Dagrijverlichting

Porettuhcs

Senior Member
Met fout bedoel ik dan de wet onbewust overtreden , dus ik als je het zo ziet dan ben ik altijd in overtreding als ik een fout maak.
Het gaat mij erom dat ze je aanhouden voor verkeerde verlichting maar niet verblindend is

Je geeft zelf al je antwoord :xyxthumbs:
 

Octavia_II

Actief lid
Uhhh.. waren we hier niet over dagrijverlichting bezig ?
Kunnen we weer on-topic?

on topic:

Ik ben momenteel met van alles en nog wat giga druk, maar toch vind ik nog ergens tijd voor mij "ik-wil-led-dagrijlicht-op-mijn-O2" project.

Heb ondertussen (goedgekeurde !!) led lampen gevonden die enigszins fatsoenlijk bij en in de grill (naast de mistlampen) passen.
Heb nog niet de tijd gevonden om ze daadwerkelijk op de auto te monteren (monteren is zo gebeurd, aansluiten gaat waarschijnlijk iets langer duren...), maar ik heb ze al wel in de "roosters" gemonteerd.

Hierbij wat foto's, met de opmerking dat de laatste foto gemaakt is in mijn "hobby" kamer met 3 x 60 watt lampen aan het plafond en op 2 meter afstand van de deur, dus er komt best wat licht uit! :945:

Ps. Ben wel benieuw wat jullie ervan vinden!

Groet,

Charlie
 

Bijlagen

  • LED vooraanzicht.jpg
    LED vooraanzicht.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 91
  • LED zijaanzicht.jpg
    LED zijaanzicht.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 66
  • LED zijaanzicht flits.jpg
    LED zijaanzicht flits.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 59
  • LED aan.jpg
    LED aan.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 94
  • Led schijnsel op deur 2m.jpg
    Led schijnsel op deur 2m.jpg
    45,6 KB · Weergaven: 87

Ronnie

Forumguru
Ziet er goed uit Charly.....
Aansluiten is niet zo'n punt denk ik: geschakelde plus 12v en de plus van het stadslicht nemen (als het EPC geen problemen geeft), dan gaat bij het inschakelen van het "gewone" licht de dagrijverlichting weer uit.(2 maal plus is 0)
 

Klaasje

Forumguru
on topic:

Ik ben momenteel met van alles en nog wat giga druk, maar toch vind ik nog ergens tijd voor mij "ik-wil-led-dagrijlicht-op-mijn-O2" project.

Heb ondertussen (goedgekeurde !!) led lampen gevonden die enigszins fatsoenlijk bij en in de grill (naast de mistlampen) passen.
Heb nog niet de tijd gevonden om ze daadwerkelijk op de auto te monteren (monteren is zo gebeurd, aansluiten gaat waarschijnlijk iets langer duren...), maar ik heb ze al wel in de "roosters" gemonteerd.

Hierbij wat foto's, met de opmerking dat de laatste foto gemaakt is in mijn "hobby" kamer met 3 x 60 watt lampen aan het plafond en op 2 meter afstand van de deur, dus er komt best wat licht uit! :945:

Ps. Ben wel benieuw wat jullie ervan vinden!

Groet,

Charlie


Volgens mij krijg je ze bij Milotec al standaard. Kost wel wat (rond 300,--)

http://milotec.de/popup_image.php?pID=2115&imgID=0
 

Bijlagen

  • leds.jpg
    leds.jpg
    2,5 KB · Weergaven: 56

Rolle

Senior Member
on topic:

Ik ben momenteel met van alles en nog wat giga druk, maar toch vind ik nog ergens tijd voor mij "ik-wil-led-dagrijlicht-op-mijn-O2" project.

Heb ondertussen (goedgekeurde !!) led lampen gevonden die enigszins fatsoenlijk bij en in de grill (naast de mistlampen) passen.
Heb nog niet de tijd gevonden om ze daadwerkelijk op de auto te monteren (monteren is zo gebeurd, aansluiten gaat waarschijnlijk iets langer duren...), maar ik heb ze al wel in de "roosters" gemonteerd.

Hierbij wat foto's, met de opmerking dat de laatste foto gemaakt is in mijn "hobby" kamer met 3 x 60 watt lampen aan het plafond en op 2 meter afstand van de deur, dus er komt best wat licht uit! :945:

Ps. Ben wel benieuw wat jullie ervan vinden!

