De eerste superb minpunten

andrehj

Forumguru
inderdaad ... belg ...
Er is geen reden waarom skoda nederland deze niet voert behalve commerciele dan ... dus kan je volgens mij wel expliciet vragen dat ze dit af fabriek monteren ... prijs zal waarschijnlijk behoorlijk hoog zijn ...
Dat is inderdaad de theorie. Maar nu de werkelijkheid:

1. Trekhaak.
Een afneembaere trekhaak af-fabriek kost in Duitsland 690 euro incl BTW. Wanneer ik daar 19% BPM bij optel, kom ik op 821 euro. De NL dealer vraag 795 euro, maar moet daarvoor wel je halve auto uit elkaar schroeven. Dan heb ik toch liever dat ze de trekhaak er bij de fabriek al inzetten. Bovendien heb je dan gegarandeerd een werkend TSA, wat ik met de aftermarket kabelsets nog niet heb gezien.

2. Standverwarming.
Deze kost in Duitsland 1235 euro incl BTW en werkt dan netjes geintegreerd via de Maxidot. Tel daar 19% BPM bij op en je zit op 1470 euro. Ik denk niet dat je daar een after-market setje voor kunt vinden. Prijzen beginnen vaak pas bij 2000 euro, en dan nog zonder maxidot integratie.

3. Voorruitverwarming.
Kost in Dld maar 180 euro, in NL totaal niet leverbaar??

4. Sound System.
In NL alleen maar op de Elegance Bsl, voor de rest niet te krijgen. In de ons omringende landen gewoon te krijgen op alle uitvoeringen voor minder dan 400 euro.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap de politiek van PON niet.
 

deusjevo

Forumguru
Trekhaak af fabriek?
Is dat mogelijk in DLD?

Ik zie alleen in de accesoires folder:

http://www.skoda.de/index.php?e=348-9-7-4-1

Abnehmbare Anhängerkupplung 19 EEA 800 001A 299,00 €
E-Satz, 13-polig, mit serienmäßiger Vorbereitung (für Limousine) 19 EEA 800 004EL 215,00 €

E-Satz, 13-polig, ohne serienmäßige Vorbereitung (für Limousine) 19 EEA 800 003EL 239,00 €

Totaal dan dus 299 + 215 = 514 euro voor een afneembare haak? (wel goedkoop trouwens!)


 

andrehj

Forumguru
Trekhaak af-fabriek kan overal, behalve in Denemarken en Nederland. En dan staat ie dus niet in de accessoirefolder (want dan is het geen accessoire meer, maar een optie) maar in de gewone prijslijst. De prijs in de accessoirefolder is overigens zonder inbouw, vandaar de lage prijs.
 

michelover

Forumguru
De hele manier waarop PON handelt is makkelijk te verklaren. Ze hebben zowat overal hun vingers in. Kijk naar de banden die gewisseld worden, kost een hoop tijd maar levert ze toch een hoop geld op. En zo hebben ze nog meer bedrijven die aan auto's van alles veranderen. Aan de andere kant is het ook zo dat VAG auto's afgeleverd worden met verborgen stekkertjes en aansluit punten waar zonder al te veel problemen de originele hardware op te plaatsen is. Zou mij bijvoorbeeld niets verbazen als je een voorruit met verwarming in Duitsland besteld inclusief aan/uit knop je die relatief eenvoudig kan monteren omdat de bekabeling er waarschijnlijk gewoon al in zit.
 

vincefra

Actief lid
kan je dan niet bestellen in buurland en importeren? veel (niet merk gebonden) dealers doen dat, ook in Belgie, om aan betere prijzen te komen ... maar in Nederlands geval zou het ook interessant zijn om betere optielijst te hebben.
Dat is volledig wettelijk aangezien er een vrij verkeer van geoderen is in de euro schengen landen ... de dealer dient wel na te kijken dat alles in orde is voor Nederlandse wetgeving ... (in europa zijn er lichte verschillen)
 

andrehj

Forumguru
Dat kan wel, maar heeft nadelen:

  • Uit alle landen behalve Denemarken ben je dan veel duurder uit, omdat de prijs daar (+ de in NL te betalen BPM) over het algemeen hoger ligt dan de prijs die je in NL betaalt. Dit komt doordat in NL de prijzen excl BPM over het algemeen lager liggen.
  • En als je een auto in Denemarken zou bestellen (waar de nettoprijzen nog lager liggen door nog idiotere belastingen dan in NL), zit je met een zeer lange levertijd (kijk maar in de Duitse forums) en een hoop gedoe met importeren.
  • Voor leaserijders is dit sowieso geen optie, want leasemaatschappijen werken (voor VAG auto's) alleen met PON.
Dus zelf importeren van nieuwe auto's gebeurt nauwelijks in Nederland.
 

jalex_h

Forumguru
Voor leaserijders is dit sowieso geen optie, want leasemaatschappijen werken (voor VAG auto's) alleen met PON.

Dat klopt niet helemaal. Ik ken er meerdere (al dan niet dealergebonden) die ze toch echt bij een dealer zelf kopen.

