Dagrijverlichting

Octavia_II

Actief lid
Ik heb eindelijk mijn dagrijverlichting geïnstalleerd :yeah:
Zal binnenkort foto's maken en hier posten.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Om on topic te blijven, ik heb de papieren van de (belgische) EU goedkeuring in mijn dashboard liggen, maar hopelijk heb ik deze nooit nodig om de politie te overtuigen dat mijn after-market verlichting legaal is.

Groet,

Charlie
 

ReneSkoda

Nieuw lid
Toen ik de auto verleden week afhaalde vertelde de dealer mij dat hij zelf al twee keer aan de kant was gezet vanwege de dagrijverlichting. Hij heeft het beide keren kunnen uitleggen.

Het uitschakelen is alleen mogelijk door een aanpassing in de boordcomputer, als de politie zou eisen dat je het uitzet zit er niets anders op dan overdag je xenon verlichting aan te zetten.

Gezien het feit dat vanaf 2011 dagrijverlichting verplicht wordt lijkt het mij een kwestie van tijd dat het volledig geaccepteerd wordt. Heb zelf nog geen commentaar gehad van andere weggebruikers.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Soms begrijp ik de discussie niet over staande houdingen van de Politie.
Als je het laatste voertuigregelement er bij pak (bron: Wetten.nl) staat toch duidelijk dat het is toegestaan om volgende items te voeren en te hebben:

bochtverlichting: een verlichtingsfunctie voor betere verlichting in bochten;
dagrijlicht: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken;
hoeklicht: licht dat wordt gebruikt voor aanvullende verlichting van het deel van de weg dat zich bij de voorhoek van het voertuig bevindt, aan de kant waarnaar het voertuig gaat draaien;
mistvoorlicht: licht dat dient voor een betere verlichting van de weg bij mist of een soortgelijke toestand van verminderd zicht;
parkeerlicht: licht, bestemd om de aanwezigheid van een geparkeerd voertuig aan te geven;
stadslicht: licht dat, van de voorzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig;

Laat je niks wijs maken door oom agent, Skoda verkoopt auto's die zijn goedgekeurd voor de Nederlandse markt, als men zelf dingen op de auto klei dan zou dit een probleem kunnen opleveren. Maar in het algemeen de auto heeft een type goedkeuring gekregen en mag daarom op de Nederlandse wegen rijden, met al zijn snufjes .... oom agent moet dan toch eens beter opletten tijdens de les.

En waarom rijden ze zelf dan ook met Toeran's met dagrijverlichting en corner verlichting (Gelderland midden-zuid)?
 

cvegreen

Forumguru
@ fabiaIIsport , misschien dit afdrukken en bij je boordpapieren houden voor het geval je staande word gehouden . De politie kan ook niet iedere maand gaan kijken wat er veranderd is in het verkeerswetboek toch . Ze hebben het zo al veel te druk als je ze bezig hoort en omdat ik dit heel vaak hoor , zal er wel iets van aan zijn denk ik .
 
E

Ex-lid 2926

dagrijlichten en politie

Zolang het voeren van mistlichten aan de voorzijde bij andere omstandigheden dan dichte mist en zware regen- of sneeuwval verboden is, is het niet handig van fabrikanten om de dagrijlichten op te nemen in het armatuur waarin ook de mistlichten zijn ondergebracht.
Controles door de politie zijn dan bijna voorgeprogrammeerd.
 

hemi24

Forumguru
Als de politie zich nou gewoon even aan de regeltjes houd en niet tegen beterweten in, vasthoud aan eigen mening, kunnen ze ook gewoon aan de tekst in het glas van de bewuste lamp zien dat dit geldige verlichting is...
 

Gerke

Forumguru
Als de politie zich nou gewoon even aan de regeltjes houd en niet tegen beterweten in, vasthoud aan eigen mening, kunnen ze ook gewoon aan de tekst in het glas van de bewuste lamp zien dat dit geldige verlichting is...

