SileX

Senior Member
Ok - scan gedaan, nu alles weer goed..

Kan ook te maken hebben dat die mist eindelijk weg is.
 

Bakkertje

Forumguru
Bedankt voor de tip @EdK is ga het eens proberen. Ik vind de DAB+ persoonlijk echt een drama, valt echt heel vaak weg en gebruik het dan ook eigenlijk niet..

@45069 De main unit vervangen zal ongetwijfeld kunnen, maar ik denk dat dat een hele dure oplossing wordt. De losse unit wordt achter de main unit ingebouwd en zit ook neit in het zicht en wat ik begrijp integreert deze met je standaard unit.
Een main unit met DAB kun je wellicht bij b en m onderdelen vinden, zie: https://www.bmonderdelen.nl/index.php?route=product/product&path=1_874_1310_1368&product_id=14631

(dit is een discover media, dus zeg maar de Amundsen, maar wellicht hebben ze ook nog andere liggen)

Of eens bellen met: https://www.cargadgets.nl/en/retrofit-set-navigation-system-columbus-for-skoda.html
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

45069

Senior Member
De main unit met zit in het dashboard kastje. Dab module zit in de main unit. Zwarte fakra connector zit aan de achter zijde van de mainunit. Ik heb al wat foto's ed op internet gezien waarop je de dab-module ziet zitten in de unit.
Nu nog zien te achterhalen of dat onderdeel (module) los te koop is. Kan niet echt duur zijn, als er destijds ong 100 euro meer betaald moest worden voor dab. Natuurlijk moet je ook nog een dab antenne in de auto hebben. De module, zit rechts achter tegen de zijkant van de unit, er naast kan ook nog een module zitten voor de extra telefoon. Ik zoek verder, een swap unit is natuurlijk ook mogelijk, deze eruit, andere er in. We zoeken even verder.
 

Bakkertje

Forumguru
@45069 had je onderstaande al gevonden?
https://www.drive2.ru/l/6017174/

Daar staat onderstaande foto tussen:
88fe542s-960.jpg


Als dat de plek is waar de DAB module moet komen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen, je moet dan gaan solderen aan je goed werkende Columbus.. Ik zou op zoek gaan naar een swap unit. Scheelt je een hoop risico's lijkt me.
Ik ben wel benieuwd of je er nog iets over gaat vinden.
 

45069

Senior Member
Dat is een mooie link, daar staat de lege plek voor de module inderdaad afgebeeld.
Ze laten het daar goed zien ook het afdekplaatje met torxschroefje waar de zwarte fakra connector moet komen te zitten.
Ik heb nog niks gevonden waar een losse dab module te koop is. Solderen durf ik wel aan.
 

EdK

Forumguru
heb nog niks gevonden waar een losse dab module te koop is. Solderen durf ik wel aan.

Maar goed, stel je kunt een losse module kopen, je kunt hem er zelf ook goed in solderen , gaat hij dan ook wel werken ??
Want ergens in de Navi unit moet je toch wel kunnen overschakelen van FM naar DAB+
Althans ik heb als ik met knoppen de radio heb geselecteerd dan krijg ik onder een pop up venster waar ik de keuze van FM of DAB+ kan maken

Maw lijkt me of je dan ook nog een stukje ( VAG ) software nodig zal hebben :pieker::jaja::nono::pieker::pardon:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
In theorie wel !
Maar heb in de loop van de jaren wel geleerd dat praktijk en theorie twee verschillende dingen zijn die niet altijd de juiste uitkomst geven...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet of ik dergelijke ingrepen als pionier uit zou willen proberen eerlijk gezegd, maar ben wel heel benieuwd of dit uiteindelijk gaat lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

45069

Senior Member
Natuurlijk moet daarna de software in de unit aangepast worden. En anders zit er niets anders op dan een andere unit te kopen die dan weer vrijgeschakeld moet worden voor deze auto. Even afwachten, gisteren al wel een update gedaan van de navi software van 2018 naar 2020 , dat ging goed :D
 

45069

Senior Member
ja dat klopt :jaja:
Ik heb gisteren een mail gestuurd naar een bedrijf in Polen voor de dab module.
Afwachten wat die gaan zeggen.
 

45069

Senior Member
Het is al weer een tijdje geleden, maar geen reaktie meer gehad op de vraag of men een losse dab module kan leveren.
Ik denk dat ik maar op zoek gaan naar een andere unit, 5E0035020 met daarin DAB . Of is de mib 2.5 met touchscreen ook te monteren in een Octavia 2015 ?
 

Bakkertje

Forumguru
Of je gaat helemaal voor een aftermarket toestel, laatst kwam hier bijvoorbeeld een pioneer voorbij op het forum..
Over het algemeen zijn die beter dan de OEM toestellen, zeker op geluidsgebied..
 
Bovenaan Onderaan