Overigens kan het wel interessant zijn om een lease-auto met een kenteken uit de EU of EER te rijden. Dan hoeft bij ingebruikname in Nederland namelijk per saldo alleen BPM betaald te worden over de periode dat de auto geleased wordt (met een maximum van 3 jaar). Dit omdat op de BPM-aanslag direct de BPM-teruggave bij export in mindering gebracht mag worden. Daarbij valt de auto dan onder het buitenlandse (vaak goedkopere) equivalent van onze MRB.
Omdat deze regeling echter pas sinds december vorig jaar bestaat, wordt hier nog geen gebruik van gemaakt. Om te beginnen moet je dan al leasen bij een leasemaatschappij die in het buitenland zit. En moet er weer extra werk verricht worden om de in het buitenland betaalde BTW terug te krijgen.

Overigens wordt de bijtelling helaas dan weer gebaseerd op de Nederlandse catalogusprijs. Dus wordt alleen de baas hier wijzer van (tenzij je eigen baas bent natuurlijk :smirk:).
 

Ericw

Forumguru
Om even ontopic te blijven :laugh: bijdeze mijn minpunten na 1 week Superb:

  • Kleine brandstoftank (was 70 liter gewend van de Passat)
  • TMC van de Amundsen+ (deze werkt automatisch en dus zit ik met verkeersinfo uit duitsland i.p.v. NL als ik thuis wegrij of bijna thuis ben...........)
Dit is op het moment het enige, verder bevalt hij erg goed!
Vooral de 1.6TDI motor is me heeeel erg meegevallen: stil, zeker niet langzaam en lekker zuinig (bij normale rijstijl).

Eric.
 

hemi24

Forumguru
TMC van de Amundsen+ (deze werkt automatisch en dus zit ik met verkeersinfo uit duitsland i.p.v. NL als ik thuis wegrij of bijna thuis ben...........)

Ik weet niet of jij dan gewoon aan de verkeerde kant van de grens woont of dat dit aan de Amundsen ligt, want de Columbus schakeld precies bij de grensovergang over op een TMC zender van het desbetreffende land...
 

Ericw

Forumguru
Ik woon aan de goeie kant van de grens :laugh:, maar aangezien de Amundsen+ zelf bepaald waar hij de TMC info vandaan haalt (sterkste signaal?) komt het regelmatig voor dat hij de verkeersinfo van de WDR4 of 1Live vandaan haalt en daar heb ik dus niets aan..........
Voor zover ik weet is er in dit type navigatie (gelijk aan de RNS315) geen mogelijkheid om zelf te bepalen van welke zender de TMC info vandaan komt. :mad:
 
Ik heb de afgelopen periode regelmatig in andere auto's gereden. Dit kwam omdat mijn superb na enkele weke. Oud te zijn was beschadigd door een dame in een buggy. De auto is 4(!) keer overgespoten omdat de hersteller niet de juiste kleur wist te mengen. Hierdoor heb ik redelijk een vergelijkend warenonderzoek kunnen uitvoeren. Conclusie: Amundsen navigatie is echt zwaar benedenmaats! Een simpel los te kopen navigatie systeem in beter. Ik geniet iedere dag van de auto. Het rijdt geweldig en ik zit er fijn in. Maar de navigatie geeft echt irritatie. Oude verkeersinfo zorgt voor veel en onnodig omrijden om files die er al niet meer staan te omzeilen. Daarnaast heeft mijn dealer het voor elkaar gekregen de software niet te updaten maar te downgraden naar versie 1(!) software terwijl 3 alweer een tijdje in omloop is.

Daarnaast sinds vandaag iets vreemds ontdekt. Als ik de auto op slot doe dan gaan alle deuren op slot behalve 1. Serieus, ik check alle deuren, en op 1 na zijn de andere 4 op slot. Morgen maar even langs de dealer....
 

Kooskoets

Banned
3. Voorruitverwarming.
Kost in Dld maar 180 euro, in NL totaal niet leverbaar??

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap de politiek van PON niet.

Dit wil ik ook! Ik ga gelijk morgen navragen bij de dealer waarom dit hier niet mogelijk is! Ik heb een paar Fords gehad, de 1e vanaf 1996 en die waren al hiermee uitgerust....:1884: Waarom Skoda dan niet!?:shocked:
 

andrehj

Forumguru
De dealer kan hier ook niets aan doen, de door de dealer bestelbare opties worden door PON bepaald. Als je dus als Nederlander voorruitverwarming, (af-fabriek) standverwarming of Soundsystem in een niet EBL uitvoering wilt, zul je zelf een (nieuwe) Superb moeten importeren.
 

Kooskoets

Banned
Maar de dealer kan wel aangeven wat de reden is? Want die zie ik hier niet! Waarom zit er in NL geen voorruitverwarming en in andere landen wel?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb het de dealer waar ik mijn Superb wilde kopen ook gevraagd, maar hij weet en snapt het ook niet. Hij heeft zich maar te voegen naar de grillen van PON...
 

Kooskoets

Banned
Hmmm, ik heb meer over de grillen van Pon gelezen maar dit is wel erg hoor! Ik sla de dealer wel over en bel wel naar 033 morgen!
 
Bovenaan Onderaan