanpassen in de software als je dit niet zelf kan doen in het maxidot menu ( lees manual)
En als je dan toch bij de dealer bent meteen even klagen over dat de wagen niet in de was stond !

uhm....iemand enig idee hoe dit in te stellen is? Ik heb deze optie nog nooit gezien in mijn manual (S2 uit maart 2009).
 

tjokie

Actief lid
Klopt, het lijkt inderdaad alsof de kit niet goed pakt...
Misschien hebben we oplopende serienummers, beide van maandagochtend??
:ahum:
 

Captain Hook

Forumguru
Een scheef stuur is 'normaal' bij Skoda. :ahum:
Had ik bij mijn O2 ook. En als je op de duitse Skoda fora kijkt, speelt dit probleem al jaren. Nu heb je scheef en je hebt scheef. Het is weliswaar miniem, maar idd het stuur stond bij mijn O2 ietsiepietsie scheef. Overigens nooit laten corrigeren, is puur iets cosmetisch. Voor de rest liep de auto perfecto rechtuit.
 

TDI_DSG

Senior Member
Blijf het toch een vervelend gezicht vinden als je rechtuit rijdt en het stuur dan dus scheef in je handen hebt. Ik zou het wel graag willen laten verhelpen en zal het bij de eerste beurt melden
 

Roel

Lid
Een collega van mij had met zijn nieuwe Passat ook dat het stuur scheef stond.
Dit is verholpen door de dealer.

Vanaf vorige week heb ik een ander euvel, wat ik ook bij biede voorgaande Skoda's had: gekraak rechtsvoor als ik over een verkeersdrempel rij. Met name nu het 's ochtends iets kouder en vochtiger is.

Dit hoort toch niet bij een nieuwe auto van > €36K?
 

Gysman

Actief lid
Vanaf vorige week heb ik een ander euvel, wat ik ook bij biede voorgaande Skoda's had: gekraak rechtsvoor als ik over een verkeersdrempel rij. Met name nu het 's ochtends iets kouder en vochtiger is.

Zoals je zelf al aangeeft: ook dat is 'normaal'... Overigens hadden mijn Alfa's precies hetzelfde.
 

kwaazaar

Actief lid
Da's een kwestie van stugge/harde draagarmrubbers of zoiets toch? Volgens mij grotendeels te verhelpen door ze flink in te vetten. Ik heb het bij al mn vorige auto's gehad. Zeker als ze wat ouder worden/meer km hadden gemaakt. Ik heb me er nooit zo aan gestoord, ook nooit laten verhelpen.
Bij mijn 1 wk oude auto overigens nog geen gekraak te bekennen. Ook wel lekker eigenlijk.
 

corsaar

Senior Member
Dat gekraak is niet merk of auto gebonden, ik heb het
al jaren bij dieverse auto,s zeker als het vriest.
Maar bij zo'n jonge auto is het heel vervevelend.
Ik zou het echt weg willen hebben het is toch wel de linker voortrein en niet de
portierrubbers?
 

Roel

Lid
Het is rechtsvoor.
Dus na 6 maanden voor het eerst terug naar de dealer.
Er zijn ergere dingen....
 
Bovenaan Onderaan