Groet,

Charlie


Ziet er goed uit Charlie, hou je ons wel op de hoogte van de aansluiting? Dit is iets dat ik ook wel wil overwegen (quanta costa en waar gehaald?)
 

nomad

Senior Member
Ziet er goed uit Charly.....
Aansluiten is niet zo'n punt denk ik: geschakelde plus 12v en de plus van het stadslicht nemen (als het EPC geen problemen geeft), dan gaat bij het inschakelen van het "gewone" licht de dagrijverlichting weer uit.(2 maal plus is 0)

Volgens mij is het iets gecompliceerder, want bij dagrijverlichting mogen de stadslichten en andere verlichting ook niet aan. Er moet dus nog wat schakelapparatuur tussen. Ik zal eens in de Etka neuzen wat Audi hiervoor gebruikt op bijv. de RS6.
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij is het iets gecompliceerder, want bij dagrijverlichting mogen de stadslichten en andere verlichting ook niet aan. Er moet dus nog wat schakelapparatuur tussen. Ik zal eens in de Etka neuzen wat Audi hiervoor gebruikt op bijv. de RS6.
Misverstandje? Wanneer je de dagrijverlichting via de geschakelde(contact) plus aanstuurt gaan ze aan zonder de normale verlichting.
Schakel je de normale verlichting in, dan zal door de 12V van de stadsverlichting de dagrijverlichting uitgaan. Dit had ik in gedachten.
Dit bedoelde ik met 12V plus en 12V plus is 0V = uit.
 

rbo

Senior Member
Misverstandje? Wanneer je de dagrijverlichting via de geschakelde(contact) plus aanstuurt gaan ze aan zonder de normale verlichting.
Schakel je de normale verlichting in, dan zal door de 12V van de stadsverlichting de dagrijverlichting uitgaan. Dit had ik in gedachten.
Dit bedoelde ik met 12V plus en 12V plus is 0V = uit.

Hoe ga je dit doen? Als je op 12V ader nog een keer 12V gaat zetten zal er niets gebeuren , dus je zal de 12V moeten onderbreken , en als op de tweede ader 12V gaat zetten waar normaal de min op zit heb je kortsluiting denk ik?
 
Kortsluiting komt er niet van. Het gaat om het spanningsverschil. Normaliter sluit je de lamp tussen 12V en massa aan. Een spanningsverschil van 12V. Door nu de ene kant aan de geschakelde 12V te leggen, en de andere aan de (op dat moment niet actieve) 12V, heb je ook een spanningsverschil van 12V. Wordt de verlichting ingeschakeld, liggen beide aansluitingen aan de 12V; dus geen spanningsverschil, dus verlichting brandt niet.
 

Rolle

Senior Member
Ik vrees dat het niet zo simpel zal zijn en dat je op die manier wel eens problemen zou kunnen krijgen met de CANBUS
 

Rolle

Senior Member
Ik ben er ook niet zeker van maar ik heb verhalen gehoord dat je moet oppassen met die Canbus en daar dingen bij aan te hangen enzo.

We zullen moeten wachten op Charlie om zeker te zijn.
 

Octavia_II

Actief lid
Heren,

toen ik de LED's kocht (EBAY, 55 euro incl. verzendkosten) heb ik hier een "daglichtmodule" bij gekregen.
Deze zorgt dat de LED's uit gaan op het moment dat de verlichting ingeschakeld wordt.
(Deze functie kun je ook heel gemakkelijk met een relais van 2 euro nabouwen. )

Het aansluiten is dus eigenlijk simpel, maar ik wil dit op een manier doen dat dit zo weinig mogelijk in de standaard auto bekabeling ingrijpt en ook nog eenvoudig is.
Ben daarom aan het nadenken of ik de onboard daglicht functie naar de mistlampen toe te sturen en hiermee (met een iets moeilijkere schakeling ertussen) de LEDs aan kan sturen en toch de mogelijkheid hou om de mistlampen aan te sturen, maar dit stuit nog op een paar probleempjes......
Het voordeel hiervan is dat ik eigenlijk geen bekabeling nodig heb (de LED's zitten naast de mistlampen) en dat het aansluiten ook makkelijk is (m.b.v. een tussenconnector op de H8 mistlampen...)

Vwb. de CANbus, zal ik (op een simpele manier) proberen te verduidelijken hoe deze werkt.
Met een CANbus "hangen" alle ECU's aan elkaar vast en kunnen dus met elkaar communiceren.
Zie het als een bus.:D
De bus komt langs alle stations (ECU's) en hier kunnen mensen (boodschap/bericht) in en uit stappen.
Op de stations (ECU's) kunnen dan de mensen uit stappen en hun bericht afleveren.

