De eerste superb minpunten

s-line

Forumguru
Dat valt toch wel mee dan 1keer, bij skoda wordt straks bij elke onderhoudsbeurt standaard al je matten gecontroleerd :winkie:
En ik mag mijn naaldhakken niet meer aan!
Greets.
 

Lordje

Actief lid
Heb nu +/- 26.500 km op de teller.

Minpunt bij mij is:
- krakende spiegels wanneer ze dichtklappen
- Columbus die soms vreemde weg berekeningen maakt en zeer verouderde map data (versie 7.0)
- Logo die vertoning van verkleuring hebben (achteraan)
- bij aanraken dashbord, bovenstukdeuren, dashboardkastje: witte vlekken

Voor de rest blijft het een heerlijke auto, echt super.
 
- Columbus die soms vreemde weg berekeningen maakt en zeer verouderde map data (versie 7.0)

Is deze niet te updaten? Verder neem ik aan dat als je auto geleverd wordt je ook de laatste versie van de mappen krijgt mee geleverd. Bij modeljaar 2012 staan ze op de ingebouwde flash van de navigatie. Is deze te updaten? Weet iemand of daar kosten aan verbonden zijn?
 

Jazzy

Lid
Hou op, bij de Amundsen kreeg ik niet eens kaarten bijgeleverd. Moest ik nog eens 150 euro aftikken voor een Benelux kaart en een vergelijkbaar bedrag per extra land...
 
Dat is nu dus niet meer met modelversie 2012. Daarbij krijg je dus gewoon de kaarten geleverd. Alleen weet ik dus niet hoe je ze nu kan upgraden? Mogelijk verkopen ze daar nog wat updates van. De kosten zullen idd wel tussen de 100 en 150 euro liggen.. :S
 
Is deze niet te updaten? Verder neem ik aan dat als je auto geleverd wordt je ook de laatste versie van de mappen krijgt mee geleverd. Bij modeljaar 2012 staan ze op de ingebouwde flash van de navigatie. Is deze te updaten? Weet iemand of daar kosten aan verbonden zijn?

Beste zoek maar eens op het forum, de laatste kaarten zijn 7.0 , 7.1 , 7.2
Al deze kaarten zijn gebaseerd op 2009Q4

Verwacht wordt dat in oktober / november versie 8.0 uitkomt dewelke van 2010Q4 zullen zijn.

Dealer kan de upgrade doen tegen betaling
 

pompierke

Nieuw lid
Toen ik langs verschillende dealers ging in Belgïe voor mijn superB vroeg ik ook : wat als er een update komt antwoordde ééntje dat wordt tijdens het onderhoud via de computer( of hoe noemt dat ding waar de auto wordt mee uitgelezen ) en kost ongeveer 80 euro, ééntje antwoordde dat het ongeveer 150 a 200 euro ging kosten en dat ik dan beter een nieuwe draagbare Gps kocht en de derde dealer die zei dat als er een update kwam hij die gratis deed bij de smeerbeurt .
Wat een verschil in eenzelfde netwerk .

Ahja , ik heb geen ingebouwde gps gekocht wegens diefstalgevoeligheid , meerprijs, etc..
 
Eerlijk gezegd vind ik dat dus wel een echt minpunt. Ik snap dat je de kaarten moet kopen als je een update wil. Maar als ik straks mijn SuperB geleverd krijg (Model 2012) en ik krijg de kaarten van 2009Q4 vind ik dit toch wel schandalig..
 
Tja, eigenlijk hoort mijn reactie hier niet thuis. Ter info, ik heb op 8 juli mijn S2C Combi GL Buss. in ontvangst genomen. Ik heb de auto een week kunnen inrijden en kunnen wennen aan de bediening en daarna met de caravan erachter op vakantie naar Oosternijk gegaan. En wat een fijne reisauto. Geen kraakjes, piepjes, zaken die niet werken. Alles laat zich intuitief bedienen. Zelfs de CC-bediening op de richtingaanwijzer waar ik eerst toch wel wat sceptisch over was. Direct op het stuur is fijner maar het werkt allemaal wel.
1 ding is wel opvallend. Dat heeft te maken met het rijden met de caravan. Ondanks de 'schamele' 105 pk heeft de S2C totaal geen problemen met een caravan van 1400 kg. Dat wil zeggen, de 1e, 2e en 3e versnelling zijn zeker geen probleem. De 4e echter lijkt bij langere hellingen een beetje tekort te komen. Daarentegen trekt de 5e wel weer lang door. Ook de schakelsuggesties door de boorcomputer ondersteunen mijn gevoel. Ter illustratie: mijn 'oude' focus had 116 pk en meer NM'ers trekkracht maar die kon dezelfde caravan bij 90 km/uur niet 'aan' in zijn 5 terwijl dat voor de 1.6 TDI van mijn S2C totaal geen probleem was. En waar de focus 1 op 10 reed met de caravan komt de S2C op 1 op 12,5 uit. Overigens sleurde mijn S2C de caravan makkelijk 20 minuten een bergweg omhoog met percentages tot 12%.
O ja, er reed ook nog een onoplettende oostenrijker achterop mijn trekhaak :mad:. Ik lijk er (ogenschijnlijk) zonder schade vanaf te zijn gekomen (behalve mijn trekhaakdopje), de oostenrijker had een mooie V in zijn bumper. Binnenkort moet de stoelverwarming nog ingebouwd worden en dan zal ik eens naar de trekhaak laten kijken. Die zit overigens wel erg dicht op de bumper. Met de antislingerkoppeling is het echt millimeterwerk tussen koppeling en bumper.
 

skoda rijder

Nieuw lid
Ik zag dat de topic al lang geleden gestart is maar zal ook nog even mijn ervaring met mijn SuperB, een 1.9 tdi greenline HB vermelden.

Inmiddels ruim 2,5 jaar in bezit en zo'n 133.000 probleemloze kilometers erop zitten (hij moet al weer bijna uit de lease).
Ik rij al jaren diesel, maar dit is de eerste auto waar ik geen olie tussen de beurten door hoef bij te vullen. De 1.9 is wel een wat lawaaiige motor maar oh zo betrouwbaar.
De enigste problemen die ik gehad heb zijn een kapotte temperatuursensor in het uitlaatspruitstuk en een kapotte sensor van de airco.
Soms slaan de portiergrepen wat wit/vaal uit. Uit navraag blijkt dat skoda voor sommige delen gerecycled plastic gebruikt wat niet altijd even kleurvast is.
Voor de rest niets dan lof over deze fijne, ruime auto.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij is Vincefra Belg, en in België hebben ze een importeur die niet zulke grote beperkingen oplegt: Daarom kun je daar wel gewoon een af-fabriek trekhaak, af-fabriek standverwarming en voorruitverwarming bestellen.
 

vincefra

Actief lid
inderdaad ... belg ...
Er is geen reden waarom skoda nederland deze niet voert behalve commerciele dan ... dus kan je volgens mij wel expliciet vragen dat ze dit af fabriek monteren ... prijs zal waarschijnlijk behoorlijk hoog zijn ...
 

hemi24

Forumguru
Het verhaal is dat er in NL BPM wordt geheven over de af-fabriek gemonteerde extra's, dus ook een trekhaak, waardoor deze domweg dusdanig duur zou worden dat geen hond deze optie zou nemen. Daarom heeft de importeur in al haar wijsheid besloten om trekhaken af-fabriek niet te gaan voeren in NL.
 
Bovenaan Onderaan