D

Deleted member 27638

Vorige week m’n O3c opgehaald. Sinds het begin ook problemen met het Columbus-systeem: willekeurig vastlopen tijdens gebruik radio (DAB en FM), CarPlay, navigatie, alles eigenlijk.

Doordat ik dit topic las, gisteren en vandaag nog een testje gedaan: mijn Aukey usb-adaptertje verwijderd uit de 12v-socket en het systeem uit zichzelf weer laten herstarten. En warempel, het lijkt weer storingsvrij te werken. Bij terug inpluggen begon de Columbus direct weer vreemd te doen: haperen van muziek, vastlopen, stuurwielbediening die volume verlaagt als ik het wieltje omhoog draai, etc.

Het ‘inpakken met aluminiumfolie’ werkte niet.
19F5282B-811E-41CE-AC66-9E60DA679CC2.jpeg
Ook het verplaatsen naar de achterbak-aansluiting maakte weinig tot een verschil.

Morgen de garage maar eens bellen dat vervangen van het systeem waarschijnlijk geen zin heeft. Zijn er andere opties die ik van ze kan verwachten? Zaken zoals plaatsing van magneten rond bekabeling e.d. Om het e.e.a. minder storingsgevoelig te maken?

Morgen ook nog m’n woon-werk ritje testen met een Belkin-usb adapter: zien of dit storingsvrij werkt.
A46CB731-F2ED-4ED1-BF59-E451294DF5DD.jpeg

Nu vraag ik mij af: wie heeft er nog meer een O3c met het Columbus-systeem en welk merk/type usb-adapter gebruik je?

Ik ben gecharmeerd van een mini usb-adapter. Eventueel kan ik de metalen variant van Celbro proberen.
30663A60-F477-4C07-99E6-B2472EEE0ED3.jpeg

Wat ik wel wil aanschaffen (en aansluiten via een socket welke middels een zekeringhouder op een lege plek in de zekeringkast wordt geplugd) is de Orico UCP-5P welke dan aan de passagierszijde komt te hangen.
68786E2B-912C-4BF7-8B1C-BB218CB34843.jpeg
Dit is enkel nog afhankelijk van het kunnen doorsteken van de aansluitplug achter de middenconsole. Eerdaags de zij-kappen maar eens los schroeven. Zo op de tast lijkt er wat ruimte achter te zitten.

Zijn er mensen met storingsvrije tips? Of iemand die de zij-kappen van de middenconsole al eens heeft losgehaald?
Of oplossingen die de garage heeft geboden?
 
D

Deleted member 27638

Helaas, vandaag terug flinke vastlopers. Zelfs zonder dat ik iets had ingeplugd. Morgen wordt het systeem vervangen.
 
D

Deleted member 27638

Het systeem is vervangen (een regelunit achter het display oid) en sindsdien geen vastlopers meer gehad.
 

dj.verhulst

Forumguru
ook ik zit er over te denken om mijn O3 waar geen dab+ in zit toch een voorziening te treffen,, zou bepaalde zenders willen ontvangen die ik nu op FM niet kan ontvangen,, ben die politiek correcte en pauper pop zenders een beetje zat,, heb wel een geheugenkaart 128 Gb met mp3 ,, maar wat anders zou wel leuk zijn..

zijn er opties zonder vage kastjes ??
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet dat een Skodaservicepunt bij mij in de regio voor 249 een extra kastje in de middenconsole wordt gebouwd en ingeplugd op de USB-ingang van de Swing (Fabia 2015), voor dat geld wordt ook de DAB-antenne (raamplakker) geplaatst en aangesloten, de bediening gaat via het scherm van de Swing. De Swing ziet de DAB-unit als een CD-wisselaar, en de verschillende zenders als nummers op een CD. Opstarttijd van de unit is 15 seconden na het starten, dat lijkt mee te vallen, maar ik denk dat sommigen zich daar mateloos aan gaan ergeren, dat de DAB-radio pas aangaat als ze aan het eind van de straat zijn. Ik gok dat het voor de O3 niet veel anders zal zijn.
 

EdK

Forumguru
De Swing ziet de DAB-unit als een CD-wisselaar, en de verschillende zenders als nummers op een CD. Opstarttijd van de unit is 15 seconden na het starten,
Tsja dat klinkt leuk, maar bij mijn van fabriek af DAB met Amundsen is het zo dat als de DAB zender wegvalt hij overgaat op FM ( voor zolang dit signaal nog in de ether is ) maar vermoed dat dit met dit kastje niet het geval zal zijn.
En dan die raamplak antenne's, ikzelf heb er slechte ervaringen mee in combinatie met de Zenec in mijn vorige wagen.
 

johannesberg740

Actief lid
Zijn er alle goede DAB+ after market radio's op de markt met canbus aansluiting? Of moeten we dan een nieuwere Skoda radio erin zetten?
 

