Dagrijverlichting: achterlichten?

Maar alles is toch automagisch? Daar hoeft die weke massa tussen stuur en hoofdsteun toch zelf niet over na te denken? :D


Hoe had je dat dan gedacht? Iedere keer als je de ruitenwisser (-sproeier) gebruikt, gaan de dimlichten aan? Lijkt me geen goed plan... :(

Ik heb al, sinds dat we onze Roomster hebben, de verlichting op 'Scandinavisch' staan. D'r zit een knopje, vlak bij de zekeringkast, die deze instelling vastzet.
Als ik de auto start, dan gaan de dimlichten voor aan, + de achterlichten.
Dat was uit de tijd dat Skoda nog echt Simply Clever was. :jaja:


Ik moest hier toch nog even op reageren: Alle VAG auto's hebben toch al sinds jaar en dag om de optie 'dimlicht inschakelen bij regen' aan te zetten. Bij mijn huidige octavia in het menu -> wagen -> exterieur
Of bedoel je dat niet?
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor mezelf zie ik dan ook niet het nut van brandende achterlichten in combinatie met DRL.
Ik zie wel nut van continu meebrandende achterlichten. Bij automatisch aanspringende verlichting in tunnels c.q. onder niet al te korte viaducten gaan dan ook de achterlichten aan en dat kan heel even verwarring veroorzaken bij een achterligger: "Remt-ie nou? Oh nee toch niet..." Dat schrikmomentje is uitgesloten als de achterlichten al branden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Daar heb je wel een punt, hoewel dat voor mij bij mijn voorganger nooit een schrikmomentje is. Ik verwacht dat die dingen aanspringen als we de tunnel inrijden, en schrik dus niet als dat daadwerkelijk gebeurt. Maar dat vereist wel dat je nogal bewust met autorijden bezig bent, en veel mede-chauffeurs blijken toch ook vaak nog allerlei andere dingen te moeten doen. Dus laat ik het wat nuanceren, "voor mezelf vind ik het niet nodig, maar voor de algemene verkeersveiligheid vind ik het wel een goed idee" :jaja:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Henrik

Forumguru
Ik moest hier toch nog even op reageren: Alle VAG auto's hebben toch al sinds jaar en dag om de optie 'dimlicht inschakelen bij regen' aan te zetten. Bij mijn huidige octavia in het menu -> wagen -> exterieur
Of bedoel je dat niet?
Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde reageren. Ik heb deze optie ook aangevinkt in mijn MMS. Nu branden mijn achterlichten ook altijd mee met de DRL, maar bij regen (dus als de regensensor dit oppikt, ik denk niet bij ruiten sproeien) gaat dimlicht aan. Geeft me een veiliger gevoel, want je bent gewoon beter zichtbaar voor anderen.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik moest hier toch nog even op reageren: Alle VAG auto's hebben toch al sinds jaar en dag om de optie 'dimlicht inschakelen bij regen' aan te zetten. Bij mijn huidige octavia in het menu -> wagen -> exterieur
Of bedoel je dat niet?
Nee, dat bedoel ik niet. :D

Mijn Skoda stamt uit de tijd dat er nog gewoon fysieke knopjes inzaten, die gewoon doen wat ze moeten doen. Alleen vereist dat wel enig zelf nadenken. ;)
 

Wullum

Actief lid
Scandinavian DRL ook aangezet in mijn O3FL met OBDeleven, maar in de Rapid SB 2019 van mijn Lief was dit "not supported"...
 

hemi24

Forumguru
@Wullum : lijkt me sterk, zelfs de Up van m’n vrouw ondersteund het coderen van achterlichten icm DRL…

even beter zoeken lijkt mij!
 

i2Paq

Senior Member
Ik moest hier toch nog even op reageren: Alle VAG auto's hebben toch al sinds jaar en dag om de optie 'dimlicht inschakelen bij regen' aan te zetten. Bij mijn huidige octavia in het menu -> wagen -> exterieur
Of bedoel je dat niet?

Helaas niet beschikbaar bij mijn Kamiq.
 

Webloxx

Senior Member
Voor de Scala is er een One-Click app. Ook makkelijk in te stellen met OBDeleven via adaptation in control unit 9, Aussenlicht Front. Zie bijlagen.

Toevoeging;
Op het forum van OBDeleven zie ik voor de Kamiq dezelfde Adaptation als voor de Scala. :jaja:
 

Bijlagen

  • D8727221-7E75-4F76-8D9B-30CAEEE95DF3.jpeg
    D8727221-7E75-4F76-8D9B-30CAEEE95DF3.jpeg
    762,7 KB · Weergaven: 69
  • B30550A5-A885-4889-82BD-E5F54CEE1CBA.jpeg
    B30550A5-A885-4889-82BD-E5F54CEE1CBA.jpeg
    269,1 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
@Webloxx, dat is inderdaad een optie om de achterlichten mee te laten branden. Persoonlijk zou ik altijd voor optie 2 gaan en dat is per achterlicht 'tagfahrlicht' toevoegen. Je kunt namelijk enkel op je lichtknop zien of je verlichting aan staat. Als je bovenstaande adaptation gebruikt, geeft je lichtknop altijd weer alsof het met dimlicht aan rijdt.

In het Scala VCDS topic heb ik beide methodes onder elkaar gezet.
 

hemi24

Forumguru
Nadeel van de optie om de aparte (achter)lichten op DRL te zetten is dat je vrijwel zeker dan geen verlichting hebt op de aanhanger (althans, dat had ik destijds bij mijn Golf 7)…
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de achterlichten gewoon worden bijgeschakeld zoals het hoort (en zoals het bij auto's vanaf 2015 ook moet kunnen), dan is er geen enkel probleem. Op aanhanger of fietsdrager branden de achterlichten dan netjes mee - heb nog niets anders meegemaakt bij verschillende auto's.
 

Antera

Donateur
Dat als je DRL aan zet in de auto dat ook op de aanhanger dit mee gaat branden. Dit is helaas niet zo en houd hier dus rekening mee. Alleen als je handmatig je lichtschakelaar op stadslichtstand zet maar niet in DRL modus
 

hemi24

Forumguru
Ja dat klopt, afhankelijk van de manier waarop de achterlichten icm de DRL’s zijn geprogrammeerd…

vraag me af welke lamp de module van de aanhangwagenverlichting aanstuurt..?
 
Bovenaan Onderaan