Dagrijverlichting: achterlichten?

i2Paq

Senior Member
Gezocht hier maar niet gevonden.

Is het mogelijk naast je koplampen ook je achterlichten met de daglichtverlichting mee te laten branden?

En zo ja, hoe regel ik dat in?
 

JeSko

Forumguru
Dat is mogelijk, dit heet een Scandinavische modus activatie, omdat ze daar wel al zover zijn om zowel voor als achter dagrijverlichting te laten branden.

@Rainesh en @Antera kom er maar in, o.a. deze mannen kunnen dat voor je regelen.
 

Ericw

Forumguru
Zeker mogelijk. Dit was het eerste wat ik destijds aan m'n Superb heb laten doen (door @Antera in dit geval), omdat ik het gewoon ronduit gevaarlijk vind zoals veel mensen rondrijden zonder achterlichten bij regen/mist!
 

Canon-Eye

Forumguru
De dealer kan dat wel degelijk verzorgen, simpelweg omdat het al jaren een typegoedkeuringseis voor nieuwe voertuigen is dat de achterlichten met de DRL mee moeten kunnen branden. Zal niet meer zijn dan een paar minuten werk.

Het wordt trouwens m.i. hoog tijd om deze verplichting aan te scherpen in die zin, dat nieuwe auto's standaard met meebrandende achterlichten zijn uitgerust.
 

jesse_s93

Donateur
Is inderdaad een zeer gemakkelijke aanpassing. Staat ook in het Scala forum beschreven bij VCDS mogelijkheden. Je kunt je dealer benaderen om het te activeren of bij een van de actieve leden langsgaan met VCDS / obdeleven om dit (en wellicht meer) te activeren.
 

CharlesTucker

Forumguru
omdat ik het gewoon ronduit gevaarlijk vind zoals veel mensen rondrijden zonder achterlichten bij regen/mist!
Als ik merk dat andere bestuurders zonder brandende achterlichten onvoldoende zichtbaar worden heb ik over het algemeen allang gecontroleerd of m'n eigen auto al is overgestapt van DRL op dimlichten, en zo niet dan heb ik 'm allang overruled. Meestal is m'n auto er vlot bij, maar bij lichte regen of mist doe ik het toch zelf. Voor mezelf zie ik dan ook niet het nut van brandende achterlichten in combinatie met DRL.

Maar, toegegeven, ik zou het ook wel prettig vinden als het voor iedereen verplicht zou zijn, zie er genoeg rondrijden met alleen DRL, zelfs als het al donker begint te worden. Ik vind ik het ook wel een principeel vreemde keuze van de wetgever, voor wel DRL, achter niet. Misschien wordt het geen goed idee gevonden omdat het meer branden van de achterlichten leidt tot sneller doorbranden (bij gloeilampen, die nog best veel voorkomen aan de achterkant), en veel bestuurders ook nogal laks zijn met het vervangen van die dingen als ze doorgebrand zijn?
 

brepus13

Forumguru
Ik verbaas me ook vaak hoe laks mensen zijn met verlichting. Ik zou een standaard koppeling tussen ruitenwisser activatie en dimlicht ook wel een goed idee vinden.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik verbaas me ook vaak hoe laks mensen zijn met verlichting.
Maar alles is toch automagisch? Daar hoeft die weke massa tussen stuur en hoofdsteun toch zelf niet over na te denken? :D

Ik zou een standaard koppeling tussen ruitenwisser activatie en dimlicht ook wel een goed idee vinden.
Hoe had je dat dan gedacht? Iedere keer als je de ruitenwisser (-sproeier) gebruikt, gaan de dimlichten aan? Lijkt me geen goed plan... :(

Ik heb al, sinds dat we onze Roomster hebben, de verlichting op 'Scandinavisch' staan. D'r zit een knopje, vlak bij de zekeringkast, die deze instelling vastzet.
Als ik de auto start, dan gaan de dimlichten voor aan, + de achterlichten.
Dat was uit de tijd dat Skoda nog echt Simply Clever was. :jaja:
 

brepus13

Forumguru
Ik gok dat je zelf best wel heel goed snapt wat ik bedoel, en dat het praktisch wat gecompliceerder ligt ben ik met je eens. Terug ontopic maar weer:

ja de achterlichten zijn software matig gewoon te koppelen aan je drl.
 

Janno

Forumguru
@i2Paq met een OBDeleven kun je dit onder andere ook instellen. Ding kost maar een paar tientjes en je kunt er nog veel meer mee.. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

jesse_s93

Donateur
Er valt niets te kraken bij een Kamiq ;) Dit geldt voor de generatie Octavia IV en de Enyaq, nog niet voor de Scala / Kamiq. Vorige week nog een eind mei afgeleverde (nieuwe) Kamiq aan de kabel gehad, werkt perfect. Achterlichten branden mooi mee met de dagrijverlichting voor.
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Als ik me niet vergis heb ik die optie bij mijn eigen Fabia ook langs zien komen bij het doorspitten van het complete menu, dan zou het logisch zijn als het bij nieuwere modellen zoals de Kamiq ook zou kunnen. Ik ben er niet 100% zeker van in mijn eigen Fabia, en als je niet precies weet waar het zit, kun je heel lang zoeken naar zoiets.
 

hemi24

Forumguru
Niet af-fabriek in ieder geval…

Na programmeren is er wel een mogelijkheid om de DRL (in het geheel) in- of uit te schakelen via het CAR-menu.
 
Bovenaan Onderaan