Dagrijverlichting

Octavia_II

Actief lid
@ Maarten, zo hoort het, dank je. :xyxthumbs:

@de rest, foto's zijn al gemaakt, maar ben niet thuis en heb niet de mogelijkheid om nu de foto's uit het fototoestel te "trekken".
Als ik straks thuis kom, dan zal het wel na 12-en zijn en dan wil ik maar 1 ding: slapen!
Jullie zullen dus nog even geduld moeten hebben tot morgen... :blush::shocked::winkie:

Groet,

Charlie
 

Octavia_II

Actief lid
Foto's Aftermarket Dagrijverlichting

Heren (en dames),

hierbij dan de beloofde foto's.

Zoals je kunt zien (op foto 2) is de montage nog niet optimaal (steekt iets uit en niet recht vooruit, waarbij het op de foto erger lijkt dan het in de werkelijheid is) waardoor de uitrichting van de lampen nog niet optimaal is.
Ik heb met een andere auto ervoor gereden en in de praktijk valt het reuze mee (en bij 120km/h zie je er toch helemaal niets van :winkie:)
Voor nu is het even voldoende.

Toen ik de lampen heb gekocht, stond er in de advertentie dat deze 25 mm hoog waren. Hierdoor hadden ze precies tussen de ribbels gepast en had ik ze beter kunnen monteren en uitrichten, echter in de werkelijkheid waren ze 30 mm hoog en passen ze dus niet tussen de ribbels. Hier zal ik dus nog wat voor moeten vinden....:crazy:

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

Ps. Behalve het feit dat het kenteken onleesbaar is gemaakt, zijn de foto's verder niet gemanipuleerd!

Groet,

Charlie
 

Bijlagen

  • skoda1.jpg
    skoda1.jpg
    17,6 KB · Weergaven: 171
  • skoda2.jpg
    skoda2.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 149
  • skoda3.jpg
    skoda3.jpg
    10,7 KB · Weergaven: 164
  • skoda4.jpg
    skoda4.jpg
    19,4 KB · Weergaven: 173

nomad

Senior Member
Netjes :grin:
Zit er zelf over te denken om de RS6 lampen te monteren en de mistlampen gewoon te verwijderen. Je kunt namelijk het rooster ook los bestellen wat in de plek van de mistlamp past.
 

Rolle

Senior Member
Ben er eigenlijk ook niet zo een fan van. Misschien komt het door de plaats waar ze gemonteerd zijn.

Was het niet mogelijk om via de VAG-com de mistlampen aan een bepaald percentage te laten branden en dienst te laten doen als DRL? Meen dit precies ergens gelezen te hebben maar weet niet meer waar. Weet ook niet of dit legaal is.
 

JoshO

Nieuw lid
vervanging 21 W dagrijverlichting door leds

Ik wil ledverlichting plaatsen in de dagrijverlichting (vervanging van de bajonetlamp), maar gezien het feit dat deze aanmerkelijk minder in watttage zijn dan de 21 watt die standaard is krijg ik via het canbussysteem een lampje dat ik mn verlichting moet controleren. Ik heb geen zin om weerstanden te plaatsen.
Weet iemand of via 'bitmanipulatie' van de boordcomputer de controle van de dagrijverlichting buiten de lampcontrole is te houden? Dit is immers met ledverlichting niet meer nodig.:winkie:
 

quorumz

Actief lid
dat vervangen wil ik al zo lang, is volgens mij een andere threat voor:) zijn nog geen p21w led lampen met canbus check zo ver ik weet
 

Ericpeeke

Actief lid
Ik heb geïnformeerd bij Erno van Xenonlamp.nl. Hij krijgt heel binnenkort BA15S Ledlampen met CANbus-check in het assortiment, dus die zouden kunnen werken zonder storingsmelding.
 

Captain Hook

Forumguru
Opmerkelijk:
Zolang er discussies zijn over het vervangen van gewone gloeilampjes door LED verlichting, zie je de problemen met CAN-bus checks ontstaan.

Dan worden er vervolgens allerlei knutseloplossingen bedacht met belastingsweerstanden. Die al dan niet het probleem omzeilen.
Feit is, je 'beduvelt' het CAN-bus verlichtingscheck probleem. (komt voor bij allerlei merken) En als dan de LED wel kapot is/gaat, zal de verlichtingscheck blijven 'denken' dat het lampje nog steeds funktioneert (immers de belastingsweerstand simuleert een gloeilamp)

Maar er zijn inmiddels wel auto's (nieuw af-fabriek) op de markt die standaard al LED verlichting hebben op sommige plekken. Blijkbaar kan het dus wel! Want ook daar zit nog steeds een CAN-bus verlichtingscheck systeem in.