Rallye

Forumguru
Echte Skoda-radio’s voor een F2 uit 2010 zijn zeldzaam. Dan zou je al een Columbus of Amundsen moeten vinden. Volgens mij wekt een Zenec wel goed, maar dat is niet de goedkoopste oplossing.
 

EdK

Forumguru
Volgens mij wekt een Zenec wel goed, maar dat is niet de goedkoopste oplossing.
Maar neem dan geen interne plakantenne want dat blijft modderen
Dus zorg dan dat je een goede buitenantenne scoort die de plaats kan innemen van je bestaande antenne
Mijn ervaring met de zenec 2011 en de zenec DAB+ module was met een interne plak antenne op raam en naderhand nog andere geprobeerd dat de ontvangst belabberd was en bleef.
En ik had op bepaald moment er genoeg van en ben weer lekker op FM overgestapt
Nu met de amundsun en orginele VAG antenne , tsja DAB is perfect en indien signaal wegvalt dan schakelt hij auto over op FM zolang dit signaal blijft uitgezonden
 

robvv

Senior Member
Ik ben helemaal gestopt met luisteren naar stations op de radio.
Alleen nog mijn eigen muzieklijsten via de smartlink.
Daarmee voorkom je gedoe met DAB aftermarket.
 

robvv

Senior Member
Is meer een work around dan een oplossing.....

een work around lijkt me ook een oplossing.

bijkomend voordeel van een eigen muzieklijst boven een radiostation is (voor mij althans) het vermijden van gezwets (en de onvermijdelijke lachsalvo's) van dj's.
 

s-line

Forumguru
Maar ik vind dat juist ook wel weer grappig. Ik hou er wel van als mensen lol hebben op hun werk, dat lijkt bijna uit te sterven dus ik vind dat juist heerlijk om naar te luisteren zoals bij Edwin Evers. Een beetje stom lullen en lachen
 

dijkvaneenjoost

Nieuw lid
Hmm, heb mijn Octavia nu 3,5jr..

En heb altijd al gevonden dat DAB (+?) niet zoveel toevoegt tov FM..

Ja een paar zenders meer, maar bij bij valt de ontvangst vaak weg.. en dan zou hij over moeten gaan op FM, maar dat werkt ook niet altijd..

Rij ook meestal met zo’n USB plugje in de 12v aansluiting, morgen eens kijken of het beter word als ik die eruit haal!

Binnenkort tijd voor de 120k beurt, zal het ook eens aan de dealer voorleggen...
 

AndreM

Forumguru
Het heeft wel te maken in welke regio je rijd.
In de randstad heb ik altijd goede ontvangst.
Echter in tunnels valt het signaal weg en bij Bergen op Zoom richting Woensdrecht.
Maar daar valt ook met FM signaal weg, wat denk ik te maken heeft met het militair vliegveld in de buurt.
Het vreemde is wel dat bij het militair vliegveld van Gilze Rijen dat niet het geval is en de radio gewoon op DAB blijft staan.

Maar wij zijn gezegend in NL met alle DAB zender, want in andere Europese landen heb je weinig of geen aanbod van DAB zenders.
 

EdK

Forumguru
Echter in tunnels valt het signaal weg
Ach vloegel toen was dat met FM ook, totdat men FM antenne draadjes in de tunnels ging aanbrengen zodat je ook in tunnels ontvangst had ( hebt )
Dus tsja ze motten nu dus ff DAB+ draadjes in de tunnels leggen...:pardon:
 

AndreM

Forumguru
Ach vloegel toen was dat met FM ook, totdat men FM antenne draadjes in de tunnels ging aanbrengen zodat je ook in tunnels ontvangst had ( hebt )
Dus tsja ze motten nu dus ff DAB+ draadjes in de tunnels leggen...:pardon:

Is die tunnel van jou zeker de Westerscheldetunnel?
Dat is de enige tunnel die ik ken waar radio 538 niet wegvalt, maar Slam FM weer wel.
Probeer je dit eens in de Thomassentunnel Botlektunnel, de Drechttunnel, Beneluxtunnel, Maastunnel, tunnel de Noord?
Daar heb je echt geen geluid, ook niet met een FM draadje. :(
 
Bovenaan Onderaan