Dagrijverlichting: achterlichten?

Canon-Eye

Forumguru
dat er op de aanhanger met alleen de drl’s aan(met achterlichten) de verlichting niet ingeschakeld is, zoals je zegt dus
Ik herken dat totaal niet. Met alleen DRL aan doet de verlichting op de caravan achter de Seat (inclusief de positielichtjes) gewoon mee, net als op de fietsdrager.
En zo hoort dat natuurlijk ook...
 

hemi24

Forumguru
@Canon-Eye : dat is ook helemaal juist zo, maar sommigen willen de achterlichten meegeprogrammeerd hebben zonder verdere zaken als je kentekenverlichting e.d.
Dat kun je doen door de achterlichten afzonderlijke aan te sturen met VCDS; nadeel daarbij is dat je dan wel DRL mét achterlichten hebt, maar dat dit vervolgens niet werkt op de aanhanger.
 

Wullum

Actief lid
@Wullum : lijkt me sterk, zelfs de Up van m’n vrouw ondersteund het coderen van achterlichten icm DRL…

even beter zoeken lijkt mij!

De Up heeft misschien LED achterlichten?
De Rapid Clever 2019 heeft gewone gloeilampen achter, misschien dat SDRL dan niet inschakelbaar is? Ik heb nog geen coding geprobeerd, alleen de "standaard" OBDEleven apps...
 

hemi24

Forumguru
De Up is uit 2012, en heeft gewoon gloeilampen voor en achter…
Heeft echter wel de uitgebreide module die ook cornering lights ondersteunt!
Coderen gaat via long-coding (en ik gebruik VCDS).
 

andrehj

Forumguru
Dat als je DRL aan zet in de auto dat ook op de aanhanger dit mee gaat branden. Dit is helaas niet zo en houd hier dus rekening mee. Alleen als je handmatig je lichtschakelaar op stadslichtstand zet maar niet in DRL modus
Is dat bij latere modellen veranderd dan? Want in mijn S2 van 2011, waarbij de dealer nog ergens in 2012 of 2013 aan de hand van instructies op dit forum via zijn VAS-kast de achterlichten aan de DRL heeft gekoppeld, gaan ook de lichten van de aanhanger mee aan met de dagrijlampen.
Ook het trucje met de handrem werkt goed (ik heb ergens in VCDS aangezet dat de DRL uit gaat als ik de handrem aantrek, dan gaan ook de lichten op de aanhanger mee uit).
 

hemi24

Forumguru
Voor de mensen die niet alles lezen, nog één keer voor alle duidelijkheid:

Er zijn 2 opties om achterlichten samen met de DRL’s te laten branden:
  1. De eenvoudige methode dat achterlichten + nummerplaatverlichting e.d. mee branden (= geen problemen met aanhangerverlichting).
  2. De methode dat individuele achterlichten worden aangestuurd (VCDS) om te gaan branden icm DRL voor (hierbij gaat de aanhangerverlichting niet automatisch AAN met de DRL).
Als de dealer iets activeert is het 99,9% zeker dat het de eerste optie betreft.
 
Mijn Octavia 4 moest vandaag naar de dealer, dus ik had gevraagd of ze de Scandinavische lichtmodus konden activeren. Eerst uitgelegd dat dit niet het RHD lichtbeeld betreft maar het laten branden van de achterlichten icm DRL.
De dealer gaf aan dat dit met geen mogelijkheid geactiveerd kon worden. Bij het wegrijden zag ik dat het wagenmenu openstond, dus ik vraag me nu af of ze wel in VCDS (of heet het vagcom?) hebben gekeken.

Iemand een (simpel) stappenplan zodat ik de monteur kan uitleggen hoe het wel kan? Wordt zeer gewaardeerd :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Of iemand op het forum met VCDS die het voor je wil doen. Dealers zullen het niet snel willen doen. Omdat het natuurlijk ook vaak gaat om het activeren van opties op duurdere uitvoeringen. Denk haast dat het standaard policy is om de boot af te houden
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat die dealer beweert is m.i. totale bullshit, niks meer en niks minder.

