Dagrijverlichting

Rolle

Senior Member
@Ralph:

K zie me al tegen +150 door Berlijn of Keulen rijden (dat zal lang duren) om de DRL gedoofd te houden :crazy: :regels:.
Denk dat het dan beter is om de lichten manueel aan te zetten.

Geen idee hoe het daarvoor geregeld is. Ik zie alleen als ik de links kijk die Hemi gepost heeft dat er daar vermeld staat dat mistlampen als DRL (in de noord amerikaanse variant) in duitsland niet toegelaten zijn.

Het verschil tussen de FL en de PFL zit hem in het feit dat de FL een typegoedkeuring op het glas heeft van de lampunit de PFL heeft dit niet.
Zou het kunnen dat de duitse variant van DRL anders is dan de variant die in Nederland en Belgie gebruikt wordt?
In principe zou dit toch niet mogen (kunnen) dat wil dan in principe zeggen dat je met je Belgische of Nederlandse aan de eisen voldoende auto in overtreding zou zijn in Duitsland?

Mijn persoonlijke mening is dat je wanneer je staande gehouden wordt en het nodige kunt uitleggen/documenteren/demonstreren de meeste agenten hun gezond verstand wel zullen gebruiken, anders is het als je in de vlucht genoteerd wordt en je moet dan terug naar duitsland om het te gaan uitleggen.
 

Darkside

Forumguru
Volgens mij mag je nergens je mistlampen gebruiken als DRL. Mistlampen zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoelt voor mist (of ander slechtweer die het zicht verminderd).

De functie die de O2 heeft maakt gebruik van lampen die wel in de behuizing van de mistlampen zit, maar zijn zelf geen mistlampen. En mag derhalve wel gewoon gebruikt worden als DRL ook in duitsland.
Toegegeven mooier/beter zou geweest zijn als voor de DRL een andere plek bedacht zou zijn. In de behuizing van het dim/groot licht bv (hoeft niet perse de populaire leds te zijn m.i.)
 

Rolle

Senior Member
Mistlampen kunnen in principe enkel branden wanneer de dimlichten ook branden. Het klopt dat je de mistlampen (dus in combinatie met de dimlichten)niet mag gebruiken tenzij bij mist, sneeuw of hevige regen.

De gedimde mistlichten als DRL (dus mistlicht aan, dimlichten uit) is niet specifiek verboden ansich noch toegelaten (beetje grijze zone). Heb navraag gedaan (zie hierboven) op Belgisch wegcode forum en daar komt het eigenlijk op neer dat het oogluikend toegestaan wordt door bepaalde politiezones.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de mistlichten (op verminderd vermogen te gebruiken) en de DRL die in dezelfde behuizing zitten (ik spreek hier nu niet over de spiegel ed - DRL dient ten slotte om beter op te vallen in het verkeer en niet zoals gewone dimlichten om een goed lichtbeeld te creeeren voor de auto).
Dus zolang het uitgestraalde licht door de gedimde mistlichten het uitgestraalde licht door de DRL lampen niet overtreft zou er mijns inziens geen probleem mogen zijn, de LEDs die je tegenwoordig meer en meer ziet stralen trouwens een veel heller licht uit dan de mistlampen doen.

Je kan de dimlichten (gedimd) ook als DRL laten branden maar dat vind ik persoonlijk niet zo mooi en/of stijlvol staan als DRL via de mistlichten (zoals ze het trouwens ook bij sommige Mercedes, BMW en de andere groten der aarde doen) maar dit is een kwestie van smaken.

Kortom komt het hier eigenlijk op neer.
DRL via gedimde mistlichten zou ik zeker overwegen
DRL via al dan niet gedimde dimlichten zou ik zeker niet doen.
 

Octavia_II

Actief lid
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan
(bron www.rijksoverheid.nl)

Dus (in ieder geval in NL) is het geoorloofd dat je bij mist zowel tegelijk je mistlampen en dimlichten mag laten branden!

@ Rolle, DRL via gedimde mistlichten zou technisch gezien geen probleem op jouw auto (pre-FL) moeten zijn. (in NL wel verboden!)

DRL in de FL OII maakt gebruikt van een andere spiegel en dus ook een ander lichtbeeld.
Kan me goed voorstellen dat Mistlampen een breed en naar boven begrensd lichtbeeld hebben en dat DRL, "recht" vooruit schijnt.
DRL mag +10 graden naar boven schijnen.

Groet,

Charlie
 

Rolle

Senior Member
Je kan toch niet enkel je mistlichten laten branden - om deze aan te zetten moet je toch steeds eerst je dimlicht aanzetten (althans bij de mijne toch)

In belgie is DRL via gedimd mistlicht niet expliciet verboden of toegestaan (dus afhankelijk van de begrijpendheid van eventuele verbalisanten), maar blijkbaar kan (mag) je er dus niet mee in NL of Duitsland rijden.