Voorbeeldje:
Er treed een fout op in de motor, de bus komt langs en hier stapt de mens "zet-storings-lamp-motor-aan" dus in. Op het moment dat de bus bij het instrumenten paneel komt dan stapt de mens uit en voert hun (boodschap/bericht) uit en de storingslamp op het instrumenten paneel gaan dusaan.

Het voordeel van de CANbus is dat er uiteindelijk minder draden in de auto nodig zijn.

Ps. Indien er bij de volgende Skoda Forum Meeting genoeg interesse is zal ik eens kijken of ik niet een mini-"cursus" CANbus kan geven.....

Groet,

Charlie
 

Racer

Lid
LED's

Hoi Charlie,

Is t nog gelukt met je led's? Je ziet ze nu steeds vaker verschijnen in de VW-Groep (aftermarket dan). Ziet er geinig uit, maar ik vind het geen 400 euro waard, daarom is jouw oplossing misschien interessant.

Groet,

Racer.

Heren,

toen ik de LED's kocht (EBAY, 55 euro incl. verzendkosten) heb ik hier een "daglichtmodule" bij gekregen.
Deze zorgt dat de LED's uit gaan op het moment dat de verlichting ingeschakeld wordt.
(Deze functie kun je ook heel gemakkelijk met een relais van 2 euro nabouwen. )

Het aansluiten is dus eigenlijk simpel, maar ik wil dit op een manier doen dat dit zo weinig mogelijk in de standaard auto bekabeling ingrijpt en ook nog eenvoudig is.
Ben daarom aan het nadenken of ik de onboard daglicht functie naar de mistlampen toe te sturen en hiermee (met een iets moeilijkere schakeling ertussen) de LEDs aan kan sturen en toch de mogelijkheid hou om de mistlampen aan te sturen, maar dit stuit nog op een paar probleempjes......
Het voordeel hiervan is dat ik eigenlijk geen bekabeling nodig heb (de LED's zitten naast de mistlampen) en dat het aansluiten ook makkelijk is (m.b.v. een tussenconnector op de H8 mistlampen...)

Vwb. de CANbus, zal ik (op een simpele manier) proberen te verduidelijken hoe deze werkt.
Met een CANbus "hangen" alle ECU's aan elkaar vast en kunnen dus met elkaar communiceren.
Zie het als een bus.:D
De bus komt langs alle stations (ECU's) en hier kunnen mensen (boodschap/bericht) in en uit stappen.
Op de stations (ECU's) kunnen dan de mensen uit stappen en hun bericht afleveren.

Voorbeeldje:
Er treed een fout op in de motor, de bus komt langs en hier stapt de mens "zet-storings-lamp-motor-aan" dus in. Op het moment dat de bus bij het instrumenten paneel komt dan stapt de mens uit en voert hun (boodschap/bericht) uit en de storingslamp op het instrumenten paneel gaan dusaan.

Het voordeel van de CANbus is dat er uiteindelijk minder draden in de auto nodig zijn.

Ps. Indien er bij de volgende Skoda Forum Meeting genoeg interesse is zal ik eens kijken of ik niet een mini-"cursus" CANbus kan geven.....

Groet,

Charlie
 

LenK

Forumguru
Die after market LEDs wordt dezelfde Sjonnie kermis als met after market Xenon.
Alleen heb je er niet zo'n last van (verblinding).
 

Octavia_II

Actief lid
Hoi Charlie,

Is t nog gelukt met je led's? Je ziet ze nu steeds vaker verschijnen in de VW-Groep (aftermarket dan). Ziet er geinig uit, maar ik vind het geen 400 euro waard, daarom is jouw oplossing misschien interessant.

Groet,

Racer.

Hoi Racer,

een probleempje was om een geschakelde 12V in de motorruimte te vinden. Een optie was de koppelinsschakelaar, maar daarvoor moest de accu gedemonteerd worden en daar heb ik niet zo'n zin in.
Heb (toevallig) vrijdag de zekering kast in de motorruimte doorgemeten. Hier zitten een aantal zekeringen niet in en heb daar zowel een constante 12V als een geschakelde 12V gevonden.

Het volgende probleem is de montage. Ik beschik nl. niet over een garage of carport, dus ik moet alles op straat doen en met dit weer is dat geen pretje!

Dus nee, ze zitten er nog niet op. :biggthumpdown:

Ps. als iemand een garage (voor een uurtje of zo) ter beschikking heeft in de omgeving Tilburg/Eindhoven dan hoor ik het graag! :winkie:

Groet,

Charlie
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb een carport voor 2 auto's omgeving utrecht en mijn vrouw maakt heerlijke koffie, stuur maar een PB als je interesse hebt.

Kan ik ook nog wat leren..
 
Bovenaan Onderaan