Dagrijverlichting

Ronnie

Forumguru
Misschien mogelijk om de spanning te meten? Op het Duitse forum is deze discussie ook al een tijdje bezig, ik meen dat de waarde zo rond de 7 volt moest zijn.
(Dat correspondeert dan wel aardig met de 80%)
 

ReneSkoda

Nieuw lid
Lamp heeft een gloeidraad, welk af en toe wel en geen contact (hij is defect of gaat binnenkort helemaal uit) ... beste is deze vervangen, kan gebeuren.

Eind mei had ik gemeld over de dagrijverlichting dat er eenmalig een van de lampjes spontaan uitblijf, en dat dit daarna weer goed was. We zijn nu een goede zes weken verder en tot nu toe (afkloppen) is de dagrijverlichting nog steeds in orde.

Overigens geen enkele reactie gehad op de e-mail aan de dealer, blijkbaar in de spambox terecht gekomen. :winkie:
 

corsaar

Senior Member
Overigens geen enkele reactie gehad op de e-mail aan de dealer, blijkbaar in de spambox terecht gekomen.

Mooi dat de dagrijverlichting het weer doet.
Ik lees vaker op het forum dat dealers niet reageren op
email, of ze hebben een spambox waar de klachten meteen
in verdwijnen.:biggthumpdown:
 

AMBIO2

Actief lid
Vanmorgen staande gehouden door politie.

"Meneer het lijkt erop dat u mistverlichting voert."
Ja, dat lijkt wel zo maar het is niet zo, dat heet dagrijverlichting.
"Dagrijverlichting?"
Ja, of heeft u daar nog nooit van gehoord.
Waarop de agent iets gepikeerd reageert dat het verdacht veel op mistverlichting lijkt.
Het was volgens de agent beter als ik gewone verlichting zou voeren maar daar heb ik maar niet op gereageerd.
Kon na dit korte gesprek mijn weg vervolgen.
Ik dacht dat dagrijverlichting op de O2 FL nu zo langzamerhand wel een bekend iets was en al helemaal bij de politie
maar dus niet.
 

JoshO

Nieuw lid
Wat een sukkel. en dan is het nog steeds zo dat je mistlampen altijd in combinatie hebt met je overige verlichting. Dat is snel te controleren. Want met je dagrijverlichting is de rest uit :xD
 

tha a

Senior Member
toch blijft het jammer dat skoda niet voor een elagantere oplossing binnen de normale koplampuntis heeft gekozen zoals VW. (blijf de DRL van BMW de mooiste oplossing vinden met de 2 lichtgevende rondjes..)
 

hemi24

Forumguru
die had BMW altijd al, echter hebben ze ze even iets meer pit gegeven en het omgedoopt tot DRL.

Vindt het bij de Audi's mooi om te zien hoe ze net iets minder fel gaan branden als er een knipperlicht wordt bediend.

Overigens zijn er meer merken die de DRL onderin de bumper hebben zitten bij de mistlampen: o.a. M-B, maar ook Mitsubishi
 

cvegreen

Forumguru
De DS3 van citroen is heeft pareltjes van dagrijverlichting vind ik . Sjiek , sportief en mist zijn doel niet .
 

Darkside

Forumguru
Ja hoor. Gisteren haal ik mijn zwager van het station op. Rijden we een politie auto langs waarop hij schikt (hij had zijn gordel nog niet om). En even later staat er in mijn binnen spiegel. Stop. Politie.
Hij schikt omdat hij zijn gordel niet om had. Ik baal omdat ik voor niets aan de kant gehaald word.
Want je raadt het al.
"Goedemorgen meneer. U rijdt met mistlampen aan en dat mag niet."

Toen maar uitgelegd dat de dagrij verlichting is. En nog even het verschil tussen dagrij verlichting en mistlampen laten zien.
"Ik geloof u, weer wat geleerd. Maar ik zal het wel even navragen hoe het nu precies in elkaar zit"

Geen idee eigenlijk of hij het kenteken genoteerd heeft. Maar inmiddels is het 2011 rijden er al weet ik hoeveel VAG auto's (waar de politie ook in rijdt) rond. Die op deze manier werken.
Gelukkig was hij vriendelijk en was het snel afgehandeld. Maar ben benieuwd hoe vaak ik dit nog te horen krijg. Zeker nu het weer lichter wordt en ik dus vaker gebruik zal maken van de dagrij verlichting.
 

MarcoO2

Forumguru
Kijk! Gelukkig zijn er ook nog agenten die reageren zoals dat hoort! Dat hij het niet weet is een beetje jammer, er rijden immers inderdaad al weet ik hoeveel auto's hiermee rond, maar dat hij niet direct op zijn strepen gaat staan vind ik netjes!
 

RobPG

Lid
de positie pal naast de "echte"mistlampen zal ook wel bijdragen tot de verwarring denk ik, bij een Audi / Mercedes zal niet zo snel die vergissing worden gemaakt door de afwijkende vorm van de drl
 

Spaced

Senior Member
Ik ben ondertussen al een keer of 4 stilgezet. De 4e keer wordt wel een beetje vervelend. Mijn standaardreply is dan tegenwoordig ook gewoon "branden m'n stadslichten?".

Auto is gewoon goedgekeurd door de RDW, als de gemiddelde agent van mening is dat het echt zo verwarrend is, moeten ze dat maar bij het RDW aankaarten en daar eens in discussie gaan.
 

Spaced

Senior Member
Spaced, Als je de lampen heb branden als op je foto, branden toch echt je mistlampen hoor 
Klopt. Dagrijverlichting brandt dus niet zo. Die brandt als volgt:

attachment.php


Ik snap wel dat het verwarrend werkt, maar waarom heeft a) VAG/Skoda gekozen voor deze plaats, en b) de RDW dit gewoon goedgekeurd. Ter illustratie de mistlampen:

attachment.php
 

jalex_h

Forumguru
Klopt. Dagrijverlichting brandt dus niet zo. Die brandt als volgt:

Ik snap wel dat het verwarrend werkt, maar waarom <knip> b) de RDW dit gewoon goedgekeurd.

Op Europees niveau is een gebied afgesproken waarin dagrijverlichting zich moet bevinden. Dat is zoiets als maximaal x centimeter uit de hoek en een minimale en maximale hoogte boven de weg. Zolang de lampen zich hierin bevinden, kan de RDW (of een andere Europeese goedkeuringsinstantie) niet anders dan ze goedkeuren.

Laat overigens onverlet dat ik het met je eens bent dat dit wel een ongelukkige plek is (zeker als mensen de traditionele gloeilamp vervangen voor een LED-exemplaar).
Maar o.a. Ford bezondigd zich hier ook aan, dus laten we maar hopen dat de blauwe brigade, al dan niet via trail and error, snel het verschil leert zien.
 

cvegreen

Forumguru
Als er geen andere lichten mee branden , kunnen het in principe geen mistlichten zijn . Want officieel mogen die niet geschakeld kunnen worden zonder dat de lichten branden . Dat is al jaar en dag officieel , dus dat moeten onze blauwe vrienden allemaal zo uit het hoofd weten. Buiten het feit dat ze misschien een beetje misplaatst zijn , is er toch wel duidelijk verschil qua lichtopbrengst als je het mij vraagt . Die dagrijverlichting kan gewoonweg nooit genoeg licht opbrengen om als mistlicht te kunnen fungeren .
 
Bovenaan Onderaan