Lijkt me dan ook best om af te zien van gedimde mistlichten als DRL, spijtig. Misschien binnen een paar jaar nog eens proberen (als de wetgeving tegen dan misschien aangepast is)
 

Octavia_II

Actief lid
Via VAG-COM (VCDS) kun je de DRL funktie in je auto aanzetten.
Hierbij gaan dan alleen de lampen aan de voorkant branden.
evens kun je kiezen of de komplampen aan moeten gaan of de mistlampen.
De lichtschakelaar moet hierbij op uit staan.
(Dus de mistlampen kunnen aan zonder dat de lichtschakelaar op aan staat:winkie:)

Groet,

Charlie
 

guitar_billy

Senior Member
@Octavia_II
eerder is gemeld dat dimmen van mistlampen alleen mogelijk is als je geen xenon hebt; waarom is dat?

(waarom zou je mistlampen niet kunnen dimmen in DRL vanwege xenon dimlicht ?)


p.s. het lijkt mij wel wat DRL mistlampen maar ik heb xenon...
 

Rolle

Senior Member
Charlie,

Op die manier kunnen de mistlichten aan als de dimlichten uit staan, maar onder normale omstandigheden (dus niet via VCDS) kan je ze toch enkel aanzetten met de schakelaar (eerst dimlichten aan en dan 1 keer trekken voor de voormitlichten, 2 keer voor de achtermistlichten)

Wat als je de lichtschakelaar op auto hebt staan, werken DRL (al dan niet via mistlichten) en de dimlichten dan nog automatisch?
 

nomad

Senior Member
Is geen probleem. Je kunt de mistlampen gewoon dimmen of je nu xenon hebt of niet. Ik heb xenon en het werkt prima.
 
Ik heb bij mij ook de mistlampen als DRL geschakeld. Staat op lichtautomaat en op moment dat je een tunnel o.d. inrijd, dan gaat de DRL uit en gaan de (bij mij, Xenon) lampen aan. En inderdaad de mistlampen (DRL) zijn dimbaar te programmeren.
 

Rolle

Senior Member
@Mr vissie:

Je huidige wagen is dat een pre facelift? En zo ja heb je dan nog geen commentaar (lees boets of waarschuwingen) gekregen?
 

nomad

Senior Member
Ik heb hetzelfde als Mr. Vissie en ben tot nu 2 maal aan de kant gezet door de KLPD. Beide keren netjes uitgelegd hoe het geschakeld was en mocht beide keren gewoon doorrijden.
 

Rolle

Senior Member
Hmm dan misschien toch te overwegen. Zolang je een begrijpende agent hebt en je het kan demonstreren is er eigenlijk weinig vuil aan de lucht.

Hoe zit het dan in Duitsland? Heb je daar ervaringen opgedaan, is men daar ook zo begrijpend?
 

Octavia_II

Actief lid
@Rolle, wekring DRL en tunnelverlichting heb je correct beschreven.

Mistlampen kan ik bij mij dimmen.

Maar als ik de mistlampen gebruik als DRL en ik dim ze dan (in DRL mode) dan gaat mijn xenon verlichting automatisch mee aan.

Indien ik DRL niet dim (in DRLmode) blijven de xenon lampen uit.

Heb deze "kronkel" her en der gelezen of internet, dus was er vanuit gegaan dat dit "standaard" was. (Misschien alleen bij een PRE-FL?)

Groet,

Charlie
 
Ik heb inderdaad een pre-facelift O2.
Ik heb op het moment (nog) geen problemen gehad met meneer met de blauwe pet. Ben vorige week in Engeland geweest met mijn auto en ook daar geen problemen, ben zelfs bij de douane er tussenuit gehaald maar daar geen commentaar over gehad.

(klop 'm bij deze wel even af!!!)
 

Rolle

Senior Member
@Charlie:

Ik heb geen Xenon dus vermoedelijk ook niet het probleem dat ze zullen mee aangaan indien ik de gedimde mistlichten als DRL laat activeren.

Denk dat we het dan toch maar zullen doen. Is weer een leuk extraatje aan de wagen (na de bochtverlichting dit jaar, de dubbele mistlampen achteraan en sluiting van de ramen vorig jaar)wat hem toch weer net iets exclusiever maakt.

Iemand met VAG-Com in de buurt van Mechelen die mij hierbij wil helpen?
 

Rolle

Senior Member
@ diegenen die DRL via de mistlampen hebben. Op hoeveel % zijn ze bij jullie gedimd? Of wat is eigenlijk het ideale percentage?
 
Ik heb de mijne op 48% staan, maar krijg ze ook niet meer hoger ingesteld via VAG-COM. Wel lager!
Die 48% is goed zichtbaar, maar geeft geen waanzinnige licht uitstoot.
 

hemi24

Forumguru
Standaard instelling is 80%, toch? Zal wel een goede reden voor zijn om een dergelijk percentage als standaard te nemen...
 
Bovenaan Onderaan