s_janssen

Actief lid
Heb je toevallig een USB lader of iets dergelijks in de middenconsole in gebruik? Sommige van die dingen storen enorm op DAB+ ontvangst.
Oud draadje....maar jouw opmerking klopt als een bus! Ik heb al maanden geen DAB ontvangst in de auto. Gebruik altijd een USB lader in de sigarettenaanstekerplug. Gisteren iPhone kabel per ongeluk in de gewone USB plug in de middenconsole en perfecte DAB ontvangst. Gezocht op DAB ontvangst en kwam in dit draadje. En inderdaad: op het moment dat ik de iPhone kabel in de USB oplader steek verdwijnt de DAB ontvangst volledig en heb ik alleen nog maar FM. Probleem opgelost! Hulde! Dank!
 

EdK

Forumguru
op het moment dat ik de iPhone kabel in de USB oplader steek verdwijnt de DAB ontvangst volledig
Als je toch een goede en snelle lader wil hebben en ook nog DAB+ ontvangst...
Dan kan ik je de laders van Anker zeker aanbevelen, zelf ook probleem ondervonden en uiteindelijk deze
https://www.coolblue.nl/product/779773/anker-powerdrive-speed-autolader-dual-usb-6a-zwart.html aangeschaft en kan nu snel laden en met DAB+ ontvangst erbij.
Dus tsja Ali heeft heel veel soorten maar ze storen allemaal......
 

Neusie

Actief lid
Ik ben sinds vorige week in het bezit van een nieuwe kodiaq sportline. Een import uit Tsjechië omdat de levertijden zo enorm lang zijn hier.

echter in de Tsjechische versie zit std geen DAB+, en dat mis ik nu al vanuit mijn superb III die ik hiervoor had. Echter het betreft gewoon een Amundsen systeem met de normale headunit die een NL uitvoering ook heeft. Dus alle aansluitingen zullen er wel zijn.

Weet iemand of er middels een module, vrijschakeling of software update alsnog de DAB+ functie actief te maken is?
 

CDK

Forumguru
Bij Cartronic kunnen ze vrijwel alles retrofitten met originele accessoires. Alles wat volgens de dealer niet kan kunnen ze daar wel voor je fixen.
 

Tommie-boy

Actief lid
Wellicht verstandig om te kijken of je wellicht mazzel hebt en een amundsen unit hebt die dab+ heeft aan de hand van het onderdeelnummer? Kans is klein, maar checken kost je niets / weinig :jaja:.

Het vervangen van de unit daarentegen is een wat duurdere aangelegenheid. Ik heb in mijn Octavia 3 m'n MIB1 Amundsen vervangen voor een MIB2.5, MIB1 had geen DAB+, de nieuwe wel. Moest ook een voorziening treffen om DAB+ te kunnen ontvangen, dit heb ik gerealiseerd middels een Calearo antenneversterker die gebruik maakt van de raam antenne. Ik heb tot zover weinig te klagen over de ontvangst over DAB, enkel een paar plekken in NL waar het soms moeizaam is (weersafhankelijk), maar voor de rest ben ik er blij mee.
 

De Stip

Forumguru
@Neusie , wat je als interim oplossing kunt doen is de app Nederland FM downloaden en via Apple CarPlay streamen over je audio. Zo krijg je ook digitale muziek van aanmerkelijk betere kwaliteit dan FM.
 

Rallye

Forumguru
Wellicht verstandig om te kijken of je wellicht mazzel hebt en een amundsen unit hebt die dab+ heeft aan de hand van het onderdeelnummer? Kans is klein, maar checken kost je niets / weinig :jaja:.

Valt te proberen natuurlijk, maar ik heb nog niet gehoord dat dat bij de MIB voorkomt. Jij wel? Is dan ook de DAB-antenne ingebouwd?
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik heb het nog niet eerder gezien, daarom schat ik de kans ook klein in ;) - daarentegen al wel MIB Octavia's gezien die een DAB+ antenne aansluiting hadden maar geen dab+ unit. Andersom (dwz unit met DAB, zonder DAB antenne) kan naar mijn idee alleen als de unit of vervangen is of het een retrofit is geweest waar men niks om DAB heeft gegeven.
 

45069

Senior Member
Daar zit geen dab/fakra aansluiting op, die zou aan de rechterzijde moeten zitten, rechts van de 2 witte connectoren. Zelf heb ik een Columbus Mib2 , ook zonder DAB.
Die van mij is van Harman, ik zou wel eens willen weten of je de DAB module achteraf in de main-unit kunt plaatsen.
 

45069

Senior Member
Ik heb een Octavia van december 2015 met een Columbus en Canton er in , echter zonder dab. Ik heb de main-unit even uit het dashboardkastje gehaald en gekeken welke er in zit.
Het is er een zonder (zwarte) DAB /fakra aansluiting, daar zit nu nog een klein metalen afdekplaatje geschroefd. Het modelnummer is: 3V0035043B H50 verder staat er op de stickers: Harman Mib II main-unit HBA677
In de achterruiten van mijn combi zitten zoals ik het kan zien drie antennes verwerkt, 1 x links en 2x aan de rechterzijde.
Graag zou ik dab in de auto willen hebben.
Als ik de main-unit bekijk, dan is er ruimte/voorbereiding voor een dab-module in deze unit,
Weet iemand of dat mogelijk is ?
Daarnaast denk ik dat er nog een dab antenne/kabel/versterker gemonteerd moet worden
Is er iemand die kan aangeven welke 3 antenne's er in de ruiten van een combi zitten ?
Ik hoor het graag,
 

45069

Senior Member
Dank voor je reactie, ik wil echter geen externe oplossing.
In het andere draadje gaat het niet over een Columbus.
Wat ik wil weten of een aanpassing van de huidige main-unit mogelijk is , of een andere main-unit er in.
Ik heb ook al een mail gestuurd naar een bedrijf dat main-unit's repareert.

Ik zal vanmiddag een paar foto's van de main unit maken en hier plaatsen
 

SileX

Senior Member
Guys, mensen toevallig last van veel DAB storingen ? krijg slecht tot geen ontvangst - niet alleen mijn regio. Dit heb ik trouwens sinds een paar dagen.

ZElf regio alkmaar, maar continue ook op de rit naar Doetichem.
 

EdK

Forumguru
Heb je de DAB unit al eens opnieuw de zenders laten zoeken ?
Heb ook wel eens gehad dat ik slechte ontvangst had en na opnieuw laten zoeken van de zenders was het probleem verdwenen !
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ehhh, ik weet niet waar jullie het over hebben: DAB+ problemen.
4 1/2 jaar in de Fab 3 style, en nu in de Scala. Probleemloos.
De Fab was nog handmatig schakelen tussen FM en DAB, in de Scala business doet de computer het voor me.
Blijkbaar ben ik verwend?

sterkte en Nieuwjaarsgroetjes.
 
Bovenaan Onderaan