Het betreft immers een model van na 2015 en ingevolge Europese typegoedkeuringseisen moet - ik herhaal: MOET! - het dus mogelijk zijn om de achterlichten te laten branden in combinatie met de DRL. Dat kan hij gewoon via het dealersysteem doen en het heeft ook helemaal niks te maken met het activeren van betaalde opties (dáárvoor hebben we de VCDS-goeroes op dit forum...).
Ik zou de beste man hier maar eens op wijzen - en als hij blijft sputteren dan zou ik aankondigen dat ik het vanwege zijn onwil dan wel via Pon ga regelen. Misschien helpt dat. Zo niet, dan is er sprake van onwil of onbekwaamheid - elk op zich voldoende reden om een andere dealer te zoeken.
 

EdK

Forumguru
dus ik vraag me nu af of ze wel in VCDS (of heet het vagcom?) hebben gekeken.
NEE !!
Want de / een dealer mag van importeur niet met VCDS werken.
En de codes die in VCDS worden gebruikt daar kan een dealer helemaal niets mee met hun apparatuur.

Weet niet waar je in NL bent gehuisvest, maar een ritje naar @Antera bij Breda is dan zeker een aanrader.
Kan hij meteen nog andere dingen aan of juist uitzetten voor je !
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik herken dat totaal niet. Met alleen DRL aan doet de verlichting op de caravan achter de Seat (inclusief de positielichtjes) gewoon mee, net als op de fietsdrager.
En zo hoort dat natuurlijk ook...
Aanvullend hierop heb ik van de week eens wat verder gecheckt toen de caravan erachter hing.
Niet alleen werken de achterlichten van de caravan (én de auto) prima met alleen de DRL aan, de caravanverlichting wordt ook nog eens links/rechts gescheiden aangestuurd. Dat wil zeggen: als je de linker c.q. rechter parkeerverlichting inschakelt dmv de RAW-hendel gaat ook op de caravan alle verlichting aan één kant branden: wit lampje vóór, positielichtje hoog aan de zijkant en achterlicht. Beter dan dat kan het m.i. niet worden.
 

EdK

Forumguru
Dat is hiervoor ook helemaal niet nodig, want het kan gewoon met zijn VAS-kast of hoe dat ding tegenwoordig ook mag heten.
En dan weten die gasten het vaak (99%) niet hoe het moet of wat ze moeten doen.
En word er dus dood simpel gezegd dat het niet kan of weet ik wat voor smoes.
Maw zonde van de tijd om voor die 1% naar een dealer te gaan als er hier op forum een 100% kans van scoren is, en indien niet mogelijk dan krijg je het hier ook te horen....
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je toevallig niet in de buurt van een VCDS-deskundig forumlid huist, is een dealer in de buurt soms makkelijker. Er zijn er trouwens ook genoeg die wél weten hoe het moet en er helemaal geen probleem van maken; ik heb er zelf met minstens 3 te maken gehad (Spijkenisse, Leeuwarden, Assen).
Ik zou ze dus niet allemaal over één kam scheren...

Minder goedwillende dealers moeten m.i. gewoon opgevoed worden: leren dat klanten zich niet zomaar hoeven te laten afbluffen.
En klanten kunnen zich mondiger opstellen t.o.v. zulke dealers op basis van de kennis die ze hier kunnen opdoen. :pardon:
 
Ik zal binnenkort eens kijken of ik nog een reden kan vinden om bij de dealer langs te gaan :) Net nu ze alle issues verholpen hebben!
Wat betreft langsgaan bij een forumlid, lijkt me sowieso leuk en ik weet zeker dat e.e.a. dan gefikst wordt. Maar vraag me af of de LM dat ook zo leuk vindt. Daar hou ik even een slag om de arm.
 

Antera

Donateur
Je kan met VCDS op de O4 helaas niet heel veel coderen en ook dit niet zonder dat je de juiste tokens hebt. Dit is afhankelijk van de auto/module en chassisnr. de meeste modules zijn namelijk geblokkeerd door een FSD blokkade.

Ik heb me eigen auto al het nodige gecodeerd via deze wijze.

Voor meer info kan je me contacten.
 
Bovenaan Onderaan