Heeft iemand voldoende technische kennis om nu te kunnen bepalen of het een (geblokkeerde?) electronische (on)mogelijkheid is in auto's, voorzien van een CAN-bus, of dat er in de nieuwste modellen fundamenteel iets gewijzigd is in de electrische controle die plaats vindt van de verlichting. Of dat het een kwestie is van software in het CAN-bus systeem? (of wellicht beide)
 

Ronnie

Forumguru
Alle Verlichting, richtingaanwijzers, ruitenwissers, Airco, spiegelverwarming, achterruitverwarming, onboard spanningsregeling(lager dan 12,2V=toerental omhoog), binnenverlichting, aanhangerdetectie, enz. wordt aangestuurd door z.g." Onboard power supply control unit" , Module nr.J519. Hierin zitten de vaste waarden "gebakken", bij de kleinste afwijking zal er via de CAN-Gatewaymodule J533 een signaal gestuurd worden naar de instrumenten-module om een waarschuwingslampje te laten branden.
 

Octavia_II

Actief lid
@Rolle,

mistlampen als dagrijverlichting gebruiken kan wel, maar mag niet.
(Dimmen is alleen mogelijk als je geen xenon's hebt.)

Groet,

Charlie
 

Monteurtje

Forumguru
Die LED lampen in de bumper van een RS zijn niet gewoon een paar ledjes. Heb een keer uitgezocht voor iemand die een RS bumper op een gewone octavia wou. Die LED lampen kosten heel veel geld en zit een regelkastje achter. Dat kun je niet vergelijken met 2 LED lampjes voor de stadslichten of kentekenplaatverlichting.
 

Rolle

Senior Member
@Charlie.

Ik heb zelf geen Xenon's dus zou ik de mistlichten wel gedimd kunnen laten branden?

Je mag inderdaad niet met de mistlichten aan rijden wanneer dit niet nodig is, maar als ik me niet vergis kunnen de voorste mistlichten enkel geactiveerd worden indien de dimlichten ook branden.
Dus in theorie zou je kunnen zeggen:
- mistlichten aan (niet de volledige sterkte) zonder dimlichten -> DRL
- mistlichten aan (volledige sterkte) met dimlichten -> mistlichten
Ga de vraag eens posten op een verkeersforum hier in België en eens kijken wat de specialisten daar zeggen.

Met de cornerverlichting (geactiveerd door Nomad op de laatste meeting) en evt. DRL via de mistlampen wil dit wel zeggen dat deze intensiever gebruikt worden en dus waarschijnlijk iets sneller stuk zullen gaan. Misschien best een aantal lampen op reserve gaan halen.
 

hemi24

Forumguru
@Rolle: strikt genomen zijn je mistlichten niet toegestaan voor gebruik als dagrijlichten; ze zijn dan ook niet voorzien van de juiste code v.w.b. de goedkeuring: ze zijn enkel voorzien van een "F" (Fog) of een "B" (Brouillard) wat niks meer of minder betekend dan mist...
 

Rolle

Senior Member
@hemi: OK strikt genomen, maar dit is dan ook voornamelijk omdat deze functie bij de PFL nog niet aan de orde was. Ondertussen is DRL gemeen goed geworden (en vanaf volgend jaar verplicht op alle nieuwe wagens).

Praktisch kunnen de mistlichten gebruikt worden als DRL, bij de FL zitten er 2 lampjes in dezelfde behuizing en dient het 2 lampje als DRL. Is hier dan een aparte spiegel voorzien of is het DRL lampje gewoon van kleiner vermogen? Als er een aparte spiegel voorzien is zou je nog kunnen zeggen dat de PFL niet geschikt kan bevonden worden, is dit niet het geval zie ik niet in wat het praktische verschil is (lager vermogen lampje of het "zware" lampje op lager vermogen laten branden.)

Eigenlijk zou de activering via VAG-com in Belgie principe zelfs beter zijn dan aftermarket inbouw omdat je eigenlijk geen verlichting mag voorzien die niet voorzien wordt door de fabrikant. De fabrikant heeft de DRL optie niet geactiveerd maar ze is eigenlijk wel aanwezig. Snap je.

Heb de vraag ook gesteld op een wegcode gerelateerd forum in Belgie maar heb nog geen antwoord gekregen.
 

Rolle

Senior Member
Voor de Belgen op het forum:

ik heb de vraag gesteld op het wegcode forum (http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,32113.0.html)

De technische vereisten zijn als volgt:
Technische eisen

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.

(Bron: http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=267 )

Maw de dagrijlichten moeten als Noord amerikaans geconfigureerd worden.

Het maakt niet uit of je dan de mistlampen of de dimlichten gebruikt daarvoor, in duitsland is het echter verboden om de mistlampen te voeren als DRL. Hoet het zit met buitenlandse voertuigen moet ik nog eens even uitzoeken. (misschien dat de nederlandse collega's op het forum hier meer over weten?)
 
in duitsland is het echter verboden om de mistlampen te voeren als DRL.

Gewoon zorgen dat je in Duitsland 15sec 150+ rijdt , dan gaan de DRL vanzelf uit en rij je met normaal dimlicht/xenon :1761:

Ps. even zonder gein , in Duitsland mag je geen mistlampen gebruiken als DRL zeg je.
---> Hoe zit het met de standaard officiele DRL in de mistlamp-unit bij de FL-uitvoering ? Wordt die wel toegestaan in Duitsland/België/Zwitserland enzo.
 
Bovenaan Onderaan