Moeten ze je natuurlijk wel eerst staande houden, anders kunnen ze dat niet controleren :D
 
E

Ex-lid 2926

@hemi24: De lettertjes in het glas zijn piepklein. Een "B" voor mistlampen aan de voorzijde en ik meen een "K" voor dagrijlichten. Je moet dus echt even op de knieën voor de auto. Dan is het wel plezierig dat die auto stilstaat.
In een ander topic heb ik mijn mening over de mistlampen ook al eens gegeven. Ik rij ook motor en bij wat vochtige omstandigheden wordt mijn zicht ernstig belemmerd door tegemoetkomende of achteropkomende automobilisten die mistlampen voeren. Helmvizieren zijn helaas nog steeds niet uitgerust met wissertjes,
Mistlampen zijn alleen nuttig bij dichte mist en verder i.m.o. volkomen overbodig en hinderlijk.
 
Nog een kleine 6 weken en dan mag ik hier ook wat mee doen :) In mijn huidige Passat heb ik dagrijverlichting via de dimlichten. Deze staan op 80% lichtsterkte. In mijn nieuwe Octavia zit Xenon. Die kunnen niet dimmen maar je kunt ze wel als dagrijverlichting gebruiken volgens de coderingslijst.

Tagfahrlicht.jpg
 

hemi24

Forumguru
@bontekoe: waarom zou je? Je nieuwe O2 heeft toch gewoon de dagrijverlichting onderin naast de mistlampen?!?
Het door jou geposte schema was een leuke tussenoplossing voor de pre-facelift O2.

Aangezien ik van mening was dat de lichtsensor bij schemering af en toe wat laat inschakelde heb ik destijds bij mijn vorige O2 (2007) de Noordamerikaanse versie laten programmeren.
 
@hemi24 Om problemen met de politie te voorkomen. Als er geen lampje brandt in de mistunit kunnen ze er ook geen problemen van maken. Maar ik ga het eens bekijken als de auto er is. Nu ben ik wel tevreden met de oplossing van de dimlichten (zonder achterlichten)
 

hemi24

Forumguru
Na 43.000 km nog geen enkele keer staande gehouden, laat staan voor het voeren van dagrijverlichting.

Over het algemeen kun je dat van een afstand herkennen'aan het ontbreken van brandende stadslichten en achterlichten... (illegale wannabees daargelaten ;) )

Had eerder verwacht aangehouden te worden voor de cornering functie over de mistlampen. Dit geeft in kronkelig stadverkeer een beetje een kerstboom-effect en trekt daardoor aardig wat aandacht.
 
Weet iemand toevallig of het soms ook mogelijk is de dagrijverlichting samen met de Xenon verlichting te laten branden? (Dan is dus eigenlijk de dagrijverlichting altijd aan...)
 

nomad

Senior Member
Nee, want dat is niet toegestaan.
Dagrijverlichting mag alleen als enige verlichting aan de voorzijde gevoerd worden.
 
Jammer, leek me wel mooi staan :)

Heb trouwens bij Audi wel gezien dat het mogelijk is, de led dagrijverlichting + Xenon. Dan zou het daar dus eigenlijk ook niet mogen?
 

hemi24

Forumguru
Eens een keer opletten bij de Audi met dagrijverlichting: als de richtingaanwijzer gebruikt wordt gaat de desbetreffende kant van de dagrijverlichting (ongeacht gloeilamp of LED) ook minder fel branden.
Neem aan dat dit ook het geval is bij het inschakelen van de dimlichten?
 

Fabia II Sport

Actief lid
Van een burger wordt ook verwacht dat hij de regels kent, ook als er iets in de verkeerswet veranderd, zouden agenten ook moeten doen, of in ieder geval navraag doen als met over wilt gaan tot het schrijven van een gele memo ....

Maar het vervangen van het dagrijlicht bolletje in een LED zou ook mooi zijn (bijvoorbeeld die van Pilot) .....

Maar LED's moeten toch ook te dimmen zijn ... kan je ook de cornerlampen vervangen door Leds ... heb hier nog een 50 watt led liggen, maar die is in de kleur blauw :)
 
Bovenaan Onderaan